Onko barefoot-tossuista iloa?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mä mietin kans noita Flow'ta säiden kylmetessä, mutta uudetkin mallit kolkuttelevat ovella:

http://birthdayshoes.com/index.php/pre-order-the-vibram-fivefingers-kso-trek-the-moc-and-performa

Toi KSO Trek näyttäisi näin pikaisesti Suomen olosuhteisiin aika passelilta, mutta epäilen, että pakkasille näitä barefoot-tossuja ei yksinkertaisesti ole tehty. KSO + varvassukkakombo on vielä testaamatta, mutta pelkille tossuille on nyt ulkona ihan liian kylmä.
Näin tänään kun joku haki varvastossuin pizzaa juosten ja takaisin. Toisethan juoksevatkin ilman paitaa pakkasella, ovat tosin treenanneet sitä.

Voisko tonne alle työntää jotain lämpösukkaa, jos ei ole ostanut aivan nafteja tossuja?

Jonkun aikaa tässä oon haaveillu tommosista varvaskomiikkakengistä ja tänään menin sitten Intersporttiin kokeilemaan. Siellä oli vain paria mallia - toinen taisi olla sprint ja toinen KSO.

Kokeilin molempia jalkaa ja heti ensitapaamisella koin rakkautta. Aivan mahtavat popot. Näin hauskan näkösten kenkien on pakko toimia jäätävän hyvinä jäänmurtajina niin töissä kuin diskossakin. Kuljeskelin kaupassa kengät jalassa ja esittelin paikalla olleilla mummoille niitä. Toimivat kuin tauti.

Ei ole vielä mitään kokemusta näistä, mutta harvoin oon näin mielissään jostain kenkien ostamisesta.

Ostin siis Vibramin KSO:t. 109 euroo makso Intersportissa. Sanoivat sitä "tarjoukseksi".

Näin kanssa kesällä yhellä sällillä tollaset. Ihastuin. Ehkä hämärimmät keksinnöt ikinä mutta pakko-ostos ens kesäks. Vai onko näistä karvaversioita talveksi?

Vitsi kun oiskin jotkut turkisvarvastossut, pitkällä karvavarrella! Pitääpä esittää Vibramille toiveita...

Mun tossut on kestäneet lähes päivittäistä käyttöä ja toistuvia konepesuja oikein hyvin. Oon tehnyt lähiaikoina vähän normaalista poikkeavaa treeniä liikuntasalissa, esim. sählyä, sulkkista, norsupalloa jne. ja jalkapohjien iho on ollut aika kovilla. Isovarpaiden alle kehittyi aikamoiset vesikellot yksi päivä... Koskaan aiemmin ei noista oo tullut mitään hiertymiä, mutta kai se lattian liukkaus, äkilliset suunnanvaihdot sun muut vaikuttaa. Oon kyllä edelleen erittäin tyytyväinen hankintaani, harkinnassa on toisen parin hankinta ensi kesäksi ihan arkikäyttöön.

Oon tuossa joululahjaksi saamiani Feelmaxin vaelluskäyttöön suunniteltuja Kuuvia testaillu pari päivää, ja täytyy sanoa, että onhan melkoset pelit. Kun vaihdoin tavalliset pohjalliset lämpöpohjallisiin (huopa/alumiini), niin varpaita ei palellut edes n. 30 asteen pakkasessa. Oli mukava temmeltää tuolla lumisessa metsässä, ihan kuin lapsena... Naapurit varmaan luulee, että hulluksi se on tullu :D

Kohta tulossa: Terra Plana EVO. Omat Vibram Fivefingers Flow't hajosi käsiin, eikä Brandosilla ollut enää varastossa samoja malleja, joten otin rahat takaisin ja tilasin testiksi tuollaiset EVOt (aikalailla saman hintaiset tuotteet kyseessä). Saa nyt nähdä kauan noiden toimituksessa kestää, kyseessä on siis vielä tällä hetkellä vasta ennakkotilaus. Itselläni on samalta firmalta ruskeat Vivo Barefoot Aquat ja on aivan mahtavat kengät. Ei kyllä voisi kuvitellakaan enää, että kävelisi tai juoksisi jollain normaaleilla, paksupohjaisilla kengillä. Tulevana kesänä ajattelin kyllä juosta ihan oikeasti paljain jaloin, mutta syksyllä/talvella jonkinlaiset kengät täytyy olla. Jos sitä rupeaisi pikkuhiljaa karaisemaan itseään, niin onnistuisikohan talvellakin ihan paljain jaloin lenkkeily? Vai onko ihan utopistinen idea?

Vibramin fivefingers classicit tilattu. Tarkoituksena ois hiihtää niillä koko kesä. Satoi tai paistoi. Pitää kirjottaa miten kestää päivittäistä käyttöä :P

Ulkomailla käydessä kävelin sellaisen 8km rotkon alusta loppuun ja lopusta alkuun vibrameilla. Laskua ja nousua tuli noin 2 km. Alustana oli kivikko. Jälkeenpäin toivoin, että olisipa ollut kunnon vaelluskengät, ettei olisi tarvinnut koko ajan varoa mihin astuu, eivätkä terävät kivien reunat olisi jatkuvasti tunkeneet jalkapohjiin.

Tasaisemmalla ja pehmeämmällä alustalla ihan mukavat.

Näin tänään kun joku haki varvastossuin pizzaa juosten ja takaisin. Toisethan juoksevatkin ilman paitaa pakkasella, ovat tosin treenanneet sitä.

Huvitti tammikuussa Suomeen pamahtanut jenkkivaihtari, joka kovasti diggaili noista Five Fingerseistä. Näin kaveria viel kuukausi sen jälkeen kun tuli käymään jostain muutaman sadan metrin päästä Five Fingersit jalassa, ja naureskelin että ei sitten ole vieläkään tullut kunnon kenkiä ostettua, kaveri vaan totesi että onhan sillä paksut vaelluskengät olemassa mutta mielummin tsäppäilee talvellakin lyhkäiset matkat noilla :D On kaveri siis jenkkilän pohjoisosasta kotoisin, että on sielläkin päässä lumi ja jää ihan tuttu ilmiö, niin kai tietää mitä tekee.

Huvitti tammikuussa Suomeen pamahtanut jenkkivaihtari, joka kovasti diggaili noista Five Fingerseistä. Näin kaveria viel kuukausi sen jälkeen kun tuli käymään jostain muutaman sadan metrin päästä Five Fingersit jalassa, ja naureskelin että ei sitten ole vieläkään tullut kunnon kenkiä ostettua, kaveri vaan totesi että onhan sillä paksut vaelluskengät olemassa mutta mielummin tsäppäilee talvellakin lyhkäiset matkat noilla :D On kaveri siis jenkkilän pohjoisosasta kotoisin, että on sielläkin päässä lumi ja jää ihan tuttu ilmiö, niin kai tietää mitä tekee.

Tämä oli aika kriittinen vinkki :D Nyt uskallan lähteä ulos lumeen nuitten kans. Meinaan sen verran mahtava fiilis hiimailla nuo jalassa ympäriinsä että ellen ois jo kämpälläki paljain jaloin 24/7 niin voisin pitää niitä sisäkenkinäkin :) Vielä vähän jäykähköt ovat, mutta arvostelut ilmentäis että se kuuluu asiaan, ja kenkä pehmenee parin viikon sisällä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tämä oli aika kriittinen vinkki :D Nyt uskallan lähteä ulos lumeen nuitten kans. Meinaan sen verran mahtava fiilis hiimailla nuo jalassa ympäriinsä että ellen ois jo kämpälläki paljain jaloin 24/7 niin voisin pitää niitä sisäkenkinäkin :) Vielä vähän jäykähköt ovat, mutta arvostelut ilmentäis että se kuuluu asiaan, ja kenkä pehmenee parin viikon sisällä.
Toisena vinkkinä voisin heittää erään barefoot Ken Bobin mulle blogissaan antaman vinkin: talvella jos haluaa paljasjalkafiilistä, kannattaa laittaa parit villasukat päällekkäin niin pysyy jalat hyvin lämpimänä. Kokemusta on about viideltä juoksulenkiltä tuollaisilla "kengillä", toimii erittäin hyvin, tähän mennessä kylmyysennätys noin -13 astetta! Möin nuo Terra Planatkin kokeilematta poijes kun tuumasin että mullehan riittää koko talveksi pelkät parit villasukat.

Moikka! Törmäsin sattumalta tänne threadiin ja olipa hyvä aika kun on tossut kohta pakko hankkia muutenkin niin tälläiset tulee. Joku oli laittanut linkit noihin Terra Plana Evo kenkiin. Saako niitä suomesta mistään? Yhen nettikaupan löysin, mutta tietoa olisiko saatavilla mistään liikkeestä? Kun ei uskaltaisi tilata kun ikinä ei ole tuollasia jalassa koittanut niin, että onko se koko sitten oikea. Täytyy joitain muita kanssa koittaa katsella täältä kaupoista.

Moikka! Törmäsin sattumalta tänne threadiin ja olipa hyvä aika kun on tossut kohta pakko hankkia muutenkin niin tälläiset tulee. Joku oli laittanut linkit noihin Terra Plana Evo kenkiin. Saako niitä suomesta mistään? Yhen nettikaupan löysin, mutta tietoa olisiko saatavilla mistään liikkeestä? Kun ei uskaltaisi tilata kun ikinä ei ole tuollasia jalassa koittanut niin, että onko se koko sitten oikea. Täytyy joitain muita kanssa koittaa katsella täältä kaupoista.
Tere!

Taisinpa olla minä joka linkin laittoi. Itse en ainakaan ole löytänyt mitään suomalaista nettikauppaa joka noita möisi. Terra Planan edustuskin on Suomessa melko olematon. Vastaavalla tavalla toimivia on sitten tietenkin Vibram Fivefingersit ja suomalaiset Feelmaxit, joita taitaa kumpiakin löytää paremmin Suomesta.

Ookkei. Itse meinasin myös ihan arkikäyttöön kokeilla ja ainakin noi Fivefingersit hiukan turhan härskit. Nuo mustapunaiset evot oli vielä ihan älyttömän hienot! Saitko vielä postissa, onko hyvät? Feelmaxilla liike ollut Jumbossa muttei enää. Stockalla oli yhdet viimevuoden mallit ja partioaitassa sanottiin, että kesäkuussa varmaankin tulee uusia kun edustus suomessa saadaan taas uuteen uskoon.

Mäkin haluaisin kovasti Evot ja yhdet toiset siistin näköiset barefoot-kengät ihan arkikäyttöön, vibramit kun kuitenkin on vähän fashionably challenged... Epäilyttää vaan tuo kenkien tilaaminen ulkomailta, kun palauttaminen on sit hankalaa tullin yms. kanssa.

Itse omistan kyseiset mustapunaiset Evot (taisin JouHoulta ostaa ;P) ja onhan muuten mahtavat kengät! Hankala kuvailla sanoin miten hyvät ne on omalle jalalle. Antaa jalan levitä ja taipua, niin kuin sen pitääkin sekä suojaa sitä sopivasti, jotta aloittelevakin barefoot-juoksija pystyy juoksemaan kivuitta. Suosittelen!

Idun's apple

Tuolta saa evoja. Melkein tekisi itsekin mieli ostaa. Mulla on jo yhdet Terra Planan kengät, Barack-malli. Pirun mukavat ja hyvät jalassa, ja sopii myös baareiluun ym.

Itse olen tähän mennessä juossut vff:lla kerran viikossa n. 3 kilsan lenkin. Pohkeet ollu vähän kovilla välillä, mutta pikkuhiljaa aölaa muuttua helpommaksi. Pari viikkoa olen siis vain juossut.

Edit. Linkissä tosiaan vain naisten kenkä. Näytti myös miesten malli löytyvän.

Itse omistan kyseiset mustapunaiset Evot (taisin JouHoulta ostaa ;P) ja onhan muuten mahtavat kengät! Hankala kuvailla sanoin miten hyvät ne on omalle jalalle. Antaa jalan levitä ja taipua, niin kuin sen pitääkin sekä suojaa sitä sopivasti, jotta aloittelevakin barefoot-juoksija pystyy juoksemaan kivuitta. Suosittelen!
Katos, on näköjään ollut kengistä iloa. On tää internet pieni. :)

Idun's apple

Tuolta saa evoja. Melkein tekisi itsekin mieli ostaa. Mulla on jo yhdet Terra Planan kengät, Barack-malli. Pirun mukavat ja hyvät jalassa, ja sopii myös baareiluun ym.

Itse olen tähän mennessä juossut vff:lla kerran viikossa n. 3 kilsan lenkin. Pohkeet ollu vähän kovilla välillä, mutta pikkuhiljaa aölaa muuttua helpommaksi. Pari viikkoa olen siis vain juossut.

Edit. Linkissä tosiaan vain naisten kenkä. Näytti myös miesten malli löytyvän.
Hieno homma että joku suomalainenkin putiikki ottanut Evon valikoimiinsa. Meinasin jo viime syksynä tilailla TP Vivo Barefoot Aquat samaisesta kaupasta, mutta oli värien suhteen vähän köyhää niin päädyin sitten ihan TP:n verkkosivuilta eli Briteistä tilaamaan.

Mitkä olisi parhaat Vibramit asfaltilla ja puru-/hiekkaradalla juoksemiseen: Classic, Sprint vai Flow? KSO:t olisi myös tarjolla täällä mutta ne taitaa olla enemmän eräilyyn ja talvikäyttöön

Back
Ylös Bottom