Omakotitalon energiankulutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En mä ainakaan edes harkinnut pöytäkonetta kun entinen läppäri tilttasi pari viikkoa sitten. Uus halisläppäri Gigantista tilalle, eli tällaanen 500 euron Acer. Voi parinvuoden päästä uusia kun hajoaa kuitenkin takuuajan jälkeen. :D Näät ei vie sähköä juuri mitään ja mä ainaki tykkään ottaa koneen syliin ja näpytellä sohvalla. Tässä se on aina meillä yläkerran aulassa. Tosin välillä tuntu että pitäs olla kaksi konetta kun aina tähän kaksi ihmistä saa jonon aikaiseksi. :D
Mun 15" läppäri, kaapelimodeemi ja erillinen wlan-purkki vie yhteensä 30-50W, riippuu tekeekö läppärillä mitään. Jos pelaa niin varmaan lähempänä 100W mutta testasin leffaa katsomalla ja 50W näytti mittari, samassa jatkojohdossa nuo kaikki kolme laitetta.
Samaten mittasin pesukoneen kulutuksen, 0.54kWh meni 40C pesuun, telkkari ja digiboksi 60-70W ja valmiustilassa 1W.

Jääkaappi kiinnostais seuraavana mitata mutta se pitäis nostaa pois tuolta syvennyksestä. Samaten uunin/lieden kulutus kiinnostais selvittää mutta sitä ei kyllä helpolla mitata. Sinne saa kyllä menemään sähköä, näkyy olevan 20A sulakkeen takana, kai tuo sentään 230V on kytketty.

Mielenkiintoisia havaintoja. Mun piti kanssa testata tuo IV kone, mutta se pistorasia on niin pahassa paikassa, ettei mittaria sinne saa. Mä voin kokeilla saanko viritettyy sen mittarin jääkaapille tai pakastimelle. Periaatteessa pitäs saada, mutta voi olla että joutuu kanssa murjoon koneen irti syvennyksestä ja siihen en ala kun se pitäisi ensin sittne mättää tyhjäksi. On nyt vappuruuista pikkusen verran täynnä.

Tallissa ois kyllä vanha jääkaappi-pakastin. Sen voisi mittarin päähän laittaa milloin vain. Paras ois toisin jos mittais viikon molempia niin sais kunnon vertailut.

EDIT: Sain kun sainkin sen mittarin rassattua paikoilleen. eli kohta saa vuoden ikäsen AEG:n jääkaapin kulutuslukemia.

Nyt sain jääkaappi-pakastimen mittarin nokkaan, lähti jäähdytyskoneisto pyörii 100W teholla. Illemmalla tai huomenna sit vois jo arvioida kulutustietoja pidemmällä aikavälillä.

Meillä on pesukone ja jääkaappi/pakastin vanhan asukkaan peruja, en tiedä miltä vuosilta mutta silti näyttää siltä että sähkönkulutuksen takia ei uusimista kannata edes miettiä. Vaikka tuo kaapin kompressorikin pyöris 10h päivässä, siitäkin tulis vaan 1kWh päivässä eli noin 10 senttiä. Vajaa 40e menis kaapin sähköön vuodessa ja uus kaappi maksais useamman satasen. (ja todenäköisesti hajoais 3 vuoden päästä...)

Huhtikuun kokonaissähkö 825 kwh. Pitääpä itsekin testata jossain vaiheessa noita kodinkoneiden sähkönkulutuksia, niin saa niidenkin tarkat lukemat selville..

Huhtikuussa meni 783 kwh kokonaissähköä.

Vettä taas 5,5 kuutioita, olikohan jo neljäs kk peräkkäin sama kulutus.

Lämpöpumppu käynnistyä 436 kertaa ja kävi yhteensä 167 tuntia. Eli 14-15 kertaa pumppu käy päivässä. Tuosta 167 tunnista lämpimän veden tekoa oli 22 tuntia. Huhtikuu ei kovin lämmin kuukausi ollut, nyt alkaa pumpun käyntitunnitkin varmasti tippumaan.

Huhtikuun kulutus:
682kwh Sähkökattila
848kwh muu sähkö (mm. ilp, iv-kone)
1530kwh yhteensä

Katosi jonnekin lukemat IV-koneesta mutta muistaakseni se voisi olla n. 120kwh

Vettä meni 9m3.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Lämpöpumppu käynnistyä 436 kertaa ja kävi yhteensä 167 tuntia. Eli 14-15 kertaa pumppu käy päivässä. Tuosta 167 tunnista lämpimän veden tekoa oli 22 tuntia. Huhtikuu ei kovin lämmin kuukausi ollut, nyt alkaa pumpun käyntitunnitkin varmasti tippumaan.

322 käynnistystä, 195h käynnissä, 11h lämmintä vettä, 4m3 vettä, 745kwh kok.kulutus.

322 käynnistystä, 195h käynnissä, 11h lämmintä vettä, 4m3 vettä, 745kwh kok.kulutus.

Olikos sulla 8kw Nibe? Ei nimittäin paljon mene käyttösähköä koska esim. 8kw pumppu ottaa tosta 745:stä sellasen 400 kwh.

Meillä ei vielä päästy alle tonniin, eli 1058 meni, eli 5,8 kwh / m2 (nämä siis asuinneliöt) ja 2 kwh / m3.

Pumppu otti 564 kwh 238:lla käyttötunnilla, eli ottoteho 2,37.

Vettä meni 13 kuutiota ja sitä lämmiteltiin 65 tuntia.

Käyttösähköä siis 494 kwh.

Jännä tuo että sulla käynnisyksiä vähempi ja käyttötunteja enempi. Lämmintä vettä tehdään noin vähän aikaa, oliko sulla muuten minkä kokoinen varaaja?

Sähkönkulutuksessa noin muuten ei eroja juuri ole.

Olikos sulla 8kw Nibe? Ei nimittäin paljon mene käyttösähköä koska esim. 8kw pumppu ottaa tosta 745:stä sellasen 400 kwh.

Nibe 1245 10kw. Yllättävän vähän taitaa kyllä käyttösähköä mennä. Rakentamiseen menee vielä vähän ylimääräistä sähköä ja koska olen kotosalla päivät, niin tietokonekin on päällä koko päivän. Eli toiveita on, että kulutuskin voi vielä hieman tippua.

Tämän kuun kulutuksessa talli on tiputettu ylläpitolämpöihin (12-15C) eli täysin lämmintä 208m2 ja talli 75m2. Otin tallista kaikki väliaikaiset eristykset pois ja teen nyt kesän aikana sen ensi talvea varten uudelleen tiivisiiksi.

Jännä tuo että sulla käynnisyksiä vähempi ja käyttötunteja enempi. Lämmintä vettä tehdään noin vähän aikaa, oliko sulla muuten minkä kokoinen varaaja?

Sähkönkulutuksessa noin muuten ei eroja juuri ole.

Mulla on se pumpun oma varaaja ainoastaan... kokoa en nyt justiin saa päähäni, mutta eihän nuo montaa sataa litraa ole.

Joo aika linjassa on nämä meidän torppien kulutukset menneet sen jälkeen kun sain sen IV-koneen kuosiin. Omastani oon saanut kulutusta alemmaksi, joten sullakin ne talvella tehdyt muutokset on varmasti säästöjä tuoneet.

Mulla on se pumpun oma varaaja ainoastaan... kokoa en nyt justiin saa päähäni, mutta eihän nuo montaa sataa litraa ole.

Joo aika linjassa on nämä meidän torppien kulutukset menneet sen jälkeen kun sain sen IV-koneen kuosiin. Omastani oon saanut kulutusta alemmaksi, joten sullakin ne talvella tehdyt muutokset on varmasti säästöjä tuoneet.

Jeps. 180 litraa on muistaakseni tuon kombopaketin varaaja. Ehkä se selittää tuon eron vedenlämmityksessä. Isompi varaaja mulla vaatii enempi tunteja. No en tiiä sitten että onko tuosta isommasta varaajasta mitään isompaa hyötyä...

Mutta joo, hyvin linjassa nuot menee nyt kulutuksen puolesta. Perus raksailu ei paljon käyttösähköä vie. Mulla oli rakennusajan kulutus 2000 kwh ja siinä siis mukana kaikki lämmittelytkin, joita ei tosin paljon ollut. Mutta ei nuot sirkkelit ja kompurat kuluta juuri mitään.

Talo asuinpinta-ala: 139.5m2/ 390m3, 2011
ei puolilämpimiätiloja
Thermia diplomat duo 8Kw/160m, kempele

Huhtikuun kulutukset:
kaikki: 644KWh
Käyttösähkö: 274 KWh
MLP: 370Kwh
Vesi: 6,4 M3 (2 aikuista ja 1 lapsi)

Pumppu kävi: 169H
Lämmintä käyttövettä jauho: 29 H

Maaliskuun luvut:
- sähkö 386kWh
- vesi 7m3
- ölpän määrästä ei tiedä kun mittari ei ole liikkunut (veikkaus haarukassa 1200-1400kWh)
- tlu:ta edelleen 2-3 krt/vko
- aurinkoa näkynyt tänä keväänä heikosti eli vuoden alusta alle 300kWh (kahtena edellisenä lähemmäs 500kWh)

Arviolta yhteen laitettuna 386+1300+250=1936kWh (varsinkin Hupelle).

Edelliseen kuukauteen isoimpana muutoksena Pingun jälkilämmityksen tarve ollut pieni -> vie siis yleensäkin vain vähän jos sitäkään.

Tämän kuun luvut (136+54m2, 3hlö):
- sähkö 331kWh
- vesi 8m3 (vuosilaskenta antaa keskiarvoksi 7,5 eli kun lukee vain kokonaislukuja niin heittelee 7 tai 8 kuukaudesta riippuen)
- tupaöljyä mennyt jotain, mutta ei tuohon saa mitään tolkullista eli tankkauksessa sitten näkee vuosikulutuksen
- aurinkoa hiukan enemmän eli nihkeästi edelleen, mutta huhtikuussa luokkaa 350kWh (vuoden alusta siis n. 650kWh)
- tlu:ta tuli lämmiteltyä 1-2 krt/vko, mutta nyt menee putsaukseen ja seuraavan kerran syksyllä

Kaiken kaikkiaan siis vuodenajan mukaan energiankulutus laskevalla käyrällä vaikka huhtikuu oli suht' kylmä eli kulutustakin vastaavasti. Pingusta kytkin vuosikellolla jälkilämmityksen pois 15.4 kun ei aikaisempaa ilennyt ja viime viikonloppuna laitoin lattialämmityksestä 3 piiriä kiinni. Pitää hiukan seurailla että mitä tapahtuu jotta osaa/tietää sitten jatkossa mitä kannattaa tehdä (esim. varaston/tallin kosteus jne.).

Nibe 1245 10kw. Yllättävän vähän taitaa kyllä käyttösähköä mennä. Rakentamiseen menee vielä vähän ylimääräistä sähköä ja koska olen kotosalla päivät, niin tietokonekin on päällä koko päivän. Eli toiveita on, että kulutuskin voi vielä hieman tippua.

Tämän kuun kulutuksessa talli on tiputettu ylläpitolämpöihin (12-15C) eli täysin lämmintä 208m2 ja talli 75m2. Otin tallista kaikki väliaikaiset eristykset pois ja teen nyt kesän aikana sen ensi talvea varten uudelleen tiivisiiksi.

Kymppikilovattisen ottotehohan on kovempi kuin 8 kilovattisen eli n. 300 kwh sulla vaan käyttösähköön. Mihinköhän meillä menee toi 150 kwh, kun ilmanvaihtoakaan ei lämmitetä sähköllä?

Olikos toi 208m2 asuinneliöt vai kerrosala? Suurinpiirtein 420 kwh mennyt sulla lattian lämmittämiseen. Mulla jää lattiakierron pyörittämiseen 410 kwh, eli n. 2,1 kwh / m2 ja 0,8 kwh / m3 (siis asuinneliöillä ja puolilämpösistä laskettu vain puolet). Sullla vastaavat luku olisi 1,7 kwh / m2, eli reilusti alle. Edellyttäen että noi on tehokkaita neliöitä. Kerrosalalla mulla tulee 1,9 kwh / m2, eli ollaan aika lähellä samoja lukemia.

Timba kanssa selvinnyt alle 300 kwh käyttösähköllä (vai olikos sullakin 10 kwh nibe?). Jotain 350 kwh mennyt lattiakiertoon. Mitäs Timballa oli noita tehokkaita neliöitä / kuutioita?

Tässä Muuten nähdään miten hankala on vertailla kämppien kulutusta jos tiedetään vaan kokonaiskulutus. Meillä ei varsinaisesti törsätä käyttösähkön kanssa mutta kulutus kuitenkin 50% kovempi kuin Loftiksella ja Timballa. Hupelta kun ottaa 120 kwh, eli IV koneen osuuden pois jää 730 kwh käyttösähkööön. Siinä on kuitenkin mukana vielä ILPpi. Jos esim. Timban lämmityskulut kerrotaan kolmella tulee n. 1200 kwh. Eli mun mielestä Hupen tämän viime kuun kulutus ei suoralla sähköllä ole mitenkään mahdoton.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom