Juu voin kertoa näin offtopickina vähän itsestäni...
Eli aloitin saliharrastuksen joskus 15 vuotiaana kloppina, kun äitini otti minut mukaan paikkakunnalla toimineeseen fitness centeriin. Siellä sitten tuli sählätty kaikennäköistä ilman mitään tietoa mistään lähes vuosi. Lenkkeilin myös aktiivisesti tuona aikana ja treenit olivatkin luokkaa 2h salilla ja sen jälkeen juoksin sieltä kotiin. :face: Tuo fitness center meni kuitenkin konkkaan ja niinpä päädyin (onneksi) kunnon punttisalille paikallisen jäähallin yläkertaan. Tuossa samoihin aikoihin taisin myös löytää pakkiksen.
Sitten tapahtui jotain kohtalokasta ja sairastuin jonkin tyyppiseen lievään anoreksiaan. Kävin salilla ehkä 4 kertaa viikossa vieläkin sähläten ja niinä päivinä jolloin en ollut siellä tein satoja vatsalihaksia ja punnerruksia kotona. Söin lähes pelkästään proteiinipitoista ruokaa eli ei oikein hiilaria eikä myöskään rasvaa ja taisin saada hormonitoiminnankin vituiksi siinä samalla. Paino oli pahimmillaan 60kg ja olin 187cm pitkä. Alkaa melkein itkettää, kun tuota nyt muistelee. Ehkä elämäni typerin virhe mitä tuli tehtyä.
Aluksi vanhempani eivät vielä kiinnittäneet mitään huomiota tuohon järjettömyyteen, mutta onneksi he puuttuivat peliin. Aluksi en ottanut mitään palautetta vastaan, mutta sitten tajusin, että olin vain luuta ja nahkaa. Isälläni oli eräs tuttava poliisi, aikas body jätkä vieläkin vaikken ole vähään aikaan nähnyt, höntsä jääkiekkoseuran kautta ja isäni pyysi häntä tekemään minulle kunnon treeniohjelman. Sain ns. personal training session, jossa hän selitti kaikki perusteet ja kirjoitti paperille ohjelma, joka oli simppeli 2-jakoinen ylä/alakroppa jaolla. Siitä lähti ylämäki mun treeneissä, kun oli paperilla jotain, mitä oikeasti seurata. Aloin myös pitämään treenipäiväkirjaa ruutuvihkoon ja syömään jumalattomasti.
Seurasin tuota treeniohjelmaa n.6kk, jonka jälkeen vaihdoin 4-jakoiseen. Sitten on tullut tehtyä 5-jakoinen ja 4+1-jakoinen hybridi. Tänä keväänä on tein Max-OT -treeniohjelman ja nyt on meineillään Layne Nortonin PHAT (se esimerkkiversio, jonka Layne on antanut). Huomasin 14kk kunnon treenin aloittamisesta, että painoni oli noussut 14kg ja tuo jo anorektikko aikanani himoitsema sixpack oli hienosti esillä. Tuona 14kk aikana olen lukenut paljon eri bodaus sivustoja ja ottanut kaiken mahdollisen tiedon, mitä vain voi. En ole ikinä ollut missään lajissa hyvä tai harrastanut mitään kunnolla. Aivan pienenä yritin jalkapallo, mutta en pitänyt siitä, koska muut olivat minua paljon parempia. Jääkiekosta en koskaan pitänyt toisin kuin pikkuveljeni, joka on harrastanut sitä 12 vuotta. Uinti oli joskus ala-asteella lähellä sydäntäni, mutta se vain jäi ja täällä ei edes tainnut olla mitään kunnon valmennusta. Myös taekwondoa olen harrastanut joskus, mutta ei sekään oikein iskenyt. Sitten yläasteella lenkkeilin kaverini kanssa ja tein lihaskuntoa kotona. Nyt olen vihdoinkin löytänyt jonkun mihin olen samaistunut ja hyvin omistautunut.
Olen siis vain lukenut, lukenut, ja lukenut näistä asioista ja nyt tämä kaikki tieto tulee vain niin luonnostaan. Kaikki treeneistä, ravinnosta, lihashuollosta ja levosta, tai no ehkei ihan kaikkea, mutta ainakin kaikki perusasiat ja vähän niiden ylikin

Omistautumiseni näkyy myös osittain siinä etten ole koskaan oikein ollut niin juomisesta innostunut. Yläasteella olisin voinutkin, mutta ystäväni ilmoitti itsensä absoksi ja koska olimme bestiksiä niin en sitten itsekään juonut. Meillä kuitenkin meni välit poikki ja hän "lankesi", mutta pysyin kuivana ja nyt olen opiskellut myös alkoholin ja bodauksen suhteesta eikä enää oikein teekkään mieli. Joskus olin hyvin kriittinen ruokaa kohtaan ja halusin vain sitä ns. terveellistä ravintoa, mutta nyt olen viimeisen 10kk aikana perehtynyt IIFM (if it fits macros) tyyliseen syömiseen. Pidän silti ruokavalioni n. 99% puhtaana, koska ei tule mitään mielihaluja.
Idolini ovat myös vaihtuneet aika huimaa tahtia tässä "urallani". Aluksi halusin sen Tyler Durden lookin. Sitten tajusin Brad Pittin (no offensive) olevan naru tuossa roolissa ja muita henkilöitä tuppasi. Viime kesänä olin aivan **** fani, mutta onneksi sekin jäi. Sitten tulivat muut tälläiset saman tyyppiset kaverit kuten Josef Rakich ja Ulisses Williams Jr. Hekin kuitenkin ovat olleet jo vähän aikaa haudattuina ja nyt olen ihastellut suurimmaksi osaksi Layne Nortonia, hänen oppejaan ja kehoaan. Siinä olisi, jos mahdollista, tulevaisuuden kondis. Ainakin motivaatiota itseltäni tuntuu löytyvän, sillä sitä on kertynyt niistä monista harrastamattomista vuosista.
Onneksi silti vanhempani ovat aina maksaneet salikorttini ja lisäravinteeni sekä raejuustoni ja ystäväni sekä etenkin tyttöystäväni (jo viim. 3 vuotta) ovat ymmärtäneet tätä hulluuttani. Nyt keväällä ilmoitin myös ääneen, että aion oikeasti kilpailla vielä jonain päivänä (tällä hetkellä 2014, mutta jos ei näytä tarpeeksi lupaavalta niin sitten myöhemmin). Tämä johtunee siitä, että kaikissa muissa lajeissa on kilpailuja jo aivan junnuista, mutta itse en ole koskaan, oikeasti koskaan, voittanut missään tai edes kilpaillut. Pikkuveljellä ja kavereilla on pelejä ja kisoja lähes joka viikonloppu. Mutta nyt alkaa lukion 3. vuosi ja kirjoitukset odottavat. Sitten ensi kesänä inttiin toivottavasti ja siellä se mahdollisimman lyhyt aika, koska ei oikein inspiroi se. Pelottaa jopa omien treenien kannalta koko juttu...
Tulevaisuudesta sen verran, että massaa nyt kasvattelen tonne helmikuun alkuun saakka ainakin. Ehkä lokakuussa välidietti, jos bulkki meinaa mennä liian läskiksi.
Summasummarum...
Treenaan: PHAT-ohjelmalla, ei mitään erikoiskikkauluja tällä hetkellä
Ravinto: Normaalia ruokaa IIFM tyylillä
Lepo: Aina, kun en ole salilla :D
Pituus: 188cm
Paino: (huomenna punnitus taas joten vanhaa tietoa) 72.4kg kävi tuolla 76kg, mutta fyysinen kesätyö ja sen jälkeen lomamatka = kävelyä paljon ja ruokaa huonosti tiputtivat :(
Syntymävuosi: 1994 (5.10.)
Siviilisääty: Heteroparisuhteessa
Tuloksia en anna, koska en pidä niitä tärkeänä bodausta varten. Siis tottakai painoilla on merkitystä, mutta enemmän jossain painonnostossa.
Sitten voin vielä laittaa kuvan nyky kondiksesta (otettu viime viikolla)
Kysymyksiä saa esittää ja kehitystä saa seurata bodybuilding.comissa (voin antaa linkkiä tässä jossain vaiheessa).