Oma lajisi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dragon
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Oma laji? Tällä hetkellä mietinnän alla.

Harrastin joskus aikoinaan karatea, siitä taitaa olla jo kahdeksan vuotta ja nyt haluaisi aloittaa jonkun lajin uudestaan. Sillä oishan se kiva puolustaa vähän itseään kuin olla täysin vastaanottavana osapuolena. Karate ei kyllä kiinnosta kun tuntui silloin, että se on pelkästään ilmaa lyömistä ja potkimista rivissä. Toisinsanoen, jos tosipaikka olisi tullut, en olisi osannut hyödyntää mitenkään taitojani.

Joten olen funtsinut, että judo voisi olla hyvä laji. En nyt ole aivan satavarma, mutta judossa painotetaan heittoja, lyöntientorjumista -> lukkoasento. Nyt kysynkin teidän kokemuksia lajista? tai jos ei judoa niin mitä lajia sitten?

hokutoryu jujutsua... se on sopii ip mielessä paremmin, mutta kyllä judostakin ip puolelle saa juttuja irti... suosittelisin silti hjj...

Judoa tullu muutama vuosi harrastettua.

Todalla mukava laji varsinkin silloin kun koulu, naisasiat ja elämä ylipäätään käy turhan rankaksi. Hyvää kaveria vastaan on silloin mukava vääntää yhteisillä säännöillä 100 lasissa tietäen, että vahinkoa ei satu. Joskus on ihan mukava ottaa turpaan kuten myös pääst ite tekeen hyviä suorituksia.

ippanis sanoi:

Harrastin joskus aikoinaan karatea, siitä taitaa olla jo kahdeksan vuotta ja nyt haluaisi aloittaa jonkun lajin uudestaan. Sillä oishan se kiva puolustaa vähän itseään kuin olla täysin vastaanottavana osapuolena. Karate ei kyllä kiinnosta kun tuntui silloin, että se on pelkästään ilmaa lyömistä ja potkimista rivissä. Toisinsanoen, jos tosipaikka olisi tullut, en olisi osannut hyödyntää mitenkään taitojani.

Joten olen funtsinut, että judo voisi olla hyvä laji. En nyt ole aivan satavarma, mutta judossa painotetaan heittoja, lyöntientorjumista -> lukkoasento. Nyt kysynkin teidän kokemuksia lajista? tai jos ei judoa niin mitä lajia sitten?

No judohan on paljolti pystypainia, niinkuin useat ip-tilanteet. En menisi sanomaan judoa kuitenkaan parhaaksi lajiksi jos haluat suht nopeasti oppia hallitsemaan ip-tilanteita. Heitoilla on pääpaino judossa. Lukkoja ja kuristuksia aletaan tekemään kunnolla vasta oranssilla vyöllä, jolle pääsy vaatii judopassini mukaan 7kk treenaamista. Heittoja on aloittelijan vaikea soveltaa katutilanteissa. Lisäksi mainitsemaasi lyönnin torjunta -> lukko -juttua en usko että pahemmin opetetaan, vaan lähinnä jotain tyyliin *vastustaja ottaa rinnan kohalta takista kiinni* - lukko tai kuristus, sekä jostain hyökätessä lukkoon tai jostain sidonnasta lukkoon. Jos tuollaisia lyönti-lukko juttuja kuitenkin opetetaan nii veikkaisin että vasta joskus sinisellä vyöllä, johon saa treenata judopassin mukaan 18kk.
Jos kärsivällisyyttä löytyy niin siittä vaan. Jos olet käynyt salilla niin siittä on paljon hyötyä varsinkin alussa/kisatessa.

Tarvittaessa vois joku viisaampi korjata/lisätä jotain, oon harrastanu vasta 2v.

Waltsu- sanoi:
No judohan on paljolti pystypainia, niinkuin useat ip-tilanteet. En menisi sanomaan judoa kuitenkaan parhaaksi lajiksi jos haluat suht nopeasti oppia hallitsemaan ip-tilanteita. Heitoilla on pääpaino judossa. Lukkoja ja kuristuksia aletaan tekemään kunnolla vasta oranssilla vyöllä, jolle pääsy vaatii judopassini mukaan 7kk treenaamista. Heittoja on aloittelijan vaikea soveltaa katutilanteissa.

