Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuossa messutalo Hämeenlinnan kohteesta:jahas:
Tosin on kivitalo, mutta silti.
Arkkitehdit ei paljoakaan ajattele käytännöllisyyttä.
Eikös Stefan Lindforsin suunitellut talon joka oli tehty pahvista ja yllätys, ettei se kestänyt meidän olosuhteita.
En tiedä kuka sellaisen voi haluta:jahas:
Ei taida moni kunta antaa rakentamaan tuollaisia Jenkkitaloja tonteille
Pelkästään mansardikattokin on monessa paikkaa pannassa.
Tasan tarkkaan riippuu minkälainen on kunnan rakennustarkastaja!Asemakaavassa monasti on jotain rajoitteita, mutta ei todellakaan aina ja eihän sitämuutenkaan kannata tiuhaan lohkotulle kaavatontille haikailla jos jonkun erikoisemman aikoo rakentaa. Vai meinaatko että jossain kunnissa on jotain erillisiä rajoituksia?
Tasan tarkkaan riippuu minkälainen on kunnan rakennustarkastaja!
Meidän ekassa talossa olisimme halunneet tiilikaton, mutta rakennustarkastaja sanoi, että asiasta ei keskustella
ja sinne tulee tumma huopakatto, kun se sopii kuulema maisemaan.
No minkäs siinä sitten teet, kun pitäisi päästä rakentamaan:(
Siis eka hakemus tuli bumerangina takaisin, kun oli tuo tiilikatto siinä hakemuksessa, vaikka rakentamistapa ohjeissa ei sitä kiellettykään!
Myös talon piti olla punainen.
Eli kyllä se on henkilöstä ja päivästä täysin kiinni noi hakemuksetkin;)
Näin oli v1999 Tampereen itä-puolella.En empä ole kyllä tämmösestäkään ennen kuullut... Oliko nuo siis pelkästään tarkastajan mielipiteisiin perustuvia seikkoja vai oliko sillä joku peruste asialle?
Ymmärtäisin jos siinä on vieressä kaikki talot punaisia ja huopakattoisia ja maisemallisesti sellaista perinnerakennuskantaa...
Näin oli v1999 Tampereen itä-puolella.
2 taloa siinä oli, kun aloimme rakentamaan!
Molemmat oli punaisia ja huopakatolla.
Kaikkiaan siihen kortteliin tuli 8 taloa, jotka kaikki oli punaisia ja mustalla huopakatolla yhtä taloa lukuun ottamatta joka tosin oli punainen, mutta siihen tuli tumma tiilikatto:jahas:
Kyseinen henkilö oli Tampereen kaupungilla siivouspuolella työnjohtajana;)
Kuinkas tuollaisen prosessin jälkeen on todellisuus vastannut suunnitelmia ja visioita? Onko paperilla ja ruudulla keksityt ideat osoittautuneet hyviksi ja onko käynyt niin, että jokin arkkitehdin tekemä muutos teidän ideaan on osoittautunut hyväksi. Siis, että arkkitehti sanoi ettei jokin asia ole hyvä niin miten te ajattelitte... Mietin tuota prosessia siltä kannalta, että onko kyseessä enemmän omien ajatusten ryydittäminen arkkitehdin ammattitaidolla vai mennäänkö arkkitehdille kuuntelemaan ideoita mistä poimitaan ne mitkä itseä sattuu miellyttämään?
Oma suunnitteluprosessihan meni jotakuinkin niin, että piirsin ruutupaperille omat luonnokset, mistä sitten vastaava mestari tuttavansa kanssa teki ehdotuksen ja pari viilaus/katselmointikierrosta. Tässä lyötiin lähinnä lukkoon ulkomitat ja kantavat rakenteet ja sen jälkeen taloa tehdessä on sitten saanut toteuttaa omia visioitaan ja siirrellä sisäseinien paikkoja. Tämähän ei tietenkään ole mahdollista jos talotehtaalta tulee tavarat, mutta näin esimerkkinä toimii. Tuntuu, että jos itse olisi pitänyt arkkitehdin luonnoksia arvioida, en olisi osannut tietää mikä on hyvää/huonoa. Pelkästään jo seinien värit ja kalustaminen saa tilan tuntumaan isolta/pieneltä.
Iteasiassa kun aloin katselemaan noita vanhoja valokuvia, niin se olikin konesaumattu peltikatto joka siihen tuli;)Joo.. Jossain oli siis selvästi päätetty että tuohon täytyy noin rakentaa.. Jotenkin toi juttu kuulostaa tutulta.. Oliko se niin että se kenellä oli peltikatto rakensi siihen viimeisenä?
Mulla oli yks samansuuntainen kokemus kun oltiin tekemässä Tampereella yhtä isoa (+100asunnuon) putkiremppakohdetta ja siellä asukkaista moni toivoi että voisko remontin yhteydessä suihkun- tai keittiön hanan laittaa erilaisen kuin se mitä taloyhtiö tarjosi remontin vakiona.. Taloyhtiön hallituksen tiukka kanta oli että EI, koska sitten menee huolto niin vaikeaksi yms yms.. Tultiin sitten erään taloyhtiön hallituksen jäsenen asunnon kohdalle, niin kappasvaan sinne laitettiin tosi komeat vesikalusteet ja oli muuten hallitukse luvat ja kaikki kunnossa.. :jahas:
Oot nää tsekannu
http://www.houseplans.com/plans
http://www.globalhouseplans.com/[/QUOTE
Hyvä Ranger!!!
Juuri tätä minä hain kun avasin tämän ketjun. Siis esim. tälläisiä sivustoja joissa talosuunnitelmia.
Olen täysin samaa mieltä Hupen kanssa noista myynti-ilmoituksista "arkkitehdin suunnittelema". On tullut jo monta vuotta selattua Etuovi.comin myynti-ilmoituksia ja monesti arvaa pelkän julkisivukuvan perusteella että ilmoituksessa on maininta "arkkitehdin suunnittelema".
En ymmärrä mitä kuvia haet, mutta eikös esim tässä ole vastaavia ideoita suomalaiseen ympäristöön sopivia taloja julkisivuilla/pohjakuvilla?Oot nää tsekannu
http://www.houseplans.com/plans
http://www.globalhouseplans.com/[/QUOTE
Hyvä Ranger!!!
Eikös esim tässä ole vastaavia ideoita suomalaiseen ympäristöön sopivia taloja julkisivuilla/pohjakuvilla
Juuri tätä minä hain kun avasin tämän ketjun. Siis esim. tälläisiä sivustoja joissa talosuunnitelmia.
Olen täysin samaa mieltä Hupen kanssa noista myynti-ilmoituksista "arkkitehdin suunnittelema". On tullut jo monta vuotta selattua Etuovi.comin myynti-ilmoituksia ja monesti arvaa pelkän julkisivukuvan perusteella että ilmoituksessa on maininta "arkkitehdin suunnittelema".
http://www.kastelli.fi/Talot/Aika/Aika-156/
Eipä niistä tietenkään kaikki sovellu Suomeen. Mutta kysehän olikin nyt kai lähinnä inspiksen hakemisesta. Tonttihan ei tainnut olla vielä tiedossa, joten kovin pitkällehän ei kannata taloa kelailla vielä, eikö?
http://www.freegreen.com/FreeGreen-Product-Line-Selection.aspx
Oon miljoona kertaa kiitellyt, että kyllä maalle on mukavaa ja helppoa rakentaa. Siis siinä määrin, kun rakentaminen on helppoa saati mukavaa... :D Mutta siis byrokratia ei kiusaa läheskään samaan tapaan, kun tiuhaan rakennetuilla kaupunkialueilla. Asiat lutviutuu ja pikkukaupunki hykertelee tyytyväisyyttään, kun uudet veronmaksajat pistävät bulkkitalonsa pystyyn.Korttelisuunnitelmassa oli määritetty kaikki mahdollinen:
-----
lista on pitkä kuin nälkävuosi.
En ymmärrä mitä kuvia haet, mutta eikös esim tässä ole vastaavia ideoita suomalaiseen ympäristöön sopivia taloja julkisivuilla/pohjakuvilla?
http://www.kastelli.fi/Talot/Aika/Aika-156/
Ihan OK talomalli mutta ei kolahda tarpeeksi.
Oon miljoona kertaa kiitellyt, että kyllä maalle on mukavaa ja helppoa rakentaa. Siis siinä määrin, kun rakentaminen on helppoa saati mukavaa... :D Mutta siis byrokratia ei kiusaa läheskään samaan tapaan, kun tiuhaan rakennetuilla kaupunkialueilla. Asiat lutviutuu ja pikkukaupunki hykertelee tyytyväisyyttään, kun uudet veronmaksajat pistävät bulkkitalonsa pystyyn.
Ihan OK talomalli mutta ei kolahda tarpeeksi.
Tuo oli vain esimerkki siitä, että kyllä noita talokirjoja löytyy netistä ja kirjan muodossa myös;)
Sillä linkitin tuon, kun sanoit ettei meiltä löydy sellaisia talokirjoja mitä oli 70luvulla:jahas:
Se on eri asia, löytääkö noista mieleistä vaihtoehtoa:jahas:
Noita "jenkki" taloja on ainakin aivan turha julkisivultaa yrittää mihinkään asemakaavatontille!
Luulen, ettei edes haja-asutusalueille saa moisia "taideteoksia" tehdä!
Eli, kyllä niitä kirjoja löytyy!
Sitähän sä kysyit;)
Tuo oli vain esimerkki siitä, että kyllä noita talokirjoja löytyy netistä ja kirjan muodossa myös;)
Sillä linkitin tuon, kun sanoit ettei meiltä löydy sellaisia talokirjoja mitä oli 70luvulla:jahas:
Se on eri asia, löytääkö noista mieleistä vaihtoehtoa:jahas:
Noita "jenkki" taloja on ainakin aivan turha julkisivultaa yrittää mihinkään asemakaavatontille!
Luulen, ettei edes haja-asutusalueille saa moisia "taideteoksia" tehdä!
Eli, kyllä niitä kirjoja löytyy!
Sitähän sä kysyit;)
Oon käynyt läpi kaikki talopakettifirmojen talomallit netissä Ja tilannut useilta kuvastoja. Tällä mun rakennusprojektilla ei ole mikään kauhea kiire ja ajattelin yrittää rakennuttaa kerralla mieluisa. Sellainen ns. bungalow tyylinen talo esimerkiksi kiinnostaisi.
Noista jenkkitaloista voi kyllä saada hyviä ideoita.