Onko hyvä kalorimäärä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja sen haluan vielä sanoa, että olet maksanut pt:n palveluista, niin luottaisin nyt häneen ensisijassa. Hänellä on todennäköisesti visio miten kuntoa kannattaa parantaa. Ota häneen yhteyttä, jos joku askarruttaa. Onhan näitä "personal trainereita" ja personal trainereita, mutta tuon ruokavalion perusteella ei nyt ihan täysin metsään mennä, eli todennäköisesti hänellä on tarvittavat tiedot ja taidot. Mutta jos tuntuu, että tuloksia ei synny, niin miettisin uudelleen. Sinulla nyt kuitenkin näyttää muutosta jo tapahtuneen -6kg lähtötilanteesta, niin en kauheasti stressaisi.

Vähemmän stressiä ja enempi lunkia, niin hommat toimii :puntti:
Kiitos sulle, tuli hyvä mieli kun jaksoit laittaa omaa aikaa ja vastata asiallisesti :)

Bikinifitness tyttöjen kroppa ei omaa silmää niinkään miellytä vaan lähinnä bodyfitness(sellainen siisti off-kunto), sellaiseen haluan joku päivä päästä ja sitä tavoittelen. Oma PT:ni on ite kisannut joten luotan kyllä häneen. On vain kiva saada muiltakin näkökulmia sekä mielipiteitä asiaan :) Mutta koitan olla stressaamatta, menen rauhallisesti eteenpäin :)

Jengi takertunut tuohon 100 grammaa parsakaalia ja herneitä... Ehkä kysymys on vain siitä, että saadaan riittävästi vihreää, koska sille on syynsä, eikä siitä, että niitä saadaan tasan 100 grammaa... Mutta toisaalta ylimääräinen on turhaa. Kyllä minäkin punnitsen nuo suurin piirtein joskus, koska ei niitä ole tarpeen mahdottomia määriä syödä, ja ennen pitkää tietylle ajalle kaappiin hankitut rajalliset raaka-aineresurssit yksinkertaisesti loppuu kesken, jos niitä ihan holtittomasti kerralla mutustelee. Ei siinä sen kummempaa.

Ja mitä tulee tuohon monipuolisuuteen. Ei kannata siitäkään stressata että tuo olisi liian "yksipuolista". Jos tuo ruokavalio on katsottu kuntoon ja että siitä saa kaiken tarvittavan, ei ole mitään perusteltua estettä etteikö tuota samaa voisi vetää vaikka päivittäin vuoden ympäri vähän kulutuksen mukaan säätäen, jos se sama ruoka vaan maistuu. Kuinka helppoa, kun asia on kerrasta mietitty kuntoon ja enää ei tarvitse ajatella sen enempää. Syöminen on enää vain syömistä eli ravinnon laittamista suusta alas ja pian ihan huomaamaton toimenpide kaiken muun oleellisen seassa. Tämä on yksi "ääripää".

Toinen "ääripää" on se, että syö koko ajan joka päivä vähän eri lailla, laskee kaloreita ja makroja ja stressaa, koska pakkohan niitä kaloreita ja makroja on koko ajan laskea, eihän muuten pysy kärryillä missä mennään.

Todellisuus on monella jossain tuolla välissä, mutta sitä sopii vähän miettiä, mihin kohtaan haluaa itse asettua.

Yksi oleellinen steppi kohti selkeää, määrätietoista tavoitetta on mun mielestä suunnitelmallisuus ja toimivien juttujen rutinoiminen. "Tärkeintä ei ole päämäärä, vaan matka", kuten joku joskus sanonut. Kun se matka on valmiiks mietitty, niin se on aika huoletonta taivallusta sen jälkeen kohti sitä määränpäätä.

Tämmöistä pohdintaa tuli tähän... :)

@MetalJone hyviä pointteja, ja olen paljosta samaa mieltä. Mutta samalla, samat periaatteet ne naistenkin lihaskasvuun pätevät vasta-alkajalla. Jos kun tavoitteet on kuitenkin kohtalaisen korkealla (Body Fitness -kuntoon kukaan harvemmin pääsee millään vuoden jumppailulla), mä en ymmärrä, miksi ensinnäkin ohjelma on 3-jakoinen. Konsensushan tuossa on, että aloittelija saa parhaan tuloksen 1- tai 2-jakoisella. Se alun huima kehitys, niin sehän tapahtuu bodausuralla vain kerran, joten miksi kun ihmeessä kertoman mukaan rasvaprosentti on 18% (naiselle jo ns. urheilijan rasvaprossa), yhä jatketaan potentiaalisesti turhan vähärasvaista kisadieettiä.

