Onko tuloerot ongelma?

Jos käyt lukemassa talonrakennusketjua täällä Pakkiksella, niin kyllä suurin osa tämän palstan itse rakentajista tekee niin puhtaasti rahan takia. Tulon, hermojen ja/tai avioliiton menetyksen opportunity cost on pienempi kuin ulkopuolisille rakentajille maksettava tuntihinta.

Teetetyn työn tuntihinta on jotai niin sairasta, että ei vaan tavallinen duunari (kuten minä) pysty taloa teettämään. Jo silleenkin että tekee paljon itse, velkaantuu niin törkeesti. Että teetettyjä töitä vain ne mitä ei itse mitenkään osaa tai ei lakisääteisesti edes voi tehdä, esim. mun tapauksessa sähkötyöt.

Se on sairasta että maksan tyyliin 30+ euroa per tunti jostain perus timpuroinnista ja se timpuri saa sitten ehkä jotain 12-15 euron palkkaa.

Sitä kun laskee paljonko pitää tehdä duunia että saa näppiin tuon 30+ euroa niin jos vähänkään työkalut kädessä pysyy niin kannattaa olla vaikka palkattomalla ja tehdä kaikki mahdollinen itse.

Jos rouvan hermot ei kestä sitä että ukko ei ole kotona paapomassa vaan siellä raksalla niin voivoi, sitten varmaan parempi jakaa ne lusikat.


Ja itse tuloeroista olen sitä mieltä että niitä pitää olla tietyssä järkevässä rajassa. Mutta kun aletaan menemään PALKOISSA tyyliin 10+ miljoonan vuosituloihin niin niitä en vaan ymmärrä enää missää kohtaa.

Joku tuollainen ei ois huono että firman ylin pomo saisi tienata vaikka sen 15 tai vaikka 20 kertaa sen mitä duunarit keskimäärin. Jotenkin vaan mennyt ihan sairaaksi noiden isompien pajojen toimareiden liksat. Vaikkakaan se nyt tuskin on ongelma kun niitä on kourallinen ja ne maksaa ihan vitusti veroja.

Mutta se pitää paikkansa, että joku hyvä pohja pitä palkoissa olla että perus 40 h viikossa töitä tekevä pystyy elämään normaalia elämämään ja asumaan omassa asunnossa. Ei tietenkään kaupungin keskustassa kalleimmalla paikalla. Mutta että ei saa homma mennä siihen että pitää tehdä kolmea duunia jotta pystyy maksamaan perus elämiseen tarvittavat jutut.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vaikka tuloerojen ajattelu suhteutettuna loisikin mielikuvan että toisen enemmän on toiselle vähemmän, se ei poista sitä tosiasiaa että tuloeroja tarvitaan, koska eihän olisi mitään järkeä opiskella enemmän tai tehdä raskaampia töitä kuin naapuri, jos siitä ei palkittaisi paremmin. Asian huomaa jo esimerkiksi keskikokoisella rakennustyömaalla, jossa on montaa eri palkkaluokkaa työnkuvan ja taitojen perusteella. Ei olisi mitään järkeä että taitavalle timpurille tai muurarille maksettaisiin samaa palkkaa kuin ensimmäisiä työvuosiaan kerryttävälle rakennusapumiehelle tai rakennussiivoojalle. Jopa rakennussiivoojan ja rakennusapumiehen väliset palkkaerot ovat järkevät, koska työn vaativuus on niissäkin aivan eri luokkaa.

Rakennustyömailla järkevyys loppuukin sitten siinä kohtaa, kun verrataan timpurin palkkaa työnjohdon palkkaan.
 
Joku tuollainen ei ois huono että firman ylin pomo saisi tienata vaikka sen 15 tai vaikka 20 kertaa sen mitä duunarit keskimäärin. Jotenkin vaan mennyt ihan sairaaksi noiden isompien pajojen toimareiden liksat. Vaikkakaan se nyt tuskin on ongelma kun niitä on kourallinen ja ne maksaa ihan vitusti veroja.

Jos duunari Suomessa tienaa keskimäärin n. 2500 egeä kuussa, niin silloinhan tämän mukaan pomo saisi tienata 37.500 - 50.000 euroa kuussa. Siihen mahtuu kyllä hyvin 99,9% Suomen pomoista. Vain muutamalla pörssi-yrityksen johtajalla on tuota isommat liksat. Valtionyhtiöiden ja eläkeyhtiöiden johdolla tietenkin on, kun ne on poliittisesti valvottuja ja poliitikoille pedattuja paikkoja. Yli 600.000 euroa vuodessa tienaavia palkkajohtajia Suomessa ei ole kuin kourallinen.

Sinänsä minusta ei olisi hullumpi ajatus, että ihan triviaalijohtamisesta, niin kuin nyt juuri kuntien, virastojen, eläkeyhtiöiden ja monopolististen valtionyhtiöiden johtajan palkoissa olisi joku rajoitus. Nythän tuo toimii niin, että pojat istuvat toistensa hallituksissa ja nostelevat toistensa palkkoja. Lisäksi suurimmistä epäonistumisista, niin kuin nyt vaikka Solidiumin tapauksessa annettaisiin fudut.
 
Niin turha mitään tutkimustietoa ottaa huomioon. Oma elämäm koulu mutu on parasta :)

En tiedä elämän koulusta mutta todellisuudesta. Kiinassa tuloerot ovat paljon suuremmat kuin suomessa, samoin talouskasvu. Joko tuloeroilla ei olekkaan merkitystä tai ainakin löytyy sata merkittävämpää asiaa. Väite että kiinan talouskasvu olisi vielä suurempaa jos tuloerot tasattaisiin kuulostaa hyvin teoreettiselta.
 
Palkkojen nousun myötä voisi äkkiä kuvitella tuloerojen tällä hetkellä kaventuvan Kiinassa.

China-Gini.png


Vaikka joissain käppyröissä ero kasvaa ja toisissa vähenee. Kiinan maaseutu tuskin on juurikaan vaurastunut vaikka sinnekin on pykätty asbestitehtaita lapsityövoimalla ;)

Täältä vasemmistotaulukoita ja kommunistien propagandaa:
Taloudellinen epätasa-arvo ? Wikipedia
 
Täsmennetään vielä. Tuloerot ei sinällään ole ongelma. Se on ongelma jos ei perusduunia suurinpiirtein täyttää viikkoa tekemällä pysty elättämään itseään ja jälkeläisiään. Sitä aletaan jo melkein orjuudeksi kutsumaan.

Se ei ole ongelma että joku pieni osa tienaa vitusti vaan se jos on iso määrä väkeä joka ei tule palkallaan toimeen perus järkevästi.
 
Sillon tuloerot olisivat sopivat kun joka portaalla tienattaisiin aina tuplat edelliseen, nettona. Eli duunareiden esimies saa tuplat duunareihin verrattuna jne. Että se perseen repiminen oikeasti näkyisi tilipussissa. Nykyään Suomessa näin ei ole vaan sopivalla elämäntilanteella eli verotuksella esimies tienaa nettona vähemmän kuin alaisensa.
 
Sillon tuloerot olisivat sopivat kun joka portaalla tienattaisiin aina tuplat edelliseen, nettona. Eli duunareiden esimies saa tuplat duunareihin verrattuna jne. Että se perseen repiminen oikeasti näkyisi tilipussissa. Nykyään Suomessa näin ei ole vaan sopivalla elämäntilanteella eli verotuksella esimies tienaa nettona vähemmän kuin alaisensa.

No näissä monesti esimies tekee 8-16 päivävuoroa ja duunari jotain keskeytymätöntä kolmivuoroa. Vai missä niitä esimiehiä oli jotka tienaa alaisiaan vähempi ja työaikamuoto on sama?

Mun puolesta saa vähän tienata joka kolmivuorotyötä tekee. Ei ole valkoisen miehen hommaa.
 
No sama oli vähän liiottelua mutta monesti nnettopalkka ero on uskomattoman pieni. Siihen päälle pekkaset ja ikälisät joita esimiehillä ei ole, kuten ei myöskään ylityökorvauksia niin eipä siinä palka erolla juhlita.
 
