Olkapäät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Peptidi
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Montako liikettä ja sarjaa saa maksimissaan tehdä sivuolkapäille, ettei tule liikaa? Jos tekee erikseen takaolkapäät (erillisenä myös selkäpäivästä) kuinka paljon niille max?

ei ole olemassa mitään rajaa tai maksimia liikemäärässä tai yhteisvolyymissa jne. kaikki on henkilökohtaista. joku tekee yhden kovan sarjan vipunostoja joka toinen viikko ja hartiat on kuin melonit ja joku toinen tarvii samaan 30 sarjaa pumppailua
kaks krt vkossa. kokeile, opettele tuntemaan itseäsi ja kehity.

hyvä lähtö voisi olla vaikka 2 krt vkossa:
1. treeni rinnan yhteydessä:
pystypunnerrus 3*6-12
2. treeni selän yhteydessä:
vipunostot sivuille 3*8-15
vipunostot taakse 3*8-15

jos kehitystä tulee, älä muuta mitään. vanha sääntö.

Mä sain hyviä tuloksia rinnan jälkeen vipunostoilla,joka oli sillon ainoa olkapääliike mulla.
Syy oli siinä,että penkin/vinopenkin jälkeen ei oikeen toiminut pystypunnerrukset,mutta vipunostot sivulle meni hyvin.
Muutama kova sarja taljalla tai käsipainoilla riitti saamaan kunnon poltteen.

Sivuolkapäistä kun puhutaan, niin kysymys: Löytyykö täältä joitain, jotka ovat vääntäneet pystysoutua koko treeniuransa ilman mitään kipuja olkapäissä?

Tuntuu, että kaikki puhuvat liikkeen olevan todella paha kiertäjänkalvosimille, ja suosittelevat sen lopettamista.
Nyt kiinnostaisikin tietää, että löytyykö kuitenkin joitain, jotka ovat tehneet liikettä pitkään ilman ongelmia?

Originally posted by Away
Sivuolkapäistä kun puhutaan, niin kysymys: Löytyykö täältä joitain, jotka ovat vääntäneet pystysoutua koko treeniuransa ilman mitään kipuja olkapäissä?

Tuntuu, että kaikki puhuvat liikkeen olevan todella paha kiertäjänkalvosimille, ja suosittelevat sen lopettamista.
Nyt kiinnostaisikin tietää, että löytyykö kuitenkin joitain, jotka ovat tehneet liikettä pitkään ilman ongelmia?

Tietenkään en oo koko uraani vääntäny pystysoutuu eli ihan riippuen ohjelmasta tietenkin :). Mutta jotain 8 vuotta reilusta kymmenestä vuodesta on pystysoutua tullut väännettyä ilman mitään ongelmia, sekä tangolla että taljassa, joskus kokeilin punteillakin mutta se ei oikein tuntunu musta hyvältä jotenkin, siis tarkotan että tuntuma ei ollut niin hyvä... Tosin pisin tauko tuossa on ollut varmaan vuosi millon se ei ollu ohjelmissa, tai ainakin reilu puol vuotta =/.

Musta liikettä ei pidä ekana liikkeenä tehä, tai jos tekee niin ainakin pitää lämmitellä hyvin. Ja suoritustapa pitää olla puhdas eli ei mitään Swarskan aikasia "Heavy Upright Rows":eja vitunmoisella cheatillä, ellei tosiaan oo varma että se ei itellään tunnu missään; tosin sillonkaan ei riskiä kannattais ottaa, ei se mullakaan tunnu missään vaikka ois 100 kiloo tangossa ja vitunmoinen cheatti niin ei satu ranteisiin eikä olkapäihin mutta niin en siis varmuuden vuoksi tee.

Ikinä en oo ekana liikkeenä muistaakseni sitä tehny, aika usein se on ollu toinen liike, joskus viimenenkin ihan ohjelmasta ja systeemistä riippuen.

Mikä tässä liikkeessä on hyvää ja sellaista mitä ei saada aikaiseksi paremmin muilla liikeillä? Valistakaa hölmöä, en ole ikinä saanut tuota tuntumaan missään muualla, kun nivelissä. Ihan sama mikä ote tai isot/pienet painot,kp:t/tanko. Saatanasta koko liike siitä pulloverin ja vierestä...

Originally posted by Olbe
Mikä tässä liikkeessä on hyvää ja sellaista mitä ei saada aikaiseksi paremmin muilla liikeillä? Valistakaa hölmöä, en ole ikinä saanut tuota tuntumaan missään muualla, kun nivelissä. Ihan sama mikä ote tai isot/pienet painot,kp:t/tanko. Saatanasta koko liike siitä pulloverin ja vierestä...