Toki jos kokee että ruoka on vain polttoainetta, eikä tarvi siihen diversiteettiä, niin siitä vaan samaa päivästä toiseen. Mutta samalla, kun ei niitä kisoja taida vielä hetkeen olla edessä, niin kannattaisin kyllä hieman rennompaa ruokailua(kin).

Joo, en mennyt detaljeihin sen tarkemmin, vaan puhuin enemmän yleisesllä tasolla. "Monipuolisuus" ei ole arvo sinänsä ym. enkä ole eri mieltä etteikö samat periaatteet toimisi, niinhän ne tekeekin.

Varmasti tuosta kokonaisuudesta löytyy vielä hiottavaa.

Ja pelkään että keltuaiset menee edelleen roskiin, vaikka niistähän sitä rasvaakin tulisi heti lisää.

Pitäisiköhän syödä aamulla sit enemmän puuroa? Vaikka 50g? Koska oon yrittänyt lisätä riisin määrää ylemmäs, mutta tuntuu, että tuun siitä sit liian täyteen eikä nälkä ole sit pitkään aikaan..
Jos ei riisiä mene enempää kerralla, niin kokeile sitten muita aineksia tai muille aterioille lisäile hiilareita. Mulla hyviä on riisikakut suolan kanssa, hedelmät, durumvehnäjauhoista (+ vedestä) tehty pizzapohja, lohkoperunat uunissa jne. Kaurapuuroakin mulla menisi hyvin paljon isompi satsi, siihen tottuu nopeasti, kun on niin herkkua :).

Tuleehan sulla tuo isoin ateria eli nro 2 aina treenin jälkeen?

Jos ei riisiä mene enempää kerralla, niin kokeile sitten muita aineksia tai muille aterioille lisäile hiilareita. Mulla hyviä on riisikakut suolan kanssa, hedelmät, durumvehnäjauhoista (+ vedestä) tehty pizzapohja, lohkoperunat uunissa jne. Kaurapuuroakin mulla menisi hyvin paljon isompi satsi, siihen tottuu nopeasti, kun on niin herkkua :).

Tuleehan sulla tuo isoin ateria eli nro 2 aina treenin jälkeen?
Joo isoin ateria aina treenin jälkeen :) Mustakin on alkanut tuntumaan, että tota puuroa vois vedellä vähän enemmänki..

@MetalJone hyviä pointteja, ja olen paljosta samaa mieltä. Mutta samalla, samat periaatteet ne naistenkin lihaskasvuun pätevät vasta-alkajalla. Jos kun tavoitteet on kuitenkin kohtalaisen korkealla (Body Fitness -kuntoon kukaan harvemmin pääsee millään vuoden jumppailulla), mä en ymmärrä, miksi ensinnäkin ohjelma on 3-jakoinen. Konsensushan tuossa on, että aloittelija saa parhaan tuloksen 1- tai 2-jakoisella. Se alun huima kehitys, niin sehän tapahtuu bodausuralla vain kerran, joten miksi kun ihmeessä kertoman mukaan rasvaprosentti on 18% (naiselle jo ns. urheilijan rasvaprossa), yhä jatketaan potentiaalisesti turhan vähärasvaista kisadieettiä.

Toki jos kokee että ruoka on vain polttoainetta, eikä tarvi siihen diversiteettiä, niin siitä vaan samaa päivästä toiseen. Mutta samalla, kun ei niitä kisoja taida vielä hetkeen olla edessä, niin kannattaisin kyllä hieman rennompaa ruokailua(kin).
Suositteletko mulle 2-jakoista treeniä vai? En oo kyllästynyt mun safkoihin, tykkään niistä ja saan vaihdella ruoka-aineita ihan riittävästi :) Polttoainetta se vaan on keholle, niin tosiaan ajattelen

Suositteletko mulle 2-jakoista treeniä vai?
Kyllä mä sinuna ainakin avaisin keskustelun nykyisen PT:n kanssa siitä, mitkä on perustelut isommalle treenijaolle ja mitä jos sitä vaihtaisikin. Hyvän PT:n/ valmentajan tunnistaa mielestäni siitä, että hänen kanssaan voi käydä dialogia, valmentaja pystyy perustelemaan ratkaisuja, ja jos valmentaja ei osaa johonkin vastata, kertoo suoraan ettei tiedä mutta että ottaa selvää.

Kyllä mä sinuna ainakin avaisin keskustelun nykyisen PT:n kanssa siitä, mitkä on perustelut isommalle treenijaolle ja mitä jos sitä vaihtaisikin. Hyvän PT:n/ valmentajan tunnistaa mielestäni siitä, että hänen kanssaan voi käydä dialogia, valmentaja pystyy perustelemaan ratkaisuja, ja jos valmentaja ei osaa johonkin vastata, kertoo suoraan ettei tiedä mutta että ottaa selvää.
No kun hän ei periaatteessa ole valmentajani, otin häneltä vain tunteja salilla ja ruokavalion sain siinä samassa. Aluksi sain ihan 2-jakoisen ohjelman, mutta sitten aloin itse treenailemaan 3-jakoisella kun aloin oppimaan enemmän liikkeitä. Nyt olen hoksannut, että paras treenata nyt mahdollisimman pitkään 2-jakosella, vähän niinkuin arnoldin tyyliin. Aloittelija kun edelleen olen, näillä siis mennään ja katsotaan mihin päästään! ;)

Lähtee ehkä vähän sivuraiteille, mutta tämä alkoi kiinnostamaan.. Eli miksi mielestäsi aloittelijan kannattaa tehdä 1- tai 2-jakoista? Tai miten se liittyy tuossa rasvaprosenttiin? Joutunut palaamaan ihan perusasioiden ääreen uutta ohjelmaa suunniteltaessa, ja painiskelemaan ajatuksen kanssa, että ollaankohan tässä sittenkin vielä aloittelijoita..

^ Ap kertoi pidemmän ajan tavoitteekseen saada mahdollisimman paljon lihasmassaa. Suorin tiehän tähän lienee moninivel -perusliikkeet ja ensin niiden kunnolla opettelu, vs. hifistelyyn jo aikaisessa vaiheessa siirtyminen, ja jota monijakoiset useimmiten sisältävät. Monijakoisissa tuppaa helposti olemaan myös se ongelma, että välttämättä yksittäiset lihasryhmät eivät saa tarpeeksi osumaa yhden treenikierron aikana, eikö? Varsinkin kun alussa myös useimmiten puuttuu taitoa saada lihas treenattua tarpeeksi loppuun ainakaan eristävillä. Samalla silti, niin aloittelijavaiheessa, ja tässä tarkoitan sitä aloittelijavaihetta, kun saa vielä nauttia newbie gainsseistä, monasti riittää jos jotain edellytyksiä hommaan omaa, että kunhan nyt edes jotensakin oikein treenaa, niin tulosta tulee. Miksi silti ei sitä hyötyä maksimoisi treenaamalla niin, että käy koko kropan tai puolet läpi samassa treenissä useamman kerran viikossa, vs. monijakoiset.

Rasvaprosentti ei siihen liity muuta kuin sen verran, että naiselle 18 on jo siisti kunto, jossa toki nyt paikoitellen voi ylimääräistä olla, mutta läskiä siitä kunnosta ei saa sitten millään. Päinvastoin nyt jo jopa alle sen, jonka aloittaja kertoi ihanteekseen, eli Body Fitness -offikunto. Sillä perusteella ei välttämättä tarvisi tässä kohtaa kiristellä enää lainkaan. Se on sitten eri asia, jos haluaa muuten vaan kireäksi, mutta palkitsevampaa sekin mielestäni on, kun ensin kerättynä vähän sitä lihasmassaa.

Minkä takia maksaa isoja rahoja ja hommata pt jos ohjelmat ja ruokavalio pitää kuitenkin hyväksyttää pakkotoistossa? Kuuntele ihmeessä sitä pt:tä ja vedä ihan sillä linjalla koska olet siitä maksanut

^ Ap kertoi pidemmän ajan tavoitteekseen saada mahdollisimman paljon lihasmassaa. Suorin tiehän tähän lienee moninivel -perusliikkeet ja ensin niiden kunnolla opettelu, vs. hifistelyyn jo aikaisessa vaiheessa siirtyminen, ja jota monijakoiset useimmiten sisältävät. Monijakoisissa tuppaa helposti olemaan myös se ongelma, että välttämättä yksittäiset lihasryhmät eivät saa tarpeeksi osumaa yhden treenikierron aikana, eikö? Varsinkin kun alussa myös useimmiten puuttuu taitoa saada lihas treenattua tarpeeksi loppuun ainakaan eristävillä. Samalla silti, niin aloittelijavaiheessa, ja tässä tarkoitan sitä aloittelijavaihetta, kun saa vielä nauttia newbie gainsseistä, monasti riittää jos jotain edellytyksiä hommaan omaa, että kunhan nyt edes jotensakin oikein treenaa, niin tulosta tulee. Miksi silti ei sitä hyötyä maksimoisi treenaamalla niin, että käy koko kropan tai puolet läpi samassa treenissä useamman kerran viikossa, vs. monijakoiset.

Rasvaprosentti ei siihen liity muuta kuin sen verran, että naiselle 18 on jo siisti kunto, jossa toki nyt paikoitellen voi ylimääräistä olla, mutta läskiä siitä kunnosta ei saa sitten millään. Päinvastoin nyt jo jopa alle sen, jonka aloittaja kertoi ihanteekseen, eli Body Fitness -offikunto. Sillä perusteella ei välttämättä tarvisi tässä kohtaa kiristellä enää lainkaan. Se on sitten eri asia, jos haluaa muuten vaan kireäksi, mutta palkitsevampaa sekin mielestäni on, kun ensin kerättynä vähän sitä lihasmassaa.

Monijakoisuus ei tietenkään poissulje moninivelliikkeitä, vaan treenin voi esim. aloittaa näillä ja "hifistellä" loput. Monijakoisissahan nimeomaan yksittäinen lihasryhmä saa kunnolla hittiä yhden kierron aikana, kun se treenataan kerralla monipuolisesti. Frekvenssi tuppaa olemaan monijakoisissa harvempaa lihasryhmän kannalta. 1- ja 2-jakoisissa taas frekvenssi on vähän isompi, mutta yleensä yksittäistä lihasta ei ole mahdollista treenata ns. kunnolla yhden treenikerran aikana.

Yksi kysymys on että mitä jakoisuudella oikeastaan tarkoitetaan. Onko se lihasryhmien jaottelua omiinsa vai kenties kropan osien? Vaiko primäärinen vs. sekundäärinen rasitus per lihasryhmä? Esimerkkiohjelma joillain esimerkkiliikkeillä: Selkä(leuanveto)+olkapää(pystypunnerrus)+ojentaja(kapea penkki/dippi), etureidet(kyykky)+pohkeet, rinta(penkkipunnerrus/vinopenkki)+hauis, Takareidet/selkä(mave)+pohkeet ajatellaan usein varmaan 4-jakoisena, mutta oikeastaan jokainen lihasryhmä saa kierron aikana sekä primääristä että sekundääristä rasitusta eri kerralla, jolloin jako on ikään kuin 2-jakoinen. Kahdellakin tavalla: yläkroppa/alakroppa tai lihasryhmä x(primäärinen)+lihasryhmä y(sekundäärinen) ja toisinpäin...

Yksi monivelliikkeiden hyödyistä on niiden hormonaalinen vaste, kun nostetaan toistuvasti isoja rautoja rekrytoiden useita lihasryhmiä samaan aikaan.

Ehkäpä tuota 2-jakoista olisi syytä jauhaa vaan niin kauan kuin lihas sillä selkeästi kasvaa, ja siirtyä monijakoisiin (treenikerran volyymi per lihasryhmä lisääntyy) sitten, kun yksittäinen lihas tarvii enemmän kertaluontoista hittiä kasvaakseen.

Näistä jakoisuuksistahan on täällä varmaan väännetty ja käännetty ennenkin. Ja nytkin ollaan ravintopuolella, mutta ei kai se väärin ole jos juttu luistaa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom