Onko teidän nilkkojanne leikattu?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kävin tuossa äsken ortopedillä (yksityinen) valittamassa pitkään vihoitellutta nilkkaani.
Lekuri sanoi että nilkka on niin löysä että pitäis leikata.. Onnistumisprosentti näissä kuulemma on korkea, mutta niin on hintakin: 3000 €:sta alaspäin. Voi hiukan ketuttaa jos pistää kolme tonnia sileeksi turhan takia, joten kertokaa kokemuksianne. Oletteko olleet tyytyväisiä leikkausten tuloksiin? :confused:

Niin ja julkinen terveyden huollon sektori ei tule kysymykseen, leikkausjonot yli vuoden.

Minulta leikattiin 98, puukkoa heilutti Tapio Kallio, jonka hoitoihin muissa vammoissa olin ollut erittäin tyytyväinen. No, nilkkapa ei tullutkaan kuntoon, aina välillä vaikka ihan vaan kävellessä jos vähänkin astuin huolimatomasti, saattoi taas kipeytyä aikalailla. Pystyin kuitenkin klenkkaamaan sen kanssa tarvittavat hommat, joten jätin asian sikseen enkä mennyt uusintaleikkaukseen, vaikka sitäkin vaihtoehtoa Kallion kanssa harkittiin. Mutta kas, kun lakkasin miettimästä koko asiaa niin muutaman vuoden päästä huomasin, että mitään ongelmia ei enää ollut, eikä ole sen koommin tullutkaan.

Paha tässä maallikkona mitään neuvomaan alkaa, mutta sen totean, että vaikkei julkisella puolella mitään jonoja olisikaan, niin spesialistille silti, jos lompakko vain suinkin antaa myöten. Terveys on kuitenkin nähdäkseni väärä paikka säästää.

Onnea, mitä sitten päätätkin. :thumbs:

Toinen nilkkani leikattiin, tosin itse en siitä lystistä maksanut kun mulla oli lisenssin kautta hyvä vakuutus. Yksityisessä sairaalassa ja koko hommaan ei kulunut kauaakaan. Leikkauksen jälkeen kipsi oli tietty jonnin aikaa. Mut sen kipsin jälkeen jouduin kyllä pitämään melkoisen kauan sellasta "ilmatyynytukea", en kyllä muista sen virallista nimeä. Muistaakseni sekin ois oikeesti maksanu ihan sikana. Sitä tukea tosissaan käytin kuukausikaupalla. Mutta eipäs ole enää nilkka temppuillut sitten. Tosin emmä vuoteen ainakaan mihkään lenkille lähteny tms. Olen ollut kyllä tulokseen tosi tyytyväinen. Toinen nilkkani ei yhtä löysä ollut alunperinkään, mutta nyt huomaan kyllä eroa leikatun nilkkani hyväksi.

Siloposki sanoi:
Kävin tuossa äsken ortopedillä (yksityinen) valittamassa pitkään vihoitellutta nilkkaani.

Erään vahemman urheilulääkärin sanomaa: Ortopedia ei pitäisi päästää urheiluvamman lähellä, ne pakottaa käyttämään jotain tukea tai leikkaa ja lyön jälkikäteen tuen siihen.

No, joo. Puolittain huumoriheitto, mutta on siinä tottakin. ;)

Lekuri sanoi että nilkka on niin löysä että pitäis leikata.. Onnistumisprosentti näissä kuulemma on korkea, mutta niin on hintakin: 3000 €:sta alaspäin.

Joo, on niitä löysiä nilkkoja, joille-ei-voi-muuta-kuin-leikata, nähty. Ihme vaan että tälläkin hetkellä niillä pelataan liigapalloa, ilman tukia ja lääkkeitä, niin ja ilman leikkauksia. Helvetillinen kuntoutusprojekti, sillä pääsee usein pitkälle. Vaatii panostusta, aikaa ja kärsivällisyyttä. Ihmehoitoja tai kalliita apuvälineitä siihen ei tarvita.

Oletteko olleet tyytyväisiä leikkausten tuloksiin?
Itseäni ei ole leikelty, mutta leikeltyjä raajoja kyllä on jokunen nähty. :rolleyes:
Yhteenkään epäonnistuneeseen tapaukseen en vielä ole törmännyt, enkä edes kuullut. Tulokset näissä ovat hyviä ja riskit lähes olemattomia.

Jos olet valmis maksamaan 3000€ leikkelystä, sinuna minä hakeutuisin ensin kokeneen urheilufysioterapeutin luo, joka voisi opastaa sinua miten nilkkaa vahvistetaan ja kokeilisin sen tien. 1-3 käyntiä min riittää, hinta paikan mukaan n. 35-50€/kerta. Jos nilkka ei vahvistumisesta huolimatta tule kuntoon, sen voi leikata myöhemminkin... Nilkan suhteen ei ole kiirettä, ellei itselläsi sitten ole jotain MUST-juttua tähtäimessä...

Muista: Jokainen vamma on kuitenkin erilainen ja itse teet päätöksesi. Minä kokeilisin ensin vahvistus/koordinaatiota ja menisin vasta sitten pöydälle.
Mitä tahansa teetkin, nilkan vahvistus ja tasapainoharjoitteita joudut joka tapauksessa tekemään, viimeistään leikkauksen jälkeen.

Niin, tuo minunkin oli tarkoitus mainita, että tasapainolauta löysille nilkoille tuntuisi olevan aika kova sana.

Itselläni leikattiin toinen nilkka julkisella puolella, kun oli jokin jänne löystynyt ja se reititettiin uudelleen. Aluksi oli ihan ok, mutta on pikkuhiljaa löystynyt niin paljon että esim. kyykätessä on pakko käyttää jykevää nilkkatukea ettei mene nilkka rikki.

Joo, kaippa se olis fiksua käydä vielä näyttämässä jollekkin urheilulekurille.
Eihän se loppuhinnassa paljon enää tunnu :rolleyes:.

Jäi tuosta ortopedistä vähän liian innokas kuva: Se ei paljon magneettikuvauksista tai muista puhellut.. leikkaamaan vaan!

Tämä nilkan vahvistaminen tasapainolaudan yms. avulla: Kuinka nopeasti siinä voisi odottaa tuloksia? Mä olen sen suhteen hiukan pessimistinen, nilkka on ollut tennispallon muotoinen yli kolme kuukautta sitten viime telomisen. ~5 vuotta sitten venäytin siitä nivelsiteet.

Se ei paljon muistuta itsestään muuten kun juostessa, kolmen km:n lenkin jälkeen nilkka on viikon kipeä..

Ja mitä olen kuullut niin ei se "puukottaminen" koskaan ole hyvä juttu, tarkotan sitä, että aina on riskinsä ja jos on muita vaihtoehtoja niin ne kannattais kyllä testailla tarkkaan ennen leikkaukseen lähtöä.

Suositut

Back
Ylös Bottom