Tiedätkös, sun tarinas kuulostaa aika pitkälti mun omilta kokemuksilta
Omat lähtökohtani 13-vuotiaana oli 188cm/60kg, nyt olen 15v ja paino on 82kg. Samalla tavalla kuin säkin, oon lukenut kahden ja puolen vuoden ajan melkein kaiken, mitä netistä punttiasioista löytyy - sekä myös kaikenmoisia kirjoja. Oon seurannut sun kommentteja suurissa määrin eri ketjuissa, ja mun mielipiteeni on, että tässä kohdassa vielä en panostaisi valmennukseen.
En halua vähätellä yhtään sun tietojasi asioista, mutta musta tässä vaiheessa saliuraasi olisi tärkeämpää syventyä aiheeseen itse, opiskella oikeasti paljon enemmän anatomiaa, fysiologiaa, ihmisen biologiaa, kaikkea mahdollista. Osta netistä yliopistotasoisia kirjoja aiheeseen liittyen ja perehdy aiheeseen toden teolla. Pakkista ja bb.comia lukemalla voi helposti luulla tietävänsä "kaiken oleellisen" treenaamisesta ja biologiasta, mutta kun aihetta ryhtyy itse tutkimaan, voi huomata, että suurin osa ohjeista ja viisauksista on aika pitkälle mututuntumalla annettua dogmaa, jonka perusteista ei kovinkaan usein edes välitetä. Esim: "proteiinia 2g/painokilo, rasvaa 1g/painokilo ja loput hiilareita" voi kuulostaa ihan hienolta jutulta, mutta onko ohjeen antajalla nyt oikeastaan yhtään käsitystä siitä, miksi hän noin sanoo? Perustelut ovat usein tämäntyyppisiä: "Oon kuullut että proteiinia tarvitsee paljon lihaksen ylläpitoon dieetillä, ja tota rasvaa tarvitsee niinkun hormooneihin niinku." Taikka sitten, jos perustelijana on joku ihmedieetin/muun vastaavan kirjoittaja: ""this study + that study must mean blah blah, plus bogus testimonial, so buy this book!" Toisin sanoen he toistavat vain dogmia, eivätkä
kyseenalaista lainkaan, mikä on se oleellisin asia!
Kun sitten ehkä viidentoista vuoden vuoden kuluttua olet tiesi päässä, ja tiedät ihmisen biologiasta ja fysiologiasta kaiken oleellisen, niin, että jokainen dogmasi ja neuvosi perustuu tutkittuihin biologisiin faktoihin, saatat huomata, että tiedät tarkasti, miten ihminen tulee voimakkaammaksi, miten lihas kasvaa, miten rasva palaa, aivan solutasolle asti - et tarvitse bodyfoorumien dogmia. Ja sitä paitsi opiskelu itsessään on erittäin antoisaa
Noh, tästä tuli vähän turhaa lörpötystä. Kuitenkin, pääpointtini on se, että opiskele huomattavasti lisää äläkä hanki valmentajaa. Treenatessa käytä jotain simppeleitä, hyväksihuomattuja ohjelmia, mutta kyseenalaista kaiken aikaa niiden perusteet, ja etsi aiheesta tietoa. Älä luota pelkästään muiden mielipiteisiin ja kokemuksiin, vaan pähkäile itse asioita, ja ole kärsivällinen.
(ja toivottavasti mun mielipiteitä ei nyt sitten huitaista alas vain iän takia :D)