Onko Vista sittenkään hyvä ?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse ajattelin ko käyttiksen asentaa ja ajella benchmarkkeja, kunhan uusi kone joskus on plakkarissa. Muuta WinXp:tä en sen jälkeen aio käyttää, Vistaan on jossain vaiheessa kuitenkin siirryttävä. Eli TinyXp:llä pelaisi ainoastaan ja jos jotain tietoturva-aukkoja siinä on, niin ne voisi estää vain ottamalla siitä käyttiksestä netin pois päältä. Onhan tuo aika kevyt käyttis eikä mitään turhaa. Lähinnä kiva olisi nähdä eroja Vistan ja sen välillä testeissä.

"...and you can boot by your USB stick."

Itse ajattelin ko käyttiksen asentaa ja ajella benchmarkkeja, kunhan uusi kone joskus on plakkarissa. Muuta WinXp:tä en sen jälkeen aio käyttää, Vistaan on jossain vaiheessa kuitenkin siirryttävä. Eli TinyXp:llä pelaisi ainoastaan ja jos jotain tietoturva-aukkoja siinä on, niin ne voisi estää vain ottamalla siitä käyttiksestä netin pois päältä. Onhan tuo aika kevyt käyttis eikä mitään turhaa. Lähinnä kiva olisi nähdä eroja Vistan ja sen välillä testeissä.

"...and you can boot by your USB stick."

Oishan tuo juu sellaiseen käyttöön ehkä ihan hyvä. Pitää lueskella vähän lisää tuosta ja katsoa sitten, että mitä tekee.

Kyllä mä varmaan uuteen kokoonpanoon sen Ultimaten nykäisen sisään. Ei tässä kohta kehtaa väittää tietävänsä PC:stä mitään, kun en ole Vistaa edes kokeillut ;)

Onko tolla tinyxp:llä mitään virallisia ja selkeitä sivuja? tinyxp.comia en suostu lukeen, aivan vitun paskat sivut. jumalauta.

Eilen tuli laitettua uusi kone kasaan ja siihen nyt sitten Eng kielinen Vista Ultimate 64bit.

Alku ei ollut kovin lupaavaa, asennus ja emolevyn yms. ajurien asentaminen sujui ihan mukavasti, mutta sitten alkoivat ongelmat. Asensin langattoman verkkokortin (D-Link DWA-547) ajurit, joiden piti olla yhteensopivat 64bit Vistan kanssa. No, eivät olleet. Heti, kun yritin kytkeytyä langattomaan verkkoon (eli heti kun se kortti alkoi oikeasti jotain tekemään) kone jäätyi, kuva jäi näkyviin, mutta hiiri ja näppis eivät reagoineet ja muutenkaan ei tapahtunut mitään.

No, poistelin ajurit ja kokeilin toisia. Sama homma. Ja uudestaan, ei apua.

Tänään hain sitten USB wireless palikan (D-Link DWL-G122), ajurit sisään ja palikka käyttöön. Ei pienintäkään ongelmaa, hyvin pelaa nyt.

Vista on asennettuna 25Gb partitiolle ekalla Raptor levyllä ja käynnistyy kyllä ilahduttavan nopeasti. Mulla on ilmeisesti vielä suurin osa "karkeista" käytössä tuossa, mutta ihan mukavasti se silti pelaa eli ainakaan vielä en ole törmännyt niin performanssi ongelmiin, joista monet ovat itkeneet (oiskohan ollut ehkäpä puutteellinen rauta enemmäkin ongelmana ;)).

Updatet asentui nätisti ja nyt sitten alkaa varsinainen systeemin tuunaus.

Tuota verkkokortti ongelmaa lukuunottamatta ei valittamista vielä. Laitetaan sitten kommenttia lisää, kun on tullut enemmän käytettyä niin osaa vähän jo jotain sanoakin.

Itse poistin asennuksen jälkeen hibernation file ominaisuuden (disk clean up -> all users...) kun en sitä käytä ja se vie pari gigaa kovalevy tilaa..

Ja sitten poistin joitakin windows ominaisuuksia joita en käytä (turn windows features on/off) :
games, print services, remote differential compression, tablet pc optional components ja windows meeting place.

Tiputin shadowstoragen kokoa koska minusta sitä on defaulttina varattuna hieman liikaa...
cmd adminina ja kirjoita siihen: "vssadmin list shadowstorage" niin näet oman määräsi.
Ja tuolla komennolla sitä voi muuttaa:
"vssadmin resize shadowstorage /on=[drive]: /for=[drive]: /maxsize=[size]"

Ja ihan turha säätö :)
erilainen bootti kuva sen palkin tilalle:
cmd adminina ja kirjoita siihen: "bcdedit /set quietboot 1" ja ykkösen tilalle 0 jos haluaa sen takaisin..

Kiitos vinkeistä!

Tuo hibernation tuli jo tiputettua pois, kun mulla on tapana muutenkin sammuttaa kone aina yön ajaksi niin enpä mä tolla toiminnolla mitn tee. Pitää katsella noita muita vielä paremmin.

En tiedä onko tuo Vistasta löytyvä "Windows Experience Index" testi mistään kotoisin, mutta ihan mukava tulos tuli omalla koneella ;)
Tuossahan on pisteytys 1-5.9

Tuossa oman koneen tuore tulos:
WEI.jpg

Vitun vista. Ekaa kertaa ku käytän, asensin pari ohjelmaa, eikä kumpikaan toimi. TUlee joku ecom.exe lakkasi toimimasta ja JCAD suojausvirhe..jne.. voi vittu mikä paska käyttis.

Joo täällä kans hermo riekaleina,ostin vistalla varustetun koneen nimenomaan kakkos telkkariks.kuukauden pelas tv sit vaan yhtäkkiä mediacenter heitti herjan että tv viritintä ei ole asennettu :curs:
Ja viitu kun se on asennettu jo tehtaalla ja toiminutkin kaikki mahdollinen tehty oikeen ammattilaisenkin toimesta ajurit..pla pla...
Kun ei toimi niin ei :hyvä:
Nyt pitäs sitten tyhjätä koko masiina ja paluttaa tehdas asetukset.

Itse päätin heittää vistan vittuun ja pistää XP tilalle. EIköhän rupea pelittämääm :)

Miten kannattaa tehdä koneen tyhjennys (uusi läppäri), kun siinä on siis vista nyt. dossista format C: vai miten pistä XP tilalle?

Mulla on nyt kahdessa koneessa Vista ja hyvältä näyttää. Toinen ollut toiminnassa pari kuukautta eikä ongelmia. Isoin probleema oli alussa parin vanhan laitteen yhteensopimattomuus (ei ajureita), mutta laitteiston päivityksellä sain homman toimimaan.

Vista ei ole kaatunut kertaakaan, vaikka kone on aina päällä. Tietoturva toimii n kertaa paremmin kuin XP:ssä, ja Vista on noilla mun kokoonpanoilla nopea.

Eli siis suomeksi sanottuna ihan hyvä käyttis ja hakkaa XP:n mennen tullen.

Itse päätin heittää vistan vittuun ja pistää XP tilalle. EIköhän rupea pelittämääm :)

Miten kannattaa tehdä koneen tyhjennys (uusi läppäri), kun siinä on siis vista nyt. dossista format C: vai miten pistä XP tilalle?
XP:n asennusohjelmalla onnistuu formatointi ennen asennusta.

Ja xp:lle kaikki mahdolliset ajurit etukäteen, vaikka usb-tikulle.

Meinaan tein sen downgreidauksen vistasta xp:hen ja meinas usko loppua välillä, kun kone crashaa parin minuutin välein. Kun sai pikaisesti tärkeimmät ajurit päivitettyä, niin futas hienosti. Kone huomattavasi mukavempi käyttää kuin vistalla. Siis kotikone, jolla lähinnä surffataan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom