onko seuraavassa järkeä?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
niinkuin varmasti moni tietää, parhaiten saa lihasmassaa lisättyä, kun toistomäärät harjoituksessa ovat 8 - 12 per sarja. Loputtomiin ei kuitenkaan kannata samoilla toistomäärillä treenailla, koska lihaksien on saatava vaihtelua. Onko kukaan tietoinen, olisiko järkevää treenata kaksi viikkoa 8 toistoilla ja sitten taas kaksi viikkoa 12 toistoilla? Siinähän lihaksien saama kuormitus muuttuu koko ajan?

Tuossa on järkeä, itse jalostaisin vielä hieman pidemmälle:

1vko 10-12

2vko 4-6

3vko 8-10

4vko 6-8

ite en ainakaan tykkää vaihella joka hemmetin viikko niitä sarja pituuksia. 2-4vk samalla ja sit vaihan. aika perus että eka teen sarjat 12 asti ja sit ku menee 2x12 lisää painoa ja sit 8 asti ja kun menee 8 lisää painoa.

e: syy miks näin että painojen kehitystä on helpompi seurailla kun ei joka viikko vaihu sarja pituus.

e2: tää on sit totaalinen IMHO! enkä tiedä onko se niin viisasta :)

Kyllä kannattaisi treenata välillä pidempiäkin kausia "ei lihasmassankasvatus toistomäärillä". Esim. 1-2kk jakso toistot 3-6 ilman failurea yms. muutenkin enemmän voimaa hakien. Tulee vaihtelua. Tuolla kaudella ei ainakaan lähde vanhoja lihaksia, todennäköisesti uuttakin tulee + voimaa tulee lisää -> seuraavaan iänikuiseen "8-12" toistokauteen saa todennäköisesti isompia painoja käyttöön. Itse en kuitenkaan jumittuisi tuohon 8-12 toistoihin todellakaan kun tarkoitus olisi kasvattaa vain lihasmassaa vaan käyttelisin kaikenmoisia 10x3, 2x15, 1x50, 4x6 ja ties mitä. Hyviä ohjelmia on netissä kokeiltavaksi pilvin pimein. Tästä vaikka Mr. Waterburyn ohjelmia jos alkaa 8-12 3-jakoisella kyllästyttää...

Kuinka usein kannattaisi vaihdella painoja? Jos on tarkoitus tehä esim. 4 x 12, niin kannattaako tehä esim. kaks ekaa sarjaa ihan loppuun, jolloin voi olla, että 2 seuraavaa ei mee enää samoilla painoilla?

Mä oon tykännyt progressiivisuudesta siten, että tehdään se 8-12, jos ei saa 8 toistoa tehtyä tietyllä painolla, on paino liian raskas, ja jos sillä menee 12 toistoa, niin se alkaa olla liian kevyt ja vastusta on lisättävä (ja aloitettava taas 8x sarjoista)

Itsellä tuo on toiminut todella hyvin sekä massan, että voimanhankinnassa siinä sivussa!

Eli voisitko tarkentaa mitä meinaat progressiivisuudella? Eli jos teet esim. penkkipunnerrusta 4 x 12, niin sitten kun sä saat jollakin painoilla 12 toistoa ja neljä sarjaa, niin aloitatko sä sitten isommilla painoilla tekemään kaseja (esim. 4 x 8), ja kun taas ne saat niin sitten painoa lisää. Vai pyritkö siis vaihtamaan painoja joka sarjan välissä?

Mä teen sillai, että esim. 4*6 kun menee kaikki sarjat ja toistot nostan painoja seuraavaan kertaan, mutta jos taas esim 4.sarjassa jää toistot 3-4 nii pidän ne vielä seuraavan kerrran ja pyrin parantamaan... MIkäli kaikki sarjat ja toistot menee niin nostan painoa... joskus taas vastaavasti vaihdan sarjojen pituuksia... Eli jos 4*6 menee penassa niin ensikerralla onkin 4*8 jne... mutta tämä on tosiaan vain jokaisen omamielipide ja ehkäpä Jto osaa sanoa asiaan jotain uutta, sillä tuosta samaisesta asiasta on kyllä ollut jo TREADI aikasemmin

Mä aloitan joskus, etenkin vähemmän käyttämissäni laitteissa joissa ei muutoinkaan ihan selvillä mikä olisi "oikea" vastus, tekemään millä tahansa vastuksella mitä edellinen käyttäjä onkaan siihen jättänyt, tuli sitten 1 tai 100 toistoa.

Mä aloitan joskus, etenkin vähemmän käyttämissäni laitteissa joissa ei muutoinkaan ihan selvillä mikä olisi "oikea" vastus, tekemään millä tahansa vastuksella mitä edellinen käyttäjä onkaan siihen jättänyt, tuli sitten 1 tai 100 toistoa.

esim. jos Kimmo jättää penaan vaan tangon ( Kimmo on viisas ja laittaa painot paikoilleen ) , tehdään vain tangolla.

esim 2. jos Ville ( joka tunnetaan euroopan 6. parhaana punnertajana ) , jättää penaan 180kg, tehdään sillä.

muutenkaan siis ei ole väliä sillä paljonko menee ja millä painolla, kuhnan vääntää loppuun asti?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
esim. jos Kimmo jättää penaan vaan tangon ( Kimmo on viisas ja laittaa painot paikoilleen ) , tehdään vain tangolla.

esim 2. jos Ville ( joka tunnetaan euroopan 6. parhaana punnertajana ) , jättää penaan 180kg, tehdään sillä.

muutenkaan siis ei ole väliä sillä paljonko menee ja millä painolla, kuhnan vääntää loppuun asti?

Penkki kuuluu mielestäni vapaiden painojen eikä laitteiden puolelle! :D
ja kysehän siis oli aloittamisesta, jonka perusteella pystyy sitten paremmin arvioimaan "oikeaa" vastusta

Penkki kuuluu mielestäni vapaiden painojen eikä laitteiden puolelle! :D
ja kysehän siis oli aloittamisesta, jonka perusteella pystyy sitten paremmin arvioimaan "oikeaa" vastusta

se oliki lähinnä turha provo sille että kannattaa siinä varmaan tunnustella heti sitä painoa sinne toistoje 8-12 haarukkaa. varsiki jos ekoja kertoja kyseistä laitetta tekee.

menee oftopiciks, mut sopii otsikon "onko seuraavassa järkeä" alle :D

oon nyt tehny 3-jakosella ja salilla tulee käytyy useiten n.4krt/vko.
jakona mul on rinta,olka,ojentajat ja jalat ja selkä,hauis ,ni mietinpä sellasta et vetäs viikkoon kerran jokasen ohjelman läpi,sit se 4 kerta ois vähä randomi,kaikista miksausta...,tyyliin 4.päivä SJMV,leuanveto myötä otteella,kyykky/jalkaprässi, rintaprässi ja sit vaihdellen viel jotain eristävämpii liikkeitä.. en tiiä onks tossa mitään pointtia ja jaksaako kroppa miten tollasta settiä.mut jos on kokemuksia tj ni vinkatkaas :) kiitän.

Suositut

Back
Ylös Bottom