Onko jalkaprässi turvallinen liike?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AEOM89
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Olen aloittelemassa tekemään penkkipunnerrusharjoitusten lisäksi vähän jalkalihasharjoituksia. Kyykky ainakin kaiketi voi aiheuttaa selkävaivoja ainakin väärällä tekniikalla tehtynä, mutta kuinkas vaarallinen prässi on? Voiko siitä tulla selkävaivoja tai polvivaivoja tai muuta? Varmaankin voi mutta kuinka helposti?

Jalkaprässissä ehdottomasti suurin vaara piilee siinä, kun liike tehdään niin syvälle, että perse irtoaa penkistä ja selkä alkaa pyöristyä. Itse väänsin 2003 keväällä parin kuukauden ajan prässiä kunnolla vain syvälle (koska "tosimiehet ei tee puolikasta prässiä") mutta alaselkä alkoi kipeytyä pikkuhiljaa todella ikävällä tavalla ja siitä lähtien olenkin aina tehnyt prässin ihan suosiolla vain sellaiseen syvyyteen, missä perse pysyy vielä penkissä kiinni.

Prässissä siis hieman vajaa liikerata on IMO se fiksuin liikerata, ja ottaapa liike tuolla tavalla jopa paremmin etureisiin kuin jos liike vedettäisiin pohjaan saakka. Muissa jalkaliikkeissä, kuten kyykyissä ja hackissa suosittelen kuitenkin tekemään liikkeen täydellä liikeradalla.

PS. Toivottavasti kukaan ei sitten saa tästä sellaista kuvaa, että on täysin OK latoa prässiin kauheat romut ja hinkata jotain 5-10 cm liikettä ego pulleana... :david:

Prässi siis kannattaa tehdä niin syvälle kuin vain mahdollista, mutta kuitenkin niin ettei perse pääse irtoamaan penkistä.

:offtopic: , mutta eikö tuonkin kysymyksen ois voinu kysyä tuolla "aloittelijoiden peruskymykset tänne" -tredissä? :jahas:

:offtopic: , mutta eikö tuonkin kysymyksen ois voinu kysyä tuolla "aloittelijoiden peruskymykset tänne" -tredissä? :jahas:
:offtopic: Ei nuo mammuttithreadit palvele ketään. IMO mieluummin miljoona muutaman sivun threadia, kuin muutama monen tuhannen viestin threadi. Mikäli uusi threadi on "aiheeton" tai turha, niin se valuu vauhdilla pois uusien alta haittaamatta ketään. Täällä on jostain syystä ihme fetissi hoitaa threadit juuri vastoinpäin.

Mitä prässiin tulee, niin perse ei nouse, kun selkälevy on riittävän ylhäällä. Itse pidän melkein 90 asteessa liikerataan nähden, vaikka olen kankea läski. Jalkalevy siten, että suurin osa paineesta tulee kantapäille, ei päkiöille. Jalat suht leveälle siten, ettei keskivartalo estä liikerataa. Minulla melkein levyn reunassa. Leveän asennon takia jalkaterät aavistuksen ulospäin siten, että polvet pysyvät suorassa. Näin olen pysynyt ehjänä, vaikka teen prässin syvälle.

Kuten hulkki sanoi, ei liian alas, myös kannattaa varoa ettei toiston lopussa suorista jalkoja liikaa. Ts. älä lukota polvia.

Selän luonnollinen pyöristys on kuitenkin Ok vain överiä tulee välttää. Itselläni on alaselkä nimenomaan sen takia tällä hetkellä paskana, että olen pelännyt tuota välilevyn pullistumaa kuin ruttoa ja sen takia lukottanut selkäni luotisuoraksi joka liikkeessä, jossa pyöristys on mahdollinen. Tämän takia alaselästäni on hävinnyt sille ominainen luonnollinen pyöristys ja ranka on muuttanut asentoa nokalle vatsaan päin. Paska homma ja kuntoutuminen vie aikaa, eikä ranka todennäköisesti koskaan palaudu enää täysin entiselleen.

:offtopic: Ei nuo mammuttithreadit palvele ketään. IMO mieluummin miljoona muutaman sivun threadia, kuin muutama monen tuhannen viestin threadi. Mikäli uusi threadi on "aiheeton" tai turha, niin se valuu vauhdilla pois uusien alta haittaamatta ketään. Täällä on jostain syystä ihme fetissi hoitaa threadit juuri vastoinpäin.

Selvennetään nyt hieman asioita. Eli noiden "kysy täällä sitä ja sitä" ketjujen tarkoitus on kerätä sinne ne kaikista yksinkertaisimmat kysymykset joista on melko turha omaa ketjua avata. Ne tyyliin paljonko painaa desi heraa sun muuta. Jokainen sitten itse päättää että onko uusi ketju paikallaan vai postaako tonne mammuttiketjuun. Ja me moderaattorit sitten tarvaessa korjaillaan jos jotain älyttömyyksiä tulee. Tämä ketju esim. on ihan hyvä omanaan, selvästä sellainen aihe joka aiheuttaa jonkinnäköistä keskustelua.

Ja itse siis Hulkin linjoilla, eli ei väkisin pohjiin jos ei oma liikkuvuus, laitteen säädöt yms. sitä turvallisesti mahdollista. Eikä tietenkään mitää egojuttujakaan kuten Hulkki jo siitäkin mainitsi. Aika syvään sitä kuitenkin saa mennä ennenkuin alkaa alaselkä pyöristymään.

Mutta kaikenkaikkiaan kannattaa opetella se kyykyn tekniikka. Kaikki liikkeet on vaarallisia väärin tehtyinä. Prässissä voi käydä jopa todella huonosti jos runnoon miten sattuu menemään, siinä kun saa aika nopeeta suht isoja romuja liikkelle kuitenkin, isompia mitä missään muussa liikkeessä!

Kyykky ainakin kaiketi voi aiheuttaa selkävaivoja ainakin väärällä tekniikalla tehtynä, mutta kuinkas vaarallinen prässi on?
Jotain prässin turvallisuudesta voi kai päätellä siitäkin, että se on ollut ensimmäisiä treeniliikeitä polvileikkausteni jälkeen:) .

Eli kun molemmissa päissä vähän "vajaaseen" liikerataan ja oikeisiin säätöihin lisätään kohtuulliset painot (opetellaan liikettä parilla käynnillä painoilla joilla tulee reilut 10 toistoa) ja se, etteivät polvet seilaa sivusuunnassa bambityyliin, ollaankin hyvässä alussa helpossa, turvallisessa ja tehokkaassa jalkatreenissä (nooh, tämähän alkaa jo kuulostaa joltain T-shopilta :eek: ).

Niin... ja ainahan sieltä salilta pitäisi löytyä henkilökuntaa/joku kokeneempi opastamaan.

Nyt täytyy avautua siitä, mitä fiksua itse tein kerran prässissä...

Olin jo avannut levyä ylhäällä pitävät kahvat (mikä niiden oikea nimitys lieneekään) ja olin ready to go kun huomasin oikean jalkateräni olevan vähän vinossa. Suoristin sen ja prässäilin sarjani. Ylös noustessani huomasin, että jalan siirtoliike kun paino oli jo jalkojen varassa oli nitkauttanut jotain selässäni, noin kämmenen kokoisella alueella oikealla alaselän lihaksissa tuntui kipua liikkuessa. Hups. Jäi maastavedot sinä päivänä väliin... Kipu oli lievää ja parissa päivässä kokonaan pois, joten ei mitään vakavaa. Pisti kuitenkin miettimään turhia heilumisia painojen alla.

Timba79 sanoi:
Selvennetään nyt hieman asioita. Eli noiden "kysy täällä sitä ja sitä" ketjujen tarkoitus on kerätä sinne ne kaikista yksinkertaisimmat kysymykset joista on melko turha omaa ketjua avata. Ne tyyliin paljonko painaa desi heraa sun muuta.

:offtopic: miten ihmeessä niistä mammuttithreadista löytää yhtään mitään vastauksia enää, ilman että selaa läpi koko 1000 sivua? Jos haluaisin nyt vastauksen vaikka tuohon paljonko painaa desi heraa ja etsin searchilla, niin tuloksissa tulee vain viittaus et siinä ja siinä threadissa sitä käsitellään, mutta ei esim. millä sivulla.

Voi olla että olen vain noobie enkä osaa käyttää searchia, mutta mielestäni noiden threadien teho häviää siinä, että sieltä on mahdoton enää löytää mitään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
:offtopic: miten ihmeessä niistä mammuttithreadista löytää yhtään mitään vastauksia enää, ilman että selaa läpi koko 1000 sivua? Jos haluaisin nyt vastauksen vaikka tuohon paljonko painaa desi heraa ja etsin searchilla, niin tuloksissa tulee vain viittaus et siinä ja siinä threadissa sitä käsitellään, mutta ei esim. millä sivulla.

Voi olla että olen vain noobie enkä osaa käyttää searchia, mutta mielestäni noiden threadien teho häviää siinä, että sieltä on mahdoton enää löytää mitään.

Kysymällä uudestaan ko. ketjussa. Parempi noin kun tehdä joka asiasta uusi ketju, jos siis ei kaipaa keskustelua aiheesta vaan ainoastaan vastauksen johonkin peruskysymykseen.

alaselän pyöristymistä ehkäisee aika tehokkaasti jalkaterien pitäminen levyn alaosassa ja jopa hieman yli. ei pääse nousemaan millään se kannikka sieltä :) tällöin myös vaikutus reisilihakseen on suorempi. joidenkin prässien suunnittelussa on ollut asiantuntemattomuutta ja istuinosa sijaitsee liian syvällä kelkan alla. tää aiheuttaa usein sen alaselän pyöristymisen aika varhasessakin vaiheessa laskua.

Mulla on alaselkä suht. pysyvästi paskana (välilevyrappeumaa 4:s ja 5:s nikaminen ympärillä ja ranka pikkusen kasaan painunut) ja kun fysioterapeutin ja fysiatrin kanssa saliohjelmaa suunniteltiin niin kaikki kyykyt oli totaalisen kielletty, mutta prässi on ok kunhan ei laske polvia juurikaan alle 90 asteen kulmaan. Minun selälläni mistään luonnollisesta kaaresta on kohtuu turha puhua, heti kun alaselkä menee painojen alla kaarelle alkaa itkuraivarin aiheuttava tuska. Silti pidän prässiä jopa (itselleni) isoilla romuilla yhtenä turvallisimmista ja parhaista jalkaliikkeistä, kunhan pitää keskikropan tiukkana ja kelkan liikkeen tiukasti kontrollissa erityisesti ala-asennossa ja jättää sen tiukan sarjan viimeisen tekemättä.

Olen aloittelemassa tekemään penkkipunnerrusharjoitusten lisäksi vähän jalkalihasharjoituksia. Kyykky ainakin kaiketi voi aiheuttaa selkävaivoja ainakin väärällä tekniikalla tehtynä, mutta kuinkas vaarallinen prässi on? Voiko siitä tulla selkävaivoja tai polvivaivoja tai muuta? Varmaankin voi mutta kuinka helposti?

Kaikki liikkeet väärällä tekniikalla tehtynä voivat olla vaarallisia. Jos ei sulla ole mitään selkä/polvivaivoja ni suosittelen ehdottomasti, että jalkakyykky on sun jalkaliike nro 1!! Saat siitä niin paljon enemmän hyötyä kuin jossain koneessa istuttavassa prässissä. Itseäni ylipäänsäkin pistää välillä vihaksi näiden niin sanottujen asiantuntijoiden kommentit tyylin : kyykky rikkoo polvet ja maastavedossa hajoaa selkä. Opetelkaa ne tekniikat ALUSTA LÄHTIEN OIKEIN NIIN TEILLÄ ON MONTA ANTOISAA TREENIVUOTTA EDESSÄ :)

Itelle neuvoi salin ohjaaja aikoinaan, että 90 kulmaan lasketaan ja ei koskaan polvia lukkoon asti suoraks. Sillä oon tehny ja hyvin toiminu. Selän kannalta kannattaa säätää tuo penkin selkänoja silleen että se tukee selkää ja paino jakautuu kohtuu tasasesti koko selälle. Alaselkähän tossa on aina aika kovilla paineilla jos jotain on pielessä. Ite oon telonu selkääni semmosiin parin päivän kipuihin muutamia kertoja kun on ollu penkki vähä huonosti ja en o muuttanu säätöjä tarpeeks aikasessa vaiheessa sarjoja. Yks paha moka oli kun lämmittelin kevyillä (jotain 100-150kg) painoilla ja sit tein vähän liika rivakoita toistoja niin pääsi kelkka irtoon jaloista, polvet loksahti suoraks ja kelkka putos takas jalkojen päälle. Toinen polvi oli useemman viikon kohtuu kipee.

Yleisesti ottaen kuitenkin jalkaprässi on aiheuttanu mulle tosi vähän vaivoja ja pidän sitä turvallisena, kunhan lataa vaan sen verran painoo mitä saa nostettua.

EDIT: Semmosta mulle on viä neuvottu, että pitäs pitää jalkaterät ja polvet osottamassa samaan suuntaan.

Viimeksi muokattu:
Kannattaa myös venytellä. Lasken prässissä polvet kainaloon, selkä ei pyöristy ja ongelmia ei ole ollut. Mutta kyllähän kyykky on ylivertainen liike jalkaprässiin nähden.

Pist vaan silmään asia: Olen aloittelemassa tekemään penkkipunnerrusharjoitusten lisäksi vähän jalkalihasharjoituksia. KYYKKY AINAKIN KAIKETI VOI AIHEUTTAA SELKÄVAIVOJA...Asian ydin tässä on mielestäni se, että taas joku kaikkitietävä on mennyt laukomaan omia totuuksia ja pelotellut kyykyn vaarallisuudella kyseistä henkilöä. AEOM89 voi tietenkin korjata, jos olen väärässä.

...KYYKKY AINAKIN KAIKETI VOI AIHEUTTAA SELKÄVAIVOJA...
Nyt loppu tuo pelottelu kyykylle! Kyllähän ne reidet voi kasvaa jollakin prässillä ja ojenuksella, mutta ei kauaan. Kyykky on vaan paras oli se taka-, etu- tai Hack-kyykky niin kaikissa juutaa reidet halleluujaa kun niitä käytetään.

Kaikki liikkeet väärällä tekniikalla tehtynä voivat olla vaarallisia. Jos ei sulla ole mitään selkä/polvivaivoja ni suosittelen ehdottomasti, että jalkakyykky on sun jalkaliike nro 1!! Saat siitä niin paljon enemmän hyötyä kuin jossain koneessa istuttavassa prässissä. Itseäni ylipäänsäkin pistää välillä vihaksi näiden niin sanottujen asiantuntijoiden kommentit tyylin : kyykky rikkoo polvet ja maastavedossa hajoaa selkä. Opetelkaa ne tekniikat ALUSTA LÄHTIEN OIKEIN NIIN TEILLÄ ON MONTA ANTOISAA TREENIVUOTTA EDESSÄ :)

nimen omaan. oikialla tekniikalla tehtynä ei hajoa. ja kyykyssä voit käyttää siteitä polvissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom