Eli kaikki tutkimukset voidaan sivuuttaa sen kummemmin paneutunatta jos ne eivät sovi omaan maailmankuvaan. Eihän siinä mitään, mutta en hirveästi naureskelisi jehovan todistajille ja muille vastaaville.
Kyllä minun maailmankuvaani hyvin mahtuisi sellainen, että tuloerot vähentävät talouskasvua. Sellaista en pidä vakavasti otettavana tutkimuksena, että maailmankuvani takia ensin otetaan joku tulos, vaikkapa talouskasvu, sitten matemaattisesti todistellaan, että mikäli kasvun aiheuttama varallisuuden muutos olisi jakaantunut tasaisemmin, niin talouskasvu olisi ollut isompi, koska pienituloiset olisivat kuluttaneet enemmän ja kiihdyttäneet kasvua. Täläinen todistelu on höpöä.
Tuloerot aiheuttavat kateutta. Jonkun verran tuloerot saattavat saada ihmisiä ponnistelemaan enemmän. Tästäkään en ole ihan varma. Itse en ole koskaan tehnyt yhtään mitään sen takia, että joku on minua varakkaampi, mutta olen kuullut joidenkin henkilöiden sanovan, että he haluaisivat olla yhtä rikkaita kuin se-ja-se.
Antti Herlin ja Björn Wahlroos ovat minua hirmuisen paljon varakkaampia. Sen tosiasian en ole koskaan kuvitellut köyhdyttävän minua. En ole myöskään koskaan ajatellut, että jättäisin jotain tekemättä Antti Herlinin perinnön takia tai sen takia, että hän pystynyt ison perintönsä vielä moninkertaistamaan. Yksinkertaisesti se asia ei kosketa minun toimiani millään tavalla.
Luulisin, että minun verorasitteeni on pienempi sen vuoksi, että Suomessa on minua paljon varakkaampia ihmisiä, jotka maksavat paljon enemmän veroja kuin minä. Jos ei olisi, niin joko köyhät olisivat köyhempiä ja virkamieskunta kuluttaisi vähemmän, tai minun pitäisi maksaa enemmän.
Viittausta Jehovan todistajiin en ymmärtänyt.