- Ikä
- 45
Jos käyt lukemassa talonrakennusketjua täällä Pakkiksella, niin kyllä suurin osa tämän palstan itse rakentajista tekee niin puhtaasti rahan takia. Tulon, hermojen ja/tai avioliiton menetyksen opportunity cost on pienempi kuin ulkopuolisille rakentajille maksettava tuntihinta.
Teetetyn työn tuntihinta on jotai niin sairasta, että ei vaan tavallinen duunari (kuten minä) pysty taloa teettämään. Jo silleenkin että tekee paljon itse, velkaantuu niin törkeesti. Että teetettyjä töitä vain ne mitä ei itse mitenkään osaa tai ei lakisääteisesti edes voi tehdä, esim. mun tapauksessa sähkötyöt.
Se on sairasta että maksan tyyliin 30+ euroa per tunti jostain perus timpuroinnista ja se timpuri saa sitten ehkä jotain 12-15 euron palkkaa.
Sitä kun laskee paljonko pitää tehdä duunia että saa näppiin tuon 30+ euroa niin jos vähänkään työkalut kädessä pysyy niin kannattaa olla vaikka palkattomalla ja tehdä kaikki mahdollinen itse.
Jos rouvan hermot ei kestä sitä että ukko ei ole kotona paapomassa vaan siellä raksalla niin voivoi, sitten varmaan parempi jakaa ne lusikat.
Ja itse tuloeroista olen sitä mieltä että niitä pitää olla tietyssä järkevässä rajassa. Mutta kun aletaan menemään PALKOISSA tyyliin 10+ miljoonan vuosituloihin niin niitä en vaan ymmärrä enää missää kohtaa.
Joku tuollainen ei ois huono että firman ylin pomo saisi tienata vaikka sen 15 tai vaikka 20 kertaa sen mitä duunarit keskimäärin. Jotenkin vaan mennyt ihan sairaaksi noiden isompien pajojen toimareiden liksat. Vaikkakaan se nyt tuskin on ongelma kun niitä on kourallinen ja ne maksaa ihan vitusti veroja.
Mutta se pitää paikkansa, että joku hyvä pohja pitä palkoissa olla että perus 40 h viikossa töitä tekevä pystyy elämään normaalia elämämään ja asumaan omassa asunnossa. Ei tietenkään kaupungin keskustassa kalleimmalla paikalla. Mutta että ei saa homma mennä siihen että pitää tehdä kolmea duunia jotta pystyy maksamaan perus elämiseen tarvittavat jutut.