No sama oli vähän liiottelua mutta monesti nnettopalkka ero on uskomattoman pieni. Siihen päälle pekkaset ja ikälisät joita esimiehillä ei ole, kuten ei myöskään ylityökorvauksia niin eipä siinä palka erolla juhlita.

No totta tämäkin. Kokeilin vähän aikaa työnjohdollisia hommia ja sain siitä vain rupia perseeseen. Palasin takaisin sorvin ääreen ja keskityn "urallani" tuohon pyropuoleen jatkossa.
 
En tiedä elämän koulusta mutta todellisuudesta. Kiinassa tuloerot ovat paljon suuremmat kuin suomessa, samoin talouskasvu. Joko tuloeroilla ei olekkaan merkitystä tai ainakin löytyy sata merkittävämpää asiaa. Väite että kiinan talouskasvu olisi vielä suurempaa jos tuloerot tasattaisiin kuulostaa hyvin teoreettiselta.

Saksahan on euroopan talousveturi, joten sillä pitäisi olla pienimmät tuloerot, eikös?

Niillä on sinänsä mielenkiintoinen tulonjakokäyrä. Suomeen verrattuna köyhimmillä menee hemmetin paskasti, mutta jo keskidesiileillä alkaakin olla suomalaista poroa parempi tilanne. Olisiko niiden tulonjako sittenkin kannustavampi kuin meillä?

art_2011-03-07_005_003.jpg
 
Threadin otsikko: "Onko tuloerot ongelma?"
Vastaukseni: "Tuloerot eivät ole minulle ongelma."
 
Niillä on sinänsä mielenkiintoinen tulonjakokäyrä. Suomeen verrattuna köyhimmillä menee hemmetin paskasti, mutta jo keskidesiileillä alkaakin olla suomalaista poroa parempi tilanne. Olisiko niiden tulonjako sittenkin kannustavampi kuin meillä?

art_2011-03-07_005_003.jpg
Mitä y-akseli kuvaa tuossa? Onko ostovoima huomioitu?
 
Yksi huipputuloisten ryhmä, jota ällöän, ovat johtajat. Olivat sitten teollisuus-, kauppa-, pankki-, tms. firmojen johtajia. Heidän palkkansa lähtevät siitä neljännesmiltsistä ulottuen pariin miljoonaan. Itse olen sitä mieltä, että he ovat syöttöporsaita, jotka tekevät duuninsa lähinnä riskittä, koska vikapäätöksistä voi syyttää aina alaisia tai hallitusta. Jollekin keulakuvalle siis kannetaan kottikärryillä rahaa, jotteivät lähde huippupaikoille ulkomaille tai kotimaahan kilpailijalle. IHAN kuin niitä paikkoja olisi heille tarjolla lukuisia... Tässä kohdin tulevat kysymykseen palkan lisäksi muutkin kannustinjärjestelmät.

TJ voi olla minkalainen kusiaivo hyvänsä, mutta hänelle omistajat (hallitus) ovat valmiita tosta noin korottamaan kuukausipalkkaa asentajan vuosipalkan verran. Samaan aikaan joku tonnin tuotantopalkkio suorittavalle portaalle kerran vuodessa (perustuen todellisiin saavutuksiin) voi olla asiana kuin tautipesäke, jota on vältettävä kaikin tavoin.

Tässä tarkoitin nimenomaan palkkajohtajia, jotka eivät lähtökohtaisesti omista firmasta osakettakaan, eikä siis ole pistänyt riskirahaa, l. pääomaa firmaan.

Tossa on Suomessa yhden puolueen nuorisojärjestö, joka toivoo tulevaisuudessa mm. sossun maksavan työntekijöiden kämpät ja yrittämisestä on tehtävä riskitöntä. Heille yrittäjyys on asema, jota ei jaeta yhteiskunnassa minkään muun ryhmän kanssa. Heidän yhteiskunnassaan ei ole edes tuloeroja, kun muilla kuin "yrittäjillä" ei ole tuloja ollenkaan. Itse näen heidän tavoitteensa samanlaisena kuin oli neuvostoliitossa nomenklatuura. "Yrittäjille" jakamaton juridinen, taloudellinen ja hallinnollinen ylivalta. Voidaan sitten erikseen arvioida, onko sellainen yhteiskunta kehittyvä. Minusta se on vain näivettyvä.
 
vikapäätöksistä voi syyttää aina alaisia tai hallitusta.

omistajat (hallitus) ovat valmiita tosta noin korottamaan kuukausipalkkaa


"Teidän vika, korottakaa mun liksaa"

Mulle ihan sama miten arvokkaaksi laivayhtiö kokee kapteenin työpanoksen. Sama pätee omistajien suhteeseen TJ:hin. Jokaisen duunarin olis hyvä sijoittaa osa niistä rahoistaan ja hankkia pieni osuus jostain yrityksestä. Alkaa se johdon palkkakin tuntumaan järkevältä kun se johto on vastuussa omistajien omaisuudesta.
 
"Teidän vika, korottakaa mun liksaa"

Mulle ihan sama miten arvokkaaksi laivayhtiö kokee kapteenin työpanoksen. Sama pätee omistajien suhteeseen TJ:hin. Jokaisen duunarin olis hyvä sijoittaa osa niistä rahoistaan ja hankkia pieni osuus jostain yrityksestä. Alkaa se johdon palkkakin tuntumaan järkevältä kun se johto on vastuussa omistajien omaisuudesta.

Suomessa on jonkun verran sellaisia yrityksiä, jotka on ollut pörssissä kymmeniä vuosia ja niissä työntekijöitä jotka on myös ollut töissä samassa kioskissa kymmenen - kaksikymmentä vuotta. Joskus miettinyt, että jos nekin duunarit olis joka palkastaan ostanut pienen siivun työnantajansa osakkeita osingot uudelleen sijoittaen, voisi heilläkin osakemäärät yhdistettynä olla sananvaltaa ihan kyseisen kioskin hallitukseen asti.

Saattais olla vähän erilaista toiminta jos duunarit vois valittaa kokemistaan epäkohdista omalle hallituksen edustajalle eikä jollekkin väsyneelle työpaikan työsuojeluhenkilölle :D

Mutta suomalaisten mielestä parempi se on huudella persaukisena duunarina johtajien olevan syöttöporsaita.
 
Perinteisissä firmoissa hallituksissa on istunut työntekijöiden edustajia. Esim Outokummulla on ainakin aikaisemmin ollut duunari- ja toimihenkilöedustajat vuorovuosina.

Siitä taisi olla legendaakin aikanaan, kun eräs duunari halusi nähdä firman papereita. Meni toimitusjohtajan pakeille:
Duunari sanoi "Nönnö tässä terve, haluaisin nähdä tilinpäätöstiedot..." Ja johtaja vastasi "Ei näitä kuule esitellä kenelle vaan duunarille". Duunari poistui huoneesta ja koputti saman tien oveen uudestaan. "Hallituksen jäsen Nönnö vaatii nähdä paperit nyt." Ei auttanut muu kuin suostua.

off-topic, tuli intissä omalle kohdalle vähän sama tilanne. Kysyin patterin päälliköltä, että mistä voi lukea palvelusohjesäännön. Hänen käsittääkseen vilpittömästi) se ei kuulunut varusmiehille.
 
Mitä vittua ne duunarit hallituksessa tekee?

Viilaaja Yrjö Paska ammattiyhdistyksen osasto 192:sta soallistumassa konsernin päätöksentekoon, ei hyvää päivää. Ei ihme että nuo puulaakit on mennyttä kalua rajojen avauduttua.


Johtajat on helvetin tärkeitä sällejä. Harmi vaan että kaverien kyvykkyys harvemmin vaikuttaa palkkaan. Pahimmassa tapauksessa täydellisestä kyvyttömyydestä huolimatta suhdanne hoitaa vielä kannustimet tappiin. Kyllä joku OPK ja mikäs tää Soneran sankari olikaan, Relander? sai liksansa vaikka hoiti hommat ihan päin persettä.
 
Back
Ylös Bottom