Onko hyötyä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Antti
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mitäs mieltä täällä ollaan esim leuanvedoista, yhden jalan kyykyistä, punnerrusten eri variaatiosta (yhden käden ja käsinseisonnasta tehty punnerrus) yms?, ja ehkä tähän vois vielä liittää pienillä painoilla tehtävät "ylipitkät" sarjat esim maastavedoissa ja kyykyissä. Onko näistä mielestänne mitään hyötyä? Eihän näillä maksimivoimaa saada, eikä lihaskehityskään ole huimaa, mutta mietiskelin vaan, että jotain hyötyä näistä täytyy olla.:confused:

No, kyllä ainakin leuanveto on täällä moneen kertaan melkeinpä parhaaksi selkäliikkeeksi todettu - lisäpainolla, jos ei oma ruho riitä vastukseksi.

leuanvedoista

-todella tärkee yläselän liike sekä alotteleville että pidemmään pumppaaville. Yleisesti ottaen parempi yläselän massan kasvattaja kuin ylätalja; fuskata ei voi kunhan ei heilu ja alaselällä ei tule helposti heijattua kuten ylätaljassa. Pitää kuitenkin huomioida tuntuman merkitys, eli jos ei leuoissa saa kunnon supistusta ja tuntumaa selkään, on vaihdettava otetta ja jos se ei auta niin jopa priorisoida ylätaljaan, sillä saa minusta ne henkilöt paremman tuntuman selkään, joilla ylätalja ei toimi.

yhden käden ja käsinseisonnasta tehty punnerrus

-nämä molemmat vaatii melkosta taitoa ja lihasten yhteistoimintaa, eikä varmasti aloittelijalla onnistu. Yhden käden punnerrukseen sisältyy tietääkseni myös normaalia isompi vammariski. Käsinseisonnasta tehty punnerruskaan ei ole helpoimmasta päästä ja itse asiassa sekin hyvin rankka. Massaliikkeenä olkapäille varmasti hyvä, kunhan tekniikan saa kuntoon.

pienillä painoilla tehtävät "ylipitkät" sarjat esim maastavedoissa ja kyykyissä
, yhden jalan kyykyistä

-maastavedossa en itse lähtisi varmaan ylipitkiä sarjoja tekemään (joku varmasti voi kokea hyödylliseksi) mutta kyykyssä ja muissa liikkeissä ihan järkevää välillä antaa shokkihoitoa - pumpata pitkillä sarjoilla lihas hapoille - tai perustaa koko ohjelma "antitraumaattisiin menetelmiin", milloin lihasta ei pumpata hapoille.

Etu on se ettei hermosto saa liian kovaa rasitusta, ja kortisolin eritys on pientä. Sen sijaan testosteronin ja insuliinin eritys on suurta. Tämä johtuu siitä kun lihastraumaa ja maitohappoa ei synny paljoa, mutta lihasjännitys ja veren pakkautuminen lihaksiin on maksimaalista. Kortisolia kuitenkin erittyy harjoitustauoilla enemmän kuin normaalisti, joten antitraumaattisissa harjoitusohjelmissa frekvenssi on oltava tiheämpää. Samassa harjoituksessa ei pidä käyttää traumaattisia harjoituksia, koska ne laskevat testosteronin eritystä.

Ongelma näissä ohjelmissa on usein se että lihas jota tulee, myös katoaa helposti. Esim voimatreenillä hankittu lihas kestää paljon pidempään kuin pumppaamalla saatu lihas. Ja lisäksi jos ohjelmalla jatkaa pitkään alkaa testot laskea tiheän frekvenssin takia, joten hyöty ei enää kumoa haittaa. Antitraumaattisilla ohjelmilla sanotaan myös olevan vaikutusta insuliiniin niin että se kasvattaa insuliinin anabolista vaikutusta lihaksiin; eli ei suoraa vaikutusta insuliiniin vaan lihaksiin jotka tulevat herkemmäksi insuliinille.

Ja kuten kirjotin tohon; ei vedetä hapoille. Tietenkin maitohappoa syntyy jonkun verran kun sarjat on tehty, mutta ei läheskään niin paljon kuin jos vedettäisiin 1-3 sarjaa, joissa paljon toistoja, kaikki loppuun. Ideana siis se että otetaan monta sarjaa; esim 10-25 sarjaa joissa 8-12 toistoa, ja lyhyet alle puolen minuutin palautukset.

Tuollaisiin ohjelmiin nimenomaan sopii pienet painot tai kehonpainolla tehdyt yhden jalan kyykyt ja etunojapunnerruksen jne.

Esim. HST on yksi muunnos antitraumaattisesta harjoitusmenetelmästä, erona tehojen kasvu jaksottain, suurempien painojen käyttö, sarjojen pienempi lukumäärä ja pidemmät palautusajat sarjojen välillä. Mutta peruslähtökohta ja ajatus on pääosin sama.

Vinkkejä leuanvedon rankentamiseksi ilman lisäpainoja:
1) pidempi liikerata -> vedä tanko aina rinnan alaosaan asti
2) tod. hidas alaslasku, aina 60sek asti, mahdollisesti pysäyttäen alaslaskun parissa kohdassa
3) tuolta lisää vinkkejä -> http://t-mag.com/html/body_100back.html ja http://t-mag.com/html/body_85back.html

Tottakai kannattaa tehdä leukoja myös lisäpainoilla, mutta kyllä noilla em. kikoillakin saa melko paljon leuanvetoa raskaammaksi, kannattaa kokeilla.

Re: Re: Onko hyötyä?

Originally posted by Sakkeus
leuanvedoista

Ja kuten kirjotin tohon; ei vedetä hapoille. Tietenkin maitohappoa syntyy jonkun verran kun sarjat on tehty, mutta ei läheskään niin paljon kuin jos vedettäisiin 1-3 sarjaa, joissa paljon toistoja, kaikki loppuun. Ideana siis se että otetaan monta sarjaa; esim 10-25 sarjaa joissa 8-12 toistoa, ja lyhyet alle puolen minuutin palautukset.

Voisitko selventää käsitteitä "traumaattinen","antitraumaattinen","voimatreeni"?
Onko tuo lainaamssani kuvailemasi sarja traumaattinen vai antitraumaattinen?

Ei ole tuo luetunymmärtäminen vahvimpia puoliani
:(

Antti on oikeilla jäljillä, näillä liikeillä ei saa pelkästään voimaa, vaan ne kehittävät motoriikkaa ja kehon hallintaa parhaalla mahd. tavalla. Näistä liikkeistä saatu hyöty on helpommin siirrettävissä siviilielämään (marjanpoiminta, autonpesu, muuttohommat, ojankaivuu, puissa kiipeily ym.)
Pelkät "saliliikkeet" eivät kehitä motoriikka läheskään niin hyvin, ja jos vielä käyttää vyötä niin vammariski tosielämässä kasvaa. Vahvat "tosimiehet" loukkaavat selkänsä jossain mitättömän kevyessä toiminnassa, onhan noita jo nähty....:blow:

Re: Re: Re: Onko hyötyä?

Originally posted by heikkopeikko
Voisitko selventää käsitteitä "traumaattinen","antitraumaattinen","voimatreeni"?
Onko tuo lainaamssani kuvailemasi sarja traumaattinen vai antitraumaattinen?

Ei ole tuo luetunymmärtäminen vahvimpia puoliani
:(

Tuossa postauksessani selitän antitraumaattisen treenin periaatteita kun käytetään oikein pieniä painoja tai pelkillä kehonpainolla tehtäviä liikkeitä esim yhden jalan kyykkyjä ja punnerruksia. Lopussa; sinun lainausmerkeissäsi eka on traumaattinen treeni; kovaa treeniä milloin sarjat otetaan loppuun asti, ja esim negatiiviset toistot, traumaattiset toistot jne on traumaattista treeniä.
Voimatreenihän kuvaa voimankasvamiseen tähtäävää treeniä; yleensä ohjelmissa on lyhyitä sarjoja, joita ei oteta loppuun asti, ja treenataan usein jne.

Miten tuo leuanveto kannattas tehdä? Kuinka levee ote ja vastaote vai normaali? Kun mulla on vähän semmonen ongelma että ei millään saa tuntumaa tonne yläselkään niin saattas tota leuanvetoo kokeilla. Ois hyvä tietää nuo otteet yms. kun jotenki tuntuu että helposti tulee suurin homma hauiksille tossa...

En ymmärrä mikä mulla myöskin mättää leuanvedossa, muuten tulokset nousee tasasesti ja kunto kohtalainen mutta leuanvedossa 15 toistoa on jo huippusuoritus kapealla vastaotteella, myötäotteella paljon vähemmän! Hauikset väsähtää jo parin toiston jälkeen ja alaselässä tuntuu mutta yläselässä ei mitään.

En tiedä vaikuttaako suoritukseen että mulla tanko on turhan matalalla ja jalat joutuu pitämään koukussa.

Miten tuo leuanveto kannattas tehdä? Kuinka levee ote ja vastaote vai normaali?

Kaikilla. Esim. yhdestä raakaliikkeestä voidaan tehdä perusliike, peruspaikkaan ja vaihdetaan variaatiota kun lopettaa toimimisen.

Tietysti kannattaa ottaa huomioon miten se rasittaa muita lihasryhmiä. Esim. samalla otetavalla ei sitten treenattaisi käsivarren koukistusta (myötäote leaunvedoissa, vastaote käsivarren käännöissä).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by turre101
En ymmärrä mikä mulla myöskin mättää leuanvedossa, muuten tulokset nousee tasasesti ja kunto kohtalainen mutta leuanvedossa 15 toistoa on jo huippusuoritus kapealla vastaotteella, myötäotteella paljon vähemmän! Hauikset väsähtää jo parin toiston jälkeen ja alaselässä tuntuu mutta yläselässä ei mitään.

En tiedä vaikuttaako suoritukseen että mulla tanko on turhan matalalla ja jalat joutuu pitämään koukussa.

Jos Iivilin ohjeet ja linkit ja pakkotoiston kaikki selkätopikit ei auta jossa tekniikasta on ollut puhetta, kannattaa satsata ylätaljaan. Ja ongelma - kehityksen pysähdys - voi olla myös pelkästään treeniohjelmassa, ja teetkö leuat missä vaiheessa selkätreeniä? Ja ks. vastaukseni andorille.

Originally posted by andor
Miten tuo leuanveto kannattas tehdä? Kuinka levee ote ja vastaote vai normaali? Kun mulla on vähän semmonen ongelma että ei millään saa tuntumaa tonne yläselkään niin saattas tota leuanvetoo kokeilla. Ois hyvä tietää nuo otteet yms. kun jotenki tuntuu että helposti tulee suurin homma hauiksille tossa...

Leuoissa leveen myötäotteen saa yleensä käymään paremmin selkään, koska kapee vastaote yleensä leuoissa ottaa niin paljon hauiksiin ettei selkään saa tuntumaa. Tietenkin riippuu ihan henkilöstä; millaiset välitykset ja voimasuhteet lihaksissa. Teoriassa leveet myötäoteleuat leventää parhaiten selkää, huom teoriassa. Sen sijaan kapeessa vastaotevedossa ylätaljassa saa selkään yleensä saa paremman piston ja tuntuman kuin leveessä myötäoteylätaljassa. Mutta jos et selkään saa mitään tuntumaa treenissä on se ongelma lähes pomminvarmasti tekniikassasi ja treeniohjelmassasi. Teet liikkeet todennäköisesti liian isoilla painoilla ja huonolla tekniikalla / et tarpeeksi hyvällä tekniikalla.

Leveen myötäotteen saa yleensä käymään paremmin selkään, koska kapee vastaote yleensä leuoissa ottaa niin paljon hauiksiin ettei selkään saa tuntumaa. Tietenkin riippuu ihan henkilöstä. Teoriassa leveet myötäoteleuat leventää parhaiten selkää, huom teoriassa. Mutta jos et selkään saa mitään tuntumaa treenissä on se ongelma lähes pomminvarmasti tekniikassasi ja treeniohjelmassasi. Teet liikkeet todennäköisesti liian isoilla painoilla ja huonolla tekniikalla.

