Omakotitalon energiankulutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Meinasi jo unohtua tämä homma. Päivän myöhässä vasta laitoin luvut ylös, eli tänään.

Pumpun oma sähkömittarihan tilttasi / meni muutenvaan sellaisiin asetuksiin että ei näytä enää kulutusta, näyttö toimii edelleen, mutta lukuja ei siis enää näy.

Sähköä mennyt kokonaisuudessaan 1110 kwh. Vettä lotrattu 14 kuutiota.

Pumppu käynyt 210 tuntia joista käyttövettä tehty 68 tuntia.

Vaikka pumpun mittari paskana, niin noista luvuista helppo päätellä mihin on sähkö taas mennyt. Täytynee tehdä aikaisempien lukujen perusteella joku käppyrä mistä näkee paljonko menee sähköä kun kompura on päällä niin ja niin kauan.

Käyttöveteen mennyt se n. 160 kwh ja lämmitykseen vähän reilu 300 kwh. Käyttösähköön pärähtänyt siis taas yli 600 kwh. No nyt on jo kyllä lämmitelty auton sisätiloja ja moottoria aika reilusti, eli talvikuukausina olen valmis sen 600 kwh hyväksymäänkin. Ne kesäkuukausien 500 - 600 kwh / kk lähinnä ihmetyttää.

Mitä vertailee Käikäleen ja Loftiksen lukuihin niin aika samossa näytetään menevän, paitsi siis käyttösähkön osalta. Käyttöveden tekemiseen menee about 4 - 5 tuntia / kuutio.

Jos käikäleellä 8 kw:n pumppu niin lämmitykseen mennyt about reilu 400 kwh ja käyttöveteen suurinpiirtein 80 kwh, eli käyttösähkö puolet meidän vastavasta.

Loftikselle oli vissiin 10 kwh:n pumppu eli sen pitäisi ottaa enemmän / käyttötunti. Veikkaan että jotain 20% ottaa enemmän kuin mun 8 kw:n vastaava. Lofiksella siis mennyt lattiaan about 650 kwh ja käyttöveteen jotain vähän alle 40 kwh. Loftiksellakin siis vain n. 350 käyttösähköön.

ps. yritin aloittaa sähkösyöpön etsinnän mutta Motonetin kwh-mittari oli sekin hajonnut.

Marraskuu: 1054kWh (kok.kulutus talo & talli), 4m3 vettä, 382 käynnistystä, 266h käynnissä, 13h veteen.

Yritin tossa edellisessä viestissä vähän arvioida sunkin lämmityskulutusta ja mun mielestä luvut tuntui vähän suurilta. Mulla mennyt lämmitykseen noin 1,7 / m2 (181m2 kokolämmintä) ja sulla n. 3,2 / m2 (laskin sulle 210m2 mukaan).

Voisko tuo johtua siitä että kaivosta tulee jo lähteäpäälle sen verran kylmempää tavaraa kuin mulla?

Marraskuu: kaukolämpö 1169 kwh, sähkö 474 kwh, vesi 8 kuutioa.

Talo 175/205m2 ja ilmatilavuus 550m3. Asukkaita 4. Ei puolilämpimiä tiloja.

Marraskuu: kaukolämpö 1169 kwh, sähkö 474 kwh, vesi 8 kuutioa.

Talo 175/205m2 ja ilmatilavuus 550m3. Asukkaita 4. Ei puolilämpimiä tiloja.

Mitäs tuo kaukolämpö-kwh maksaaa tänäpänä? Onko siinä kiinteitä kustannuksia?

Ei kyllä kovinkaan paha kulutus. Varsinkin kun kaukolämmön kwh muistaakseni halvempi kuin sähkön.

Tätyy myös ottaa huomioon se, että kuutioita on aika paljon. Yli 3 metrinen huonekorkeusneliö haukkaa huomattavasti enemmän kontra perus 2,5m huonekorkeusneliö.

marraskuu kokonaiskulutus 848kWh

tiedot:
144neliötä lämmintä ja 14neliötä puolilämmintä.
624 kuutiota.

teen testin nyt tässä silleen, että 1.12 nappasin lattialämmöt joka paikkaan päälle viikon päästä katon kulutuksen ja sitten viikko pelkällä ilpillä. vertaillaan pikkasen. pakkanen tosin voi olla kireempi ilppi jaksolla mutta ei se mitään. leivinuunissa tulet suunnilleen joka toinen vrk.

Mitäs tuo kaukolämpö-kwh maksaaa tänäpänä? Onko siinä kiinteitä kustannuksia?

Ei kyllä kovinkaan paha kulutus. Varsinkin kun kaukolämmön kwh muistaakseni halvempi kuin sähkön.

Tätyy myös ottaa huomioon se, että kuutioita on aika paljon. Yli 3 metrinen huonekorkeusneliö haukkaa huomattavasti enemmän kontra perus 2,5m huonekorkeusneliö.

Kuukausimaksu on n. 30 eur/kk. Ensi vuonna siirtyvät kausiperusteiseen energiamaksuun: Talvi 6,95 eur/kwh, kevät ja syksy 5,33 eur/kwh ja kesä 4,78 eur/kwh. 2010 oli muistaakseni 4,8 eur/kwh, joten aika mukava hinnan nousu lyhyeen aikaan.

Talo on 1.5 krs, jonka alakerta on 3m ja yläkerta matalampi. Yläkerrassa tein sivukolmiot lämpimiksi, joka tuo kuutioita lisää, mutta säästää lämmityksessä.

Unohtu mainita että mä polttelen takkaa jonkin verran, mikä selittää kulutusta.

edit, hinnat korjattu

Yritin tossa edellisessä viestissä vähän arvioida sunkin lämmityskulutusta ja mun mielestä luvut tuntui vähän suurilta. Mulla mennyt lämmitykseen noin 1,7 / m2 (181m2 kokolämmintä) ja sulla n. 3,2 / m2 (laskin sulle 210m2 mukaan).

Voisko tuo johtua siitä että kaivosta tulee jo lähteäpäälle sen verran kylmempää tavaraa kuin mulla?

Todennäköisesti näin. -5 menee jo kaivoon ja se saavutetaan viidessä minuutissa levon jälkeen. Näytti olevan lämmitysjakson pituuskin luokkaa 3 tuntia eli kyllä tässä nyt hommat on aivan pielessä. Täytyy soitella putkarille taas maanantaina, kun ei se tunnu mitään kiirettä pitävän.

Pistin tikun uudelleen pumppuun, että näen lepojakson pituuden. Se näyttäis olevan jotain max puolen tunnin paikkeilla, kun oli jo uudelleen ehtinyt tässä välissä käynnistyä kun tänne kirjoittelin.

Lokakuun kulutus oli 803kWh ja marraskuu 927kWh. Vettä lokakuu 9m3 ja marraskuu 8m3. Uusi asukas on tehnyt sen et lämpöjä on nostettu hieman ja 24h joku kotona. Lokakuun puolella Fortum vaihtoi Älyboxin meille ja luulin et pääsen seuraamaan päiväkohtaista kulutusta netistä. Eipä toimi näin eli ei ollu mulle mitään iloa uudesta mittarista.

Lokakuun kulutus oli 803kWh ja marraskuu 927kWh. Vettä lokakuu 9m3 ja marraskuu 8m3. Uusi asukas on tehnyt sen et lämpöjä on nostettu hieman ja 24h joku kotona. Lokakuun puolella Fortum vaihtoi Älyboxin meille ja luulin et pääsen seuraamaan päiväkohtaista kulutusta netistä. Eipä toimi näin eli ei ollu mulle mitään iloa uudesta mittarista.

Meillekin tuli noin vuosi sitten fortumin etäluettava mittari ja vasta tän vuoden marraskuun alusta alkoi netissä näkymään tiedot. Siis sähkönmyyjän kautta, ei verkkoyhtiön. Meillä siis Vattenfall.

Nyt alkaa kilowatit palamaan taloissa. Jyväskylässä -17 ja kiristyy. Poikien kanssa saunottiin ja poltettiin takassa kunnon tulet. Saas nähdä rikotaanko -20 ensiyönä...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lokakuun lukemat (136+54m2/218brm2, 353+137m3, 3hlö):
- sähkö 328kWh
- vesi 6m3
- auringosta tullut n. 90kWh
- öljyä menee oletettavasti (ainakin kun poltin käy niin lasin läpi näkyy liekki :D )

En tiedä mikä on kun kaikki kulutusosiot pienenee...

Vertailuna vuosi sitten meni 8m3 vettä ja sähköä 351kWh (auringosta ei ole lukua).

Hupella näyttää olevan kohtuu lukemat 1:1 lämmitysjärkässä vs. omat :thumbs:

Marraskuun lukemat (136+54m2/218brm2, 353+137m3, 3hlö):
- sähkö 325kWh
- vesi 7m3
- aurinkoa vähän tarjolla eli joku 2-4kWh eli helmikuuta odotellessa
- öljyä menee enenevässä määrin, pakkasta on jo -19C vaikka ollaan vain etelässä

Edelleen sähkönkulutuksen pienempi trendi vuoden takaiseen jatkuu vaikka kaiken kaikkiaan pitäisi olla sama tai isompi. No hyvä näin :)

Kuukausimaksu on n. 30 eur/kk. Ensi vuonna siirtyvät kausiperusteiseen energiamaksuun: Talvi 6,95 eur/kwh, kevät ja syksy 5,33 eur/kwh ja kesä 4,78 eur/kwh. 2010 oli muistaakseni 4,8 eur/kwh, joten aika mukava hinnan nousu lyhyeen aikaan.

Talo on 1.5 krs, jonka alakerta on 3m ja yläkerta matalampi. Yläkerrassa tein sivukolmiot lämpimiksi, joka tuo kuutioita lisää, mutta säästää lämmityksessä.

Unohtu mainita että mä polttelen takkaa jonkin verran, mikä selittää kulutusta.

edit, hinnat korjattu

Eli periaatteessa siirtomaksujen tilasta kaukolämmössä maksetaan sitten korkeampaa kuukausimaksua. Periaatteessa talvihinta on matalampi koska kuukausimaksu jakautuu useamman kilovatin kesken. Kesällä tuo 30 pelkkää kiinteetä maksua on melko kova.

Todennäköisesti näin. -5 menee jo kaivoon ja se saavutetaan viidessä minuutissa levon jälkeen. Näytti olevan lämmitysjakson pituuskin luokkaa 3 tuntia eli kyllä tässä nyt hommat on aivan pielessä. Täytyy soitella putkarille taas maanantaina, kun ei se tunnu mitään kiirettä pitävän.

Pistin tikun uudelleen pumppuun, että näen lepojakson pituuden. Se näyttäis olevan jotain max puolen tunnin paikkeilla, kun oli jo uudelleen ehtinyt tässä välissä käynnistyä kun tänne kirjoittelin.

4,5h käy ja 0,5h lepää. No ei ainakaan tuu käynnistyksiä liikaa.

4,5h käy ja 0,5h lepää. No ei ainakaan tuu käynnistyksiä liikaa.

Aika karuja lukuja kyllä. Muistasin että mulla oli tällaisia viimetalvena kun oli kovimmat pakkaset. Nyt kun kattein EBTS:n seuraamaa sähkönkulutuskäppyrää niin näyttäisi että käy n. 2 h ja lepää n. 1h ja pakkanen kirii koko ajan, nyt jo melkein -19 taulussa.

Marraskuu 1115 kWh käyttösähköön...

Marraskuu_12.jpg

Tähän mennessä mennyt tänä vuonna karvan alle 10 000kWh.

Marraskuu 1115 kWh käyttösähköön...

Marraskuu_12.jpg

Tähän mennessä mennyt tänä vuonna karvan alle 10 000kWh.

Ei helevetti. Sulla tais olla aika iso talo? Yhden tuttavan energiankulutus huolestuttaa, sillä on maalämpö ja menee silti 20000kWh vuoteen sähköä. Talokin on kyllä isohko mutta ei mikään mahdoton. Itse pääsen samaan lukemaan ihan sähkövastuksilla eikä tämä 188m2 talokaan nyt mitenkään pieni ole.

Ei helevetti. Sulla tais olla aika iso talo? Yhden tuttavan energiankulutus huolestuttaa, sillä on maalämpö ja menee silti 20000kWh vuoteen sähköä. Talokin on kyllä isohko mutta ei mikään mahdoton.

No 220m2 lämpimiä tiloja + 7m2 ulkovarasto, jossa sähköpatterilämmitys. Talo ja vesi siis kaukolämmöllä. Peruskulutus näyttäisi olleen marraskuussa alimmillaan yöllä 0,5kWh luokkaa (vasta kuun alusta olen nähnyt kulutuksen netistä). Eli toi tekee sen 360kWh kuussa. Loput sitten valoja, saunaa, viihdelaitteita, pyykin- ja astianpesua yms. Kaikki koneet on kyllä uusia ja energialuokaltaan hyviä.

Kesällä meni vähimmillään kuussa n. 600kWh, kun ei paljoa valoja poltella. Aika paljon kuitenkin kun muihin täällä vertaa ;)

Meillä on joka huoneessa reippaasti valotehoa, niinkuin aiemmin jo mainitsin, eli kun räpsäisee melkein missä vaan huoneessa valot päällee, niin 300-500W palaa välittömästi. Noi pitkät palkit on saunasta. 10,5kW sauna on normaalisti päällä 2-3h ja se on sitten se n. 20kWh/kerta. Arviolta kuvaajasta sanoisin, että 7 kertaa on saunottu marraskuussa. Aika paljon lapset meinaa jättää valoja päälle pitkäksikin aikaa.

edit: Kaukolämpöön meni viime vuonna 24 000kWh ja ekat 10kk tänä vuonna 19 700kWh.

Meillä 1000 käyttösähköön (mukana ILP sekä tehosyöppö Valloximme) ja 1000 (veden)lämmitykseen. Yhteensä 2004kwh Marraskuussa. 17320kWh vuoden 2012 aikana.

- - - Updated - - -

No 220m2 lämpimiä tiloja + 7m2 ulkovarasto, jossa sähköpatterilämmitys. Talo ja vesi siis kaukolämmöllä. Peruskulutus näyttäisi olleen marraskuussa alimmillaan yöllä 0,5kWh luokkaa (vasta kuun alusta olen nähnyt kulutuksen netistä). Eli toi tekee sen 360kWh kuussa. Loput sitten valoja, saunaa, viihdelaitteita, pyykin- ja astianpesua yms. Kaikki koneet on kyllä uusia ja energialuokaltaan hyviä.

Kesällä meni vähimmillään kuussa n. 600kWh, kun ei paljoa valoja poltella. Aika paljon kuitenkin kun muihin täällä vertaa ;)

Meillä on joka huoneessa reippaasti valotehoa, niinkuin aiemmin jo mainitsin, eli kun räpsäisee melkein missä vaan huoneessa valot päällee, niin 300-500W palaa välittömästi. Noi pitkät palkit on saunasta. 10,5kW sauna on normaalisti päällä 2-3h ja se on sitten se n. 20kWh/kerta. Arviolta kuvaajasta sanoisin, että 7 kertaa on saunottu marraskuussa. Aika paljon lapset meinaa jättää valoja päälle pitkäksikin aikaa.

edit: Kaukolämpöön meni viime vuonna 24 000kWh ja ekat 10kk tänä vuonna 19 700kWh.
Okei joo, muistelin että olisi ollut maalämpötalo. Kaukolämpö selittääkin noin "hurjan alhaiset" sähkökulutukset.

Ei helevetti. Sulla tais olla aika iso talo? Yhden tuttavan energiankulutus huolestuttaa, sillä on maalämpö ja menee silti 20000kWh vuoteen sähköä. Talokin on kyllä isohko mutta ei mikään mahdoton. Itse pääsen samaan lukemaan ihan sähkövastuksilla eikä tämä 188m2 talokaan nyt mitenkään pieni ole.

Jos tuo kaiken muun sähkönkulutus ei kaverillasi ole mikään älytön, niin sanoisin äkkiä että maalämmön säädöt pielessä kunnolla ja/tai kaivossa vikaa. Tosin ei tullut tässä ilmi, että onko tuttavasti talo uusi vai vanha? Jossain vanhemmassa isossa talossa ei varmaan mikään ihmeellinen kulutus enää.

Suositut

Back
Ylös Bottom