Onko feminismi pelkkää miesvihaa?

Eikös nämä miesten suuremmat ansiot johdu suuremmista tuntimääristä, ja siitä että miehet ovat enemmän aloilla joissa on parempi palkka? Jos olen väärässä niin anteeksi, älkää leikatko muniani.

Ainakin omalla duunipaikalla naisten tuntipalkka on sama kuin miehillä samoissa tehtävissä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös nämä miesten suuremmat ansiot johdu suuremmista tuntimääristä, ja siitä että miehet ovat enemmän aloilla joissa on parempi palkka? Jos olen väärässä niin anteeksi, älkää leikatko muniani.

Ainakin omalla duunipaikalla naisten tuntipalkka on sama kuin miehillä samoissa tehtävissä.

Just näin. Haluaisin nähdä ihan konkreettisia todisteita siitä, että samassa työtehtävässä, samassa työpaikassa, samalla koulutuksella ja työkokemuksella mies saisi suurempaa palkkaa kuin nainen.

Keskimäärin naiset tienaavat vähemmän kuin miehet koska eivät tee ylitöitä yhtä paljon kuin miehet ja suurimmaksi osaksi suuntautuvat töihin julkiselle sektorille, kun taas raha liikkuu yksityisellä sektorilla.
 
Onhan se kai aika moneen kertaan laskettu, että naisten ja miesten välinen palkkaero ei kovinkaan suuri ole, jos otetaan noita selittäviä tekijöitä huomioon. Mutta joka tapauksessa, vaikka palkkaeroa olisikin, niin ei sitä kyllä mitkään parisuhdeasiat silloin oikeuta.
 
Just näin. Haluaisin nähdä ihan konkreettisia todisteita siitä, että samassa työtehtävässä, samassa työpaikassa, samalla koulutuksella ja työkokemuksella mies saisi suurempaa palkkaa kuin nainen.

Tämähän ei riitä, koska mä oon samassa työpaikassa saanut samasta työtehtävästä, pienemmällä työkokemuksella, huonommalla koulutuksella, enemmän kuin monet muut, ikään ja sukupuoleen katsomatta. Olen myös joskus saanut reilusti vähemmän. Eli pitäisi päästä mittaamaan sitä työn arvoa ja tuottavuutta jne. Ei tästä kuitenkaan kovin pitkä aika ole kun oikeasti taulukkopalkoissakin oli eroa miehillä ja naisilla. Siitä on onneksi päästy eroon.

Keskimäärin naiset tienaavat vähemmän kuin miehet koska eivät tee ylitöitä yhtä paljon kuin miehet ja suurimmaksi osaksi suuntautuvat töihin julkiselle sektorille, kun taas raha liikkuu yksityisellä sektorilla.

Se että naisvaltaisilla aloilla on matalampi palkka, on ihan fakta. Tasa-arvon kannalta tähän johtaneiden syiden selvittäminen kuitenkin on hyvin mielenkiintoista. Naisena miesvaltaisena alalla voi lisäksi olla hyvin vaikeaa vaatia ansaitsemaansa arvostusta. Paljon vaikeampaa kuin miehille. Mainitsen tämän vain yhtenä syynä siihen että naisen on helpompi hakeutua jo valmiiksi naisvaltaiselle alalle.


Edit:
Lisäänpä vielä sen että kyllä, feminismi on nykyisissä ilmenemismuodoissaan melkeinpä pelkkää miesvihaa.
Se että se ei alunperin ole sitä ollut, eikä akateemisen määritelmänsä mukaan sitä ole, ei muuta tätä.
Sama ilmiö on tapahtunut useammalle alakulttuurille ja ideologialle historian saatossa.
 
Se että naisvaltaisilla aloilla on matalampi palkka, on ihan fakta. Tasa-arvon kannalta tähän johtaneiden syiden selvittäminen kuitenkin on hyvin mielenkiintoista. Naisena miesvaltaisena alalla voi lisäksi olla hyvin vaikeaa vaatia ansaitsemaansa arvostusta. Paljon vaikeampaa kuin miehille. Mainitsen tämän vain yhtenä syynä siihen että naisen on helpompi hakeutua jo valmiiksi naisvaltaiselle alalle.

Mulla nostattaa niskavillat pystyyn tuo boldattu kohta. Juuri tuo asia on meistä naisista itsestä kiinni ja omasta asenteesta. Tuo on mun mielestä turhaa selittelyä. Jos se sattuu jostain syystä olemaan miesvaltainen ala mistä on kiinnostunu, niin tuon asian pitäisi olla pikkuseikka. Omalla tekemisellä saa muutettua niiden muutaman hassun miespuolisen henkilön arvostamattomuuden, jos ei saa niin se ei naisena ole minun ongelma.