Jep vikana on melko varmasti mainitsemasi asiat. Pitkään oon samoissa painoissa junnannu eikä kunnon tuntumaa oo ikinä ollu. Pitääpi pistää söörtsi laulamaan ja vähän yrittää opiskella noita selkätreenin filosofioita. Miten muuten jos nyt kuitenkin kokeilen tehdä tuota leuanvetoa niin teenkö sen heti ekana liikkeenä, vai? Tuntus että jos monta liikettä on alla niin saattaa olla toistot aika vähissä... Entäpä muuten semmonen "leuanveto", jossa vedetään niskan taakse, ottaako se hyvin selkään? Olen joskus nähnyt jonkun tekevän tämmöstä liikettä leveellä myötäotteella. Mun mielestä ainakin näyttää siltä, että vois ottaa aika hyvin. Eri juttu sit on se, että saanko vedettyä sillä tyylillä yhtään leukaa :D

Jep vikana on melko varmasti mainitsemasi asiat. Pitkään oon samoissa painoissa junnannu eikä kunnon tuntumaa oo ikinä ollu. Pitääpi pistää söörtsi laulamaan ja vähän yrittää opiskella noita selkätreenin filosofioita. Miten muuten jos nyt kuitenkin kokeilen tehdä tuota leuanvetoa niin teenkö sen heti ekana liikkeenä, vai? Tuntus että jos monta liikettä on alla niin saattaa olla toistot aika vähissä... Entäpä muuten semmonen "leuanveto", jossa vedetään niskan taakse, ottaako se hyvin selkään? Olen joskus nähnyt jonkun tekevän tämmöstä liikettä leveellä myötäotteella. Mun mielestä ainakin näyttää siltä, että vois ottaa aika hyvin. Eri juttu sit on se, että saanko vedettyä sillä tyylillä yhtään leukaa :D

Kokeile itse ei sitä voi ennustaa :).. Kyllä se useimmilla ottaa hyvin, olkanivelelle vähän epäterveellisempää vs eteen vedettäessä mutta tällä ei ole merkitystä niin paljon kuin taljassa vedettäessä. Treenaatko hd-ohjelmalla? Jos treenaat eikä liikkeiden säätäminen ja tekniikan parantaminen auta niin kokeile erilaista treeniohjelmaa, hd:llä jos haluat jatkaa niin kokeile esim niin että teet selän 2x kierrossa, taljat ja / tai leuat toisena treenipäivänä ja soudut toisena treenipäivänä. Samalle päivälle tietenkin muutakin sitten.

Originally posted by turre101
En ymmärrä mikä mulla myöskin mättää leuanvedossa, muuten tulokset nousee tasasesti ja kunto kohtalainen mutta leuanvedossa 15 toistoa on jo huippusuoritus kapealla vastaotteella, myötäotteella paljon vähemmän!

Kokeilepa seuraavaa: aloita vetämällä viisi kolmosen sarjaa siten että jokainen toisto menee ylös ihan tykittämällä. Siis ala-asennossa pysäytys ja venytys, täysillä ylös, pysäytys ja purista lapoja yhteen, kontrolloidusti alas. Taukoa pidä sarjojen välissä sen verran että jaksat vetää seuraavan sarjan ilman hidastumista. Lisää joka treeniin eli kerran viikossa yksi sarja, kunnes menee 10 x 3. Tämän jälkeen vähennä sarjat viiteen ja tee nelosia taas niin kauan kuin menee kymmenen sarjaa ilman hyytymistä. Ja taas sama homma, aloita 5x5:llä ja lisää sarjoja vähitellen kunnes menee 10 x 5.

Sittenpä voit aloittaa homman alusta lisäpainojen kera tai vaihtaa kokonaan toiseen systeemiin. Tuo treeni olisi tarkoitus tehdä kerran viikossa, lisäksi voi tehdä toisen treenin yläselälle, jossa 3-4 pitempää sarjaa vaikka alataljaa, ei sarjoja failureen asti tässäkään treenissä.

Kokeile itse ei sitä voi ennustaa :).. Kyllä se useimmilla ottaa hyvin, olkanivelelle vähän epäterveellisempää vs eteen vedettäessä mutta tällä ei ole merkitystä niin paljon kuin taljassa vedettäessä. Treenaatko hd-ohjelmalla? Jos treenaat eikä liikkeiden säätäminen ja tekniikan parantaminen auta niin kokeile erilaista treeniohjelmaa, hd:llä jos haluat jatkaa niin kokeile esim niin että teet selän 2x kierrossa, taljat ja / tai leuat toisena treenipäivänä ja soudut toisena treenipäivänä. Samalle päivälle tietenkin muutakin sitten.

No nyt mulla on menossa penkkiohjelma. Siinä on kaksi(!) kertaa kierrossa yläselkää. Tätä ennen oli normaali nelijakoinen, jonka tein aina viikossa läpi. Selkä oli siinä omana päivänään. Uskon että ongelma on tekniikassa joten eikun opettelemaan kunnolla. Oikeastaan huomasin asian tämän ohjelman aikana, kun kahdella kerralla tehdään yläselkää mutta mitään tunnetta ei saa sinne. Tuntuuko sulla/muilla yläselkätreenissä ihan pumppia siellä selän lihaksissa?

No nyt mulla on menossa penkkiohjelma. Siinä on kaksi(!) kertaa kierrossa yläselkää. Tätä ennen oli normaali nelijakoinen, jonka tein aina viikossa läpi. Selkä oli siinä omana päivänään. Uskon että ongelma on tekniikassa joten eikun opettelemaan kunnolla. Oikeastaan huomasin asian tämän ohjelman aikana, kun kahdella kerralla tehdään yläselkää mutta mitään tunnetta ei saa sinne. Tuntuuko sulla/muilla yläselkätreenissä ihan pumppia siellä selän lihaksissa?

On tuntunut aina kun treenaa oikein liikkeet, mutta tämä on yksilöllistä.

Saan jopa "piston" lihaksiin, en siis pelkästään supistustunnetta ja pumppia. Parhaiten pisto tulee kapeessa vastaoteylätaljassa suoralla/v-kahvalla, ja kulmasoudussa, kunhan tekee tarpeeksi pienillä painoilla, kapeella vastaotteella ja jyrkässä lattiansuuntaisessa kulmassa. Lähes yhtä hyvä pisto tulee pulloverissa taljassa. Muissa liikkeissä saa kyllä pumpin ja tuntee supistuksen mutta varsinaista "polttavaa pistoa" mitä voi verrata esim keskitetyn hauiskäännön aikaansaavaan pistoon habassa kun supistaa pitkään, ei muissa liikkeissä tuu.

Treenaatko soudut ja taljat eri päivinä vai miten oot treenannu selkää tuossa ohjelmassa? Tuo Jimmyn ohje on hyvä, tee tosiaan toisessa treenissä sitten soutuliikkeet/-liikkeen.

HST on siis antitraumaattinen menetelmä? Kyllähän tossa painot on jopa 80% 1rm:stä, joten luulisi lihastraumaa syntyvän.. Eikös antitraumaattisista ohjelmista tuleva kasvu ole sarkoplasmista hypertrofiaa ja tällöinhän voimat eivät paljoa kasva.. Mutta eikös monet ole todenneet voimienkin kasvavan suht hyvin HST:llä?

Ainakin mulla smith-kyykyssä nousi sarjapainot melko hyvin, kun kolme sykliä taaksepäin nyt kattelen. Joissain liikkeissä taas tosin jumitti, toisissa taas nousi hieman. Painoa tuli ainakin lisää.

Originally posted by Nike
HST on siis antitraumaattinen menetelmä? Kyllähän tossa painot on jopa 80% 1rm:stä, joten luulisi lihastraumaa syntyvän.. Eikös antitraumaattisista ohjelmista tuleva kasvu ole sarkoplasmista hypertrofiaa ja tällöinhän voimat eivät paljoa kasva.. Mutta eikös monet ole todenneet voimienkin kasvavan suht hyvin HST:llä?

Ainakin mulla smith-kyykyssä nousi sarjapainot melko hyvin, kun kolme sykliä taaksepäin nyt kattelen. Joissain liikkeissä taas tosin jumitti, toisissa taas nousi hieman. Painoa tuli ainakin lisää.

Ei se ole varsinainen antitraumaattinen menetelmä, vaan muunnos kuten kirjoitin, ja traumaa syntyy kyllä jonkin verran mutta etenkin kun tehdään yleisintä hst-ohjelmaa traumaa syntyy vähän ja eniten jaksojen lopussa.

Ja periaatteessa ei edes muunnos vaan oma systeeminsä mutta halusin sen tuossa mainita tuossa koska hst:ssä vaikuttaa nuo antitraumaattisen treenin faktat myös melko paljon, riippuen tietysti millaisella hst:llä treenaa.

Ykköset sopii HST-ohjelmiin parhaiten. Itse asiassa 100 %:lla tehdystä palautuu paljon paremmin kuin esim. 80%:n painoilla tehdystä 4:n sarjasta.
Tätä käytetään nimenomaan painonnostossa.
Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa....;) :blow:

Originally posted by Antti
Mitäs mieltä täällä ollaan esim leuanvedoista, yhden jalan kyykyistä, punnerrusten eri variaatiosta (yhden käden ja käsinseisonnasta tehty punnerrus) yms?, ja ehkä tähän vois vielä liittää pienillä painoilla tehtävät "ylipitkät" sarjat esim maastavedoissa ja kyykyissä. Onko näistä mielestänne mitään hyötyä? Eihän näillä maksimivoimaa saada, eikä lihaskehityskään ole huimaa, mutta mietiskelin vaan, että jotain hyötyä näistä täytyy olla.:confused:

Olen tätä mieltä:
leuanvedot ovat minulle ehdoton pääliike selälle. Teen itse säännöllisesti kapealla vastaotteella, ja aika ajoin niskantakaa.

Kapealla vastaotteella menen taaksepäin nojaavassa kulmassa ja vedän itseni korkealle. Se on mielestäni minun paras liike latseille. Lisäpainoilla brassailulla olen pässyt mielestäni hyviin lukemiin mutta ennenkaikkea upeaan tuntumaan.

Selkävoimani ovat mielestäni auttaneet penkkiäni ja dippejä murtta myös koko kropan "paketti" toimintaa, eli keskivartalon lihaksista aikaansaatu tiukuus. Se on IMHO totta! Itse väitän että "paketti kasassa" tai "rubberball" vartalo-flexio on hyvinkin selvästi läsnä käyttämäni leuanveto tekniikassa. Tuntuu paitsi keskivartalossa myös yläselän "pikkulihaksissa".

Niskan takaa leuanveto -versiota en voi kaikille suositella, koska se vaatii hyvän liikkuvuuden + verryttelyn. Liike alkaa huomattavan taaksepäin nojaavasti, katse tankoon, rinta ulos ja lopuu eteenpäin suuntautuneessa asennossa staattisesti pysäytettynä hetken. Vaatii liikkuvuutta. Olen tehnyt lisäpainoilla mutta teen mieluummin ilman.

Punnerrusten muunnelmista kiinnostava on tyyli, jossa laskutuu esim. tuolien väliin, niin että rintalihakset venyvät enemmän kuin tavallisesti. Silloin kädet ovat korkeammalla tasolla (tuolilla) ja keskellä on "reikä".

Ehkä ei kukaan vakavissaan treenaava voimamies tai voimannostaja treenaa näitä mainitsemiani liikkeitä, tai edes sen tapaisia liikkeitä, koska he tekevät mieluummin raskaita maastavetoja ja soutuliikkeitä.

Maksimivoimaa ja lihaskasvua saa kyllä lisää leuanvetoon treenaamalla esim. leuanvetoa lisäpainoilla. Ehdottomasti.

Suositut

Back
Ylös Bottom