Jos et saa tuntumaa niin eihän sitä tartte tehä sillon, kuka on sanonu täällä että joku yksittäinen liike toimii täydellisesti kaikilla :)?

Monet saa tuolla hyvän tuntuman koko olkapäihin, ja sivuosiin paremman jopa kuin vipareilla. Tekniikasta paljon kiinni toimiiko liike. Jos sulla ottaa vain epäkkäisiin kuten tuolla yhessä topikissa oli niin ootko kokeillu ottaa levämmän otteen, tehä taljassa lähellä telinettä, nostaa vain solisluiden korkeudelle (epäkkäitä tehdessä leukaan ja kapeempi ote tai v-kahva), pysäyttää siihen noin sekunniksi ja muutenkin tehä liikkeen hallitusti?

Esim ite oon huomannu että myös vipareissa painot kasvaa/on kasvanu kun tekee/on tehnyt pystysoutua. Pystysoudussa huomaa myös kehityksen paljon selkeemmin kun nostoja voi tehä tiheemmin kuin punteilla. Ja olkapäät tuntuu parhaiten kasvavan pystysoudulla.

Kokeilin pystysoutua suht leveellä otteella, ja tangon rauhallisesti vieden tuohon rinnan paikkeille. Tuntuma oli sivuolkapäissä itsellä ainakin loistava. Eikä olkapäissä ole nyt viikkoon tuntunut kipua, kun olen jättänyt pystypunnerruksen seisten tangolla pois. Teen siis hieman tiheämmällä frekvenssillä..
Pystypunnerruksessa en saanut läheskään yhtä hyvää tuntumaa sivuolkapäihini, mutta eipä siinä kuuluisikaan. Täytyy nyt kokeilla tässä tuota pystysoutua viimesenä liikkeenä kyykyn, penkin, leuanvedon ja ranskalaisen jälkeen. Jospa se toimisikin itsellä hyvin.

Varmaan aika yksilökohtaista, miten tuo liike sopii kellekin..

Pystysoutu on minulle huonosti sopiva liike, koska ranteet ei tykkää siitä, ja mieluummin tuhoan ranteet treenaamalla ojentajia. Samasta syystä en tee rannekääntöjä tai vastaavia liikkeitä.

Ihme juttu, kun olen tehnyt pystysoutua niin on napsahtanut ja käden yläpuolella oleva jänne on ollut tulessa, no en näe liikettä niin tärkeänä muutenkaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
Olin koko "urani" pelännyt pystysoutua varmana kiertäjäkalvosinten ja nivelien tappaja liikkeenä, kunnes sitten kerran koitin sitä pari kuukautta sitten. Ihan mukavalle tuntui olkapäissä, ja nyt tulee tehtyä silloin tällöin. Lisäksi millään muulla liikkeellä en saa niin tajutonta pumppia olkapäihin. Ja epäkkäätkin ottaa osansa. I like.

SAKKEUS! Sinä kun olet pystysoutu -expertti, niin kerroppa vähän mielipiteitäs seuraavasta! ;)

En pysty runttaamaan tuota pystysoutua leveällä tai edes kohtuu leveällä otteella, sillä ranteet menee vaan aivan p****ksi. Huomasinkin, että mulle luonnollisin asento on tuossa liikkeessä se, että pidän kädet AIVAN yhdessä! Teen liikkeen rauhallisesti, ja koitan mahdollisimman vähän käyttää epäkkäitä. Tein tota viime kerralla, ja ranteet tykkäs. Ja tuntu jotenkin niin luonnolliselta, kun sai vedellä sitä tankoa ylös kädet toisissaan kiinni. Onks toi sun mielestä kuitenkin huono tyyli, kun hakusessa on saada massaa sivuolkapäihin? Vai ottaako aivan nätisti myös sivulohkoihin, kunhan liikkeen tekee keskittyen?

En saanut oikeen ite ekalla kerralla selkoo siitä, että tuntuiko se nyt varmasti siellä missä pitääkin (sivuolkapäissä). Joten kysyn sulta, kun oot varmaan kaikkia oteleveyksiä ym. ko. liikkeessä kokeillut? :)

Ainii, treenaan kotona, joten käsipaino pystysoutu ei tule kuuloon vielä, sillä ei ole tarvittavia välineitä. :evil:

Ite oon tehny vipunostoja aina olkapäitä treenatessani mutta painoja en ole saanut vieläkään suurentaa vaikka jotain 1,5 vuotta oon sitä tehny. Jos taas ottaa paljo rautaa niin rupee tuntuun kipua. Nyt oon ottanu olkapäille 4 viikkoa pystysoutua käsipainoilla ja tuloksena saan ottaa nyt suurempia rautoja vipareihin. Eli minulla toimii paremmin kuin hyvin.

SAKKEUS! Sinä kun olet pystysoutu -expertti, niin kerroppa vähän mielipiteitäs seuraavasta! ;)

En pysty runttaamaan tuota pystysoutua leveällä tai edes kohtuu leveällä otteella, sillä ranteet menee vaan aivan p****ksi. Huomasinkin, että mulle luonnollisin asento on tuossa liikkeessä se, että pidän kädet AIVAN yhdessä! Teen liikkeen rauhallisesti, ja koitan mahdollisimman vähän käyttää epäkkäitä. Tein tota viime kerralla, ja ranteet tykkäs. Ja tuntu jotenkin niin luonnolliselta, kun sai vedellä sitä tankoa ylös kädet toisissaan kiinni. Onks toi sun mielestä kuitenkin huono tyyli, kun hakusessa on saada massaa sivuolkapäihin? Vai ottaako aivan nätisti myös sivulohkoihin, kunhan liikkeen tekee keskittyen?

En saanut oikeen ite ekalla kerralla selkoo siitä, että tuntuiko se nyt varmasti siellä missä pitääkin (sivuolkapäissä). Joten kysyn sulta, kun oot varmaan kaikkia oteleveyksiä ym. ko. liikkeessä kokeillut? :)

Ainii, treenaan kotona, joten käsipaino pystysoutu ei tule kuuloon vielä, sillä ei ole tarvittavia välineitä. :evil:

Kokeile vielä huviksesi v-kahvaa kämmenselät yhdessä jos sulla on sellanen. Tietenkin keskittyminen ja tekniikka merkkaa ja itehän sen parhaiten tiedät mihin se käy. Äläkä nosta liian ylös. Harjoitellessa peili on loistava apuväline; näät mihin kyynärpäät nousee, liikkuvatko olkapäät pystylinjassa kuinka paljon, vedätkö liikaa epäkkäillä - olkapäät liikkuvat sillon taakse ja/tai ylätakaviistoon jne. Tuntumaa voit testata vaikka tekemällä pumpilla 7x10 sarjan 30sek palautuksin, vikan sarjan jälkeen jos tulessa on sivulohkot eikä epäkkäät on se hyvä merkki :thumbs:.

Voisiko joku kuvailla liikkeen nimeltä "pystysoutu". On aina hieman vaikea lukea juttuja kun ei tiedä mistä puhutaan...

Pystypunnerrushan oli liike, jossa seison, otan tangosta hieman hartioita leveämmän otteen ja työnnän tankoa rinnalta suoraan ylös?????? Lasken aina alavaiheessa rintaan asti. Onko se tarkoitus?

Mun olkapäätreeni ja liikkeiden vaikutukset kuten ne olen ymmärtänyt (jokaisessa liikkeessä min. 1 lämmittelysarja pienillä painoilla: eli muutoinhan mulla on sairaan isot):

1) pystypunnerrus rinnalta 3*7-10 (saatanan raskas liike jotenkin, pakko olla lyhyemmät sarjat kun muutoin ensimmäiset toistot ei tunnu missään eli hyydyn jotenkin kesken sarjan tässä)
TAI vaihtoehtoisesti 3*8-12 niskan takaa
OTTAA: etuolkapäät, hieman sivu

2) pystypunnerrus käsipainoilla? eli nostan seisaalta siten että alkukohdassa painot koskettavat olkapäitä ja nousevat ylhäällä melkein koskettamaan toisiaan 3*8-12
OTTAA: etu, hieman sivu

3) hieman etukenossa vipunostot sivulle 3*8-12
OTTAA: sivu, hieman etu

(tässä välissä käyn narauttamassa pierun käytävässä... tonnikala siellä puhisee...)

4) penkillä istuen yläruumis selkeässä etukenossa vipunostot sivulle-taakse 5*8-12 (pikkupikkupainot)
OTTAA: taka, hieman sivu
(ps. ottaako muuten samalla tavalla liike, jossa nostan penkin selkänojan 45 asteen kulmaan ja pistän kropan sitä vasten ja nostan sitten sivuille?)

Kommentoikaa kiitos. Olen täysin siinä uskossa että tuo on hyvä liikekokonaisuus.:jahas:

saatteko olkapäät kipeiks niinku muutki lihakset?? mä en saa olkapäitä mitenkää kipeiks vaikka tekis miljoona sarjaa vipareita ja pystypunnerrusta loppuun asti, muut lihakset kyllä tulee kipeiks ihan normaalitreenilläki...

Suositut

Back
Ylös Bottom