Onko barefoot-tossuista iloa?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
joo kauanhan siinä kestikin :D piirua vaille viikko pikkukoiran kusetuslenkkejä ja auton poljinten painelua... Mistä mahtais saada noita flow - malleja netistä? Jkl:n tarjonta niistä tasan +-0.

Liitteet

• 07082009333.webp
    07082009333.webp
    164,9 KB · Katsottu: 6 298
Hommasin tuommoiset Flow't brandos.fi:stä. Hinta 115 euroa plus 5 euroa postiennakkokuluja. Muualla olivat järjestään vähintään 120 euroa.

Nyt rupes mietityttämään, että kun pelailen sählyä kohtuupaljon, niin toimisivatkohan nuo sählykenkinäkin? Pitoa luulisi riittävän, tosin mustat pohjat on että taitaa tulla jälkiä lattiaan?

tuohon sählyyn sopivuuteen..jos pohja pitää niin pitääkö loppu tossu,vai käykö niinkuin ossipenan tossulle eli repee joku sauma tms..

tuohon sählyyn sopivuuteen..jos pohja pitää niin pitääkö loppu tossu,vai käykö niinkuin ossipenan tossulle eli repee joku sauma tms..
Sain jo ehkä osittaisen vastauksen tuohon...käveleskelin ehkä 5 minuuttia ulkosalla ja kävin vetämässä kilometrin juoksulenkin, niin hoksasin, että takakiristyslenkin tarra lähes repeytyi irti. Pitänee laittaa reklamaatiota kunhan jaksaa. Tosin olen lähdössä mahdollisesti viikon päästä vaeltelemaan nämä jalassa niin taidanpa pistää reklamaatiota vasta sen jälkeen.

Kylläpä muuten tuntui pohkeissa jo tuon kilsan lenkin jälkeen!

Tyhmänä kyselen, että ovatkos nämä barefoot-kengät siis sellaiset, joissa pohja on yliohut ja kevlaria tjsp - tatsi katuun kuin paljain jaloin,

muutama vuosi sitten moisista uutisoitiin ja kiinnosti jo silloin,

t nimim tiedosta kiitollinen :)

Viimeksi muokattu:
Onko kukaan kokeillut miten toimisi barefoot kengat juoksumatolla?

IMO, paljasjalkajuoksu tai mahd. lahella paljasjalkajuoksu pitaisi kuulua vahankaan pidemman tahtaimen kestavyysjuoksijan ohjelmaan, siis no, jos aikoo tehda sita ilman isompia operaatioita, tai muuten jos juoksuvolyymit on korkeat.

Itse triatleettina olen kayttanyt vammojen ennaltaehkaisyyn perinteista paljasjalkaa jonkin sortin menestyksella, esim. polvia ei ole missaan vaiheessa operoitu.

On kuitenkin ollut vaikea systemaattisesti liittaa ohjelmaan, olen:

- tehnyt nurmikentilla paljasjalkaversiota pyoralenkkien jalkeen, avaa muuten hyvin akillesjanteet, pohkeitten seuddun, kaytannossa koko siivun polvesta alaspain, ongelmana koirankakat, satunnaiset roskat, sirut, entas sitten talviaika...

- juossut paljain jaloin juoksumatolla, yleensa useamman prosentin nousukulmalla (5-8%) jotta pakialla askeltaminen luonnostaan korostuu, vastaavasti myos jalan sisaiset iskunvaimentimet aktivoituvat mukaan, ongelmana rakot (pakia), ts. matkat joutuu leikkaamaan sinne max. 30-min mika nyt on juuri ja juuri parempi kuin ei mitaan.

Amazonilta edelleen kartoitan vaihtoehtoja, ei kai tassa kyselyt auta, vaan jonkun mallin kanssa alettava vaan kokeilla.

Tyhmänä kyselen, että ovatkos nämä barefoot-kengät siis sellaiset, joissa pohja on yliohut ja kevlaria tjsp - tatsi katuun kuin paljain jaloin,

Vibram Five Fingers -kengissä pohja on vibramia, muissa barefoot-tossuissa käsittäkseni ihan normaalia kengänpohjaa.

Onko kukaan kokeillut miten toimisi barefoot kengat juoksumatolla?

...

Amazonilta edelleen kartoitan vaihtoehtoja, ei kai tassa kyselyt auta, vaan jonkun mallin kanssa alettava vaan kokeilla.

Toimivat juoksumatolla, tosin en ole muuta kuin kävelyä testannut. Parastahan noissa on se, että ulkona voi juosta millaisessa maastossa vaan kun ei tarvitse pelätä oksia, lasinsiruja, kiviä yms (pohja tuntuu ohuelta mutta suojelee jalkaa kyllä tosi hyvin).

Ennen ulkomailta tilaamista kannattaa testata mahdollisuuksien mukaan noita kenkiä ihan Suomessa. Itse tilasin ensin tossuni varuste.netistä, mutta ne olivat väärää kokoa sillä ko. liike on numeroinut kengät väärin (esim. koon 38 sanotaan vastaavan normaalikengän kokoa 39, vaikka se oikeasti vastaa kokoa 37-38). Lähetin tossut takaisin ja pyysin isompaa kokoa, mutta sitä ei ollut. Tein sitten lopulta tilauksen ulkomailta, ja sain onnellisesti oikean kokoiset tossut oikeasta mallista (KSO).

Oon käyttänyt omiani ulkona (asfaltilla, pururadalla, metsäpoluilla ja vedessä), sisällä (salilla) ja oon uskaltautunut jopa julkisille paikoille (pikkusen tuijotetaan kun nämä yhdistää vaikka farkkuihin...) Mua kyllä suuresti ihmetyttää nuo tapaukset, joissa saumat repeilee ja tarrat irtoilee... omat tossut on tuntuneet tosi kestäviltä. Reklamaatiota vaan heti vetämään tuollaisesta, kyllä näillä hinnoilla pitäisi kenkien kestää vähän kauemmin.

Mua kyllä suuresti ihmetyttää nuo tapaukset, joissa saumat repeilee ja tarrat irtoilee... omat tossut on tuntuneet tosi kestäviltä. Reklamaatiota vaan heti vetämään tuollaisesta, kyllä näillä hinnoilla pitäisi kenkien kestää vähän kauemmin.

Mua ei kyllä ihmetytä yhtään. Sinun painoisella sirolla naisella varmasti kestävät loistavasti, kun taas isolla ja puolet raskaammalla miehellä on rasitus tossuille taas toiseen potenssiin. Varsinkin jos kiipeilee ja vetelee paljon mäkiä ja pahoja maastoja jne.., niin siinä antaa periksi kyllä tossu jos toinenkin.
Mukava olisi tuollaisia kokeilla, mutta ihmisten ilmoille en välttämättä nuo jalassa lähtisi.

Feelmaxin Niesoissa ainakin on kevlarilla vahvistettu pohja. Itsellä on nyt ollu muutaman kuukauden kyseiset popot käytössä ja tykkään kovasti. Nilkat on ollu monta vuotta jäykät kuin kuollut mummo, mutta nyt alkaa näkyä muutosta parempaan päin. Uskoisin että noi kengät on vaikuttanut siihen ainakin jonkin verran.

Kengät olleet minulla käytössä lähinnä kuntopiirinomaisesti farmarisalkkuja kannellessa ja salilla yläkropan treeneissä. Kyykkyyn ja vetoon noi ei meikällä ainakaan sovi, koska teen molemmat suht leveältä ja tarvin kengältä vähän tukea jota vastaan voi työntää jalkaa. Satunnaisesti kauppareissuilla yms. myös on Niesat jalassa. On sen verran mukavat jalassa.

Rumathan noi kyllä on :)

Five Fingers Sprint malliin olen paatymassa.

En ole livena todistanut millaiset nuo Feelmaxit olisivat mutta kuvien perusteella siina mennaan vahan metsaan pohjan suunnittelussa jos se on "kenkamainen", ts. antaa (edes sen pienen vahan) vastusta sille etta pakia osuisi luontevasti maahan ensin, tastahan koko ideassa on kyse.

Se ahaa elamys tuli jo vuosia sitten kun katsoin tri-kisakuvia uinnista tullessa ja pyorailyn vaihtoalueelle holkatessa, ihan spontaaneja tilannekuvia, olin hakeltynyt miten selkeasti itellakin pakia hakeutuu ensin maakosketukseen, sita edes ajattelematta, paljain jaloin kun tuo siivu tietysti juostaan.

Ns. normaali juoksukenkahan tosi tehokkaasti tappaa tuon taipumuksen seka jalkojen omat iskunvaimentimet. Noista tri-ryhmakuvista myos naki etta siella on mukana porukaa (vahemmisto) ketka pamauttaa uinnista tullen kantapailla maahan ja pistavat silla tyylilla juosten menemaan, auts!! Oma arvaus, noi on niita ketka ei ole edes muksuna ilman kenkia tehneet oikein mitaan, usa:ssa kun ollaan niin tamakin on mahdollista, sohvallakin loikoillaan kengissa, jne, good luck with that...

Aikomus on tehda n. 1/4 juoksuvoolyymista Fiver Fingerseilla, strength-edurance sessiot seka lyhyet siirtymajuoksut, ne pitkat juoksut, kunnon vedot seka tietysti itse kisat menen ainakin vuoden eteenpain viela juoksukengilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitähän paikat (polvet, nilkat, yms) sanoo, kun tällainen 100-kiloinen äijä lähtee noilla barefoot-tossuilla juoksemaan?
Varmaan kannattaa ainakin todella lyhyillä matkoilla aloittaa.

Itellä on/oli (tuli pohjaan reikä) feelmaxin pankat, ja niillä muutamia juoksuaskeleita tuli otettua päkiäaskelluksella (tuntui kuin olisin lentänyt :hyper: ). Työjalkineena olen noita pääasiassa käyttänyt, ja alaselän (ja piriformiksen) ongelmat katosivat lähes samantien näiden käyttöönoton jälkeen. Työni on siis toimistotyötä ja ajoittaista kävelyä tuotantotiloissa.

Kova on kiinnostus tuohon paljasjalka-juoksuun. Vibramit varmaan on ne tossut mitkä hankin, koska nuo feelmaxien pohjat ei oikein kestollaan vakuttaneet.

Mitähän paikat (polvet, nilkat, yms) sanoo, kun tällainen 100-kiloinen äijä lähtee noilla barefoot-tossuilla juoksemaan?
Varmaan kannattaa ainakin todella lyhyillä matkoilla aloittaa.

Itellä on/oli (tuli pohjaan reikä) feelmaxin pankat, ja niillä muutamia juoksuaskeleita tuli otettua päkiäaskelluksella (tuntui kuin olisin lentänyt :hyper: ). Työjalkineena olen noita pääasiassa käyttänyt, ja alaselän (ja piriformiksen) ongelmat katosivat lähes samantien näiden käyttöönoton jälkeen. Työni on siis toimistotyötä ja ajoittaista kävelyä tuotantotiloissa.

Kova on kiinnostus tuohon paljasjalka-juoksuun. Vibramit varmaan on ne tossut mitkä hankin, koska nuo feelmaxien pohjat ei oikein kestollaan vakuttaneet.

Ite testasin noita, tuntuivat siltä että sopivat parhaiten metsikössä hiipakointiin.. Tosin ei kai noilla kielletä juoksemaan ?

Oliko noi feelmaxit tämän vai viime vuoden mallia? Jostain muistelisin lukeneeni, että pohjien kulutuskestävyyttä olisi noissa uusissa malleissa parannettu. En tiedä sitten oliko pelkkää mainospuhetta... Kellään kokemusta aiheesta?

Viimeksi muokattu:
Oliko noi feelmaxit tämän vai viime vuoden mallia? Jostain muistelisin lukeneeni, että pohjien kulutuskestävyyttä olisi noissa uusissa malleissa parannettu. En tiedä sitten oliko pelkkää mainospuhetta... Kellään kokemusta aiheesta?

Luultavimmin oli tota viime vuoden mallia, koska ostin ne jo tämän vuoden alussa, mutta jostain syystä en heti ryhtynyt niitä aktiivisesti pitämään. Nyt en malta luopua vaikka on reikä pohjassa. :D

On naa Five Fingers Sprintit tosiaan hintansa vaartit, on nyt pari viikkoa ollut kaytossa, kaksi paria hommasin, toiset juoksumattokayttoon jyrkalla kulmalla ja toiset ulos. Pari joittenkin porukoitten harhaluuloja voi pyyhkia pois. Olin varautunut nettivaroitteluista (amazon) siihen etta naita olisi jotenkin erityisen vaikea saada jalkaan. Noh, heti ekalla kerralla sujahtivat niin ettei mitaan, en kasita mita monimutkaista siina joillekin on.

Toinen kommentti mita liikkuu ympariinsa on etta Five Fingers juoksukayttoon olisi jopa paras asfalttialustalla, no ei nyt sentaan! Kylla ne reitit kannattaa katsoa niin etta maasto- tai nurmipohjaa paaosin on. Tossa asfalttikommentissa porukoitten kasitys oli ettei pehmeammalla saisi normaalia askelluksen vetoa Five Fingers pohjilla, kattia kanssa, ei mitaan pidempia matkoja asfaltilla nailla.

lauantaina tein nain, yhdistyy parhaat puolet, tulee arsykevaihtelua, minimi monotonisuus, vaikkakin ihan kohtalaisesti juoksutyota jaloille:
- 40-km pyoraily alle, sis. 4x1/2', 4x1', 4x2' seka 20' strength-endurance (53/11@60rpm)
- 9-km siirtyma/vauhtileikittelyjuoksu, Five Fingers, nurmi/maastopohjilla, sis. makia
- 7-km siirtyma/tasavauhtijuoksu, normijuoksukengat, asfaltti, tasamaasto
- 25' juoksumatto 5% kulmalla, Five Fingers, strength-endurance, sitten cool-down.
kaikki yo. suurin piirtein yhteen potkoon, polvet kiittaa. N. viikko omalla kohdalla meni sisaanajoon, varmaan menee monta viikkoa enemman jossei alunalkaenkaan ole puhtaasti paljasjaloin juossut.

Vähän päivitystä omaan tilanteeseen:

Olen käytännössä kaikessa urheilussa siirtynyt käyttämään näitä Fivefingersejä (ystävät kutsuu lähinnä räpylöiksi). Sählyssä pelaa hyvin, ei tule jälkiä lattiaan, pito on mahtava eikä vammojakaan ole vielä tullut lukuunottamatta paria varpaisiin kohdistunutta pikku iskua. Lenkkeilyäkin on muutama kerta tullut harrastettua, mutta pisimmät lenkit on tähän mennessä olleet kolmen kilometrin mittasia kun pitää pohkeita vähän totutella, meinaavat tulla melko kipeiksi jo näistä lyhyistä lenkeistä.

30 kilsan (kaksi ja puoli päivää) vaelluksenkin kävin räpylöillä tekemässä viime viikonloppuna, nou problems! Tai no, viimeisenä päivänä oikean jalan keskimmäiset varpaat olivat jonnin verran kipeät kun olin niitä potkiskellut kiviin ja kantoihin. Päkiöissä tuntui myös pientä arastusta mutta onko tuo ihmekään. Pohkeet ei omaksi yllätykseksi menneet yhtään kipeiksi ja kaikki kipu sekä arastus häipy tiistaihin mennessä. Muilla vaelluksella olleilla oli runsaasti ongelmia hiertymien ja rakkuloiden kanssa (käyttivät "perinteisiä" vaelluskenkiä), mutta mullahan ei ollut tietoakaan moisista. :)

Toinen about saman mittainen vaellus tulossa heti tänä viikonloppuna ja tottakai Fivefingerseillä!

Ennen ulkomailta tilaamista kannattaa testata mahdollisuuksien mukaan noita kenkiä ihan Suomessa. Itse tilasin ensin tossuni varuste.netistä, mutta ne olivat väärää kokoa sillä ko. liike on numeroinut kengät väärin (esim. koon 38 sanotaan vastaavan normaalikengän kokoa 39, vaikka se oikeasti vastaa kokoa 37-38). Lähetin tossut takaisin ja pyysin isompaa kokoa, mutta sitä ei ollut. Tein sitten lopulta tilauksen ulkomailta, ja sain onnellisesti oikean kokoiset tossut oikeasta mallista (KSO).

Oon käyttänyt omiani ulkona (asfaltilla, pururadalla, metsäpoluilla ja vedessä), sisällä (salilla) ja oon uskaltautunut jopa julkisille paikoille (pikkusen tuijotetaan kun nämä yhdistää vaikka farkkuihin...) Mua kyllä suuresti ihmetyttää nuo tapaukset, joissa saumat repeilee ja tarrat irtoilee... omat tossut on tuntuneet tosi kestäviltä. Reklamaatiota vaan heti vetämään tuollaisesta, kyllä näillä hinnoilla pitäisi kenkien kestää vähän kauemmin.

No siis tuo kokojen vaihtelevuus ja saumojen repeily johtuu samasta syystä: kengän muoto ei anna anteeksi kovin poikkeavia lestejä. Esimerkiksi mulla oli kokoa 39 (muut kengät on kokoa 41/42) ja jos saumat olisi kestäneet, olisivat olleet just buenot. Mutta koska isovarvas on suhteessa niin iso tuohon lestiin niin se pullahtaa pihalle saumoista. Ja noi oli ostettu kiipeilykin mielessä eli pikkusen kipristivät jalkaa. Ratkaisu oli kokoa isommat jotka on kestäneet mutta joissa on löysiä paikoitellen. Mutta hyvin silti toimii nuokin.

Nyt alkaa vähän kelit loppumaan ainakin koiraa kusettaessa, jos koira pysähtyy paikoilleen haisteluhommiin niin hitto että tulee kylmä märissä kengissä äkkiä.... Toisaalta kerran tein sen virheen että otin kengät kokonaan pois. Silloin vasta kylmä oli. Ja mulla on siis sprintit.

Kaikkialla pärjää paitsi mudalla. Sit on ihan v... liukasta menoa. Asfaltilla sprinttailukin on ihan nou roplem.

Nyt alkaa vähän kelit loppumaan ainakin koiraa kusettaessa, jos koira pysähtyy paikoilleen haisteluhommiin niin hitto että tulee kylmä märissä kengissä äkkiä.... Toisaalta kerran tein sen virheen että otin kengät kokonaan pois. Silloin vasta kylmä oli. Ja mulla on siis sprintit.
Allekirjoitan ton täysin. Syötteellä kävin 30km vaeltamassa vknloppuna ja välillä oli ihan pakkasasteitakin ja lumi oli jo osittain maassa. Liikkeessä kun pysyi niin jalat pysyivät tarpeeksi lämpiminä, mutta heti kun piti pienenkin tauon, niin jaloilla kesti taas kymmenen minuuttia lämmetä kun lähti uudestaan kävelemään. Ja nuohan ei kovin nopeasti kuivu lämpimässäkään kämpässä (mulla on siis Flow't).

Ostin itselleni kesällä Vibram FiveFingersien KSO:t lenkkikengiksi ja olen ollut tosi tyytyväinen niihin. Paitsi nyt viime viikkoina ne ovat alkaneet käymään turhan viileiksi. En tosin ole nyt pystynyt juoksemaan lääkärin määräyksestä, vaan pelkästään kävelemään noi lenkit. Eli en tiedä, mahtaisikohan jalat olla yhtään lämpimämmät, mikäli juoksisin. Aivan jäätäviksi noi kyllä muuttuu siinä vaiheessa, kun ne onnistuu kastelemaan, eli käytännössä pururadalle ei voi enää mennä, sillä pururata on tähän aikaan vuodesta käytännössä aina enemmän tai vähemmän kosteana.

Ensi viikosta alkaen saisi taas alkaa lenkkeilemään juosten, mutta taitaapa noi KSO:t olla liian vilposet siihen. Jo. +5 celsius -asteessa on jonkin ajan kuluttua jalat jäässä. Niinpä nyt on alkanut ajatuksissa siintämään Flow-mallien hankinta. Ja nyt kuuluukin kysymys: Onko ketään käyttänyt noita Flow-mallisia talvikäytössä? Eli kunnon lumikeleillä ja pakkasella? Niissähän on toi päällinen neopreenia ja pohja hieman muita malleja paksumpi. Ja ilmeisesti kosteuskin pysyy niissä ulkona?

Sitten olisi vielä toinen mieltä askarruttava juttu...Mulla on noi KSO:t kokoa 41 ja ne on mun jalkaan juuri naftit. Ohuet varvassukat mahtuu niihin vielä alle. Mutta päteeköhän noissa Flow-malleissa sama kokoluokitus...ilmeisesti? Vai kannattaisikohan niihin jättää sukkavaraa, jos niissä sattuisi talven pakkasilla paksumpia varvassukkia kaipaamaan?

Back
Ylös Bottom