• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Omakotitalon ilmanvaihto ja lämmöntalteenotto

69T

Liittynyt
4.2.2012
Viestejä
1 034
Pingua oli ajettu 4 vuorokautta edellisen jäänpoiston jälkeen. Tilanne oli tänään tämä:
Pingu - Aijaa.com

Eli jäätä kertyy edelleen kotelon pohjalle ja puhaltimen runkoon. Kohta lentää koko paska pihalle...
Tuon verran meilläkin saattaa olla jäätä kovemmilla pakkasilla mutta ei sillä ole mitään vaikutusta koneen käytiin tai että sitä pitäisi putsata. Itse asiassa toissa talvena kun helmikuussa oli reilut pakkaset niin kerran kurkkasin sisään (mielenkiinnosta että miltä näyttää) ja poistopuhaltimen koko sivu oli pienen jääkerroksen peitossa (missä teillä nyt vain osittain).

Silmään pistää kyllä sellainen asia että meillä on tuo tuloilmasuodattimen ja pellin välissä oleva musta kumitiiviste myös pelli yläpuolella ts. erottaa ja tiivistää LTO-kennon kannatusrivan ja kotelon. Poistopuolella kun suodatin on yläpuolella niin siellä on kaksi kumitiivistettä rinnan. Mulla ei todennäköisesti ole kuvaa koneen sisältä (enkä ala konetta availemaan) mutta kannattaisi ehkä laittaa kuvat Enerventille ja kysyä onko kaikki ok...
 

Timba79

Moderaattori
Mode
Liittynyt
5.6.2003
Viestejä
29 720
Ikä
40
Mulla ei ole pingun kanssa ollu ongelmia sen jälkeen kun nostin jonkin verran poistoa. On aika tarkkaa tuon poiston riittävyyden kanssa. Näin siis ohjeista noita huoltava kaveri. Ei varmaan taaskaan optimia vaan noistaa postoa, mutta oli muutenkin vähän kintaalla että yläkerta oli alipaineinen joten korjaantuipa tuokin kun nosti sitä poistoa.

Viime vuonna siis jouluaattoyönä pamahti kenno jäähän.
 

69T

Liittynyt
4.2.2012
Viestejä
1 034
Meillä kanssa Pingvin Eco EDE (EDA-automatiikalla) ja tuon sielunelämää on tullut useampaankin otteeseen ihmeteltyä, lähinnä tulo- ja poistohyötysuhteen suhdetta toisiinsa vaikka torppa on mitattu sopivasti alipaineiseksi:Täällä lisää

Parin päivän takaiset lukemat ihmeteltäväksi:

todellinen ulkolämpö -10,3C

koneen antamat lukemat (anturit oli vastikään aseteltu suht kohdilleen):
Ulkolämpö: -6,9
LTO tulo: 14,0
tulo: 14,0
poisto: 20,2
jäteilma: -0,1
48h kosteus: 26%
tulohyötysuhde: 76%
poistohyötysuhde: 74%

puhallinnopeuksien suhde on 30/35, teho 39% ja 2xF5+F7 setti käytössä.

Koneen toiminnassa ei sinänsä moitteita, sulatus on pois päältä eikä koskaan ole mennyt jäähän. Enemmänkin mietityttää että onko tuo ilmanvaihtokanavisto suunniteltu / toteutettu / säädetty viimeisen päälle kun mittauspöytäkirjan mukaisilla tehoilla ajettaessa kanavista kuuluu infernaalinen suhina ja poistoputken päässä olevasta viemäristä alkaa kaikua koko talon läpi tunkeva tiputteluääni...:jahas:

Palaan tähän asiaan kun sain varmistuksen (taas kerran) sille mitä epäilinkin eli noihin Pingun EDA-ohjaimen näyttämiin ei kannata aina luottaa satavarmasti pidemmillä pakkasjaksoilla.
Meillä vaihdettiin juuri ennen pakkasten alkua suodattimet vko 2 ja täällä Uudellamaalla oli ensimmäinen pakkasviikko erittäin kostea. Normaalisti Pingu ajelee hyötysuhteilla tulo ~90% ja poisto ~88% (kuten oikein laskitkin). Viikon pakkasten jälkeen suhteet kääntyi "nurinpäin" eli tulo ~90%, poisto 92-93% ja jäteilman lämpötila putosi lähelle poistoa (yleensä eroa vähintään 2C ja kovilla pakkasilla 4-8C). Kuten tiedetään, kone kerää jäätä poistopuhaltimen ympärille ja välipellin päälle (vrt. Rhebokin kuva) ynnättynä poistolämpötila-anturin sijainnilla (ainakin meillä) niin siitä saadaan yhteistuloksena väärät arvot (koneen laskukaavalla). Puhaltimen ympärille ja välipeltiin kertyy jäätä jonka seurauksena anturi päätyy osin (tai kokonaan) jään sisällä ja näyttää siten vääriä arvoja. Eilen/tänään ulkolämpötilat päätyi lähelle nollaa ja poistoilma plussalle eli jää on sulanut pois ja "heureka", hyötysuhteet on taas oikein :) Tätä on käytännössä tapahtunut meillä jokaisella pitkällä pakkasjaksolla, siksi sitä osasin epäillä.
Lisäksi tietysti anturien paikat vaikuttaa arvoihin konekohtaisesti koska ei ne ole absoluuttisesti samassa paikassa (esim. telineessä) vaan siten kuin se johto sattuu taipumaan siitä tuloreiästä ja miten niitä on käännelty...


Pingua oli ajettu 4 vuorokautta edellisen jäänpoiston jälkeen. Tilanne oli tänään tämä:
Pingu - Aijaa.com

Eli jäätä kertyy edelleen kotelon pohjalle ja puhaltimen runkoon. Kohta lentää koko paska pihalle...
Oletko seuraillut Pingun lukemia eri tilanteissa? Tarkoittaa siis kun esim. liesituuletin tai muu korvausilmaa kaipaava laite on päällä? Teillä ei ilmeisesti ollut tulokompensointeja noille pl. ylipaineistus. Vastaavasti saunan/suihkun tms. kosteuskertymää tehostuksella ja ilman. Ihan sillä että joku syy tuolle liialliselle jääkertymälle lienee (tai liikaa ja liikaa mutta ainakin väärän mallinen). Tiiviissä talossa (meillä ehkä 1) saattaa kanavistoissa ilman suunta muuttua (riippumatta kumpi on) esim. liesituulettimen avustuksella ja se saattaa sitten sotkea Pingun toimintaa ja edesauttaa tuota jäätymistä. Vähän noita näytön lukemia tutkimalla eri tilanteissa saattaisi saada vihiä siitä mitä tapahtuu ... kaikki vaikuttaa kuten vaikka tuloilmaputken sijainti talon seinällä.

Meillä siis ainoa rajoitus kovemmilla pakkasilla on saunan lisäpoistoventtiili, jota ei voi avata tehostuksen aikana tai ollenkaan (kun -20C tai enemmän). Kone alkaa jäätää, mutta rauhoittuu kun käy pienentämässä tulopuhaltimen tehoa sen aikaa että kertynyt jää ehtii sulaa. Meillä kone ja toinen ohjain on kodarissa niin jäätymistä ei voi olla huomaamatta...
 
Liittynyt
21.12.2009
Viestejä
41
Tuon verran meilläkin saattaa olla jäätä kovemmilla pakkasilla mutta ei sillä ole mitään vaikutusta koneen käytiin tai että sitä pitäisi putsata. Itse asiassa toissa talvena kun helmikuussa oli reilut pakkaset niin kerran kurkkasin sisään (mielenkiinnosta että miltä näyttää) ja poistopuhaltimen koko sivu oli pienen jääkerroksen peitossa (missä teillä nyt vain osittain).

Silmään pistää kyllä sellainen asia että meillä on tuo tuloilmasuodattimen ja pellin välissä oleva musta kumitiiviste myös pelli yläpuolella ts. erottaa ja tiivistää LTO-kennon kannatusrivan ja kotelon. Poistopuolella kun suodatin on yläpuolella niin siellä on kaksi kumitiivistettä rinnan. Mulla ei todennäköisesti ole kuvaa koneen sisältä (enkä ala konetta availemaan) mutta kannattaisi ehkä laittaa kuvat Enerventille ja kysyä onko kaikki ok...
Meillä tiiviste on kiinni LTO-kennon kannatusrivan alapinnalla.

Pistin Enerventille viestiä. Katsotaan mitä vastaavat, jos vastaavat ollenkaan...
 
Liittynyt
21.12.2009
Viestejä
41
Oletko seuraillut Pingun lukemia eri tilanteissa? Tarkoittaa siis kun esim. liesituuletin tai muu korvausilmaa kaipaava laite on päällä? Teillä ei ilmeisesti ollut tulokompensointeja noille pl. ylipaineistus. Vastaavasti saunan/suihkun tms. kosteuskertymää tehostuksella ja ilman. Ihan sillä että joku syy tuolle liialliselle jääkertymälle lienee (tai liikaa ja liikaa mutta ainakin väärän mallinen). Tiiviissä talossa (meillä ehkä 1) saattaa kanavistoissa ilman suunta muuttua (riippumatta kumpi on) esim. liesituulettimen avustuksella ja se saattaa sitten sotkea Pingun toimintaa ja edesauttaa tuota jäätymistä. Vähän noita näytön lukemia tutkimalla eri tilanteissa saattaisi saada vihiä siitä mitä tapahtuu ... kaikki vaikuttaa kuten vaikka tuloilmaputken sijainti talon seinällä.

Meillä siis ainoa rajoitus kovemmilla pakkasilla on saunan lisäpoistoventtiili, jota ei voi avata tehostuksen aikana tai ollenkaan (kun -20C tai enemmän). Kone alkaa jäätää, mutta rauhoittuu kun käy pienentämässä tulopuhaltimen tehoa sen aikaa että kertynyt jää ehtii sulaa. Meillä kone ja toinen ohjain on kodarissa niin jäätymistä ei voi olla huomaamatta...
Meillä ei ole kompensointia liesituulettimelle. Se vaatii ilmeisesti dp-mittauksen kanavaan?

Liesituulettimella on selkeä vaikutus IV-koneen toimintaan. Liesituuletin päällä ollessa tuloilma ei lämpene lämmönsiirtimessä läheskään niin paljon kuin normaalisti. Tätä kone konpensoi lisäämällä jälkilämmitystä.
Virtauksia en ole venttiileistä liesituuletin päällä mittaillut, mutta sen voisin kyllä tehdä.

Seuraavaan taloon tulee ehdottomasti huonetilaan palauttava aktiivihiilisuodattimella varustettu liesituuletin. Saisihan tuohon nykyiseenkin sellaisen suodattimen asennettua, mutta en jaksa alkaa kattoa paikkaamaan...
 

69T

Liittynyt
4.2.2012
Viestejä
1 034
Meillä ei ole kompensointia liesituulettimelle. Se vaatii ilmeisesti dp-mittauksen kanavaan?

Liesituulettimella on selkeä vaikutus IV-koneen toimintaan. Liesituuletin päällä ollessa tuloilma ei lämpene lämmönsiirtimessä läheskään niin paljon kuin normaalisti. Tätä kone konpensoi lisäämällä jälkilämmitystä.
Virtauksia en ole venttiileistä liesituuletin päällä mittaillut, mutta sen voisin kyllä tehdä.

Seuraavaan taloon tulee ehdottomasti huonetilaan palauttava aktiivihiilisuodattimella varustettu liesituuletin. Saisihan tuohon nykyiseenkin sellaisen suodattimen asennettua, mutta en jaksa alkaa kattoa paikkaamaan...
Liesituuletinten ja keskuspöläreiden indikointi tehdään paine-erokytkimella. Kts. aiempaa s. 16 postaus #380...

http://www.pakkotoisto.com/kotitalous/95072-omakotitalon-ilmanvaihto-ja-lammontalteenotto-16/#post3970321

Tuo ei ole kaikkein paras systeemi, meillä tuo jo alkoi nikottelemaan 2,5v käytön jälkeen koska rasvaa kertyy Pitot-putkeen ja kytkimeen ihan pakostakin. Täytyy hankkia uusi kytkin ja purkaa vanha josko siitä jotain oppisi ettei uusi mene samalla tavalla jumiin.

Helpoin ja varmin tapa tehdä tuo indikointi olisi tietysti se että jos saisi liesituulettimelta otettua suoraan releen kautta auki/kiinni (9-24V) lähdön. Käytännössä ei varmaan löydy suoraan, mutta joku sähkönero sellaisen osannee rakentaa...

Meillä näkyy sama tuloilman lämpötilan putoamisilmiö kun lämmittää takkaa. Sytytysvaiheessa ylipaineistus päällä tarvittavan ajan jonka jälkeen palaa hyvin, mutta käytännössä vie osan poistoilmasta (litroista) joka sitten aiheuttaa tuon pudotuksen. Periaatteessa sama tapahtuu tietysti kun liesarin indikointi paiskaa koneen reilusti ylipaineelle, mutta olen säätänyt tehot siten että keittiössäkin poistoventtiilin paine ylittää liesarin eli ilmat kulkee putkessa oikein ja suhteessa Pingu ei huuda niin paljoa jälkilämmitystä kuin voisi luulla. Setup siis kutakuinkin että tulo +35% ja poisto +5% normaalista.
 
Liittynyt
7.1.2004
Viestejä
13 094
Outo vekotin... -6 asteessa se saa tuloilman lämpenemään 15 astetta ja poistoilma jäähtyy ainoastaan 8 astetta ja
-12 asteessa tuloilma lämpenee 22 astetta ja poisto jäähtyy 22 astetta.
Nyt on pitänyt jo useamman päivän sellaista että poistoilma jäähtyy ~11 astetta ja tuloilma lämpeää 16 astetta. :\
Ikiliikkujahan tuo masiina on.
 
Liittynyt
6.4.2010
Viestejä
93
Nyt on tässä talven aikana hieman mietityttänyt tuo ilmanvaihto. Eli meillä on reilu vuosi sitten valmistunut talo, asuinneliöt 132m2. IV-koneena toimii Enervent Pingvin. Tuloilman olen säätänyt 18 ja puhallinnopeus 45. Huoneilma on 22-24 välillä riippuen lämmitetäänkö takkaa. Mutta makkarit ovat melko viileitä ja tuo tuloilma tuntuu vetona siellä. Esim. lattialämmityksen huonetermarit ovat vielä kytkemättä ja ei niille käyttöäkään ole, koska makkareissa on muutenkin kylmempi kun muualla talossa.

Oletteko huomanneet vastaavaa ominaisuutta/ongelmaa? Vai onko minulla tuloilma liian kovallaan, liian kylmää vai pitäisikö makkareiden tuloilmaventtiileitä pyöritellä kiinni päin?
 

69T

Liittynyt
4.2.2012
Viestejä
1 034
Nyt on tässä talven aikana hieman mietityttänyt tuo ilmanvaihto. Eli meillä on reilu vuosi sitten valmistunut talo, asuinneliöt 132m2. IV-koneena toimii Enervent Pingvin. Tuloilman olen säätänyt 18 ja puhallinnopeus 45. Huoneilma on 22-24 välillä riippuen lämmitetäänkö takkaa. Mutta makkarit ovat melko viileitä ja tuo tuloilma tuntuu vetona siellä. Esim. lattialämmityksen huonetermarit ovat vielä kytkemättä ja ei niille käyttöäkään ole, koska makkareissa on muutenkin kylmempi kun muualla talossa.

Oletteko huomanneet vastaavaa ominaisuutta/ongelmaa? Vai onko minulla tuloilma liian kovallaan, liian kylmää vai pitäisikö makkareiden tuloilmaventtiileitä pyöritellä kiinni päin?
Tekstistä ei käy selville että millä ohjauksella Pingu on varustettu, mutta pari juttua...
- tarkista että kone toimii tuloilmaohjauksella ja jälkilämmitys aktiivinen jolloin sisään tulee oikeasti tuo +18C
- mikäli kone ja venttiilit on säädetty IV-suunnitelman mukaan (siitä pitää olla mittauspöytäkirja) niin venttiileihin ei ole syytä koskea omatoimisesti koska niiden säätäminen vaikuttaa koko systeemiin ts. pitää säätää hela paska mittareilla uudestaan (jos siis on pielessä)
- makkareissa tuloilman määrä vähintään ensisijaisesti nuppiluvun mukaan 6l/s/hlö eli päämakkarissa (2 hlö) 12l/s (jos tila ei vaadi enempää)
- yleisin syy "kylmään ja vetoon" on venttiilien sijainti ja suuntaus ts. sijaintiin ei voi enää vaikuttaa mutta suuntaukseen kyllä jos käytössä olevissa tuloilmaventtiileissä on suuntauslevy
- levyn näkee periaatteessa venttiiliaukosta, mutta ainakin varmasti kun pyöräyttää venttiilin irti putkesta ja jos sisällä on kaaren muotoinen ohjauslevy (muovilevy) sen asemaa vaihtamalla voidaan vaikuttaa venttiilin puhallussuuntaan
- mikäli ei ole ohjauslevyä niin sitä ei voi lisätä mittaamatta koska vaikuttaa virtaamiin (paitsi jos laittaa kaikkiin niin oletettavasti homma hoituu pelkällä tehon nostolla)
- koneen käyttöteho vs. neliöt lienee aika oikein eli koneen teholla ei ole syytä kikkailla
 
Liittynyt
6.4.2010
Viestejä
93
Tekstistä ei käy selville että millä ohjauksella Pingu on varustettu, mutta pari juttua...
- tarkista että kone toimii tuloilmaohjauksella ja jälkilämmitys aktiivinen jolloin sisään tulee oikeasti tuo +18C
- mikäli kone ja venttiilit on säädetty IV-suunnitelman mukaan (siitä pitää olla mittauspöytäkirja) niin venttiileihin ei ole syytä koskea omatoimisesti koska niiden säätäminen vaikuttaa koko systeemiin ts. pitää säätää hela paska mittareilla uudestaan (jos siis on pielessä)
- makkareissa tuloilman määrä vähintään ensisijaisesti nuppiluvun mukaan 6l/s/hlö eli päämakkarissa (2 hlö) 12l/s (jos tila ei vaadi enempää)
- yleisin syy "kylmään ja vetoon" on venttiilien sijainti ja suuntaus ts. sijaintiin ei voi enää vaikuttaa mutta suuntaukseen kyllä jos käytössä olevissa tuloilmaventtiileissä on suuntauslevy
- levyn näkee periaatteessa venttiiliaukosta, mutta ainakin varmasti kun pyöräyttää venttiilin irti putkesta ja jos sisällä on kaaren muotoinen ohjauslevy (muovilevy) sen asemaa vaihtamalla voidaan vaikuttaa venttiilin puhallussuuntaan
- mikäli ei ole ohjauslevyä niin sitä ei voi lisätä mittaamatta koska vaikuttaa virtaamiin (paitsi jos laittaa kaikkiin niin oletettavasti homma hoituu pelkällä tehon nostolla)
- koneen käyttöteho vs. neliöt lienee aika oikein eli koneen teholla ei ole syytä kikkailla

Kiitos vastauksista. Tyhmä kysymys, mitä tämä tarkoittaa, kuinka tarkastan:

- tarkista että kone toimii tuloilmaohjauksella ja jälkilämmitys aktiivinen jolloin sisään tulee oikeasti tuo +18C
 

69T

Liittynyt
4.2.2012
Viestejä
1 034
Kiitos vastauksista. Tyhmä kysymys, mitä tämä tarkoittaa, kuinka tarkastan:

- tarkista että kone toimii tuloilmaohjauksella ja jälkilämmitys aktiivinen jolloin sisään tulee oikeasti tuo +18C
Kysyin että millä ohjauksella kone on (AC, ECC vai EDA). Mopomallissa ei ole vaihtoehtoja ja Mersussa kaikki ... käytännössä tietysti homma selviää kun katsoo manuskaa jos masiina ei ole vielä tuttu. Yleisesti jälkilämmityksen päälläolo näkyy kaikkien ohjainten paneelissa.
 
Liittynyt
6.4.2010
Viestejä
93
Kysyin että millä ohjauksella kone on (AC, ECC vai EDA). Mopomallissa ei ole vaihtoehtoja ja Mersussa kaikki ... käytännössä tietysti homma selviää kun katsoo manuskaa jos masiina ei ole vielä tuttu. Yleisesti jälkilämmityksen päälläolo näkyy kaikkien ohjainten paneelissa.
EDA ohjaus kyseessä. Tuloilmaohjaus käytössä ja onko lämmityssymboli näytössä nimenomaan jälkilämmitys?
 

69T

Liittynyt
4.2.2012
Viestejä
1 034
EDA ohjaus kyseessä. Tuloilmaohjaus käytössä ja onko lämmityssymboli näytössä nimenomaan jälkilämmitys?
Juurikin se ihan kuten manuskassa on kerrottu. Sama näkyy mittausvalikossa jossa LTO-kohtaan pitäisi (versiosta riippuen) tulla teksti "lämmitys" ja luku 100-200 välillä kertoo millä teholla tuo 400W jälkilämmitysvastus toimii. Pingussa ei ole muuta kuin jälkilämmitys, sähkövastuksella (EDE) tai erillisellä vesipatterilla (EDW).
 
Liittynyt
29.7.2013
Viestejä
265
Nyt on tässä talven aikana hieman mietityttänyt tuo ilmanvaihto. Eli meillä on reilu vuosi sitten valmistunut talo, asuinneliöt 132m2. IV-koneena toimii Enervent Pingvin. Tuloilman olen säätänyt 18 ja puhallinnopeus 45. Huoneilma on 22-24 välillä riippuen lämmitetäänkö takkaa. Mutta makkarit ovat melko viileitä ja tuo tuloilma tuntuu vetona siellä. Esim. lattialämmityksen huonetermarit ovat vielä kytkemättä ja ei niille käyttöäkään ole, koska makkareissa on muutenkin kylmempi kun muualla talossa.

Oletteko huomanneet vastaavaa ominaisuutta/ongelmaa? Vai onko minulla tuloilma liian kovallaan, liian kylmää vai pitäisikö makkareiden tuloilmaventtiileitä pyöritellä kiinni päin?

Paljonko tuo 45 on l/s ?
Mitataanko tuloilman lämpötila pelkästään tuloilmasta eli kone puskee sokkona säädettyä läpöä vai säätääkö laite ken ties itseään huoneläpötilan/poistolämpötilan mukaan? Mikäli jälkimmäinen, niin tuloilman lämpötila voi olla paljonkin alle 18 ja se aiheuttaa vedon tunnetta vaikka laitteistossa mitään vikaa ei olekkaan.
Sinällään aika loogista, että hieman tulee vedon tunnetta jos huonelämpötila on 22-24 ja IV-puhaltaa 18. Tietysti se tällöin tuntuu vetona, kun läpötilaerot on noin suuret.
Myös takka voi aiheuttaa vedon tunnetta ja kylmää talon kaukaisimmissa huoneissa. Se ikään kuin vetää itseensä lämpöä ja korvaava ilma on sitten viileetä(IV 18?).

Kannattaa niitä lämppärin mittareitakin tarkkailla. Jos sulla IV-työntää 18 astetta ja muu lämmitys haluaa 20 astetta, voi tulla kalliiksi.
 

~D~

Liittynyt
10.7.2004
Viestejä
602
En tiedä kuuluuko tää varsinaisesti tänne koska rivitalo ja kyseessä liesituuletin mutta kuitenkin. Selviäisi isännöitsijältä varmaan mutta koska sunnuntai.

Voiko noissa olla taloyhtiön puolesta joku puolivammanen aikakytkin ? Vuoden vanha kone. 4 - nopeuksinen ja 0-asento. Jos nyt vaikka laitan sen 4-asennolle niin voi olla että lähtee hurisee, voi olla että ei, jos ei lähde, niin menee jonkun aikaa että lähtee, hurisee 1 - 2 min ja sammuu. Kohta taas lähtee päälle. Joku orava syöny vaiheen poikki välikatosta ?
 
Liittynyt
28.5.2006
Viestejä
2 066
Kaupunki
Vantaa
Mistä porukka on ostanu ilmanvaihtokoneen suodattimia? Vallox 95 koneena ja viime alkukesästä ostin orkkissuodattimet ja nyt vasta muistin kattoo nuo ja olihan ne jo aika likaiset. Pitäs rueta vaihtaa 3-4kk välein. Mutta mistäpä tilata? Valloxin sivuilta yli 30€ sarja(3kpl) ja netistä tarvike(kai) 11-15€ sarja. Onko noissa oikeasti mitään eroa?
 

Emmah

Moderaattori
Mode
Liittynyt
17.4.2002
Viestejä
2 071
Mistä porukka on ostanu ilmanvaihtokoneen suodattimia? Vallox 95 koneena ja viime alkukesästä ostin orkkissuodattimet ja nyt vasta muistin kattoo nuo ja olihan ne jo aika likaiset. Pitäs rueta vaihtaa 3-4kk välein. Mutta mistäpä tilata? Valloxin sivuilta yli 30€ sarja(3kpl) ja netistä tarvike(kai) 11-15€ sarja. Onko noissa oikeasti mitään eroa?
Tamperelainen Suodatinkeskus oli ainakin viime vuonna kilpailukykyinen, kun noudon takia ei tarvinnut maksaa postikuluja. Kerran on tainnut tulla ostettua alkuperäissuodattimet, mutta eroa niiden hyväksi ei olla havaittu.
 
Liittynyt
13.8.2002
Viestejä
537
Nyt on tässä talven aikana hieman mietityttänyt tuo ilmanvaihto. Eli meillä on reilu vuosi sitten valmistunut talo, asuinneliöt 132m2. IV-koneena toimii Enervent Pingvin. Tuloilman olen säätänyt 18 ja puhallinnopeus 45. Huoneilma on 22-24 välillä riippuen lämmitetäänkö takkaa. Mutta makkarit ovat melko viileitä ja tuo tuloilma tuntuu vetona siellä. Esim. lattialämmityksen huonetermarit ovat vielä kytkemättä ja ei niille käyttöäkään ole, koska makkareissa on muutenkin kylmempi kun muualla talossa.

Oletteko huomanneet vastaavaa ominaisuutta/ongelmaa? Vai onko minulla tuloilma liian kovallaan, liian kylmää vai pitäisikö makkareiden tuloilmaventtiileitä pyöritellä kiinni päin?
Millainen lämmitysjärjestelmä on? Täällä on kans vajaan vuoden vanha talo ja aikalailla samanlaisten ongelmien kanssa painittiin. Meillä on vesikiertoinen latttialämmitys ja ongelmat poistuivat lattialämmityspiirin ilmaamisella ja säädöllä.

Nyt kun kaikissa piireissä vesi virtaa kuin pitääkin, pystyi tuloilman tiputtamaan +15 asteeseen, eikä vedon tunnetta esiinny. Huonelämpötila on +21 ja aiemmin tuo tulo oli +17. Paljonkohan tässäkin on menetttänyt, kun kämppää on lämmittänyt iv-koneella.. :jahas:
 
Liittynyt
17.5.2014
Viestejä
2
Ongelmia swegon casa 440 kanssa. Lähinnä säätiöön liittyen. Poistin kiertoilmaputken käytöstä ja nyt ongelmana että mittarin mukaan en saa poistoa tuloa isommaksi vakiojännitteillä. Paine-eromittarilla olen säädellyt. Lisää päänvaivaa aiheuttavat ristiriidat kaikissa miitaustuloksissa. Esimerkkinä vaikka: teholla (140v tulo ja poistojännite) poistoa saan n.56 l, kun taas tuloa n.60 l. Hyötysuhde näyttää joko tasan tai joku prosentti poistohyötysuhteen hyväksi. Asensin vastikään myös irikset tulokanavaan heti koneen jälkeen sekä jäteilmakanvaan. Tulokset aika eriluokkaa. Poistoa olisi samoilla säädöillä yli 70 l ja tuloa olisi muutama litra vähempi.
Kokeilin myös niin että tiputin muuntajalta tulon jännitteen 120v ja poiston pidin 140v. Mittaustulokset hyvät, -55,5 ja +51 mutta...ei tarvinnut ku sytyttää saunan kiukaan alle tulet niin lattiakaivosta tulee paskahajuista liimaa niin helevetisti vaikka kiukaan viereenkin tulee raitisilmaputki.
Kyseessä on 2-kerroksinen talo ja tuntuu että talossa pysyy alipaine vaikka takkakytkintäki käyttää. Nyt ois hyvät neuvot tarpeen.
Ja se tärkein, ilma ei tunnu raikkaalta ja kosteusprosentti pyörii alle 30 vaikka elellään jo toukokuun loppua.
Koneen speksien mukaan poistoputken pitäisi tehostaa suhteessa tuloon tehoja nostettaessa, mutta mulla tuntuu olevan toispäin. Eli jos joku tietää niin pyöriikö swegonin puhaltimet samaa vauhtia vai pitäiskö poiston pyöriä nopeammin. Muuntajassa on saman tehon kohdalla pienempikin lukema suluissa mutta mitä lie tarkoittaa. Ohjauspaneelista kun katsomon niin tulopuhaltimen kierrosluku näyttää 2550 ja poisto 0 (vaikka puhallin pyöriikin)
Persiistä on koko kone tai sitten en vain tajua jotaki.
Niin ja kone sulattellee saunan jälkeen vaikka ulkona ois 0 keli.
Kiitos vastauksista jo etukäteen
 
Ylös