Totta puhut. Judo on kyllä tehokas siinä missä moni muukin laji, mutta vaatii aikaa, paneutumista ja ennen kaikkea hyvin paljon enemmän toistoja liikeharjoittelussa kuin nopeammin omaksuttavat ja "ip-painotteiset" lajit. Heitot erityisesti vaativat harjoittelua, harjoittelua ja harjoittelua, sekä puhtaana liikeharjoitteluna että ottelutilanteessa (randorissa), jotta niitä voisi oikeassa ip-tilanteessa tehokkaasti hyödyntää. Potku munille on potku munille, mutta se, että osaat heittää rentona seisovan uken mattoon viidellätoista eri tekniilla, ei tarkoita sitä että saat nakeltua vastustajiasi mielesi mukaan ip-tilanteissa. Heittäminen vaatii pelkän tekniikan lisäksi hyvää "pelisilmää" ja kykyä soveltaa tilanteeseen sopivaa tekniikkaa. Tilanteen hahmottamista ja sen mukaan soveltamista kun on hyvin vaikea oppia ilman vuosikausien otteluharjoittelua.
Niin ja Suomalaiseen tapaan judossa vyöarvojen suorittaminen harvemmin tapahtuu minimiajoissa. Enpä tunne yhtäkään judokaa harrastus- tai kaveripiireistä, joka alle 4.5 vuoden harrastamisella olisi sinisen vyön suorittanut (vrt. Kodokanin vaatimukset, keltainen 3kk, oranssi, 7kk, vihreä 12kk, sininen 18 kk eli 1.5 vuotta). Poikkeavia seuroja tosin varmasti löytyy vöiden suorittamisnopeuden ja läpipääsyvaatimusten osalta (tekniikan laatu). Toisaalta esim. seurassa jossa itse harrastin judoa, harjoiteltiin käytännössä kaikkien vöiden tekniikkaa aina mustaan asti vyöarvosta riippumatta (kunhan vyövaatimukset ja ikävaatimukset kuristuksien ja lukkojen opettamiseen oli täytetty).

En sano, etteikö judosta voisi olla apua myös aloittelijoille ip-tilanteessa, mutta olen samoilla linjoilla siitä että nopeampiakin tapoja jonkinlaisen itsepuolustuksen oppimiseen on olemassa.

Käki sanoi:
Aikasen hyvät yhdistelmät ja vielä hyvillä vuosilla ootko johonkin kisoihin ajatelut mennä

Lukkopainissa on tullu kilpailtuu muutamaan otteeseen viimeaikoina. Tosiaan tota lukkopainia lähinnä treenaillut. Perus pystyä treenaillu, ehkä kerran viikossa omaksi ilokseni viimeaikoina. Tuskin sitä mihinkää vapareihin jaksaa lähteä, on jotenki niin loukkaantumis altista touhua noi kilpailut ja kilpailuhin treenaamiset.

Aloitin Krav Magan justiinsa, nuoruudessa tullut karatea ja ju-jutsua treenattua vasemmalla kädellä...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Thaiboxing on just alotettu, kokemusta on myös karatesta(8v), judo(1v), kickboxing(2v), krav maga(½)

Wadoryu karatea harrastin 4 vuotta, kyllästyin katoihin ja halusin vääntöä
ja enemmän itsepuolustustaitoja.
Ensi kuussa alotan Hokutoryu Jujutsun.

ippanis sanoi:

Judoa harrastaneena voin sanoa, ettei judosta ole ip-lajiksi, ellei harrasta sitä täysiä. Jotenkin painitilanteissakin tulee orpo olo, kun ei saa takin reunasta kiinni.

Omat lajit:
Judo 6-8 vuotta
Bujinkan 2 kk

Treenaan hokutoryu ju jutsua "pääläjina" mutta BJJ:tä olen ruvennut myös harrastamaan. Aikaisemmin tuli treenettua Taidoa mutta en nähnyt mitään järkeä jossain unsokuhapon toistamisessa.Myös Minulla on kokemusta Wado Ryu karatesta jota aloin 12-vuotiaana harrastamaan ja minulle laji sopi hyvin, sai hyvää peruskuntoa oppi jonkin verran kurinalaisuuttakin.

Panzerfaust sanoi:
Treenaan hokutoryu ju jutsua "pääläjina" mutta BJJ:tä olen ruvennut myös harrastamaan. Aikaisemmin tuli treenettua Taidoa mutta en nähnyt mitään järkeä jossain unsokuhapon toistamisessa.Myös Minulla on kokemusta Wado Ryu karatesta jota aloin 12-vuotiaana harrastamaan ja minulle laji sopi hyvin, sai hyvää peruskuntoa oppi jonkin verran kurinalaisuuttakin.

Satutko treenaamaan Kuopiossa?

15-vuotiaana 3kk Tol Ki Doa
17-vuoriaana 3kk Magaa
Ja nyt on tullut BJJ:tä harrastettua muutama viikko ja loppua ei näy :)

Hokutoryu Jujutsuahan minä(viheriäinen vyö) sekä taepoksinkia. Enemmän jälkimmäistä, liikaa molempia ;) Ei ole vapaa-aikaa enää ollenkaan.

Ite oon vääntänyt Shotokan karatea reilu kolmevuotta sen jälkeen kovensin otteita ja nyrkkeilin muutaman vuoden. Nyrkkeilyn jälkeen alkoi toi loikkiminen ja venyttely kiinnostaa (tai not!) kokeilin vuoden verran Hapkidoa, joka ei todellakaan sopinut mulle. Myöhempinä aikoina oon vääntänyt Kas-pinia, Ryu-Kyu Kempoa ja sparraillut ihan turpaan saamisen ilosta. Vapaaottelu touhu olis seuraava kokeilu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom