Ongelmasyöjien mitä söit tänään/eilen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mgw
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Hohhoijaa, mikä kokkailuhetki taas takana :D Eihän tälle tilanteelle voi oikein muuta kuin irvistää, kun keittiössä katsoo ympärilleen. Päätin rohkaistua rahkalettujen suhteen, väsäilin taikinan ja ajattelin, että tuuppaan sen vohvelirautaan, niin tulee helpommin. Noh, taikina paloi rautaan kiinni. Seuraavaa koitin paistinpannulla ja se paloi toiselta puolelta ja jäi ihan valkoiseksi sisältä :D Maku oli kuitenkin ihan hyvä, eli jos vaan keksin ratkaisun mustumisongelmaan, niin kyllä siitä hyvä tulee.

Tämän jälkeen päätin, että jotainhan tässä on kuitenkin syötävä ja koska olen aina mietiskellyt miltä paprikat maistuu paistettuna, silppusin niitä vähän pannulle kasviöljyn kera. Noh, paskaltahan ne maistui. Ajattelin, että maku siitä paranisi, jos heitän joukkoon vaikka vähän mustapippuria. Noh, lopputuloksena paskaa joka maistui mustapippurille =D Aina ei tiiä, et pitäiskö itkeä vai nauraa, mutta jatkossa ainakin tiedän syöväni paprikan raakana.

Ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin, maistoin äsken elämäni ensimmäistä kertaa kesäkurpitsaa (joka ei maistunut miltään).

Mulla on myös syömishäiriötaustaa(en ole kylläkään parantunut vielä, mutta omin avuin yritän kovasti ja voin sanoa että olen päässyt todella pitkälle! kiitos salin.. )
Omin avuin sen takia että on samanlaisia kokemuksia kun Mayflowerilla, terapeutti laittoi sanoja suuhun, haukkui ynm. Se mikä tuntui pahimmalta oli että tuntui että kaiken minkä mä näin positiivisena hän jotenkin onnistui kääntämään sen negatiiviseksi ja tottakai siitä masentuu! Oli kuitenkin niin vähän "positiivisia" ajatuksia ja nekin piti sitten vääntää paskaks! Eli, huonojen kokemusten takia en ole uskaltanut uudestaan terapiaan... vaikka ehkä haluaisinkin, ihan vain senkin takia että haluaisin kertoa pahimmasta ajasta! haluaisin jonkun tietävän mitä on käynyt läpi, ettei tartte omassa päässä sitä yksin säilyttää!

Mun eiliset huonot syömiset:

aamupala klo 7.10:
aurinkovihannessekoitusta noin 2 dl, 2 tomaattia, palanen kurkkua, 100 g herkkusieniä,
1 kananmuna paistettuna rypsiöljyvalmisteessa
vettä 1 l
mansikoita 2,5 dl
kupillinen kahvia

välipala klo 9.00:
rasvaton Valio-jogurtti 200 g (80 kcal/prk) ja 2 omenaa, kahvia kupillinen ja vettä

lounas klo 11.15:
3 omenaa, Ehrmannia purkillinen, herkkusieniä 230 g, tomaatti

välipala klo 14.10:
herkkusieniä 230 g, paprika

salitreeni (noin 1 h)

päivällinen klo 17.35:
korttipakan kokoinen pala uunikalana valmistettua seitiä, maistiainen makaronilaatikosta, porkkana-kukkakaali-parsakaalisekoitusta, pikkuporkkanoita, salaattia
Pro Feel-jogurtti, 2 omenaa ja Ehrmannia 2 rkl

välipala klo 19:
2 dl mansikoita

iltapala klo 21.30:
230 g herkkusieniä, pakastevihannessekoitus 200 g, kukkakaalia 1/4, kurkkua (wokkipannukypsennys)
mansikoita noin 4 dl (olipa hyviä!), 3 siivua kalkkunaleikkelettä, leipää minipalanen

Kaikilla aterioilla vettä paljon.

EDIT:
Mun terapeutti on noin 32-vuotias nainen, älyttömän mukava ja ystävällinen ihminen. :)

toissapäivänä söin seuraavasti...

aamiainen:2 ruispalaa ja 2 leikkelettä, 3 luumua, pähkinöitä ja kuivattujahedelmiä yht. n 600kcal

välipala:banaani ja tonnikalasalaattia(sis.pastaa, salaattia, tonnikalaa öljyssä/tonnikala mexicana, kapriksia) 300kcal

päivällinen:tulisia kanansiipiä 4kpl ja tonnikalasalaattia 400kcal

iltapala: pähkinämix n. 400kcal

yht. n. 1700kcal

...ja eilen:

aamiainen: 2 leipää ja leikkelettä

välipala:mysliä, maustamatontajogurttia, leseitä ja 2rkl soijarouhetta

välipala: banaani, kiivi, 2 luumua

päivällinen:picnicin kinkkusämpylä ja kahvi

illallinen: rosson Focaccia-leipä ilmakuivatulla kinkulla, rucolaa ja yrttipestoa

Kysymys mimmeille :dance:

Mitenkäs te toimitte erityispäivinä? Laivaristeilylle oltiin kovasti menossa kaveriporukalla. Pelottaa vaan että samalla sitä tulee vedettyä ihan överiksi buffetissa ja tax-free-namuosastolla ja kerättyä tuliaisiksi iso kasa fläsää ;/. Kroppa on todella rasvaton toisaalta, melkein luiseva ja kaipaisikin enemmän kurveja kuin kulmia... Pää ei vain anna periksi. "Tasapaino menee pilalle". Lisäksi olen aika riippuvainen nykyään treenistänikin. Joka päivä vähintään tunti jotain liikuntaa.

Edellisestä 'superduper'-UUber hulluttelupäivästä on aikaa todella kauan tosin. Se oli viime jouluna edellisen kerran. Yleisesti aikas tiukkaa linjaa tulee pidettyä, karkkipäivä kerran viikossa ja silloinkin vain jokin 150-200 grammaa uppoaa namia, nekin vähärasvaisia (jätski, suklaa -> en uskalla edes koskea). Tuntuu että ei osaa enää ns. nauttia samalla tavalla täysin rinnoin kun omatunto alkaa heti kolkuttaa.

Voiko huoletta mennä ja juhlistella siis laivalla juuri niin paljon kuin haluan? Vai onko ajatus huono? Voiko siis syödä ihan mitä haluan: tyyliin niinkuin ipanana uskalsi ja antaa mielitekojen kerrankin viedä ilman syyllisyyttä :/? Onko teillä ikinä tällaisia päivä?

Olisi vaan surkeaa edes ajatella lähtevänsä sinne dieettimielellä. Mieluummin sitten vaikka jäisi suoraan kotiin kuin menisi sinne lainkaan.

Joo, eipä se päivän (tai kahdenkaan) mässäily nyt kyllä ketään lihota. Ei kyllä mitenkään. Nestettä kroppa saattaa kerätä, mutta se lähtee yhtä nopeasti kun on tullutkin. Läskiä se ei ole.

Pelottaa vaan että samalla sitä tulee vedettyä ihan överiksi buffetissa ja tax-free-namuosastolla ja kerättyä tuliaisiksi iso kasa fläsää ;/. Kroppa on todella rasvaton toisaalta, melkein luiseva ja kaipaisikin enemmän kurveja kuin kulmia... Pää ei vain anna periksi. "Tasapaino menee pilalle". Lisäksi olen aika riippuvainen nykyään treenistänikin. Joka päivä vähintään tunti jotain liikuntaa.

Niinkuin Tähtityttö sanoi, ei sitä fläsää todellakaan kerry viikonlopun aikana, vaikka söisitkin vähän epäterveellisemmin! Palaat sitten takas tullessa vaan normaali ruokavalioon :)

Oot ilmeisesti (?) kova kontrolloimaan itseäsi ja tekee varmasti enemmän kuin hyvää, kun lähdet sinne reissuun ja katkaset vähäksi aikaa sen ainaisen itsekontollin ;) Mun mielestä on pelkästään tervettä, että askeettisemminkin elävä ihminen osaa välillä höllätä ja syödä rennommin. Itse olen opetellut tähän myös pikkuhiljaa ja alkanut oppia. Niinä harvoina kertoina, kun ollaan jossain spesiaalipaikassa tai reissussa niin ei aterioiden ravintoarvojen pidä tuottaa stressiä. Ja kyllä, silloin voi hyvällä omalla tunnolla nauttia myös herkkuja. Laivaristely on vielä sentään lyhyt reissu, joten nou hätä, anna mennä :whip:

Tsemppiä kaikille ongelmasyöjille! Mulle on alkanut elämä hymyillä. Kannattaa vain jaksaa taistella ja vähentää vaa'alla käymistä. :) Itse myönnän olevani edelleen vaa'an orja, mutta esim. huomenna tämä tyttö ei sinne vaa'alle hyppää!

Monipuolisempi ruokavalio on neljännen päivän jälkeen tuonut runsaasti hyvää oloa. Viikonloppuna pidin kalorit jopa tuolla päälle 2000 kcal pinnassa ja lenkkeilin vain vähäsen. Maanantain salitreeni oli ihmetys - jaksoin älyttömän hyvin. Uskaltakaa syödä! Itselläni pointtina on koostaa joka ateria niin, että syön aina rasvaa, proteiinia ja hiilihydraattia. Tämä on auttanut todella paljon rasvansaannin turvaamiseen.

Niin ja kyllä mulle tuli päivässä lisää painoa 2 kg. :lol2: Paljonkos sitä pitikään syödä yli kulutuksen, että tulee kilo rasvaa? ;) Heh, kyllähän mä muistan, että 7000 kcal. Toisin sanoen olisi pitänyt sunnuntaina vetäistä noin 16 000 kcal. :D

Tottakai, jos/kun on reippaasti alipainoinen, kroppa huutaa sitä painoa.

Guerlainn, tod. näk. olet säästöliekillä muutenkin joten ihmekös tuo jos kroppa kerää kaiken mitä suuhusi laitat, noin niinkun kärjistettynä. Mutta eipä sekään varmasti läskiä ole tuo 2 kiloa..

Sunnuntai:

aamiainen:2 ruispalaa, 2leikkelettä

välipala:rahka ja 1/banaani

päivällinen:croisantti (löytyi pakasteesta, en raaskinut heittää menemään)

välipala:1/2 pakettia verilettuja

iltapala: protskupatukka

:jahas: joo...oli hedelmät sun muut vissiin loppu.

Maanantai:

aamiainen:1 leipä + leikkele ja tavallinen vehnäpulla(ei itse ostama, mutta söin kyllä ihan itse :evil: )

välipala:rahka, siemensekoitusta, tummaa soijarouhetta ja 2 kuivattua luumua + nectariini

päivällinen:salaattia, sossunsuikaleita, riisivehnää, soijarouhetta, kasviksia

iltapala:leipä+leikkele ja kiivi

Tiistai:

aamiainen:2 leipää + leikkele + banaani

välipala:banaani, rahkaa+ hilloa

päivällinen: leipä + leikkele

välipala:kourallinen suklaapähkinöitä(...nämäkään ei itse ostamia...mutta kuitenkin :( )

iltapala:iso kasa rapu-kananmuna salaattia

Taas näköjään löytyy joka päivältä joku herkku, vaikka oli semmoinen mielikuva, että en ole mitään herkkuja syönyt aikoihin :eek:

Mietin myös että, protskun määrää olisi hyvä ja helppo lisätä jauheen muodossa...en vain oikein tiedä mitä ostais...jotain easy bodya on aikoinaan ollut käytössä. oli ainakin ihan jees makuista, muusta en sitten tiedä. voiko kaikkia protskujauheita sekottaa esim jogurttiin, puuroon jne.?

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Päätin rohkaistua rahkalettujen suhteen, väsäilin taikinan ja ajattelin, että tuuppaan sen vohvelirautaan, niin tulee helpommin. Noh, taikina paloi rautaan kiinni. Seuraavaa koitin paistinpannulla ja se paloi toiselta puolelta ja jäi ihan valkoiseksi sisältä :D

Tämän jälkeen päätin, että jotainhan tässä on kuitenkin syötävä ja koska olen aina mietiskellyt miltä paprikat maistuu paistettuna, silppusin niitä vähän pannulle kasviöljyn kera.

Ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin, maistoin äsken elämäni ensimmäistä kertaa kesäkurpitsaa (joka ei maistunut miltään).

Rahkaletut kaivannevat rasvaa ja kuulostaisi siltä, että olet paistanut niitä liian kuumassa.

Kasviksiin kannattaa uhrata jonkun verran suolaa ja varsinaisen paistamisen sijaan kuullottaa ne öljyssä. Paprika :haart: hunaja, tulee tosi herkullista!

Edit: turvallisin tapa kypsentää rasvaton lettutaikina on työntää se leivinpaperin päällä uuniin = pannari.

voiko kaikkia protskujauheita sekottaa esim jogurttiin, puuroon jne.?
Kokeilemalla sen parhaiten saa selville. Jotkut jauheet sekoittuu hyvin, jotkut taas ei. Mutta et sä ainakaan siihen kuole, pahimmassa tapauksessa jää hampaisiin jää heraklönttejä.

Tottakai, jos/kun on reippaasti alipainoinen, kroppa huutaa sitä painoa.

Guerlainn, tod. näk. olet säästöliekillä muutenkin joten ihmekös tuo jos kroppa kerää kaiken mitä suuhusi laitat, noin niinkun kärjistettynä. Mutta eipä sekään varmasti läskiä ole tuo 2 kiloa..

Alipaino ei onneksi vaivaa, mutta säästöliekki joo. Siitä eroon. :whip:

Kysymys mimmeille :dance:

Mitenkäs te toimitte erityispäivinä?
Voiko huoletta mennä ja juhlistella siis laivalla juuri niin paljon kuin haluan? Vai onko ajatus huono? Voiko siis syödä ihan mitä haluan: tyyliin niinkuin ipanana uskalsi ja antaa mielitekojen kerrankin viedä ilman syyllisyyttä :/? Onko teillä ikinä tällaisia päivä?

Aikaisemmin olin todella pakkomielteisen tiukka syömisteni suhteen, ja tuollaiset erityispäivät eivät tulleet kuuloonkaan...nykyään kyllä herkuttelen parina päivänä jos on joulu tai juhannus jne.
jos on juhlat tai joku tarjoaa/antaa jotain nameja ja tekee kerta mieli syödä, niin sitten syön. ei tule ongelmia kylässä, eikä tarvitse pahoittaa antajan mieltä jos tuliaiset ei kelpaakkaan.
voihan sitä seuraavana päivänä sitten syödä vähän kevyemmin tj. tulee mulla niitä herkkuja syötyä nykyäänkin vähän liikaa vaikka siis pyrin kuitenkin siihen että arkena en itse niitä herkkuja ostelisi.

Onko teillä usein päiviä, jolloin kaikki lähtee käsistä ja kontrolli pettää?

En vaan tajua kun tässä nyt parin kolmen viikon aikana ollut jo kaksi tällaista päivää. Ja yleensä vedän järkyttävät määrät hiilareita. Sit sitä vaan pitäs kerätä itteensä kokoon ja olla ku mitään ei ois tapahtunutkaan....

En vaan tajua kun tässä nyt parin kolmen viikon aikana ollut jo kaksi tällaista päivää. Ja yleensä vedän järkyttävät määrät hiilareita. Sit sitä vaan pitäs kerätä itteensä kokoon ja olla ku mitään ei ois tapahtunutkaan....

Mulla on ollut hiilarimättöjä todella paljon. Aivan järkyttäviä määriä hedelmiä, jogurttia ja jossain vaiheessa vedin myös makeutusaineita. Sitten alkoivat tulla oikean sokerin himot eli oli pakko ottaa pieni pala pullaa tms. Niin ja se pala oli aina noin peukalonpään kokoinen, koska vaikeahan sitä juttua on itselleen myöntää. No, päätin sitten alkaa syödä enemmän rasvaa, hyviä hiilareita ja ennen kaikkea monipuolisesti. Nyt on pysynyt jo paremmin hiilarihimo hallussa, enkä ole enää puputellut. Jos verensokeri pääsee liian alas, alkaa helposti iskeä myös makeanhimo. Esim. pitkät ilman ruokaa kutjottamiset tuovat ehdottomasti ylisuuren nälän illaksi, jolloin hiilarit himottavat ensimmäisenä. Mulla on rasvansaanti ja hiilarihimo aivan yhteensidottuja siinä mielessä, että jos en rasvaa syö tarpeeksi, hiilarit himottavat. Tämä on tullut testattua, sillä olin todella pitkään ilman rasvaa ja kärsin hiilaripiikeistä. Nykyään syön rasvaa huomattavasti enemmän, ja olo on mitä mainioin!

Mulla on rasvansaanti ja hiilarihimo aivan yhteensidottuja siinä mielessä, että jos en rasvaa syö tarpeeksi, hiilarit himottavat. Tämä on tullut testattua, sillä olin todella pitkään ilman rasvaa ja kärsin hiilaripiikeistä. Nykyään syön rasvaa huomattavasti enemmän, ja olo on mitä mainioin!

Ihan saman havainnon olen miekin tehnyt! :) Joskus mullakin oli ongelmia syömisen kontrolloinnin (ja kontrollin menettämisen) kanssa, mutta tajusin että ongelman takana olikin elimistön puutotila tietyistä ravintoaineista, joita olin karttanut (= rasva ja hiilarit).

Voipi olla että mun kohdalla se on juurikin tämä, että yritän välttää "turhia" hiilareita ja kun niitä tarpeeksi kauan yrittää vältellä niin kropan janoa ei enää mieli pysty kontrolloimaan ja se on sitten menoa. Kunpa sitä joskus osais syödä oikein niin olisin ikionnellinen.. Tuntuu että tää menee nyt vaan niin että syön joko liian vähän tai sitten syön liikaa.

joo.. bulimikkona sitä tietää mitä kontrollin menettäminen tarkoittaa. en oksenna enää, mutta silti ahmin keskivertona ehkä 2 tai 3 kertaa viikossa jonkun 5000-10 000 kcal kerralla. paino on pysynyt samana noin puolitoista vuotta tällä.. muut päivät mennään sitten noin 1000 kcal vajeella. ei se ahmiminen tapa... syömishäiriöt on perseestä ja ahminen on perseestä, mutta jos ahmimista ei onnistu lopettamaan pitää oppia elämään sen kanssa.

Jooh, tosin ei niinkään, eikä ainakaan niin pahoja, kuin joskus aikoinaan, kun söin aivan liian vähän.
joskus tuollaisia ahmimiskohtauksia tuli kaksikin viikossa tai sitten sellaisia herkkuputkia, että söin herkkuja päivittäin ja todellakin teki niitä niin paljon mieli että saatoin sitä tiettyä herkkua etsiä useammastakin kaupasta :rolleyes:.

hirveä morkkis siitä kyllä sitten seuraa, kun on ahminut :( pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä tai mysliä menee...kaikki namitkin yms. tottakai käy. tosin nyt yritän olla ilman herkkuja, niin sitten syön niitä pahkinöitä yms. terveellisempää.
se on usein sillä tavalla tietoinen päätös, että annan mielihaluille vallan jo kaupassa ja ostan mitä mieli tekee...tai lähden jopa kauppaan hakemaan jotain mätettävää...näin tapahtuu usein kun on ollut kauan esim. kaupungilla syömättä mitään ja sitten tulee kaupan kautta himaan tai kun on yksin himassa ja masentaa. joskus käy niinkin että tekee mieli syödä ihan mitä vaan kaapista löytyy.

Suositut

Back
Ylös Bottom