Sitä paitsi vähättelyä saattaa esiintyä myös miespuolisiin keltanokkiin vain siksi, että ovat keltanokkia. Aika harva noistakin pojista asiasta koskaan mainitsee yhtään mitään. Samallalailla itellänikin on joskus tullu kovastikkin sanottua työntiimellyksessä, ärsyttää jos se sattuu olemaan se harvinainen aloitteleva naishenkilö, niin ne kommentit otetaan yleensä liian henkilökohtaisesti...ja niitä ei kuukauden päästä näy mailla eikä halmeilla. Ei saa lannistua, vaan asennetta hemputti kehiin! :)
 
Se että naisvaltaisilla aloilla on matalampi palkka, on ihan fakta. Tasa-arvon kannalta tähän johtaneiden syiden selvittäminen kuitenkin on hyvin mielenkiintoista. Naisena miesvaltaisena alalla voi lisäksi olla hyvin vaikeaa vaatia ansaitsemaansa arvostusta. Paljon vaikeampaa kuin miehille.

Sanoisin (ihan ja vain omaan elämänkokemukseeni pohjaten), että naisille keskimäärin tuntuu olevan vaatiminen, pyrkiminen ja sisukas yrittäminen vaikeampaa ihan alalla kuin alalla. Ja tämän takia sitten ajetaan puskista pelkurimaisesti ruikuttamalla omia etuja, sen sijaan että otettaisiin mitään vastuuta omasta kohtalosta.

Minulla ainakin saa veren kiehumaan elämässään jo peruskoulun/lukion jälkeen, omaa nössöyttään, johonkin matalapalkkahommaan jumahtanut nainen joka sitten 15 vuotta myöhemmin yrittää vierittää vastuuta paskasta asemastaan miehille.

Mieskö valitsi hänen koulutusalansa?
Mieskö valitsi hänen työpaikkansa?
Mieskö esti häntä avaamasta suutaan ja vaatimasta lisää palkkaa/vastuuta tasaisin väliajoin?
Mieskö esti etenemästä uralla työpaikkaa vaihtamalla?
Mieskö esti perustamasta omaa yritystä?
 
Yleensä naiset on liian nössöjä. Jos teillä on tyttölapsia, niin vahvistakaa niiden itsetuntoa ja itsevarmuutta. Älkää palkitko kauneudesta ja kiltteydestä, vaan suorituksista ja sisusta.
 
Mieskö valitsi hänen koulutusalansa?
Mieskö valitsi hänen työpaikkansa?
Mieskö esti häntä avaamasta suutaan ja vaatimasta lisää palkkaa/vastuuta tasaisin väliajoin?
Mieskö esti etenemästä uralla työpaikkaa vaihtamalla?
Mieskö esti perustamasta omaa yritystä?

Tottakai se on omasta asenteesta ja omista valinnoista kiinni. Itselläkin vituttaa ne elämäntapamarttyyrit jotka mussuttaa siitä että ne ei saa tarpeeksi palkkaa vaikka ne tekee ah niin tärkeää työtä. Mutta oikeasti nykyinen yhteiskuntarakenne ja asenteet suosii sitä että naiset jatkossakin hakeutuu huonommin palkattuihin hommiin. Ihmisen nyt vain on helpompi asettua yleisesti hyväksyttävään muottiin, kuin ruveta taistelemaan normeja vastaan. Tuo ei varmasti ole ainoa syy naisten huonompaan palkkaukseen.

Minusta valitettavaa onkin se että nykyisessä keskustelussa lähdetään siitä "naisen euro on 80 senttiä", todetaan että se on väärin ja aletaan miettiä mitä asialle pitäisi tehdä. Ensin pitäisi selvittää syyt. Sen jälkeen voitaisiin oikeasti päätellä, täytyykö asialle tehdä jotain.
 
Minusta valitettavaa onkin se että nykyisessä keskustelussa lähdetään siitä "naisen euro on 80 senttiä", todetaan että se on väärin ja aletaan miettiä mitä asialle pitäisi tehdä. Ensin pitäisi selvittää syyt. Sen jälkeen voitaisiin oikeasti päätellä, täytyykö asialle tehdä jotain.

Eikö tämä ole jo selvitetty? Naiset tekevät vähemmän työtunteja ja naiset ovat useimmin julkisen sektorin huonosti palkatuissa töissä. Tämä on tullut ilmi tässä ketjussa jo moneen kertaan.
 
Eikö tämä ole jo selvitetty? Naiset tekevät vähemmän työtunteja ja naiset ovat useimmin julkisen sektorin huonosti palkatuissa töissä. Tämä on tullut ilmi tässä ketjussa jo moneen kertaan.

Katos perkele, mä oon varmaan vähän tyhmä kun en tajunnut että tää on käsitelty.
Maltatko vielä kerran selittää että miksi naiset tekevät vähemmän työtunteja? Miksi naiset ovat useimmin julkisen sektorin huonosti palkatuissa töissä? Onko ne tyhmiä? Onko kaikki miehet sikoja, eikä maksa naisille kunnon palkkaa?
 
Nykyään on naisia esim. hitsareinakin. Jos joku nainen hankkii hitsaajan ammatin vaadittavine luokkineen, painaa niskalimassa ylityötä ja hankkii tälleen http://www.aijaa.com/v.php?i=4363896.jpg ja vielä sen jälkeen sanoo että naisen euro on 80c...

Edit: sitäpaitsi tuossa palkkakuitissa näkyy niin paljon tunteja ettei duunin ulkopuolella enää edes ehtisi ruveta femaamaan.
 
Riita poikki ja Raiski väliin (köh). Samasta asiastahan te puhutte. Eli fakta on se, että naiset hakeutuvat köyhäilypaikkoihin, mutta pitäisikö siihen vaikuttaa jotenkin. Mielestäni ei. Niin kauan kuin on halukkaita huonosti palkatuille aloille, niin homma toimii. Onhan poliiseillakin huono palkka ja poliisiksi haluavia miehiä riittää?

Itse olen tehnyt tiettyjä tahallisia valintoja elämässä (koulutus, työpaikat), joiden vuoksi palkkani on huono verrattuna siihen mitä voisi olla. Minulle vapaa-aika on niin kallista, että kenelläkään ei ole varaa teettää minulla ylitöitä, enkä taatusti tee ollenkaan ilmaisia töitä talolle ja polje palkkaani sillä. Samoin en ole kiinnostunut tekemään kotona töitä kuin korkeintaan luen sähköpostit kännykällä, mutta sekin vain koska olen utelias ja joskus tekee mieli tsekata. Työaika on työehtosopimuksessa kohtuullinen ja lisäksi on ihan mukavaa kun on kohtuulliset lomat, ja niitä pystyy pitämään. Ja saan vielä tehdä mielenkiintoista työtä. Minun kohdallani ihan itseaiheutettua, että palkkani on 80 % siitä mitä voisi olla.
 
Maltatko vielä kerran selittää että miksi naiset tekevät vähemmän työtunteja?

Mikä kysymys tuo nyt on? :) Miten se edes liittyy asiaan?

Esim. tuntipalkkaisissa töissä vähemmät tunnit tarkoittavat alhaisempaa ansiotasoa. Riippumatta siitä miksi naiset tekevät vähemmän töitä.
 
Esim. tuntipalkkaisissa töissä vähemmät tunnit tarkoittavat alhaisempaa ansiotasoa. Riippumatta siitä miksi naiset tekevät vähemmän töitä.
Jos syynä on esimerkiksi se, että naisten ei anneta tehdä ylitöitä, vaan sinne pyydetään vaan miehiä, sillä on merkitystä.

Raiski sanoi:
Eli fakta on se, että naiset hakeutuvat köyhäilypaikkoihin, mutta pitäisikö siihen vaikuttaa jotenkin.
Se, pitäiskö siihen vaikuttaa jotenkin, riippuu siitä että miksi ne naiset sinne hakeutuu. Hakeutuuko ne sinne sen takia että ne haluaa vähemmän liksaa? Vai onko ne tyhmempiä/laiskempia/muuta, mitä?

Jos syynä on esimerkiksi se, että koululaitos ohjaa naisia olemaan kilpailematta miesten kanssa "miesten töistä". Niin kyllä musta asialle voisi jotain tehdäkin.
 
Jos syynä on esimerkiksi se, että koululaitos ohjaa naisia olemaan kilpailematta miesten kanssa "miesten töistä". Niin kyllä musta asialle voisi jotain tehdäkin.

No tuo on kyllä ihan asiallinen pointti!

lis. Itse kuitenkin tasa-arvon suurimpana ongelmana pidän lasten hankkimista. Mikäli lapset hankitaan perheyksikössä, niin kustannukset pitäisi jakaa molempien vanhempien kesken. On tietyt biologiset syyt siihen, että ensimmäinen vapaa osuu äidille, mutta myös imetyksen jälkeen nainen jää herkemmin kotiin, koska sillä on pienempi palkka, ja koska naiset jäävät luultavasti kotiin, niitä ei kannata ottaa tärkeämpiin töihin ja naiset eivät siis saa isompaa palkkaa jne. jne.. Kustannukst tasan molempien työnantajille riippumatta siitä kumpi jää kotiin. Mutta tässä ymmärrettävästi tietyt työnantajatahot haraavat vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jos syynä on esimerkiksi se, että koululaitos ohjaa naisia olemaan kilpailematta miesten kanssa "miesten töistä". Niin kyllä musta asialle voisi jotain tehdäkin.

Osittain varmasti totta, mutta kyllähän tietyt alat selvästi ovat sellaisia johon miehet ja naiset haluavatkin hakeutua, vaikkei mikään koulujärjestelmä painostaisikaan. Katsokaa vaikka amiksen puuseppäpuolta ja parturikampaajapuolta.

Vaikka poikia ja tyttöjä kuinka löisi tasa-arvolla päähän, niin edelleen sinne parturikampaamopuolelle menee enemmän naisia ja puupuolelle enemmän miehiä.
 
Jos syynä on esimerkiksi se, että koululaitos ohjaa naisia olemaan kilpailematta miesten kanssa "miesten töistä".

No jos koululaitos tyttöjä johonkin ohjaa niin se jos mikä on naisten vika. Opettajista kun on perus- ja lukioasteella ~70% naisia. Saatanan naiset kun pilaavat naisten asiat! :D


Niin kyllä musta asialle voisi jotain tehdäkin.

Ilmiselvin vaihtoehto olisi varmaankin vähentää naisten määrää opettajistosta niin saataisiin sukupolvelta toiselle siirtyvä nynnerökulttuuri poikki? Siis jos nyt todella vakavalla naamalla väität että nyhvääminen opitaan koulussa.

Noin yleisemmin olen sitä mieltä että jos asialle jotain pitää tehdä niin tätä tekemistä ei voi ulkoistaa yhteiskunnalle, koululaitokselle, miehille, eikä feministit ry:lle. Pitäisi löytää se tekijä ihan omasta itsestään. Omillaan menestyvä nainen edistää esimerkillään naisten asiaa tuhatkertaisesti verrattuna johonkin porukalla nyyhkivään "alistajamiesten syy"-piipittäjäkerhoon.
 
Jos syynä on esimerkiksi se, että naisten ei anneta tehdä ylitöitä, vaan sinne pyydetään vaan miehiä, sillä on merkitystä.

Jos tädillä olis munat se olis setä.

Jos sinulla on jotain näyttöä siitä että naisten ei anneta tehdä ylitöitä, lyö tiskiin. Muussa tapauksessa tuollaiset mutuvinkumiset vaikka Suomi24:ään.

Se, pitäiskö siihen vaikuttaa jotenkin, riippuu siitä että miksi ne naiset sinne hakeutuu. Hakeutuuko ne sinne sen takia että ne haluaa vähemmän liksaa? Vai onko ne tyhmempiä/laiskempia/muuta, mitä?

Vai haluavatko naiset kenties välttää kuolemanriskiä, joka monilla perinteisellä miesvaltaisella alalla on? Haluavatko naiset välttää vuorotyötä ja fyysisesti vaativia töitä? Välttävätkö naiset vaativia opintoja itsensä löytämisen ja ihqudaa-sivistymisen kustannuksella? Vai rakastavatko naiset sekä kaupan kassaa että sairaanhoitoa?

Jos syynä on esimerkiksi se, että koululaitos ohjaa naisia olemaan kilpailematta miesten kanssa "miesten töistä". Niin kyllä musta asialle voisi jotain tehdäkin.

Niin, jos.
 
Aika jännää että moni feministi ottaa miehekseen sovinistin. Vastakohdat kai täydentää toisiaan vai mikäköhän tossa on takana.
 
lis. Itse kuitenkin tasa-arvon suurimpana ongelmana pidän lasten hankkimista. Mikäli lapset hankitaan perheyksikössä, niin kustannukset pitäisi jakaa molempien vanhempien kesken. On tietyt biologiset syyt siihen, että ensimmäinen vapaa osuu äidille, mutta myös imetyksen jälkeen nainen jää herkemmin kotiin, koska sillä on pienempi palkka, ja koska naiset jäävät luultavasti kotiin, niitä ei kannata ottaa tärkeämpiin töihin ja naiset eivät siis saa isompaa palkkaa jne. jne.. Kustannukst tasan molempien työnantajille riippumatta siitä kumpi jää kotiin. Mutta tässä ymmärrettävästi tietyt työnantajatahot haraavat vastaan.

Tämän ja monen muun vastaavantapaisen ongelman ratkaisussa ensimmäinen suuri askel olisi sukupuolineutraali lainsäädäntö.
Sitä ei kyllä ihan lähiaikoina kannata odotella.
 
Back
Ylös Bottom