Ongelmia/kysymyksiä operaattoreista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lazki
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
39
Menin hölmöyksissäni syyskuussa 2007 tekemään määräaikaisen puhepakettisopimuksen Telefinlandin kanssa, myyjä hehkutti että saa kuukausimaksuja puoleen hintaan jne. Tehtiin sopimus, mutta totesin melko pian, että tämän tyyppinen liittymä ei ole minun juttuni vaan maksaisin mieluummin suoraan käyttöni mukaan ilman valmiita puhe- tai tekstaripaketteja. Koitin vaihtaa DNA:lle, mutta se ei onnistunut koska olin tehnyt määräaikaisen, vuoden sopimuksen Telefinlandin kanssa.

Ok, tässä kohtaa aloin vain odotella seuraavaa syyskuuta jotta voisin vaihtaa halvempaan DNA:n liitymään. Koitti syyskuu 2008 ja ajattelin pääseväni irti Telefinlandin riistoliittymästä, jonka olin vielä mennyt muuttamaan suurempaan 500 min puhepakettiin asuessani kesän eri puolella Suomea kuin tyttöystävä, ja tällöin oli tarvetta lisäpuheajalle.

Soitin Telefinlandin asiakaspalveluun ja ilmoitin että olen ollut vuoden teidän asiakkaananne, ja nyt minun lienee mahdollista siirtyä DNA:lle asiakkaaksi (olin tehnyt jo DNA:n kanssa sopimuksen itselleni sopivasta liittymästä, mutta sain heiltä tekstiviestin että operaattorin vaihto ei onnistu). Noh, Telefinlandilta ilmoitetaan että määräaikaista sopimustani on jatkettu vuodella, koska en ollut irtisanonut sitä 14 vrk sisällä edellisen puhepakettisopimuksen umpeutumisesta. Olin noihin aikoihin ulkomailla, mutta minkäs teet kun soittoni tuli Telefinlandille 9 vrk myöhässä.

Olin hyvinkin WTF ja kysyin että pitääkö minun nyt sulkea tämä liittymä, ja avata DNA:lle liittymä uudelle numerolle. Telefinlandilta vastattiin että en pysty sulkemaan liittymää, tai laskut ainakin tulevat ihan entiseen malliin, käytän liittymää tai en. Kysyin sitten että onko mahdollista Telefinlandin sisällä vaihtaa liittymätyyppiä sellaiseen jossa laskutus tapahtuu käytön mukaan, niin vastaus oli taas jotta ei ole. Viimeisenä oljenkortena ajattelin että olisikos mahdollista vähän puhelinta käyttävänä ihmisenä pienentää puhepaketti nykyisestä 500 minuutista esim. 250 minuuttiin, niin ei kuulemma sekään onnistu. Ainoastaan suurempi paketti voitaisiin vaihtaa.

Ok, minulle on varmaankin tullut liittymän avauksen yhteydessä sopimusehdot, tai mikäli ne ovat muuttuneet niin niistä on voinut tulla joku lappu laskun mukana, mutta silti olin hyvin hämmentynyt tästä toiminnasta. Nyt maksan sitten vuoden eteenpäin joka kuukaudelta 500 minuutin puhepaketista, josta käytän ehkä n. 200 minuuttia. Tämä olkoon nyt varoituksen sanana siitä että ei kannata liian rehvakasti tehdä liittymäsopimuksia, vaan kannattaa tutustua tarkkaan mihin ne sitovat. Itse opin tämän hyvin kantapään kautta.

Telefinland poisti liittymäni yhteydestä vielä tammikuussa 2008 jostain minulle täysin vieraasta syystä 300 viestin tekstaripaketin, ja lähettelin siitä tietämättömänä kuukauden verran viestejä siinä luulossa että minulla on se muutaman sadan tekstarin paketti, kunnes laskussa näkyi että jokaisesta viestistä on laskutettu ns. normaali hinta, joka noissa pakettiliittymissä tuntuu olevan huomattavasti perusliittymiä suurempi.

En edes jaksa laskea paljonko minulle tulee tästä parin vuoden pakollisesta asiakkuudesta Telefinlandin kanssa takkiin, mutta sen verran tiedän että se on sen verran liikaa opiskelijalle että olen melko kärppänä syyskuussa 2009 naputtamassa irtisanomis - nappulaa liittymänhallintasivulla.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mielestäni tuollaiset ehdot ovat kohtuuttomia sopimusehtoja. Ehkä kannattaa pirauttaa kunnan kuluttajasuoja-asiamiehelle, hänellä voipi olla näkemustä asiaan.

Millä helvetillä ne voi jatkaa MÄÄRÄAIKAISTA sopimusta vuodella, ilman sun suostumusta?
Etkös sinä ole tehnyt nimenomaan VUODEN määräaikaisen sopimuksen, etkä toistaiseksi voimassa olevaa.
Kyllä nyt on niin pahasti kusetuksen makua, että ei muuta kuin kova kovaa vastaan.
Jos teen määräaikaisen vuokrasopimuksen asunnosta vuodeksi, niin eihän se vuokranantaja voi sitä jatkaa vuodella, jos en halua, eikä minun tarvitse asuntoa irtisanoa erikseen, jos siitä haluan muuttaa pois.

Millä helvetillä ne voi jatkaa MÄÄRÄAIKAISTA sopimusta vuodella, ilman sun suostumusta?
Etkös sinä ole tehnyt nimenomaan VUODEN määräaikaisen sopimuksen, etkä toistaiseksi voimassa olevaa.
Kyllä nyt on niin pahasti kusetuksen makua, että ei muuta kuin kova kovaa vastaan.
Jos teen määräaikaisen vuokrasopimuksen asunnosta vuodeksi, niin eihän se vuokranantaja voi sitä jatkaa vuodella, jos en halua, eikä minun tarvitse asuntoa irtisanoa erikseen, jos siitä haluan muuttaa pois.

Samaa ihmettelen minäkin. On kyllä aika kusetusta jos tosiaan oli määräaikainen sopimus ja noin menivät sitä itsekseen jatkamaan. :david:

Tuo sopimus ei ole pitävä, jos ovat jatkaneet määräaikaisuutta ilman sun suostumusta. Tiukka soitto vaan sinne Telefinlandille, että nyt määräaikaset sopimukset heti poikki (ja kyllä se asiakaspalvelija voi siitä suoraan laittaa sen poikki vaikka muuta väittäis, jos ei niin yhdistää kyllä sut sellaseen tukee mistä ne voi laittaa). Jos ei vieläkään onnistu niin yhteys kuluttaja-asiamieheen..

Ongelmana tässä on se, että on useampiakin operaattoreita joiden määräaikaisuudet jatkuvat suoraan vuodella ellei asiakas erikseen irtisano sopimusta. Määräaikaisen sopimuksen toimitusehdoissa toki on mainittu tämä asia, mutta käsittääkseni Tele Finlandilla ei voi esimerkiksi etukäteen pyytää sopimuksen irtisanomista määriteltynä ajanjaksona, vaan siihen on aikaa esimerkiksi 14vrk ennen uuden 12kk määräaikaisuuden alkamista.

Huolestuttavaa on myöskin se, ettei liittymätyyppiä voi vaihtaa [korkeintaan suurempaan] tämän määräaikaisuuden aikana. Tämä käytäntö on ilmeisesti ainakin Tele Finlandilla, ja Elisalla, tosin heidän ehdoissaan vaihtaminen onnistuu mutta siitä peritään kallis palvelunmuutosmaksu.

Operaattori jolle halusit vaihtaa omaa asiakasystävällisemmän määräaikaissopimuksen. Siellä jos ottaa vuoden määräaikaisen on ensimmäinen peruskausi laskutuskaudesta riippuen n. 12kk jonka voi etukäteen pyytää päättymään tämän peruskauden loppuessa, jo vaikka sopimusta tehdessä [eli ei tarvitse odottaa koko vuotta ja kärkkyä jotain 14vrk aikajaksoa jolloin sopimuksen voi purkaa]. Määräaikainen kausi jatkuu 1kk [laskutuskausi] kerrallaan eteenpäin ellei asiakas irtisano sopimusta, tai pyydä sitä jatkumaan vuodella. Näin ollen asiakas ei tule salaa huijatuksi pakkonaimisiin operaattorin kanssa vaikkei määräaikaisuutta olisi muistanut irtisanoa, vaan silloinkin on kokoajan kohtuullinen aika [1kk] päästä eroon ks. sopimuksesta. Myöskään määräaikaisuuden solmiminen ei estä liittymätyypin vaihtoa peruslaskutuksesta pakettiliittymiin tai toisinpäin. Liittymätyypin vaihtaminen on kaiken lisäksi ilmaista neljä kertaa vuodessa [jonka jälkeen ylittäviltä kerroilta peritään 7.90 palvelumuutosmaksu, mikä voi joillain operaattoreilla olla kuulemma n.14.90-24.90e]

On ikävää että asiakkuutta jatketaan salakavalasti vuodella eteenpäin eikä asiakkaalla ole unohduksen sattuessa kohtuullista aikaa [esim. DNA:n 1kk] päästä eroon sopimuksesta, ja mikä pahinta, edes liittymätyypin vaihtaminen ei näköjään tule kysymykseen [DNA:lla voisi ottaa vaikka 0,66e/kk liittymän määräaikaisuuden ajaksi].

Oli miten oli, yhden asian tästä varmaan oppii: TOIMITUSEHDOT KANNATTAA AINA LUKEA!

Tuo sopimus ei ole pitävä, jos ovat jatkaneet määräaikaisuutta ilman sun suostumusta. Tiukka soitto vaan sinne Telefinlandille, että nyt määräaikaset sopimukset heti poikki (ja kyllä se asiakaspalvelija voi siitä suoraan laittaa sen poikki vaikka muuta väittäis, jos ei niin yhdistää kyllä sut sellaseen tukee mistä ne voi laittaa). Jos ei vieläkään onnistu niin yhteys kuluttaja-asiamieheen..

Sopimus on täysin pitävä jos tämä asia on mainittu toimitusehdoissa sopimusta tehdessä. Määräaikaisuudet jatkuvat yleensä asiakkaan eduksi [jottei kukaan jää tietämättään ilman alennuksia kun sopimus onkin katkennut], mutta joidenkin operaattoreiden kohdalla emme voi eduista puhua kun jatkokaudet ovat kohtuuttomia [12kk uudelleen].

pyydät jonkun isomman kihon numeron suoraan asiakaspalvelusta ja soitat sille. asiakaspalvelussa ne ovat peukalo keskellä kämmentä tällaisissa asioissa ja tekevät mitä on käsketty tehdä. yleensä ku soittaa kiholle niin hommat alkaa tapahtuun.

pyydät jonkun isomman kihon numeron suoraan asiakaspalvelusta ja soitat sille. asiakaspalvelussa ne ovat peukalo keskellä kämmentä tällaisissa asioissa ja tekevät mitä on käsketty tehdä. yleensä ku soittaa kiholle niin hommat alkaa tapahtuun.

Mikään isompi kiho ei tee päätöksiä vaan operaattori itse. Ne ehdot kerrotaan sopimusehdoissa selkeästi [joka ei tarkoita että ne olisivat silti oikeudenmukaisia... kuten tässä tapauksessa]. Tietyissä tapauksissa palveluneuvojat voivat itsekin tehdä päätöksiä, tai jos eivät, asiakkaalla on oikeus esimiehen soittopyyntöön [joka ei siltikään tarkoita että operaattorin tulisi antaa huvikseen periksi asioissa mitkä ovat asiakkaan omia mokia]. Näitä käsitellään tapauskohtaisesti, mutta ilmeisesti aloittaja on jo tehnyt voitavansa Tele Finlandin suhteen.

Sillä ehdolla mikä lukee sopimusehdoissa. Määräaikainen jatkuu vuoden jälkeen yleensä toistaiseksi voimassa olevana, TAI Tele Finlandin tapauksessa näköjään uudella määräaikaisella kaudella [jota ei ole ikävä kyllä kohtuullistettu lainkaan...]

Niin no, ajattelepa kun kyseessä olisikin ollut joku 25 v 200 000 e asuntolaina. Vois olla hiukka suolaiset oppirahat...

Mikään isompi kiho ei tee päätöksiä vaan operaattori itse.
jaa no kummasti se soitto sille kiholle auttaa asiassa kuin asiassa, aika paljon ois esimerkkejä. pakko sen verran sanoa ettei se toki aina auta, mutta todella usein kuitenkin. ensin sanotaan asiakaspalvelusta tyyliin, että se maksaa sen ja sen verran vaan ku pyytää esimehen numeron niin kas kumma yhtäkkiä se ei maksakaan mitään jne..... aina kannatta yrittää eikä tyytyä kohtaloonsa. säästyy rahat ja hermot.. tredin aloittajana ottaisin johonkin korkeampaa kihoon yhteyttä telefinlandilla, jos et ole niin jo tehnyt.

Vielä noista määräaikaisten sopimusten laillisuudesta: Ei siellä operaattoreillä räkää nenästään kaivelevat Kesä-Esat niitä toimitusehtoja ja sopimusrakenteita värkkää, vaan ihan sen yrityksen lakiosasto. Kyllä ne kaikki ehdot ovat laillisesti päteviä vaikkakin selkeästi joillain yrityksillä vähemmän asiakasystävällisiä.

Onneksi kyse on vain vuoden määräaikaisesta liittymästä eikä mistään isommasta asiasta kuten Ankka hieman vihjasi.

jaa no kummasti se soitto sille kiholle auttaa asiassa kuin asiassa, aika paljon ois esimerkkejä. pakko sen verran sanoa ettei se toki aina auta, mutta todella usein kuitenkin. ensin sanotaan asiakaspalvelusta tyyliin, että se maksaa sen ja sen verran vaan ku pyytää esimehen numeron niin kas kumma yhtäkkiä se ei maksakaan mitään jne..... aina kannatta yrittää eikä tyytyä kohtaloonsa. säästyy rahat ja hermot..

Kuten sanoin niin toki se voi auttaa sillä nämä asiat ovat joskus tapauskohtaisia. Kaikki ei ole täysin mustavalkoista juuri milloinkaan. Aloittaja kuitenkin oli siitä yrittänyt keskustella ja selvisi ettei siinä nähtävästi jousteta hänen tapauksessaan.

Joo, on tässä omaa vikaa kyllä mukana kun en tutustunut tarpeeksi tarkasti sopimuksen ehtoihin. En vaan arvannu että tuommonen on edes mahdollista, mutta pitää nyt tehdä hieman laskelmia ja mahdollisesti soittaa sinne vedoten esim. siihen että olin ulkomailla ko. aikana kun liittymän irtisanominen olisi pitänyt tehdä.

Ajattelin vaan tehdä asiasta threadin varoitukseksi muille, että olkaa tarkkana noiden määräaikaissopimusten kanssa. Vuosikin on pitkä aika.

Edit : Varmaan huolimattomuuteni sopimusta tehdessä osittain johtui siitä että eihän toki puhelinmyyjä minulle kertonut noita "varjopuolia" liittymästä. Sopimusehdoissa ne on mahdollisesti olleet, sitä en käy kiistämään ja sen takia onkin ehkä turha pillitellä kun on jo kakka housussa.

Kyllä nuo puhelinmyyjät on niin kettuja että. Soittavat aamulla aikasin ja tarjoavat mahtavaa pakettia. Ei sido mihinkään, mä vaan tästä laitan tän sulle, lauantaisin ja sunnuntaisin soittelet eurolla koko päivän, haluat vai et halua? No jos se ei kerta sido mihinkään, niin laita vaan...

Vkon päästä tulee lappu postissa, että sä olet poika puoles valinnu. Olet Saunalahdessa kiinni nyt ainakin seuraavan vuoden, kun olet menny avaamaan vkonloppuedun tms. Sopimuskauden aikana et voi irtisanoa sopimusta tai siirtää puhelinnumeroa toiselle operaattorille.:jahas:

Vaikka olenkin tyytyväinen nykyiseen liittymätyyppiini, niin silti: perseestä tämmönen.

Joo, on tässä omaa vikaa kyllä mukana kun en tutustunut tarpeeksi tarkasti sopimuksen ehtoihin. En vaan arvannu että tuommonen on edes mahdollista, mutta pitää nyt tehdä hieman laskelmia ja mahdollisesti soittaa sinne vedoten esim. siihen että olin ulkomailla ko. aikana kun liittymän irtisanominen olisi pitänyt tehdä.

Ajattelin vaan tehdä asiasta threadin varoitukseksi muille, että olkaa tarkkana noiden määräaikaissopimusten kanssa. Vuosikin on pitkä aika.

Edit : Varmaan huolimattomuuteni sopimusta tehdessä osittain johtui siitä että eihän toki puhelinmyyjä minulle kertonut noita "varjopuolia" liittymästä. Sopimusehdoissa ne on mahdollisesti olleet, sitä en käy kiistämään ja sen takia onkin ehkä turha pillitellä kun on jo kakka housussa.
tuo on kyllä munkin mielestä selvä puute: tuota ei varmaan ole koskaan kenellekään kerrottu puhelimitse vaan aina on vain hehkutettu tuotetta ja sitten oikeesti pitää lukea ne pienimmätkin tekstit vaikka päätä kuinka särkis tihrustella niitä ja kattoa että miten saa oman persauksen turvattua.

tiedän kyllä että painostus on aina kova sille että "joo pistä vaan nimes alle" mutta mitä enemmän on elämää nähnyt, sitä tarkemmin ruennut tavailemaan kaikki ehdot kiltisti läpi. saattaa säästää huomattavasti hermoja ja rahaa jos näin tekee.

Joo ensinnäkin threadin aloittaja kenties oppi sen, että ei kannata lähteä kaikkeen mahdolliseen kusetukseen suin päin mukaan. Tuota sopimusta et luultavasti saa purettua, mutta on asioita joita voit tehdä:

Voit yrittää tehdä tuolle yritykselle niin paljon vahinkoa kuin vain suinkin on lain puitteissa vielä mahdollista. Kannattaa valittaa tuosta sopimuksesta kuluttajaviranomaiselle. Sanot, että sopimusehdot ovat mielestäsi kohtuuttomat ja sinut on huijattu tekemään sopimus, jonka ehtoja et ymmärtänyt. Ei mene luultavasti läpi, mutta kannattaa sitä yrittää. Sitten toiseksi mainostat kaikilla mahdollisilla nettifoorumeilla ja missä nyt ikinä keksitkin sitä, minkä lainen kusetuslafka on kyseessä. Tuon firman toiminta-ajatushan ilmiselvästi on asiakkaiden huijaaminen, ja tämä asia on hyvä tuoda esille.

Noh, Telefinlandilta ilmoitetaan että määräaikaista sopimustani on jatkettu vuodella, koska en ollut irtisanonut sitä 14 vrk sisällä edellisen puhepakettisopimuksen umpeutumisesta. Olin noihin aikoihin ulkomailla, mutta minkäs teet kun soittoni tuli Telefinlandille 9 vrk myöhässä.n onnistu. Ainoastaan suurempi paketti voitaisiin vaihtaa.
Itellä täysin samanlainen liittymä. Puhelimessa tällänen paketti, jossa vielä kuukausimaksut 5kk ajalta puoleen hintaan kuulosti juuri mun tarpeisiin sopivalta, mitä se nyt tähän asti on ollutkin. Mutta säikähdin kyl itekin, kun sain sopimusehdot postissa, siinä kun oli juuri tuo kohta jossa mainittiin sopimuksen jatkuvan vuodella automaattisesti ellei toimi tuon kahden viikon sisällä. Ei auta muu, kun olla hiton tarkkana millon tuo vuosi menee umpeen.

Tosi mulkkua toimintaa kieltämättä. Erityisesti tuo ettei voi vaihtaa pienempään puhepakettiin, vaan ainoastaan suurempaan. Muutenkin kaksi viikkoa on naurettavan lyhyt aika vuoden sopimuksen irtisanomiseen ja menee tosi helposti täysin ohi.

mun kaveri omaa tyhmyyttään jätti maksamatta kännykkä+liittymä -paketin kuukausimaksuja-->meni ulosottoon tms--> nyt on liittymä kiinni ja kuukausimaksut juoksee edelleen. Eli ei voi käyttää liittymäänsä,mutta kuukausimaksu juoksee. mielestäni hieman kohtuutonta kun laskuihin on tehty maksusuunnitelma yms. Mutta liittymä pysyy kiinni kunnes kaikki maksettu.

Mitäs jätti alunperin maksamatta, mutta hieman pienen ihmisen puolesta harmittaa.

mun kaveri omaa tyhmyyttään jätti maksamatta kännykkä+liittymä -paketin kuukausimaksuja-->meni ulosottoon tms--> nyt on liittymä kiinni ja kuukausimaksut juoksee edelleen. Eli ei voi käyttää liittymäänsä,mutta kuukausimaksu juoksee. mielestäni hieman kohtuutonta kun laskuihin on tehty maksusuunnitelma yms. Mutta liittymä pysyy kiinni kunnes kaikki maksettu.

Mitäs jätti alunperin maksamatta, mutta hieman pienen ihmisen puolesta harmittaa.

Tuo ei kyllä ole millään tavoin kohtuutonta varsinkaan kun hän on siis antanut asian mennä niin pitkälle ettei ole hoitanut laskujaan maksuhuomautuksista huolimatta ja on antanut asian mennä perintään asti, eikä kyse ole enää edes yhdestä laskusta vaan useimmista.

Mikäli asiakas jättää laskunsa maksamatta ja liittymä suljetaan, millä tavalla se on mielestäsi kohtuutonta että hän silti joutuu maksamaan päätelaitteen ja liittymän?

Loogisesti liittymää ei voida pitää auki jos on useita avoimia laskuja. Laskutusliittymä toimii aina luotolla, eli asiakkaaseen ja hänen maksukykyynsä luotetaan, ja hän saa maksaa laskunsa jälkikäteen. Mikäli näin ei ole ei luottoa laskunmaksuun voida enää myöntää, eli liittymää ei voida pitää auki. Maksusuunnitelman tekeminen ei estä liittymän sulkeutumista [sillä edelleen, kyse on luotosta eikä asiakkaille voida antaa 12-24kk ajaksi luottoa ja mahdollisuutta olla maksamatta ostamaansa päätelaitetta ja tehdä lisälaskua joka kuukausi soittelemalla liittymällä]. Lisälaskua ei voi kokoajan kasvattaa ja kasvattaa jos entisetkin on hoitamatta.

Kun ystäväsi on hoitanut oman osuutensa asiakkaana oikein, eli maksanut erääntyneet maksunsa sekä päätelaitteesta että liittymän kuukausimaksuista, liittymältä poistetaan luotonvalvonnan asettama esto ja hän voi taas normaalisti käyttää liittymäänsä [toki sillä edellytyksin että hän jatkossa maksaa ne laskunsa].

Jos hän oli etukäteen tietoinen siitä ettei voi nopeasti maksaa näitä päätelaitteesta ja liittymästä kertyneitä laskuja, olisi maksusuunnitelman lisäksi ollut kenties järkevää vaihtaa liittymätyypiksi jokin sellainen jossa on mahdollisimman pieni kuukausimaksu [ellei hän ole asiakkaana sellaisella operaattorilla jossa liittymätyyppiä ei saa vaihtaa tälläisen sopimuksen aikana]. Nythän siellä sitten juoksee turhaan ehkä joku turhan iso summa liittymätyypistä jota hän ei edes käytä.

Silti... tästäkin voimme taas oppia jotain: Sopimus-, ja toimitusehtojen lukemisen lisäksi, maksakaa myös laskunne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom