Onko barefoot-tossuista iloa?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onkos ammattilaisilla mielipidettä näistä viime vuosina ilmaantuneista ns. barefoot running -tuotteista, eli ohutpohjaisista suojatossuista kuten Nike Free, Vibram FiveFingers jne.? Ovat kuulemma kaikenlaisten maastojuoksijoiden ja kiipeilijöiden suosiossa, mutta itseäni kiinnostavat lähinnä lenkkeilyn kannalta nuo. Voi tosin olla että ei ainakaan asfaltille kannata lähteä juoksemaan vaimentamattomana..

Noitahan markkinoidaan mm. sillä että esim. lenkkeillessä tuollaiset lärpäkkeet jalassa askellus on luontaisen joustavaa ja rasitus jakaantuisi jalan pienille lihaksille, jolloin iskunvaimennusta ei tarvisi samaa tapaan kuin kovapohjaisilla kengillä. Samalla kuulemma jalan pienet lihakset treenautuvat luonnostaan ja koipi voi paremmin, ja jopa suoritukset tämän ansiosta paranevat totuttautumisjakson jälkeen.

Olen suunnitellut ostavani Vibram Five Fingersin KSO:t ensi vuoden puolella, tarkoitus olisi noita käyttää salilla, sprinttaillessa ja mahdollisesti vaelluksilla. Olen lukenut paljon hyvää noista paljasjalkakengistä, ja testaamallahan se selviää.

Mulla on Vibramit kotosalla ja ainakin oon tykänny paljon juostessa käyttää noita. Mallikin on muistaakseni sama kun Halon kelaama, värinä ruskea.
Kyllä mä voin suositella, vaikka ammattilainen en ole, ja mistään mitään tiedä muutenkaan ;)

Nyt tarviis apua mistä noita saa PK-seudulla. Kävin "vaikka missä" ja löysin ainoastaan classic malleja ja liian pieniä kokoja.

Ja miten 80 dollarin retail hinta muuttuu joksikin 124 euroksi, missaanko jotain, onko ne oikeesti noin kalliita?

Amazon uk:ssa näyttää olevan halvalla, 79 puntaa mutta eivät ilmeisesti toimita noita suomeen. Törkeetä riistoa joku 124e.

Nyt tarviis apua mistä noita saa PK-seudulla. Kävin "vaikka missä" ja löysin ainoastaan classic malleja ja liian pieniä kokoja.

Ja miten 80 dollarin retail hinta muuttuu joksikin 124 euroksi, missaanko jotain, onko ne oikeesti noin kalliita?

Mä kävin juuri tänään Helsingin Erottajalla 4runners-kaupassa, missä myyjällä oli jalassaan sellaiset. Kehui niitä kovasti! Itse olin kuitenkin ostamassa normaalempia juoksukenkiä joten en kysellyt niistä hassuista sen jalassa sen enempää. Sieltä varmasti saa tietoa, todella asiantunteva myyjä!
Pisti mut juoksemaan ulkona ylösalas Erottajaa eri tossut jalassa, lopulta eriparitossut jalassa. Nöyrää hölkkäillä puku päällä mutta oikein hyvät tossut tuli.

Webbisivuilta löytyy muuten tuollaiset 5varvas-juoksukengät, eikun sinne ostoksille! http://www.megasport.net/

E: 89,90 €
http://www.megasport.net/product_info.php/cPath/17/products_id/819

Itseltä löytyy tollaset Feelmax Lappa -kevyjalkineet ja ovat kestäneet todella hyvin. Ainoastaan ensimmäiset menivät pilalle, kun käytin niitä betonialustalla jonkin aikaa, mutta toiset ovat kestäneet kulutusta hyvin "luonnonalustoilla" eli sorateillä, metsässä jne. Pitoakin löytyy kohtuullisesti, mutta luistaa joillakin alustoilla, kuten laattalattiolla.

Olisko jotain käyttäjäkokemusta hieman tarkemmin kuin että "oon pitäny ja tykkään tosi paljon".Miten jalka tottu uuteen kenkään ja tuliko paikat kipeeksi jne..Tämä kiinnostaa kun itselläni on aika korkea jalkaholvi että saako se tuollasissa kengissä tukea,ettei jalka käänny sisäänpäin.

Ulkomaalaista teksitä löytyy paljon. itselläni on ollut vähän polviongelmia jne. Vähän aikaa sitten oli T-nationin artikkelissa juuri näistä Vibrameista asiaa ja kyseiseltä foorumilta vielä enemmän tietoa. Info on oikeastaan vain pelkästään positiivista. Olen lähdössä reissuun ja nämä olisivat sinne TÄYDELLISET, koska siellä harrastaisin hieman juoksemista, salilla käymistä ja muuten vain kevyttä "trekkailua". Lisäksi ne eivät vie repussa/rinkassa paljoa tilaa. Juuri jalkaongelmien takia pelottaa vähän nuo halvemmat Feelmaxit, koska ne eivät ilmeisesti pehmennä iskua yhtään, vaikka muuten ovatkin todella mukavat kun sellaisia aikaisemmin kokeilin.

Näyttäs olevan joku kartelli noissa hinnoissa kun kaikkialla 89 eikä aleista tietoakaan. Jos tuollaiset hankin niin haluan kuitenkin nuo edellämainitut http://www.vibramfivefingers.com/products/products_KSO.cfm malliset, mitä ei tuollakaan sivuilla näy.

Olisko jotain käyttäjäkokemusta hieman tarkemmin kuin että "oon pitäny ja tykkään tosi paljon".Miten jalka tottu uuteen kenkään ja tuliko paikat kipeeksi jne..Tämä kiinnostaa kun itselläni on aika korkea jalkaholvi että saako se tuollasissa kengissä tukea,ettei jalka käänny sisäänpäin.

Kävelin ekalla kerralla soratietä n. 4km ja ei tullut kipeeksi, mutta mulla onkin aika matala jalkakaari... Hieman meinas kivet sattuu aluks, mut aika nopeesti niihin tottui :whip:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla on sekä feelmaxit että nuo viisivarpaiset. Hyviä kenkiä molemmat. En viitsisi enään paljon tuettuja ja pehmustettuja kantakorotettuja kenkiä käyttää ollenkaan, niin hyvää nuo tekevät ryhdille.
Mitään pehmustetta noissa ei ole kummassakaan, ehkä hiukan feelmaxeissa. Fivefingerssit on kovat sen pari milliä mitä pohjaa on. Feelmaxit on pehhmeämmät pitää jalassa, mutta kärsivät hiukan pohjallisten vaeltelusta. Ne voi kyllä ottaa poiskin, parin millin foamit. Fivefingersseissä pientä vaivaa aiheuttaa kiristyshihnan hankaus akillesjänteen kohdalle ennen kuin iho tottuu. Mun mallit on siis ne matalat ilman hihnoja. Nekin pysyvät jaloissa hyvin.
Kävely on noilla molemmilla hyvän tuntuista ja hoitaa jalkoja. Ryhti on mielestäni paljon parempi kuin perinteisillä lenkkareilla. Juoksu kannattaa aloittaa varovasti, muutaman sadan metrin matkalla, ja kasvattaa matkaa tai vetoja pikkuhiljaa. Pohkeen alaosa menee helposti niin jumiin ja araksi, ettei siitä heti toivukaan.
Pakko sanoa lopuksi, että on vinkeää katsoa omasta jalasta, miten päriän poikittaiskaari toimii, kun on fivefingerssit jalassa ja siirtelee painoa päkiältä toiselle. Siinä oikein näkyy, miten jousi pumppaa. Paljain jaloin en ollut koskaan tullut tarkkailleksi. Normikengät eivät tuota liikettä kunnolla salli.
Ja vielä:kannattaa googlettaa barefoot running ja katsoa mitä siellä sanotaan juoksutekniikasta ja tutkimuksista paljasjalkajuoksun eduista.

Mua kiinnostaisi kanssa erittäin paljon moiset. Mietin vaan, kun on vähän polviongelmaa ollut, että mites se tollasiin reagoisi... voisi olla että tekisi jopa hyvää, kun juuri ne "pienet lihakset" aktivoituu?

olen innostunut kovasti feelmaxin varvassukista ja tilasin nyt myös uudesta mallistosta matalat niesa-kengät.

nilkka paukahti toukokuussa, lateraaligamentit venähti/revähti ja vaikka periaatteessa toipuminen on ollut varsin nopeaa on nilkan extensiossa edelleen liikerajoitusta akilleksen puolella. siis ihan kuin tulisi luinen vastus calcaneuksen päältä jostain syvältä.

ajattelin, että teen peruskävelylenkit ja koiranpissatukset näillä ja käytän myös salilla treenikenkinä. josko saisin hiukan jo käyristyneet varpaat suoraksi varvassukkien avulla ja vielä muutenkin aktivoitua jalkapohjan pikkulihaksia näillä kengillä. nilkan liikkuvuuden kannalta myös korkeat odotukset.

onko kellään kokemuksia ko. kenkien hoidosta? kestääkö pesukonetta? pyyhitteko pohjat aina käytön jälkeen tms.?

Itse ostin vihdoin Vibram KSO:t, olen ollut erittäin tyytyväinen. Käytän noita sprinttaillessa, kävellessä, salilla ja joskus ihan muuten vaan kaupoissa jne, oon kirjoitellut treeniblogiini vähän raporttia tossuista. Alaselkäongelmainen kaverini osti myös Vibramit, ja hänen selkäkipunsa ovat vähentyneet huomattavasti. Pöljän näköiset, mutta on ne vaan ihanat :haart:

wtf kivet sattuu?!? Just ja just tuntee noilla kengillä kivet ellei ole rinkka niskassa.

Mitä ihmeen vaimennusta?!? Onneksi luolamiehet ei voineet juosta kun ei ollut vaimennuksia... Eli ei noi imo asfaltille tod ole noi kengät. Vittuako sillä vaimennuksella tekee jos osaa käyttää jalkaansa? Vai kävelettekö sisälläkin sukkasilleen silleen että läpse kuuluu naapurikaupunkiin?

Ite tänään poistin vibram 5fingers sprintit. Miehekkäästi naisten kokoja :D toim huom kokoa 41 oleva kiipeilykenkä on 1-1,5" lyhempi kuin 41 vibrameissa (noi on lähimpänä toisiaan)

Innostuin kun tuli hampusvaaralla kiivettyä avojaloin helppo reitti ja sitä ennen ruoppivaaralla huojuttua kivikossa vaelluskenkien 25cm paksujen pohjien kanssa. Parempi oli liikkua kiipeilytossuilla kuin vaelluskengillä joiden luulisi olevan em tarkoitukseen kuin tehdyt....

Eipä noilla nyt kauheasti kiipeillessä juhli. Helppoja reittejä voinee kiivetä jne. Jos vaikeampia pääsee niin samalla samat temput onnistuu avojaloinkin imo poislukien kitkailut jotka yllättäen toimii paremmin kun on vibramia välissä. Mutta listoilla kiipeäminen huutaa aina joko jumalattomia jalkapöydän voimia tai kiipeilytossua. Mutta kyllähän kaikissa läpysköissä kiipeily mainitaan yllätys yllätys... Pitänee vielä joku kerta kokeilla kun sattuu eteen reittejä jotka jää heittämällä alle oman taitotason niin uskaltaa jättää kiipeilytossut maahan :D

Mutta maastossa meno rinkka niskassa & nurtsilla sprinttailu tuntui tosi hyvältä. Piti vaan opetella että oksien päälle ei kannata tallata päkiän&kantapään välisellä osalla :D

Pitää vielä käydä kohta veneilemässä ja testata noi märkänä. Flow - mallit ois houkutelleet vesiominaisuuksillaan eli lämpimät myös märkänä. Mutta eiköhän noillakin hanskaa mahdolliset vesistönylitykset ja soutelut ym ainakin melkein yhtä hyvin.

niin kun arvelinkin: kastumisen jälkeen ovat märät pitkään eikä tod enää mitkään lämpimät eli flow-malli on siis ilmeisesti huomattavasti parempi jos meinaa tossuja kastella. Ja tosiaan tuntuma maastoon on tosi hyvä. Jos esim jyrkässä mäessä meinaa rueta liukumaan hiekalla, sen tuntee jo ennen kuin itse liukuminen alkaa.

Sit pitäis vielä käydä metässä keekoilemassa polkujen ulkopuolella ja kattoa miten siinä touhussa toimii, poluilla ei mitään ongelmaa.

pienien spurttailujen jälkeen rupeaa tulemaan tuntemuksia. Etupäässä penikkalihakset & pohkeet vähän kireänä. Sit mikä kummallisinta: etureiskojen polven kiinnityskohtien kipeytyminen. Toisin sanoen voipi olla että mun polvien rasitusvammat johtuu juurikin siitä että olen käyttänyt lenkkareita lenkkeillessä&kävellessä jos kerran ero viissormisten & lenkkareiden kanssa on näin iso. Eli tod näk aktivoi paremmin polven ympäristön lihoja barefoot - touhut.

Lisäksi tuli hokastua että noillahan voi lenkkeillä asfaltillakin kun ei tarjoa kantapäätä eka maahan vaan päkiää. Mutta asfalttikäppäilyssä tosiaan alkaa äkkiä penikkalihoja kiristää ihan tosissaan kun läpsyttää kantapää edellä menemään.

ei kannata tilata. Koot on ihan ihmeellisiä. Mulla normaalisti koko on 41-42 ja noissa 39, jossain neuvottiin ottamaan 1 koon verran normikokoa pienempi jne eli kannattaa eka kokeilla jalkaan, riippuu jalan mallista melko paljon.

Suomenkielisillä sivuilla löytyy jälleenmyyntipaikat paikkakunnittan. Ite ostin sokkarilta kun sukellus/kiipeilyliikkeen pojat on parantaneet palveluaan: ennen heillä ei ollut about mitään hyllyssä ja "tilataan lisää lähiaikoina" tarkoittaa että kannattaa hakea muualta tai sit odottaa vuosikymmenen verran. Nyt ne on lyhentäneet vielä aukioloaikojaankin roimasti. Ja intersportin tarjonta oli 2 hajakokoa...

Back
Ylös Bottom