Omakotitalon ilmanvaihto ja lämmöntalteenotto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse kun aikoinaan selvittelin asiaa, niin monesta yhteydestä kävi ilmi, että taloa on taloudellisinta lämmittää nimenomaa niillä päälämmityslähteillä. Eli teidän tapauksessa sillä pumpulla ja takalla. Itselläni myöskin on pyöriväkennoinen iv-kone, eivätkä vastukset ole olleet koko talvena päällä. Lämmitysmuoto on suora sähkö(öljytäytteiset patterit ja lattiakaapelit), lämpötila tasaiset +21. Kovilla pakkasilla vedontunne hieman lisääntyy, muttei mitenkään häiritsevästi. Lähinnä kai kyse on siitä, että miten ihmiset reagoivat vedon tunteeseen. Teillähän oli myös käsittääkseni pieniä lapsia, joten he saattavat palella helpostikin. Mutta kokeilemallahan se selviää. Itse olen peruslaesgi, joten mulla on kuuma avannossakin..:nolo:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tällaset lukemat sain irti tuosta Pingvinistä:

Raitisilma: -4,1
Tuloilma: 17,1 (nyt siis asetus 17 astetta)
Tuloilma LTO:n jälkeen: 15,2
Poistoilma: 20,6
Jäteilma: -0,8

EBTS:n mittari näyttää että ulkona ois -6,5 astetta nyt.

Tästä jo lämpöpumpun säätöketjussa mainitsin, mutta laitan nyt tänne niin ei liikaa sotketa tätä IV puolen juttua sinne. Eli nyt kaipaisi vähän mielipidettä siitä, että kannattaako tuota tuloilman tasoa tiputtaa? Näillä pakkasilla pitäisi olla 15 astetta jos ei halua että vastus lämmittää ollenkaan.

Tuo muuten näytti samassa valikossa Lämmitys 150, eli onko tuo nyt sitten vastuksen kulutus Watteina vai mitä tuo meinaa? En heti löytänyt manuaalista tuohon mitään selitystä. Tuo tippui jostain 170-180 väliltä tuohon 150 kieppeille kun tiputin tuota tuloilmaa asteen.

Mutta siis kannattaako tuota vielä tiputtaa? Se nimittäin varmasti tarkoittaa sitä, että maalämpöpumpulta pitää tehoja nostaa. Mutta onko tuossa enää järkeä, jossain tuossakin varmaan kulkee raja? Ja jos tuota tuloilmaa kovin tiputtaa niin lienee alkaa tuntumaan jo vetoakin sitten...

Sulla lienee paperimanuaali joka out-of-date (osin). Hae Enerventin sivuilta viimeinen manuska sähköisenä (taisi olla EDA_2011_3). Sieltä löytyy selitys myös tuohon eli Lämmitys 150 = jälkilämmitys 50% teholla päällä (=200W).

Kävin katsomassa koneen mittauksia ja tulo (pyynti) +18C, raitisilma -1,5C, LTO tulo +19C, poisto +21,6C, jäteilma +1C ja Lämmitys 115 (400x0,15=60W).

Meillä tuo +18C on kuten jo jossain aiemmin mainitsin, +17C menee vielä kun on kuuma syystä tai takasta, ruoanlaitoista, vieraista yms. Laitan tulon takaisin +19C heti kun sen ilman jälkilämmitystä saa. Raja menee siis siinä, missä ei vielä tunnu vetoa (voi tietysti vaihdella tapauskohtaisesti). Eli ei tuolla kannata ainakaan ryhtyä viilentämään ihan vain säästääkseen muutaman kilowatin ja maksaakseen sen sitten toista kautta ihan huomaamatta.

Paljon sulla 69T on sisälämmöt talossa? Meillä 21. Tuolla tietysti merkitys, eli jos pitää vaikka 23 tai vaikka 18 astetta tai jotain muuta.

En mä tuota tuosta 17 asteesta varmastikaan laske. Ei tuo niin paljon kuluta. Mutta tuo 19 astetta tuntuu vähän turhan isolta kun sisällä tavoite 21 astetta. Vielä ei ainakaan kukaan ole vilua valittanut vaikka tuo 17 eilen pistin. Vaimo kyllä sanoo aikasta nopeesti jos alkaa vetoa tuntumaan. Pojat nyt on aina kalsareillaan, ei niitä helpolla palele. Joskus pitäs kokeilla jäähdyttää tää mökki 15 asteeseen ja kokeilla että alkaako meneen vaatteet vapaaehtosesti päälle.

Täytyy muistaa tuo manuaali printtailla duunissa, oma printteri kun lähti kierrätykseen useampi kk sitten.

Mulla on nyt 10-astetta tuloilma ja toki se välillä vähän ylempänäkin seilaa, jos LTO saa enemmän irti näillä keleillä. Ennen LTO:n talviasentoa mulla oli alimmillaan 5-astetta tuloilma, enkä huomannut silläkään mitään vetoa. Tosin mulla nyt ei ole tapana ylivaatettaa itseäni. En esim. ymmärrä talvivaatteita ollenkaan. Kovimmilla pakkasilla jos laittaa pitkähihaisen paidan syystakin alle, niin se on vähintään riittävä. Muuten t-paita on riittävä ympäri vuoden. Sandaalit vaihdoin joulukuun puolessa välissä pois, koska ne piti lunta vähän huonosti. Pipo on ainoa fiksu talvivaate. Eli kokeilkaa milloin on liian kylmä torpassa. Se voi olla yllättävän alhaisissa lämmöissä ja naisistahan sen näkee helposti milloin on kylmä.

Zone-sarja -42%
Eli kokeilkaa milloin on liian kylmä torpassa. Se voi olla yllättävän alhaisissa lämmöissä ja naisistahan sen näkee helposti milloin on kylmä.
Meillä on sisällä 21-22 astetta, itse olen kotona ympärivuoden pelkät shortsit jalassa. Emännällä puolestaan ympärivuoden kylmä, joten siltä on turha kysyä milloin on kylmä tai kuuma. :)

Meillä on sisällä 21-22 astetta, itse olen kotona ympärivuoden pelkät shortsit jalassa. Emännällä puolestaan ympärivuoden kylmä, joten siltä on turha kysyä milloin on kylmä tai kuuma. :)

Vähän sama täälläkin. Vaimolla aina villasukat jalassa, kesälläkin jos ei kuumin helle ole. Sohvalla kun kattoo telkkaria, niin aina joku viltti päällä. Mä en käsitä miten ne kykenee paleleen silleen.

LoftYokel: Tuosta viileämmästä tuloilmasta on varmaan se hyöty, että se pitää sitten lattioita lämpimämpinä kun ilmaa ei lämmitetä?

LoftYokel: Tuosta viileämmästä tuloilmasta on varmaan se hyöty, että se pitää sitten lattioita lämpimämpinä kun ilmaa ei lämmitetä?

Juuri näin. Lattiat on lämpöiset ja se tulee maalämmöllä 1,2kW jälkilämmitysvastuksen sijaan.

Vaikea sanoa paljonko vaikutus on asteissa verrattuna siihen että olisi lämmin tuloilma... n.2,5-astetta on lattiat lämpöisemmät kuin sisäilma.

Paljon sulla 69T on sisälämmöt talossa? Meillä 21. Tuolla tietysti merkitys, eli jos pitää vaikka 23 tai vaikka 18 astetta tai jotain muuta.

En mä tuota tuosta 17 asteesta varmastikaan laske. Ei tuo niin paljon kuluta. Mutta tuo 19 astetta tuntuu vähän turhan isolta kun sisällä tavoite 21 astetta. Vielä ei ainakaan kukaan ole vilua valittanut vaikka tuo 17 eilen pistin. Vaimo kyllä sanoo aikasta nopeesti jos alkaa vetoa tuntumaan. Pojat nyt on aina kalsareillaan, ei niitä helpolla palele. Joskus pitäs kokeilla jäähdyttää tää mökki 15 asteeseen ja kokeilla että alkaako meneen vaatteet vapaaehtosesti päälle.

Täytyy muistaa tuo manuaali printtailla duunissa, oma printteri kun lähti kierrätykseen useampi kk sitten.

Unohtui tuo mainita...eli meillä on lämpötilat haitarissa makkarit n. +20C, kosteat +23C ja keskialue (k+rt+oh+et) +22C, paitsi käytännössä takan myötävaikutukuksella +23-24C. Pientä kokeilua/säätöä jatkuvasti työnalla, kun tuo keskialueen lämpötila tuntuu nousevan liian ylös ja kosteisiin olisi tarve saada lisää. Menovesi periaatteessa riittävän kuumaa ja tuolla käyrällä talli-/varastopuolella pysyy vielä +13C kun ulkona -30C.

Tuloilma +19C kompensoi matalampaa lämpöä lattiassa kun aletaan olemaan plus-puolen lämpötiloissa ja kun sen puhaltimien sähköllä saa niin miksei. Tuleehan kesällä paljon lämpimämpääkin (jos ei ole jäähdytystä).

Mikset lataa manuaalia (pdf-tiedosto) koneelle. Sieltä helppo katsoa kun jotain tarvii...:)

Tammikuun kulutus 2.8MWh lämpöön (lämmitys + käyttövesi), takkaa polteltu kovemmilla pakkasilla joka päivä. Onkos tuo nyt paljon vai vähän. Talo on jotain 500m3 ja sisälämpö huitelee 25 asteessa tai vähän alle. Vettä menee 12 kuutiota kuussa.

Oikeasti luulen että aukoissa ilmansulku falskaa talotehtaan jäljiltä, muuten vois pistää sisälämmön pienemmällekin ilman vedon tunnetta. Tarvii hommata se infrapunamittari jostain biltemasta ja tsekkailla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos ostat Biltemasta sen mittarin niin osta se kalliimpi, maksoi 53 euroa. Se on oikeesti ihan pätevä peli.

Seurailin tuossa ennen saunaa ja saunan jälkeen noita IV koneen lämpölukuja. Ennensaunaa oli poistoilma n. 20 asteista. Saunan jälkeen kun avasin kattoventtiilin, niin tuo nousi 26 asteeseen jolloin se työnsi huoneilmaan parhaimmillaan yli 20 asteista ilmaa 16 asteisen sijaan. Että hyvin tuokin tuntus lämpöä jakavan. Nyt ei valitettavasti ehdi seurailla miten pitkään tuo lämmittää kun pitää lähtee nukkumaan. Näät on taas näitä meikäläisen "kenttäkokeita". ;)

Seurailin tuossa ennen saunaa ja saunan jälkeen noita IV koneen lämpölukuja. Ennensaunaa oli poistoilma n. 20 asteista. Saunan jälkeen kun avasin kattoventtiilin, niin tuo nousi 26 asteeseen jolloin se työnsi huoneilmaan parhaimmillaan yli 20 asteista ilmaa 16 asteisen sijaan. Että hyvin tuokin tuntus lämpöä jakavan. Nyt ei valitettavasti ehdi seurailla miten pitkään tuo lämmittää kun pitää lähtee nukkumaan. Näät on taas näitä meikäläisen "kenttäkokeita". ;)

Sullakin taisi olla puukiuas saunassa kuten meillä. Omasta kokemuksesta olevaa "mutua" eli vastaavilla poistoilman lämmöillä pikkupakkasilla riittänee aamulle saakka (IV-kone menee pelkällä LTOlla ilman jälkilämmitystä). Ainakin eilen meidän sauna pukkasi riittävästi lämpöä yli 6h kun pakkasta oli n. -6C.

Sullakin taisi olla puukiuas saunassa kuten meillä. Omasta kokemuksesta olevaa "mutua" eli vastaavilla poistoilman lämmöillä pikkupakkasilla riittänee aamulle saakka (IV-kone menee pelkällä LTOlla ilman jälkilämmitystä). Ainakin eilen meidän sauna pukkasi riittävästi lämpöä yli 6h kun pakkasta oli n. -6C.

No siis joo, en nyt tullut kattoneeksi paneelia, mutta sisälämpöäjä se nosti ja on edelleen eilistä päivää korkeammalla melkein asteen. Että kyllä se kohtuu pitkään senverran lämpöstä antaa, että pelkällä LTO:lla pärjää. Ja puukiukaasta kyse.

Tuleekin väkisin mieleen, että oiskohan joku kiertoilmatakka MLP talossa parempi kuin varaava? Sehän antaisi nopeasti lämmintä ilmaan jonka LTO sitten jakaa muuallekin taloon? Kuhan mutuilen taas...

Menisi kyllä tuonne huoltopuolelle, mutta....

Olettekos muistaneet puhdistaa/vaihtaa IV-koneen suodattimet vaikka onkin talvi. Meillä Pingviinin F5-tasosuodattimien vaihtoväli on 2kk, paitsi näin talviaikaan kesti vajaa 3kk. Nytpä ongelma ei olekaan tulo- vaan poistosuodatin joka kohtuu paskanen. Siihen tietysti syynä lämmityskausi ja kuiva sisäilma jonka mukana kulkeutuu pölyä suodattimen tukkeeksi.

Itse asiassa yo. maininta löytyy kyllä paremmin asiansa tietävistä manuaaleista ja ohjeista, joskin niitä ei suomi-poika lue tai usko....:)

Menisi kyllä tuonne huoltopuolelle, mutta....

Olettekos muistaneet puhdistaa/vaihtaa IV-koneen suodattimet vaikka onkin talvi. Meillä Pingviinin F5-tasosuodattimien vaihtoväli on 2kk, paitsi näin talviaikaan kesti vajaa 3kk. Nytpä ongelma ei olekaan tulo- vaan poistosuodatin joka kohtuu paskanen. Siihen tietysti syynä lämmityskausi ja kuiva sisäilma jonka mukana kulkeutuu pölyä suodattimen tukkeeksi.

Itse asiassa yo. maininta löytyy kyllä paremmin asiansa tietävistä manuaaleista ja ohjeista, joskin niitä ei suomi-poika lue tai usko....:)

Täytyypä tunnustaa että pari kertaa vuodessa tulee vaihdettua. Hienosuodatin putsattua ja kerran vuodessa vaihdettua. Pari kertaa vuodessa imuroin koneen kanssa sisältä ja tsekkaan että kunnossa.

Heitetään tähän perään toinen kysymys.

Onko kukaan teettänyt ilmanvaihtoputkiston putsausta? Kaveri joka oli mun VT ja itsekin rakensi vuotta aikaisemmin kuin minä teetti viime vuonna putkien putsauksen ja sääkön. Hinta ei ollut paha ja kt-vähennyksistäkin aika paljon takas.

Kaveri sanoi että kannattaa nimenomaan uudiskohteessa 1 - 2 vuotta valmistumisen jälkeen teettää iv-röörien putsaus.

Samalla voisi käydä läpi huonekohtaiset säädöt kun en ole ihan varma menikö 1. kerralla oikein.

Vaihdoin viimekuun alussa, oli aika paskasia. Kaveri toi rullan tuota suodatinkangasta, jotta saan siitä leikeltyä palasia. Yritän 2 kk välein vaihtaa vaikka manuaalissa lukee 3-4 kk, oli törkeen paskasia 3 kk jälkeen molemmat suodattimet.

Miten muuten tuo Pingviini käyttäytyy kun säätää sisään tulevan lämmön esim. 16 asteeseen? Silloin ei tällasilla pikkupakkasilla tarvi lämmitysvastusta, mutta antaako se viileempää sisään kuin mitä LTO tekee jos tuo raja on alhainen? Seurailin taas tuossa saunan jälkeen lukuja ja lämmöt LTO:n jälkeen oli 19 astetta ja kämppään puhallettava näytti silti 16 astetta. Eli antaako se turhaan kylmempää jos tuo raja on alle sen mitä LTO saa talteen? Eli pitääkö tuota säädellä pakkasen mukaan jos haluaa optimoida sähkön kulutusta? Turha sitä on kylmää ilmaa sisään työntää ja lämmittää lattioita jos koneelta lämpimämpääkin saisi.

Vaihdoin viimekuun alussa, oli aika paskasia. Kaveri toi rullan tuota suodatinkangasta, jotta saan siitä leikeltyä palasia. Yritän 2 kk välein vaihtaa vaikka manuaalissa lukee 3-4 kk, oli törkeen paskasia 3 kk jälkeen molemmat suodattimet.

Miten muuten tuo Pingviini käyttäytyy kun säätää sisään tulevan lämmön esim. 16 asteeseen? Silloin ei tällasilla pikkupakkasilla tarvi lämmitysvastusta, mutta antaako se viileempää sisään kuin mitä LTO tekee jos tuo raja on alhainen? Seurailin taas tuossa saunan jälkeen lukuja ja lämmöt LTO:n jälkeen oli 19 astetta ja kämppään puhallettava näytti silti 16 astetta. Eli antaako se turhaan kylmempää jos tuo raja on alle sen mitä LTO saa talteen? Eli pitääkö tuota säädellä pakkasen mukaan jos haluaa optimoida sähkön kulutusta? Turha sitä on kylmää ilmaa sisään työntää ja lämmittää lattioita jos koneelta lämpimämpääkin saisi.

Pingviini käyttäytyy törkeästi tavallisia ihmisiä kohtaan....
Tätä jo viime syksynä selvitin eli laitteeseen laitettu "energiatehokkuushömpötin ver.XXXX" joka laittaa LTOn täysille (LTO=100) kun ulkoilman lämpötila menee alle +8C. Meillä se tarkoittaa helvettiä ulkoilman lämpötilan ollessa välillä 0 - 8C eli tuloilman lämpötila seilaa välillä 19-22C eli kun lämmittää saunan tai takan tms. niin sisällä on kuuma jne.

Enerventti lataa lisää kuumaa eli tuo viritys on laitettu laitteeseen VTTn sertifikaatin vuoksi jotta näyttäisi vuosihyötysuhde hyvältä....ei sitä voi enempää lämpöä laittaa mökkiin kuin mitä se tarvitsee...

Tuosta asiasta pitää ottaa vielä eräpallo tässä kevään aikana Enerventin kanssa jotta saadaan yhteisymmärrys siitä mikä on tarpeen ja mikä ei...VTTn serteistä viis...

Että älä Timba79 huoli noista +16C tuloista kun se ei ole ongelma vaan tuo ylilämpö....

Joo, kyllähän tuo saunominen lämmittää kämppää. Huomasi perjantaina kun poltettiin takkaa jotta saatiin grillailtua makkarat saunomisen yhteydessä. Pomppas päälle 23 asteen sisälämmöt. Täytyy seurailla tuota lämpöä koko kämpässä kun seuraavan kerran saunotaan porukassa eli kiuasta poltetaan pitkään.

Latest posts

Back
Ylös Bottom