Omakotitalon suunnittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zxc
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
^Minkälaisella budjetilla oot mahdollisesti liikkeellä?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Oon käynyt läpi kaikki talopakettifirmojen talomallit netissä Ja tilannut useilta kuvastoja. Tällä mun rakennusprojektilla ei ole mikään kauhea kiire ja ajattelin yrittää rakennuttaa kerralla mieluisa. Sellainen ns. bungalow tyylinen talo esimerkiksi kiinnostaisi.

Noista jenkkitaloista voi kyllä saada hyviä ideoita.

Mua ihmetyttää sun lähestymistapa tässä asiassa. Siis se, että olet ilmeisesti kahlannut läpi kaikki valmiit / räätälöitävissä olevat / yms. talopaketit, etkä ole löytänyt mieleistäsi, ja kuitenkin haluaisit edelleen saada uusia "valmiita" ratkaisuja nähtäväksi? Ajatteletko että jossain netin syövereissä tai kirjaston talokirjoissa piileksii se sun kaikki unelmat toteuttava talo, jota et ole vain löytänyt vielä??

Mä näkisin sun tilanteen niin, että sä tiedät tällä hetkellä aika hyvin mitä haluat (tai mitä et ainakaan halua), joten nappaa kynä käteen ja piirrä jonkinlainen idea pohjasta ja listaa sulle tärkeät speksit paperille. Sitten poimit vaikka netistä / lehdistä yms. kuvia kivan näkösistä taloista ja pienemmistäkin detalji-ratkaisuista ja lompsit koko setin kanssa suunnittelijan tai arkkitehdin juttusille. Kyllä ne piirtää, just semmosen ku sä ite haluat. Jossei tuollakaan menettelyllä ala löytyä sopivaa ratkaisua, on ehkä peiliin katsomisen paikka.

-Andy

ps. Jos sulla on tontti tiedossa, ei tontin speksit ja kuvat naapurustosta sekä esim. kaavamääräykset ainakaan huononna lopputulosta.

^Minkälaisella budjetilla oot mahdollisesti liikkeellä?

Budjetti on aika venyvä. Itse rakennukseen on kyllä aika tarkka summa mitä olen ajatellut satsata mutta tontin hintaa ei vielä osaa sanoa. Tällä hetkellä on kaksi tonttia vakavassa harkinnassa. Tonttien hintaero n. 180 000€. Projektin lopullisen hinnan ratkaisee tontin hinta.

Budjetti on aika venyvä. Itse rakennukseen on kyllä aika tarkka summa mitä olen ajatellut satsata mutta tontin hintaa ei vielä osaa sanoa. Tällä hetkellä on kaksi tonttia vakavassa harkinnassa. Tonttien hintaero n. 180 000€. Projektin lopullisen hinnan ratkaisee tontin hinta.

Oli sitten kovin vaikeeta vastata kysymykseen? Tällainen täysin epäolennainen tieto tonttien hintaeroista ei tahdo kertoa kuin sen, että haluat ymmärtää että RAHAA ON. No jos sitä on, niin sitä enemmän ei pysty käsittämään mitä sinä täältä haet....

Oli sitten kovin vaikeeta vastata kysymykseen? Tällainen täysin epäolennainen tieto tonttien hintaeroista ei tahdo kertoa kuin sen, että haluat ymmärtää että RAHAA ON. No jos sitä on, niin sitä enemmän ei pysty käsittämään mitä sinä täältä haet....

Jos varianssi pelkän tontin hankinnassa on 180 donaa, niin väittäisin että ei muuta kuin arkkitehdin puheille. Se pari tonnia mikä siihen menee vaikuttaisi olevan piinats zxc:lle.

... haiskahtaa kyllä nettiröllille.

No moisella budjetilla kun ollaan liikenteessä niin ei varmastikaan ole väliä maksaako talo miljoonan vai kaksi. Eiköhän tuo kannata hahmotella arkkitehdin kanssa valmiiksi sitten. Ehkä joku kuuluisa kivitaloarkkitehti tai sitten ihan Lammin arkkitehti olisi paras vaihtoehto.

Ihmeen paljon on aikaa höpötellä täällä turhaan jostain sadan tonnin kastelleista.

Vaimo on hyvä suunnitteleen, parilla tonnilla piirrellään ihan mielellään. Laitanko tilinumeroa tulemaan?

P.S. ;)

Budjetti on aika venyvä. Itse rakennukseen on kyllä aika tarkka summa mitä olen ajatellut satsata
Olen edelleen utelias kuulemaan, että minkä verran olet ajatellut varata rahaa rakentamiseen, tai siis rakennukseen ilman tonttia. Kiinnostaa lähinnä siksi, että näiden suunnittelukysymystesi perusteella olet tekemässä kallista designtaloa, mutta samat kysymykset kielivät kuitenkin jonkin sorttisesta saituudesta. :D

Ja kun monesti tuntuu käyvän niin, että täysin hakoteillä olevat ihmiset eivät myöskään ymmärrä rakentamisen kuluja. En tarkoita, että välttämättä hakoteillä olisit, mutta joku tuntuu mättävän. :)

Olen edelleen utelias kuulemaan, että minkä verran olet ajatellut varata rahaa rakentamiseen, tai siis rakennukseen ilman tonttia. Kiinnostaa lähinnä siksi, että näiden suunnittelukysymystesi perusteella olet tekemässä kallista designtaloa, mutta samat kysymykset kielivät kuitenkin jonkin sorttisesta saituudesta. :D

Ja kun monesti tuntuu käyvän niin, että täysin hakoteillä olevat ihmiset eivät myöskään ymmärrä rakentamisen kuluja. En tarkoita, että välttämättä hakoteillä olisit, mutta joku tuntuu mättävän. :)

No jos eri tonttien HINTAERO on jo luokkaa 200.000 euroa, mikä on 90%:lle rakentajista koko saamarin budjetti niin kyllä tuossa pakosti sinne miljoonan puolelle mennään. Eikä varmasti haittaa vaikka maksaisi 2 miljoonaa, jos saa mieleisen talon.

Toisaalta, jos itse rakentaisin vaikkapa pääkaupunkiseudulle niin panostaisin ensisijaisesti kolmeen eri seikkaan: 1. Sijainti. 2. Sijainti. 3. Sijainti. Ja olisin valmis maksamaan tontista vaikka saman verran kuin itse talosta, esim. 200+200ke.

Eikä varmasti haittaa vaikka maksaisi 2 miljoonaa, jos saa mieleisen talon.
Niin niin, mutta pitääkö se unelmien megadesigntalon suunnitelma tällöin hakea pakkiksen foorumilta ilmaiseksi? :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No jos eri tonttien HINTAERO on jo luokkaa 200.000 euroa, mikä on 90%:lle rakentajista koko saamarin budjetti niin kyllä tuossa pakosti sinne miljoonan puolelle mennään. Eikä varmasti haittaa vaikka maksaisi 2 miljoonaa, jos saa mieleisen talon.

Toisaalta, jos itse rakentaisin vaikkapa pääkaupunkiseudulle niin panostaisin ensisijaisesti kolmeen eri seikkaan: 1. Sijainti. 2. Sijainti. 3. Sijainti. Ja olisin valmis maksamaan tontista vaikka saman verran kuin itse talosta, esim. 200+200ke.

Jos ostaisin sen arvokkaamman tontin niin niin aika tasan varmaan menis rakennuksen ja tontin hinnat. Tontti sijaitsee Sipoossa.

Jos ostaisin sen arvokkaamman tontin niin niin aika tasan varmaan menis rakennuksen ja tontin hinnat. Tontti sijaitsee Sipoossa.

No paljon sitä rahaa nyt on käytössä kokonaisuudessaan? Täällä turha mitään vinkkejä edes yrittää antaa jos ei tiedä mitä rahaa on käytössä. Kerrot nyt paljonko siihen TALOON on rahaa käytössä minimissään ja maksimissaan tai sitten mä ainakin luovutan tältä erää.

No paljon sitä rahaa nyt on käytössä kokonaisuudessaan? Täällä turha mitään vinkkejä edes yrittää antaa jos ei tiedä mitä rahaa on käytössä. Kerrot nyt paljonko siihen TALOON on rahaa käytössä minimissään ja maksimissaan tai sitten mä ainakin luovutan tältä erää.

Nykyisestä velattomasta asunnostani saisin n. 370 000 vaimolta löytyy suunnilleen saman verran. Jos minun ja vaimoni mielestä hanke olisi 800 000 arvoinen, niin sen verran oltaisiin valmiita laittamaan.

Nykyisestä velattomasta asunnostani saisin n. 370 000 vaimolta löytyy suunnilleen saman verran. Jos minun ja vaimoni mielestä hanke olisi 800 000 arvoinen, niin sen verran oltaisiin valmiita laittamaan.

Paljonko tontti, tuo hankehan sisältää tontin?

Tässähän vois olla sopiva talokin (rakennuslupa + piirustukset valmiina), aika skaalautuvan näköinen pohjakin:
http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-tontit/7170693

Huomaa kyllä että on ökyille suunniteltu talo kun on piippu piirretty talossa ULOS. :lol2:

Kannattaa oikeasti katella joku ammattitaitoinen arkkitehti tai muu hyvä suunnittelija. Eiköhän täälläkin PK seudulla vaikuttavat osaa antaa suosituksia? Tosin kannattaa sitten alkusi varata se 600.000 kun se menee kuitenkin tuon 200.000 yli. :D

Budjeteissa tuo tosiaan on noin. Ei voi sanoa että jos meillä kusi 50ke niin se kusisi 800ke hankkeessa myös 50ke, vaan se kusee samalla prosentilla, eli 25% == 200.000e :D

Kannattaa oikeasti katella joku ammattitaitoinen arkkitehti tai muu hyvä suunnittelija. Eiköhän täälläkin PK seudulla vaikuttavat osaa antaa suosituksia? Tosin kannattaa sitten alkusi varata se 600.000 kun se menee kuitenkin tuon 200.000 yli. :D
Juurikin näin. Jos ollaan lähtökohtaisesti tekemässä yli 600 KEur tönöä niin on suorastaan idioottimaista alkaa itse siirrellä seiniä jostain valmiista paketista. Meillä on tuon hintaluokan arkkitehdin tälle tontille piirtämä harkkotalo ja vaikka iso osa talosta oli ns. valmiiksi piirretty kun tultiin projektiin mukaan (talo siis gryndattu) oli arkkitehdillä muutosehdotuksiimme hyvä ote: se heitti niillä vesilintua ja piirsi hakemamme toiminnallisuuden samoihin tiloihin ns. oikein ja lopputulos oli kaikin puolin parempi kuin mitä omilla ka tarkkaan mietityillä muutoksilla oli. Jokusen "itse suunnitelllun" talon nähneenä on aika helppo todeta että mitään pienehkön perustalopaketin seinien siirtoa suurempaa ei kannata itse kuvitella hallitsevansa. Sama pätee itseasiassa sisustussuunnittelijaan; ainut mikä tuossa harmittaa ettei tajuttu ottaa sisustussuunnittelijaa vielä aiemmin kuvioon mukaan.

Kivitaloa jos on tekemässsä niin tosiasia on, että niistä joka tapauksessa yli 90% "piirretään tontille" eikä sovitellla mistään valmiista talokirjasta.

Ketjun aloittajalle: päätät missä haluat asua, varmistat että tontin rakennusoikeus varmasti riittää ja sitten arkkitehdin juttusille. Mukaan alueeen rakennusmääräykset, omat toiminnalliset vaatimukset sekä ideoita minkä tyylisestä ylipäätään diggaa.

Zone-sarja -42%
Budjeteissa tuo tosiaan on noin. Ei voi sanoa että jos meillä kusi 50ke niin se kusisi 800ke hankkeessa myös 50ke, vaan se kusee samalla prosentilla, eli 25% == 200.000e :D

Niinpä. Mutta tolla rahalla voi ehkä tehdä helpommin budjetin, joka pitää. Meillä piti tollainen reilu 500te budjetti taloon aika hyvin. Ylitystä muutama prosentti. Noissa 200te budjeteissa taidetaan yleensä laskea enemmän oman työn varaan. Näin ainakin mutuna sanoisin. 800te mahtuu jo aika paljon työtäkin. Tuskin kuitenkaan ollaan tekemässä mitään 500 neliön linnaa(ei riitä 800te nimittäin).

Täydellisistä arkkitehtikuvista saa sitten varautua maksamaan 10te ylöspäin, jos haluat muuta kuin ihan perustaloa. Olettaen, että arkkitehti tekee kaikki toteutuskuvat detaljeineen (suosittelen, silloin jää vähemmän pähkittävää työmaalle, kun kaikki detaljitkin on kuvissa). Toki jotkut arkkitehdit tekee koko lystin pääsuunnitteluineen kaikkineen 5te hinnalla, mutta silloin ei kyllä detskuja paljoa piirrellä ja luonnoksiakaan tuskin kovin montaa sisältyy. Sanotaan vaikka 80e tuntiveloituksella nimittäin 5te saa 62,5 tuntia arkkitehdin aikaa. Ja se ei kyllä riitä mihinkään. Oikeasti pientaloon menee vähintään 200 tuntia, jos tyhjästä lähtee suunnittelemaan. Ja tossakaan ei ole kyllä tippaakaan liikaa. Meillä arkkitehti käytti yli 400h... Mutta ei tehty tuntiveloituksella onneksi.

Minä piirtelin omaa taloa vuoden, parin foorumin ja monen tuttavan avustuksella.
No hyvä tuli mutta oli hommaakin. Vielä kun sais rakennettua valmiiks myös ite.

Back
Ylös Bottom