Omakotitalon ilmanvaihto ja lämmöntalteenotto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Tosta ei nyt kyllä ota mitään selvää mitä pahaa se pingusi sinulle tekee?

Siis koneen softaan (EDA-ohjaus) on tehty viritys, jolla ulkoilman (raitisilman) lämpötilan pudotessa alle +8C, koneen lämmöntalteenotto (pyörivä kenno) menee täysille riippumatta tuloilman pyyntilämpötilasta. Talteenotto repii siis kaiken poistoilmasta ja siirtää tuloilmaan, jolloin tuloilman lämpötila seilaa käytännössä väliä +19 - +22C vaikka laittaisin pyynniksi +17C. Käytännössä talon lämpökuormaa ei siis voi laskea Pingulla esim. paljon ruoanlaiton, tlu:n lämmityksen, saunomisen tai vieraiden tuottamasta "liikalämmöstä". Suomeksi siis em. kuormitustilanteissa sisälämmöt lähtevät nousemaan ja +25C oleskelualueella on jopa meidän perheelle hiukan liikaa. Ainoa tapa jäähdyttää kämppää on laittaa läpiveto+liesituuletin ja laskea lämmöt harakoille. Tämä siis ulkolämpötilan ollessa +1 - +8C haarukassa.
Periaatteessa kone lämmittää sisäilmaa talteenotolla, mutta kun laatta- ja laminaattilattiat tarvitsevat tietyn määrän lämpöä allensa ollakseen mukavia ja toisaalta tunnetusti liian lämmin tuloilma jää kattoon "leijumaan" (viileä ilma laskeutuu alas), joka taas aiheuttaa "huonon sisäilman" kun ilma vaihtuu vain katonrajassa. Suomeksi tuo ei siis toimi ja mennyt loppuvuosi todisti sen erittäin hyvin. Meillä tarvitaan IV-koneelta sellaista tuloilman lämpöä kuin siltä pyydetään ja sillä siisti.
Yo. softaviritys pitää siis saada purettua eli muutettua jonnekin +1C hujakoille. Toisekseen, tuota "ominaisuutta" ei ole kerrottu missään koneen manuaaleissa, ohjeissa tai edes sertifikaatissa. Asia selvisi itselle kun soitin Enerventille syksyllä että jokos koneen softa hajosi kun alkoi LTOta täysillä ajamaan.

Hauskana kuriositeettina että kun raitisilma menee pari astetta pakkaselle ja pyynti +19C niin kone onkin jo huutamassa jälkilämmitystä...
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Joo, kyllähän tuo saunominen lämmittää kämppää. Huomasi perjantaina kun poltettiin takkaa jotta saatiin grillailtua makkarat saunomisen yhteydessä. Pomppas päälle 23 asteen sisälämmöt. Täytyy seurailla tuota lämpöä koko kämpässä kun seuraavan kerran saunotaan porukassa eli kiuasta poltetaan pitkään.

Tuo on siis suoraan siitä kun Pingu painaa LTOta täysillä ja saunomisen yms. lämpökuorman tuloksena poisto on yli +25C niin tuloilma menee pikkupakkasilla haarukkaan +21-23C joka sitten aika nopeasti muun lämpökuorman kanssa nostaa sisälämpöjä. Silloin kun ulkona on pakkasta, tuo ei haittaa kun sen saa käytettyä hyödyksi eli termarit nappaa osan ja muualtakin lämmönluovutus hidastuu. Plussakeleillä onkin sitten toinen juttu jos ei halua kulkea kylmillä lattioilla.
 
Huppe, ku sulla on samanlainen kone ku täällä. (mulla tosin se mlv) niin saatko koneen pukkaan tuloilmaksi raakaa ulkoilmaa? Esim. jos ulkona +15 sisä +21 niin paljonko on tulo?
saatko pyynnillä tulon tuonne +15asteeseen vai onko väkisin jotain +17-+18?

Itellä esim nyt on ulko+ 15 sisä +22 tulo +18 jäte +18

Laitoin pyynnin +17ja mulla käyttää maaviileää jäähdyttääkseen ilman tuonne pyydettyyn.

osaako huppe tai joku sanoa mikä tökkis?

Eikö nyky koneet saa tuotua "raakaa" sisälle, että pakosta menee kennon läpi.
 
Eikö nyky koneet saa tuotua "raakaa" sisälle, että pakosta menee kennon läpi.

Kyllä kaikista pitäisi löytyä kesäasento eli kennon ohitus, niin myös palloxista. Katsele vaan manuaalista, kyllä se siellä kerrotaan. Voit myös avata koneen kyljen ja järkeillä sitä kesäpellin toimintaa ihan livenä. Jonnin verran tuloilma saattaa lämmetä putkistossa välikatolla kun siellä alkaa olla jo aika lämmin. Vaikea sanoa onko 3c lämpenemä mahdollinen putkistossa, toi on niin pieni ero että lämpömittaritkin pitäis kalibroida.
 
Pitäskö sen kesäpellin liikkua? Mulla toi ei liiku mihinkään, ainakaan käsin
 
Kyllä kaikista pitäisi löytyä kesäasento eli kennon ohitus, niin myös palloxista. Katsele vaan manuaalista, kyllä se siellä kerrotaan. Voit myös avata koneen kyljen ja järkeillä sitä kesäpellin toimintaa ihan livenä. Jonnin verran tuloilma saattaa lämmetä putkistossa välikatolla kun siellä alkaa olla jo aika lämmin. Vaikea sanoa onko 3c lämpenemä mahdollinen putkistossa, toi on niin pieni ero että lämpömittaritkin pitäis kalibroida.

Tuossa on kesäasento automaagisella toiminnolla ja pelti oli eri asennossa kun talvella. Mittausanturit on kennon jälkeen heti, että tuo putkiston lämpeneminen ei siihen pitäis vaikuttaa. Pitää melkeen olla valloxille yhteydessä, että mikä on homman nimi. Ei tuossa ole mitään järkeä, ettei esim. illalla saa viileämpää ilmaa sisälle kun se kennossa pakkolämmitetään hieman. Nyt tuo maaviileä jäähdyttää tuota ilmaa vaikka ulkona olis tarjolla viileämpää.
 
Zone-sarja -42%
Tuossa on kesäasento automaagisella toiminnolla ja pelti oli eri asennossa kun talvella. Mittausanturit on kennon jälkeen heti, että tuo putkiston lämpeneminen ei siihen pitäis vaikuttaa. Pitää melkeen olla valloxille yhteydessä, että mikä on homman nimi. Ei tuossa ole mitään järkeä, ettei esim. illalla saa viileämpää ilmaa sisälle kun se kennossa pakkolämmitetään hieman. Nyt tuo maaviileä jäähdyttää tuota ilmaa vaikka ulkona olis tarjolla viileämpää.

Lienee normaalia että "suomalaista laatua" olevat "älykkäät" vehkeet ei toimi aivan kuin suunniteltu. Meilläkin Pingu laittelee omiaan, josta pitäisi ehtiä soittelemaan Enerventille. Ketjussa aiemmin mainittu "ominaisuus" että laittaa LTOn täysille kun raitisilma menee alle +8C toimii kuin nakutettu, mutta vastaavasti kun raitisilma menee yli +8C niin eipä tuo osaa pudottaa LTOn tehoja. Ihmettelin toissa lauantaina kun oli jotenkin kuuma sisällä aamupäivällä ja tutkin konetta niin pukkasi +22C sisään (pyynti +18C) ja kenno oli täysillä vaikka raitisilma oli luokkaa +15C. Lämpötila-asetuksen kun käytti hetken pienemmällä niin kone "heräsi". Arkisin tuo toimii suht ok kun laittaa hälyn päälle niin Pingu menee POISSA-tilaan (pienempi teho ja lämpötilan pudotus) ja kone herää toimimaan oikein.
Että kait se pallox toimii vähintään yhtä hyvin.:)
 
Tässä yhteydessä kyllä täytyy kehua meikäläisen Onnline Energyä(Flexit från Norge). Yksinkertainen logiikka perusversiona, saa lisähintaan älykapulan. Lämmitysvastuksen voi kytkeä kokonaan pois päältä jos haluaa, ja on ec-puhaltimilla. Eikä yrittänytkään jäätyä viime talvena(pyöriväkennoinen). Miinuksena ehkä hieman kalliit suodattimet, noin 60€ paketti. Vaihto tosin kerran vuoteen, eli kaiketi ihan linjassa..
 
Lienee normaalia että "suomalaista laatua" olevat "älykkäät" vehkeet ei toimi aivan kuin suunniteltu. Meilläkin Pingu laittelee omiaan, josta pitäisi ehtiä soittelemaan Enerventille. Ketjussa aiemmin mainittu "ominaisuus" että laittaa LTOn täysille kun raitisilma menee alle +8C toimii kuin nakutettu, mutta vastaavasti kun raitisilma menee yli +8C niin eipä tuo osaa pudottaa LTOn tehoja. Ihmettelin toissa lauantaina kun oli jotenkin kuuma sisällä aamupäivällä ja tutkin konetta niin pukkasi +22C sisään (pyynti +18C) ja kenno oli täysillä vaikka raitisilma oli luokkaa +15C. Lämpötila-asetuksen kun käytti hetken pienemmällä niin kone "heräsi". Arkisin tuo toimii suht ok kun laittaa hälyn päälle niin Pingu menee POISSA-tilaan (pienempi teho ja lämpötilan pudotus) ja kone herää toimimaan oikein.
Että kait se pallox toimii vähintään yhtä hyvin.:)

Itse en ole Pingun kanssa tähän asti huomannut mitään erikoista. Kohtalaisen tasaista lämpötilaa sisällä näyttää tältä kuulta vaikka ulkolämpötila tietysti heittänytkin aika villisti. Pari nousua tuolla ollut, lieneekö tuossa ollut enempi kaihtimet auki tai jotain.

Onkohan tuossa muuten jotain erillisiä kesäasetuksia joita KANNATTAA käyttää vai onko syytä olle koskematta kun tuntus toimivan järkevästi...
 

Liitteet

  • lämpötilat_toukokuu.webp
    lämpötilat_toukokuu.webp
    79 KB · Katsottu: 1 320

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse en ole Pingun kanssa tähän asti huomannut mitään erikoista. Kohtalaisen tasaista lämpötilaa sisällä näyttää tältä kuulta vaikka ulkolämpötila tietysti heittänytkin aika villisti. Pari nousua tuolla ollut, lieneekö tuossa ollut enempi kaihtimet auki tai jotain.

Onkohan tuossa muuten jotain erillisiä kesäasetuksia joita KANNATTAA käyttää vai onko syytä olle koskematta kun tuntus toimivan järkevästi...

Pingussa ei ole mitään peltejä tms. mutta löytyy ohjelma kesäyöjäähdytys, joka ei ainakaan mun mielestä toimi kunnolla. Ekalla softalla ei toiminut ollenkaan, päivityksen jälkeen ehkä jotenkin. Niin, Pinguun vaihdettiin uusi softa (ver.2.14) kuukausi käyttöönoton jälkeen koska emo ja ohjain eivät olleet "yhteensopivia" (sellaiset vaan tuli toimituksessa). Samassa nipussa tuli viallinen ohjauskaapeli eli me ei saatu aluksi toista ohjainta toimimaan ja oli siellä vielä joku muukin kytkentävirhe. No, katsotaan mitä tapahtuu kun ehdin taas soittaa Enerventille. Pientä sekoilua näyttäisi koneessa olevan ja tietääkseni EDA-softasta löytyy ainakin ver.2.17

Timba, sulla kun näyttää toimivan järkevästi niin anna olla (eikös sulla ollut tulo luokkaa +16). Ihan omallakin kokemuksella tehokkain tapa pitää mökki viileänä on mm. säätää tuloilman lämpötila riittävän alas, jolloin yöaikaan kone "jäähdyttää" ja massa ei pääse lämpiämään liikaa. Meillä tuloilma on edelleen +18C joka ainakin toistaiseksi riittää viilentämään sisätilat yön aikana normaaliksi. Pakettiin kuuluu tietysti se, että sälekaihtimet on päivällä sen verran kiinni ettei aurinko pääse suoraan paistamaan sisään ja POISSA-tilan pieni teho siirtää päivällä vähemmän lämmintä ilmaa sisään.

EDIT: Teillä on muutenkin varmaan 1-1,5C viileämpää kuin meillä eli Pingun sekoilut eivät välttämättä tunnu. Löytyy kyllä helposti koneen mittausnäkymästä jos sattuu oikeaan aikaan katsomaan (edellyttäen että on softa eikä yksilövika).
 
Joo, tuloilma on +16 ja kesäyön jäähdytystä en ole kokeillut. Kokeilen sitten kun oikeasti on lämmin pidempään. Täytyy vaan muistaa auringon puolen kaihtimet vääntää kiinni kun ei sisällä olla, ei pääse aurinko liikaa lämmittään. Pohjoisen puolen ikkunoista saa kuitenkin mukavasti valoa.

Näillä lämmöillä ei ollut vielä mitään liiallista lämpiämistä havaittavissa, mielenkiinnolla odotan oikeita helteitä kun yölämmötkin on korkealla. Silloin lienee järkevä vähän pistää koneen kierroksia päivällä pienemmälle, koska se tuloilma ei ilman jäähdytystä voi olla kylmempää kuin mitä se ulkoa ottaa. Onneksi vaihdettin tuonne pohjoisen puolelle tuo otto, eipähän nyt ainakaan auringonpaahteesta ilmaa ota. Se kun oli piirretty tuonne länteenpäin olevalle sivulle, sieltä se ois sittne kätevästi napannut ilta-auringon lämmittämää ilmaa.
 
Joo, tuloilma on +16 ja kesäyön jäähdytystä en ole kokeillut. Kokeilen sitten kun oikeasti on lämmin pidempään. Täytyy vaan muistaa auringon puolen kaihtimet vääntää kiinni kun ei sisällä olla, ei pääse aurinko liikaa lämmittään. Pohjoisen puolen ikkunoista saa kuitenkin mukavasti valoa.

Näillä lämmöillä ei ollut vielä mitään liiallista lämpiämistä havaittavissa, mielenkiinnolla odotan oikeita helteitä kun yölämmötkin on korkealla. Silloin lienee järkevä vähän pistää koneen kierroksia päivällä pienemmälle, koska se tuloilma ei ilman jäähdytystä voi olla kylmempää kuin mitä se ulkoa ottaa. Onneksi vaihdettin tuonne pohjoisen puolelle tuo otto, eipähän nyt ainakaan auringonpaahteesta ilmaa ota. Se kun oli piirretty tuonne länteenpäin olevalle sivulle, sieltä se ois sittne kätevästi napannut ilta-auringon lämmittämää ilmaa.

Kannattaa sitä kesäyöjäähdytystä sitten seurailla ja ehken muuttaa ainakin alaraja-asetusta. Pitää muistaa että jos yöllä työnnetään reilusti viileää ilmaa kanavistoon, se alkaa kondensoimaan eristämättömissä putkissa kun ympärillä oleva tila on reilusti lämpimämpää.
 
Kannattaa sitä kesäyöjäähdytystä sitten seurailla ja ehken muuttaa ainakin alaraja-asetusta. Pitää muistaa että jos yöllä työnnetään reilusti viileää ilmaa kanavistoon, se alkaa kondensoimaan eristämättömissä putkissa kun ympärillä oleva tila on reilusti lämpimämpää.

Hyvä pointti, eipä ois taas tullut mieleen tämäkään.

Voi tosin olla että sitä ei ees tarvi kun pitää ovet ja lävet kiinni lämpösellä ja kaihtimet säätelee järkevästi.

Oisko järkeä sitten päivällä ajaa konetta pienemmillä kierroksilla? Siis silloin kun ulkolämmöt reippaasti isommat kukin sisälämmöt?

Siis mikäli ongelma kuumuudesta tulee. Uskoisin että on nyt suorastaan luxusta verrattuna kerrostaloasumiseen jossa meni joskus viikkoja ettei yölläkään päästy alle 25 asteen.
 
Hyvä pointti, eipä ois taas tullut mieleen tämäkään.

Voi tosin olla että sitä ei ees tarvi kun pitää ovet ja lävet kiinni lämpösellä ja kaihtimet säätelee järkevästi.

Oisko järkeä sitten päivällä ajaa konetta pienemmillä kierroksilla? Siis silloin kun ulkolämmöt reippaasti isommat kukin sisälämmöt?

Siis mikäli ongelma kuumuudesta tulee. Uskoisin että on nyt suorastaan luxusta verrattuna kerrostaloasumiseen jossa meni joskus viikkoja ettei yölläkään päästy alle 25 asteen.

Joo, asian huomasin kun softapäivityksen jälkeen Pingu yritti ekan kerran työntää oikeasti viileää yöllä ja aamulla tuli nenään sellainen "kostea". Meillä kaikki kanavat menee yläpohjassa eristettynä, mutta kuitenkin .... eli nostin kesäyöjäähdytyksen alarajan +16C joka sekin lienee turhan viileää kovalla helteellä.

Meillä ainakin selvästi auttaa pienempi IV-teho päiväaikaan vs. viikonloppuna kun ollaan kotona ja kone käy normiteholla. Tuossa juuri mietin josko tekisi taas viikkokellolla ohjelman joka laittaa tehoa pienemmälle la-su. Mutta kuumuudesta ei välttämättä tule ongelmaa jos sitä ennakoi jo etukäteen eli pitää sisälämmöt alhaalla vaikka onkin kesä.
 
Tässä yhteydessä kyllä täytyy kehua meikäläisen Onnline Energyä(Flexit från Norge). Yksinkertainen logiikka perusversiona, saa lisähintaan älykapulan. Lämmitysvastuksen voi kytkeä kokonaan pois päältä jos haluaa, ja on ec-puhaltimilla. Eikä yrittänytkään jäätyä viime talvena(pyöriväkennoinen). Miinuksena ehkä hieman kalliit suodattimet, noin 60€ paketti. Vaihto tosin kerran vuoteen, eli kaiketi ihan linjassa..

Pyöriväkennoisen edut varmaan aikalailla samat kaikissa (merkistä riippumatta) joista tuo jäätymättömyys ja pieni lisälämmityksen tarve parhaita.
Aikanaan arvoin että Enerventistä että EDA vaiko ECE. Päädyin EDAan kun siinä saa säädellä juttuja aika vapaasti ja siihen saa ulkopuolisia ohjauksia (mm. häly). Käytännössä tarpeelliset jutut on ok, mutta softa on täynnä kaikenlaisia "toimintoja" joilla ei tee paskaakaan (tai ainakin ne toimii päin sitä) ja lisäksi softa on täynnä bugeja. Hauskana pointtina että tuossa saa jälkilämmitystä säädettyä vain joko on/off tai sama vko-/vuosikellolla, mutta ei lämpötilalla.
Pingussa on halvat suodattimet (joutuu vaihtamaan 2-3kk välein) eli 10 kpl suodatinpaketti riittää meillä vuodeksi ja maksaa Enerventin nettikaupasta postikuluineen alle 40e.
 
Eilen iv-koneen suodatinta imuroidessa rupesin miettimään ilmanvaihtoa jos asuu raksalla ennen muuttoa. Onko porukoilla ollut iv-kone päällä jo silloin? Joka tapauksessa ilmanlaatuhan on rakennusvaiheessa aika heikko.

Mistäs jengi muuten on hankkinut enerventteihin uusia suodattimia?
 
Eilen iv-koneen suodatinta imuroidessa rupesin miettimään ilmanvaihtoa jos asuu raksalla ennen muuttoa. Onko porukoilla ollut iv-kone päällä jo silloin? Joka tapauksessa ilmanlaatuhan on rakennusvaiheessa aika heikko.

Mistäs jengi muuten on hankkinut enerventteihin uusia suodattimia?

Mulla on iso pätkä sellasta "mattoa" josta sitten vaan saksilla leikkaan uudet suodattimet. Mistä tuli mieleen että ne pitäs vaihtaa! Pingvinissä siis näin, en tiiä minkälaiset suodattimet Pandionissa on.

Ja ei missään tapauksessa raksavaiheessa iv konetta päälle. Se kaikki raksapöly on sitten siellä kanavissa sen jälkeen. IV kone päälle vasta kun raksapölyt on siivottu muuttotarkastusta varten. Eli se ilmanlaatu on sitä mitä on jos siellä yöpyy. Yksi hyvä konsti on hankkia vanha asuntovaunu ja yöpyä siellä. Myy sitten seuraavalla raksaajalle kun oma tarve loppuu.
 
Enerventin nettikaupasta voi tehdä suodatintilauksen jatkuvana. Meille tulee Pandioniin uudet suodattimet 6kk välein. Nyt olen kaksi kertaa vaihtanut ja kyllä on olleet suodattimet paskaisia ton puolen vuoden jälkeen...
 
Back
Ylös Bottom