Onko jalkaprässi turvallinen liike?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AEOM89
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Lähtökohtaisesti liike on turvallinen, jos se voidaan suorittaa ilman loukkaantumista.

Eli käytännössä siis ei ole turvallisia ja vaarallisia liikkeitä, vaan ainoastaan oikeita ja vääriä tapoja tehdä ne.

Lähtökohtaisesti liike on turvallinen, jos se voidaan suorittaa ilman loukkaantumista.

Eli käytännössä siis ei ole turvallisia ja vaarallisia liikkeitä, vaan ainoastaan oikeita ja vääriä tapoja tehdä ne.

Tai toisin sanoen:
Jos et kestä kipua ja/tai pelkäät rikkovasi itsesi, jää kotia ;)

:offtopic: fergie sulla on varmaan jokasessa postauksessa toi caps lock päällä. Käytä mielummin vaikka boldausta tai kursivointia.

No kuule Kani, jos sua niin kovasti ärsyttää mun kirjoitustyyli ni ÄLÄ LUE NIITÄ :hyper: Yksinkertaista, EIKÖ OLEKIN KANI :D

Ala kyykkäämään.

Pakko pistää kun just satuin lukemaan:

Studies have shown that the squat produces lower peak tibeo-femoral (stress at the knee joint) compressive force than both the leg press and the leg extension.4

Linkki

Alkuperäinen lähde: # An analytical model of the knee for estimation of internal forces during exercise. Zheng N; Fleisig GS; Escamilla RF; Barrentine SW, J Biomech, 31(10):963-7 1998 Oct

Kyllähän ne reidet voi kasvaa jollakin prässillä ja ojenuksella, mutta ei kauaan.

tuolle kaipaisin kyllä hieman perusteluita...

Itseäni ylipäänsäkin pistää välillä vihaksi näiden niin sanottujen asiantuntijoiden kommentit tyylin : kyykky rikkoo polvet ja maastavedossa hajoaa selkä.

Sama juttu. Meitin porukassa salilla kulkee mukana yks tämmönen joka alan asiantuntija. Se pitää kyykkyä ehdottoman vaarallisena, kun ite sai polvensa kipeeks kyykkäämällä, eikä oo koskaan ees uskaltanu mavea kokeilla. No, salilla se sitten penkkaa ja istuu vatsakoneessa. Todellisuudessa se tekee kaiken ilman mitään tolkkua, eikä kuuntele toisten neuvoja

Pakko pistää kun just satuin lukemaan:

Studies have shown that the squat produces lower peak tibeo-femoral (stress at the knee joint) compressive force than both the leg press and the leg extension.4

Melko selväähän tuo on. Noissa muissa kun saa huomattavasti suuremmat painot (suhteessa työskenteleviin lihaksiin) käyttöön.

nyt pitää sitten ottaa huomioon se kyykkäys- ja prässäystyyli, kun mietitään polven rasittumista. kumpaakin liikettä voidaan tehdä hyvin lantiovoittoisesti, mutta myös polvia kuormittaen. painot ei ole prässissä suuremmat kuin näennäisesti. ei esim. 200kg kyykystä nostava nosta 400kg prässistä, vaikka niin paljon siihen olisikin lastattu.

Alec sanoi:
tuolle kaipaisin kyllä hieman perusteluita...
Hmm kerros mulle yksi Classic BB kilpailija, tai ihan kuka tahansa bodaaja kuka on rakentanut reitensä ilman minkään näköistä kyykkyä. Toki voi olla roinareita jotka ovat saaneet hyvät reidet pelkästään noilla, mutta väitän, että ei natuna kyllä voi kasvattaa hyviä jalkako ilman mitään kyykkyä. Plus se on neitimäistä jos ei kyykkää näin ainenkin sanotaan viimeiseimmssä bodylehdessä.

nyt pitää sitten ottaa huomioon se kyykkäys- ja prässäystyyli, kun mietitään polven rasittumista. kumpaakin liikettä voidaan tehdä hyvin lantiovoittoisesti, mutta myös polvia kuormittaen. painot ei ole prässissä suuremmat kuin näennäisesti. ei esim. 200kg kyykystä nostava nosta 400kg prässistä, vaikka niin paljon siihen olisikin lastattu.

Näinhän se on, tottakai :worship: Mulla se pää pointti koko tässä prässi/kyykky asiassa on ollut se, että saleilta löytyy niin paljon näitä ns. kaikkitietäviä alan asiantuntijoita, jotka sitten neuvoo näitä aloittelijoita miten mikäkin liike pitää tehä ja mitä ei kannata tehdä niiden "vaarallisuuden takia". Kaikista naurettavimmat neuvojat ovat ne ketkä tekevät penkkiä esim 120 kg:llä ja kyykkyä 90:llä polvisiteet polvissa, levein voimanostovyö käytössä ja ite kyykky on sellaista pientä niiausta vain. :curs:

:D aika usein... myöskin tällä saitilla törmää hauskasti tyyppeihin, joiden ikä on vielä hiekkalaatikkoleikkejä varten ja kovan muilta kyselyn jälkeen samat tyypit on muualla neuvomassa muita oikein syvällä rintaäänellä...

NGV: se lihas ei tiedä, tekeekö se prässiä vai kyykkyä. se tekee töitä tai ei tee. prässillä saa aivan taatusti hirveet reidet natuna tai muutoin. tämän sanon, vaikka mun tekemissä ohjelmissa kyykky on lähes vakio.

ja: bodylehti on neitien lehti. tolla asenteella kun menee jotain sanomaan, uskottavuus lopahti heti, jos sitä koskaan on edes ollut.
:)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hmm kerros mulle yksi Classic BB kilpailija, tai ihan kuka tahansa bodaaja kuka on rakentanut reitensä ilman minkään näköistä kyykkyä. Toki voi olla roinareita jotka ovat saaneet hyvät reidet pelkästään noilla, mutta väitän, että ei natuna kyllä voi kasvattaa hyviä jalkako ilman mitään kyykkyä. Plus se on neitimäistä jos ei kyykkää näin ainenkin sanotaan viimeiseimmssä bodylehdessä.

mä en tunne classicin tai bodareitten treenejä sen enempää kuin mitä oon videolta nähnyt.
enkä mä myöskään sanonut etteikö kyykky olisi paras jalkaliike.mutta minkä takia ne jalat ei voi kasvaa prässiä tekemällä.tai minkä takia se kasvu pysähtyy,alkuperäinen väitteesihän meni kutakuinkin "Kyllähän ne reidet voi kasvaa jollakin prässillä ja ojenuksella, mutta ei kauaan"

No sun iällä ja reenikokemuksella en rupeis kovin hirveesti täällä kailottaan mitään "totuuksia".
Varsinkin kun ottaa huomioon, ettei sulla ole mitään todisteita siitä miten kukin on reitensä kasvattanut. Kuka vaan voi sanoa jotain yleispätevää jossain lehdessä.

Niin...Itsellä oli yksi asiakas aikoinaan joka harjoitteli kotona. Välineet olivat weiderin penkki, tanko+levypainot, käsipainot ja penkissä se jalkalaite. Eli ei tehty vuoteen mitään etu/taka/hack-kyykkyjä, eikä tietenkään mitään prässiä.
Liikkeet olivat reiden ojennus+koukistus ja askelkyykyt. Vuodessa kaveri kehitti tosi hyvät reidet ja muunkin kropan. Tietenkin kyykyillä kehitys olisi ollut nopeampaa.

Se on neitimäistä, että ylipäänsä lukee jotain bodylehteä. Esim Ironmindilla on yks hyvä lehti.....;)

Jto...Eihän se lihas tiedä mitä liikettä se on tehnyt, mutta elimistö kyllä huomaa onko tehty reidenojennusta taikka kyykkyä :)

reidenojennuksen vaikutusalue on suurelta osin eri kuin kyykyn. miksikäs siis ei. en muutenkaan nääe reisiojennukselle juuri muuta paikkaa kuin kuntoutuspuolella ja varauksella bodyhommissa.

Ainakin itse olen saanut ihan kivat jalat prässillä ja ojennuksella.

Niin, ja reidenkoukistusta ja pohkeita lisäksi, tietty! Kyykkääminen kun on vähän nevernevernever tässä tapauksessa. Tietenkin, en ole oikea bodaaja/kilpailija...ja neidiksikin taidan olla vähän vanha, joten kaikki kasvattaa?

Ainakin itse olen saanut ihan kivat jalat prässillä ja ojennuksella.

Näin pakkiksella kun ollaan, tähän kuuluu sanoa että :kuvia:
:D

Kyykky ei ole yksistään mikään paras etureisiliike, mutta erityisesti aloittelijan kannattaa otaa se alusta asti mukaan jo pelkästään sen funktionaalisuuden takia.

Kun parin vuoden päästä on hyvät perusvoimat ja keskivartalo terästä niin sitte on hyvä kikkailla :D

PS. Itsellä alkoi tikkureidet turvota, kun lopetin "liikeen" treenaamisen ja keskityin "lihakseen". Tällä hetkellä treenissä on mukana etukyykky, mutta prässissä tulee tehtyä ne kovimmat sarjat. Suurimmalla osalla ei kuiteskaan ole tämmösiä kynisgeenejä ja ne reiskat kasvaa jo kovilla kyykyillä.

Olen itse nuljauttanut nivuseni melko pahasti prässin ala-asennossa. Vasen reisi aukesi hieman sivulle ja naps! Tuloksena puolen vuoden tauko jalkatreenistä. En tuon tapauksen jälkeen tehnyt prässiä yli vuoteen, mutta nyt olen selkävaivojen takia palannut sorvin ääreen. Alle kympin sarjoja en tosin enää tee, ja useimmiten toistomäärät liikkuvat siellä parinkympin tietämillä, ihan vaan kropan terveyden takia..

Kaikki liikkeet väärällä tekniikalla tehtynä voivat olla vaarallisia.

Leuanvetokin? Olen vetänyt leukoja 5 vuotta ilman mitään venyttelyjä ja lämmittelyjä, eikä ole tullut mitään vammoja. Osaako joku sanoa millainen tekniikka leuanvedossa on väärä?

Leuanvetokin? Olen vetänyt leukoja 5 vuotta ilman mitään venyttelyjä ja lämmittelyjä, eikä ole tullut mitään vammoja. Osaako joku sanoa millainen tekniikka leuanvedossa on väärä?

Leuanvetokin. Jos esim. lasket ittes vapaapudotuksella, ni voi paikat venähtää.

Väärä tekniikka leuanvedossa on minkälainen tahansa, paitsi oikea. Oon ite paska vetämään leukoja ja luultavasti tästä puuttuu jotain: Lapoja puristetaan yhteen ja kyynärpäitä vedetään selän taakse(veto tehdään selällä), rintaa pullistetaan ulospäin, tankoa "vedetään" kainaloita kohti, muu kroppa jännitetään hyvään asentoon eikä räpistellä, kontrolloitu alaslasku.

Noi asiat yritän ite pitää aina mielessä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom