Ongelmasyöjien mitä söit tänään/eilen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mgw
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Miksi laittaa kevytlevitteitä leivän päälle kun saisi ne rasvat helpommin kerättyä vaikka 80% margariinista? Rasvanpelossa?

En tiedä, kait oon vaan tottunut käyttämään tota prosenttimäärää... ja kaikki mulle suositellut "paremmat" kasvirasvamargikset on beceliä tms. mistä ei edes löydy 60% tai 80% vaihtoehtoa (vai löytyykö?). Tämän takia laitan tota kevyempää levitettä aika reilulla kädellä... Voisitko suositella mulle jotain runsasrasvaisempaa levitettä, missä on kuitenkin hyvä rasvahappokoostumus? :) Oon ymmärtänyt, että esim. flora ei oo mistään parhaimmasta päästä...

Toisekseen 1 rkl = 10g, ei 5 g... voi olla jopa 15 g jos on iso ruokalusikka kyseessä.

Mun ruokalusikka tekee 5g ainakin ruokavaa'an mukaan :rolleyes: Joko meijän ruokalusikat on pienempiä tai sitten mun ruokavaaka huijaa :D

Miksi laittaa kevytlevitteitä leivän päälle kun saisi ne rasvat helpommin kerättyä vaikka 80% margariinista? Rasvanpelossa?

Toisekseen 1 rkl = 10g, ei 5 g... voi olla jopa 15 g jos on iso ruokalusikka kyseessä.

Tässä on varmaan ajateltu sitä rasvojen laatua, joka becelissä tms. on monien mielestä kiistatta parempi kuin vaikkapa oivariinissa. Toiseksi häiriötaustaiselle voi olla henkisesti helpompaa syödä enemmän omasta mielestään/perustellusti terveellisiä elintarvikkeita kuin vaihtaa esimerkiksi vain rasvaisemmalle tai sokerisemmalle moodille kertaheitolle. Angelohan korosti noita hiljalleen tehtyjä muutoksia, mikä on varmaan ihan fiksua.

Tosin sitten, kun elimistön vaurioita pitäisi saada korjattua nopeasti tai ongelmana on nimenomaan se, ettei ruokaa määrällisesti uppoa (matala kylläisyyskynnys, aika usein näissä syömishäiriöjutuissa), tuo rasvaisempien tuotteiden käyttäminen ym. voi nimenomaan olla ratkaisu ongelmaan. Ja tuo ruokalusikkajuttuhan pitää muuten paikkansa, enpä ole 5 gramman täyttä ruokalusikkaa nähnyt.

Edit: Pitää vielä sanoa, että tuosta voi vs. margariiniasiastahan ollaan nykyään montaa mieltä, enkä itsekään ihan varauksetta teollisuusmargariinien varaan punnustani laskisi. Omalla kohdalla ainoa syy olla käyttämättä oivariinia jatkuvasti kevytlevin sijasta on se, että yksinkertaisesti energiaa tulee tuolloin liian paljon rasvasta ja hiilareille/protskulle jää liian vähän tilaa, kun syödään kohtuupaljon leipää. Mutta jotain minilättaa tai muuta ei kyllä pysty enää edes syömään, kun ei maistu miltään.

En tiedä, kait oon vaan tottunut käyttämään tota prosenttimäärää... ja kaikki mulle suositellut "paremmat" kasvirasvamargikset on beceliä tms. mistä ei edes löydy 60% tai 80% vaihtoehtoa (vai löytyykö?). Tämän takia laitan tota kevyempää levitettä aika reilulla kädellä... Voisitko suositella mulle jotain runsasrasvaisempaa levitettä, missä on kuitenkin hyvä rasvahappokoostumus? :) Oon ymmärtänyt, että esim. flora ei oo mistään parhaimmasta päästä...
Kuulostaa tollanen hifistely mun korvaan aika häiriintyneeltä. Mieluummin syön vaikka voita jos pitäisi sen ja kevytlevitteiden väliltä valita, että saa edes rasvaa tarpeeksi. Toisekseen, ihan tarpeeksi hyviä margariineja on olemassa rasvaisempina versioina. Itseäni ei rasvanlaatu jaksa noin paljoa kiinnostaa koska pehmeitä rasvoja tulee suurimmaksi osaksi jo ihan hyvistä lähteistä kuten öljystä ja pähkinöistä, mutta joka tapauksessa Raision Makuisa margariinia on 60% ja 80% (sisältää omega 3 ja 6). Beceliäkin on 60% keltaisessa pakkauksessa.

Ehkä en ole tarpeeksi hc, enkä ymmärrä miksi pitää vauhkota jonkun rasvanlaadun perään noin paljon ettei edes "perus" margariinikaan mene läpi pehmeistä rasvoista. Jos syö muuten jo todella puhtaasti niin en usko että kun laittaa leivän päälle pari hikistä klönttiä rasvaa, niin se pilaisi jonkun rasvahappokoostumuksen.

Tosin sitten, kun elimistön vaurioita pitäisi saada korjattua nopeasti tai ongelmana on nimenomaan se, ettei ruokaa määrällisesti uppoa (matala kylläisyyskynnys, aika usein näissä syömishäiriöjutuissa), tuo rasvaisempien tuotteiden käyttäminen ym. voi nimenomaan olla ratkaisu ongelmaan. Ja tuo ruokalusikkajuttuhan pitää muuten paikkansa, enpä ole 5 gramman täyttä ruokalusikkaa nähnyt.

Peräänkuulutan tätä. Itse en esim. syö niin paljon leipää, jonka päällä sitä margariinia käyttäisin, enkä joka välissä halua läträtä öljyillä tms. Helpompaa ottaa ne rasvat korkeampiprosenttisesta levitteestä.

Kuulostaa tollanen hifistely mun korvaan aika häiriintyneeltä. Mieluummin syön vaikka voita jos pitäisi sen ja kevytlevitteiden väliltä valita, että saa edes rasvaa tarpeeksi.

No joo, se voi sun mielestä olla häiriintynyttä :jahas: Mua nyt vaan kiinnostaa kiinnittää huomiota aika paljon rasvan laatuun, kysymyshän ei ole mistään rasvan pelosta mun kohdalla. Eläinrasvoja koitan välttää, eikä se mun mielestä ole paha asia.

Beceliäkin on 60% keltaisessa pakkauksessa.

Tätä en tiennyt, kiitos tiedosta! :)

Ehkä en ole tarpeeksi hc, enkä ymmärrä miksi pitää vauhkota jonkun rasvanlaadun perään noin paljon ettei edes "perus" margariinikaan mene läpi pehmeistä rasvoista. Jos syö muuten jo todella puhtaasti niin en usko että kun laittaa leivän päälle pari hikistä klönttiä rasvaa, niin se pilaisi jonkun rasvahappokoostumuksen.

En mä ole mielestäni mistään vauhkonnut :rolleyes: Enkä ole sanonut, etteikö joku "perus" margariini menisi läpi pehmeistä rasvoista, mutta haluun silti valita sellaisen vaihtoehdon missä se koostumus on hyvä. Monissa margiksissa on esim. kovetettuja rasvoja -> ei kiitos. Eikä sekään pilaa mun päivää, jos laitan jotain "köyhää" rasvaa leivilleni, mutta kun mä kerran haen ne margariinit itse kaupan hyllyltä, niin totta kai haluan ostaa jotain laadukkaampaa. Toki mä tyydyn muihin vaihtoehtoihin sitten esim. koulussa ja vierailla. Mun mielestä tää on vähän hölmö aihe väitellä...

En voi muuta sanoa kuin KIITOS, isolla K:lla. Syömiset on lähes joka päivä siinä 2000 nykyään ja energiantarve tulee täyteen. Ihmekään kun aineenvaihdunta ja nälkä-kylläisyys-signaalit taas toimii ja jaksaa ajatella muitakin asioita kuin ruokaa. Eikä jokainen ihminen muutu silmissä tyyliin käveleväksi herkkupatongiksi kun niin heikottaa :rolleyes:.

Kehitystä tapahtuu kai hiljalleen ja tällä viikolla olen ainakin sen hyvän muutoksen saanut aikaan etten kituuttele minikaloreilla ja syön 2 lämmintä ateriaa. Seuraavaksi täytyisi minunkin oppia saamaan sitä hyvää rasvaa enemmän, edes aluksi jostakin, sillä muuten tämä suklaanhimo viikonloppuisin ei tee hyvää :D.
Eilen iski armoton nälkä joka ei sitten lähtenyt millään protsku tai hiilaripitoisella. Sitä erästä R-alkuista ravinnetta tietysti välttelin KUNNES, maistoin yhtä suklaapalaa tummasta suklaalevystäni.... Ja *TÖÖÖÖT* keho sai jonkun orgasmin siitä rasvasta ja suorastaan huusi "Tätä mä just tartten :itku:!!". No, koska olen rasvanatsi yleisesti tavallisen ruuan suhteen niin vetelin sitten sitä suklaata tietysti vähän liikaa~~ Hih. JOTEN, jotta tuo ei toistuisi liian usein. On annettava sille rasvalle vähitellen lisää tilaa.

Ostin tänään rasvaista kalaa ainaskin ja kalaöljy-kapseleita joten niillä aloittelen ;F. Jos nyt yltiörasvaista suklaata saa alas tuosta noin vaan niin on se aika naurettavaa jos ei edes noita voi syödä paremmalla omatunnolla.

Meillä ei ole ikinä käytetty öljyjä, joten niihin en ole tutustunut. Leipää kartan sillä kauhukuvat ylipainoisesta äidistäni mussuttamassa aamiaiseksi puolikasta leipäpakettia tuovat vieläkin kylmiä väreitä. Lisäksi sijoitan hiilarit mieluummin johonkin makeaan kuten hedelmiin kun olen tällanen herkkuperse :kuola:. ( OT: Tosin, kevytjätski leivälle levitettynä on hyvä-idea, nam :D). Pitäiskö tässä sitten ottaa suoraan paketista voita ja nuolla sitä jos ei leivän päällä x]?

Pähkinät olisi muuten hyviä, mutta inhoan niitä. Syön niitä nytkin pikkuisen jokaisella pienemmällä aterialla mutta sekin on sellaista samanlaista nielemistä kuin ottaisi kivenpalasia suuhun tai jonkun lääkekapselin. No, pikkuhiljaa.

Liikunta sujuu tosi hyvin, suorastaan nautinnollisesti ja treeneissäkin on enemmän tehoa kun saa jostain virtaa. Tässä tätä kroppaani palauttelen alipainoisesta kuikelosta ja sitten uskaltaudun ehkä vähitellen salillekin. Tässä vaiheessa liikuntoina vain aerobinen omalla kehon painolla, juoksulenkit sekä Lapinkoiran talutus.

Meillä ei ole ikinä käytetty öljyjä, joten niihin en ole tutustunut. Leipää kartan sillä kauhukuvat ylipainoisesta äidistäni mussuttamassa aamiaiseksi puolikasta leipäpakettia tuovat vieläkin kylmiä väreitä. Lisäksi sijoitan hiilarit mieluummin johonkin makeaan kuten hedelmiin kun olen tällanen herkkuperse :kuola:. ( OT: Tosin, kevytjätski leivälle levitettynä on hyvä-idea, nam :D). Pitäiskö tässä sitten ottaa suoraan paketista voita ja nuolla sitä jos ei leivän päällä x]?

Ihan normi rypsäriä (jos haluu hifistellä nii sit kylmäpuristettua) rypsäriä voi ottaa vaikka 1-2 rkl aamuin illoin jos muuten on hankala lisätä rasvaa. Ottaa sen rasvan ikäänkun "lääkkeenä" ,nenästä kiinni vaan ja vettä päälle :) Tsemppiä.

Mä sotken rypsärin esim ehramiin tai aamupuuroon. Ei maistu siellä joukossa miltään.

Fruktoosista haluaisin kysyä. Löysin nyt täältä kivan tiedon että se muuttuu helposti suoraan läskiksi ó___ò! Kiva. Juuri kun pääsin eroon hedelmäkammostani... Syön runsaasti hedelmiä ja rakastan erityisesti päärynöitä ja vetelen niitä helposti kilonkin päivässä...~<3 Namnam :(. Kysymys kuuluukin: Onko fruktoosipitoisten hedelmien syömistä syytä alkaa nyt rajoittaa? T-tarkoittaako tämä että päärynät ja rypäleet ja banaanit on paholaisen keksintö ja fruktoosi sokeriakin pahempi :curs:?

Prkl.

Siis ruokalusikka on 10g?..voi ei oon ottanut tänään öljyä sitten ~40g + muut päälle, paljonko yks omegakapseli sisältää rasvaa?

Fruktoosista haluaisin kysyä. Löysin nyt täältä kivan tiedon että se muuttuu helposti suoraan läskiksi ó___ò! Kiva. Juuri kun pääsin eroon hedelmäkammostani... Syön runsaasti hedelmiä ja rakastan erityisesti päärynöitä ja vetelen niitä helposti kilonkin päivässä...~<3 Namnam :(. Kysymys kuuluukin: Onko fruktoosipitoisten hedelmien syömistä syytä alkaa nyt rajoittaa? T-tarkoittaako tämä että päärynät ja rypäleet ja banaanit on paholaisen keksintö ja fruktoosi sokeriakin pahempi :curs:?

Prkl.

Ihan kaikkea mitä täällä tai netissä ylipäätään lukee ei kannata uskoa.
Voi syödä hedelmäsi aivan rauhassa.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
En voi muuta sanoa kuin KIITOS, isolla K:lla. Syömiset on lähes joka päivä siinä 2000 nykyään ja energiantarve tulee täyteen. Ihmekään kun aineenvaihdunta ja nälkä-kylläisyys-signaalit taas toimii ja jaksaa ajatella muitakin asioita kuin ruokaa. Eikä jokainen ihminen muutu silmissä tyyliin käveleväksi herkkupatongiksi kun niin heikottaa :rolleyes:.

Kehitystä tapahtuu kai hiljalleen ja tällä viikolla olen ainakin sen hyvän muutoksen saanut aikaan etten kituuttele minikaloreilla ja syön 2 lämmintä ateriaa. Seuraavaksi täytyisi minunkin oppia saamaan sitä hyvää rasvaa enemmän, edes aluksi jostakin, sillä muuten tämä suklaanhimo viikonloppuisin ei tee hyvää :D.
Eilen iski armoton nälkä joka ei sitten lähtenyt millään protsku tai hiilaripitoisella. Sitä erästä R-alkuista ravinnetta tietysti välttelin KUNNES, maistoin yhtä suklaapalaa tummasta suklaalevystäni.... Ja *TÖÖÖÖT* keho sai jonkun orgasmin siitä rasvasta ja suorastaan huusi "Tätä mä just tartten :itku:!!". No, koska olen rasvanatsi yleisesti tavallisen ruuan suhteen niin vetelin sitten sitä suklaata tietysti vähän liikaa~~ Hih. JOTEN, jotta tuo ei toistuisi liian usein. On annettava sille rasvalle vähitellen lisää tilaa.

Ostin tänään rasvaista kalaa ainaskin ja kalaöljy-kapseleita joten niillä aloittelen ;F. Jos nyt yltiörasvaista suklaata saa alas tuosta noin vaan niin on se aika naurettavaa jos ei edes noita voi syödä paremmalla omatunnolla.

Pähkinät olisi muuten hyviä, mutta inhoan niitä. Syön niitä nytkin pikkuisen jokaisella pienemmällä aterialla mutta sekin on sellaista samanlaista nielemistä kuin ottaisi kivenpalasia suuhun tai jonkun lääkekapselin. No, pikkuhiljaa.

Liikunta sujuu tosi hyvin, suorastaan nautinnollisesti ja treeneissäkin on enemmän tehoa kun saa jostain virtaa. Tässä tätä kroppaani palauttelen alipainoisesta kuikelosta ja sitten uskaltaudun ehkä vähitellen salillekin. Tässä vaiheessa liikuntoina vain aerobinen omalla kehon painolla, juoksulenkit sekä Lapinkoiran talutus.

:thumbs: Jes, tää on jo niin paljonparempaa luettavaa, kuin ne kitinät että et voi syödä :D
pähkinät kannattaa syödä vaikka rusinoiden tai muiden kuivattujen hedelmien kanssa. rahkassa tai myslissäkin menee...tosin mulla ne menee liian helposti muutenkin.

lapinkoira :haart: itsellä lapinkoiran ja lapinporokoiran risteytys-otus :)

Buahhah, mä sain eilen kepeesti joku 80g rasvaa :hyvä:

Buahhah, mä sain eilen kepeesti joku 80g rasvaa :hyvä:

Mä saan joka päivä yli 80g rasvaa :rolleyes: Tai ainakin yritän, joku 100g olis tosi hyvä. Avokadoa, oliiviöljyä, kalaa :kuola:

Mä saan joka päivä yli 80g rasvaa :rolleyes: Tai ainakin yritän, joku 100g olis tosi hyvä. Avokadoa, oliiviöljyä, kalaa :kuola:

Mun pitäis syödä enemmän myös.. Se on vaan aika hankalaa, joten oon tyytyväinen jos saan joka päivä sen 50g täyteen ainakin :)

Eikö rasvaa pidä saada noin 1g/per painokilo? No eniveis mä mittasin mun ruokalusikan ja se näytti 5ml

No tuo on sellainen yleisohje, riippuu yksilöstä/muusta ruokavaliosta. Joka tapauksessa vähärasvainen ja -hiilarinen on sellainen yhdistelmä, mikä ei varmana toimi, eli rasvaa pitää tulla jos ei niin leivästä ja pastasta välitä ja sama taas toisin päin. Itse suosin "kohtuus kaikessa" -mallia.

5 ml ei ole sama kuin 5 grammaa, sillä tilavuus ja massa ovat eri suureita. Ainoastaan keittiövaa'alla saat selville, paljonko sinun ruokalusikallisesi rasvaa painaa.

Apua en omista keittiövaakaa :D Paljonko siis rkl on grammoissa? tuskin se heittää niin paljon kuin 5-10g välillä, ellei sitten omaa sitä isoa ruokalusikkaa, mutta jos on sellainen mitä nyt esim kouluissa sellainen yleis keittolusikka? Auttakaa, tämä tieto on tärkeää rasvakammoiselle :rolleyes:

Apua en omista keittiövaakaa :D Paljonko siis rkl on grammoissa? tuskin se heittää niin paljon kuin 5-10g välillä, ellei sitten omaa sitä isoa ruokalusikkaa, mutta jos on sellainen mitä nyt esim kouluissa sellainen yleis keittolusikka? Auttakaa, tämä tieto on tärkeää rasvakammoiselle :rolleyes:

Fineli.fi -> ruokakori

Nuo on suht tarkkoja keskiarvoja mitä tuolla on eri aineiden rkl:n painoiksi. Muutenkin tosi kätevä sivu, lasken ite aina hifistellessä tuolla joka ilta ihan kaiken mitä olen syönyt.

e. Niin ja joo, sillä ei kyllä ole yhtään mitään väliä, onko se rkl 5 vai 10 grammaa...

chimney, ensimmäinen askel pois rasvakammosta on opetella ajattelemaan, että syöt sen ruokalusikallisen rasvaa, oli se sitten 5 tai 10 grammaa. Todellisessa elämässäkin ruokalusikat ovat eri kokoisia ja ruoka ei aina sisällä täsmälleen taulukon sisältämää kalorimäärää. Ei kukaan meistä voi tietää, paljonko se sinun ruokalusikallisesi painaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom