Olkapään/selän rutina?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarkko
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Eli itseäni on vaivannut jo pidemmän aikaa vasemman olkapään/lapaluun rutina. Tuo on viimeiset pari kuukautta jo hieman pahentunut eli saattaa iltaisin vaikka sohvalla maatessa alkaa särkeä tietyssä asennossa. Koskee vain vasenta olkapäätä/lapaluuta.

Kun olkapäitä liikuttaa, vaikka olkapäiden pyöritystä, niin kuuluu kunnon rusahtelua vasemmasta mutta oikeasta ei mitään.

Lääkärissä kun kävin niin sanoi, että katsotaan kesälomien jälkeen (pidän totaalitaukoa salilta) mutta nyt alkaa loma loppumaan ja silti sama vaiva vaikka on jo tullut pari viikkoa totaalitaukoa pidettyäkin.

Tuo ei vaivaa missään liikkeissä vaan on enemmänkin sellainen ikävän oloinen ja vain iltaisin saattaa särkeä hieman.

Joku sanoi, että magnesium voisi auttaa. Pitäneekö paikkansa? Kellään muulla samaa ongelmaa ja onko löytynyt jotain "parannuskonstia"?

Samaa vaivaa täälläkin jo piiitkän aikaa. Eipä ole parannuskonstia löytynyt mutta eipä tuosta mitään suurempaa vaivaakaan ole ollut

Niin ja mitään särkyjä ei olkapäissä ole ollut, kunhan vain rutisevat.
Magnesiumia vetelen päivittäin eikä siitä kyllä mitään apua ole ollut rutinaan.

Itsellä oli sama ongelma vuosi sitten oikean olan kanssa. Lääkäri antoi tulehduskipulääkettä, joka vei osan kivusta. Sen jälkeen laitettiin kortisonipiikki, joka poisti kivut, mutta jätti rutinat.

Mulla oli kans pitkään saman näköstä vaivaa... tosin ei se kyllä pahemmin vaivannut, rutisi vaan. Joku lääkäri tokasi, että siellä vaan lapaluu pomppii joidenkin rustojen päältä tai vastaavaa...
EN oo oikeestaan asiaan kiinnittäny nykyään sen enempää huomioo, nyt rupesin kuitenkin pyörittämään oikeeta olkapäätä ja mitään rutinaa ei kuulukkaan!? wtf ja vuosia on kuulunut... noh. on se hieno laji tää podailu. katoo vaivatkin ihan itestään :D

Tod. näk subakromiaalinen tila (lapaluussa sijaitsevan olkalisäkkeen alapuolinen tila) on ahdas/kiristynyt. Hoidoksi suosittelen kokeilemaan: ota n. 2kg paino käteen ja anna käden roikkua vapaana (ylävartalo pienessä etukumarassa) n.2min kerrallaan, toista pari kertaa. Kyseistä liikettä kannattaa alkuun tehdä useasti päivässä ja oireiden hävitessä harventaa.

Sama ongelma täälläki. Kun pyörittelen olkapäätä niin rutinaa ja rätinää kuuluu. Tätä on ollut jo noin vuoden verran. Treenissä tällä ei ole haittaa mutta muuten välillä ärsyttävä. Johtuu varmaan siitäki että vasen käsi on paljon alemapana kuin oikea joten vasen lapaluu on selkeästi alempana.

Hah ! Meinasin itsekkin tossa pari päivää takaperin kysästä samasta ongelmasta kun oma äitinikin kysäisi minulta onko selässä kenties kipuja, sillä kuullostaa kuin näkkäriä selässä narskuttais :david:

Luulis että olisi samanlaista kuin sormien naksuttelu-> joskus tulevaisuudessa selkä tulisi olemaan todella arka, mutta ei ole vielä tullut minkäänlaisia vaivoja, mutta äänet on todella brutaalin kuuloisia. :curs:

Jeps, samaa vikaa täälläkin. Eli vasen olkapää naksuu kiitettävästi. Tosin luulen, että se johtuu siitä kun tuossa 2 vuotta sitten meni olkapää melkeen sijoiltaan. Oikea olkapää naksuu myös vähän, mutta ei läheskään niin paljon kun vasen. Sekin on saanut aikamoisen tärskyn.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Itselläkin jonkinlaista olkapääongelmaa tällä hetkellä... Oikea olkapää naksahtelee aikasta ikävän kuuloisesti. Kyseessä ei siis ole mikään epämääräinen rutina, vaan kun esimerkiksi kättä pyörittää 10 kertaa niin ainakin muutaman kerran naksahtaa oikein terävän ja kovan kuuloisesti. Naksuu ihan ympäri päivän vaikka mitään erityistä ei tekisikään, aina vähän väliä kun olkapäätä liikuttaa. Varsinaista kipua en muista tunteneeni, mutta esim. leukoja vedellessä, kulmasoudussa, ylätaljassa ja vähän penkissäkin käsi naksuu melkeinpä joka toiston yhteydessä. Olkapää tuntuu samalla esim. leuanvedon ala-asennossa jotenkin löysältä, antavan vähän periksi, tai jotenkin liikkuvan oudosti, en tiedä miten sitä oikein paremmin kuvailisi. Tämä häiritsee kyllä jo suoritusta vaikka ei kipua tunnukaan. Mistäköhän tässäkin on kyse? Itse olen kuitenkin sen verran nuori kaveri ettei kokemuksia mistään vammoista ole sen enempää. Pitäisikö antaa mennä vaan kun ei kerran kipuakaan tunnu? En tiedä mitä lääkärikään osaisi tehdä, kun kerran kipua ei tunnu ja saleilua lukuunottamatta vaiva ei äänihaittaa lukuunottamatta mitenkään häiritse.

Arc sanoi:
Mulla on sellanen ongelma etta polvet naksuu valilla kun meen esimerkiksi istumaan. Ei se satu mutta kuulostaa ilkeelta.. Mikas tohon auttas?
Ei mikään. On ihan normaalia.

Kuukkeli sanoi:
Minkäslainen on määrittelysi sanalle normaali tässä tilanteessa?

En tiedä lej:n määrittelystä, mutta yleisesti peukalosääntönä lienee, että jos polven rahina tai naksuminen ei aiheuta kipuja/turvotusta/muita oireita ja polvi ei mene lukkoon kesken liikeradan, niin ääntely on normaalia.

IronMind sanoi:
En tiedä lej:n määrittelystä, mutta yleisesti peukalosääntönä lienee, että jos polven rahina tai naksuminen ei aiheuta kipuja/turvotusta/muita oireita ja polvi ei mene lukkoon kesken liikeradan, niin ääntely on normaalia.
Juurikin noin. Näin mulle on sanonut ihan ortopedikin.

Mulla tuli muuten tähystyksen jälkeen arpikudosta aika reilusti polveen ja naksuminen sen takia on jopa pahempaa kuin ennen leikkausta, mutta polvi toimii silti paremmin eikä ole enää kipeä. Eli jos muita oireita ei ole niin yleensä ei ole syytä huoleen.

Itsellä tota rutinaa on kuulunut n. puoli vuotta. Oon sanonut parille lääkärille, muttei oo noteerannut ollenkaan. Ei oo ollut kipua, paitsi nyt pari päivää sit. Oli niin pistävä kipu ettei voinut nukkua ollenkaan. Samassa yhteydessä ilmeni hengenahdistusta ja rintakipua. Menin lääkärille tosta hengenahdistuksesta. Otti keuhkokuvat ja veriarvot mitattiin. Fidd arvo oli koholla, joka liittyy keuhkoveritulppaan, mutta myös ks. arvo kohoaa jos on flunssaa, jota mulla nyt on. Eilen sit hengenahdistus laantui, mutta illalla alkoi taas pistävä kipu siellä selässä samalla tuli heti hengenahdistusta ja rintakipua. Miten noilla voi olla sama yhteys? En jaksa enää mennä lääkärille ellei taas ala toi kipu ja hengenahdistus. Näkeekö jostain röntgenkuvista, että onko ne välilevyt siellä ahtaalla. Ja jos tota kipua ilmenee jatkossaki niin eikö yksi toimenpide oo kortisooni piikki. Ei vaan noi lääkärit jaksa noteerata tota mun subakromiaalista juttua.

Sanottakoon vielä, et 14h lento takana viikko sitten:
http://www2.helsinginsanomat.fi/uutiset/juttu.asp?id=20030211KO10&a=2

Uskomattoman yleinen vaiva tämä rutina selässä. Minullakin rutisee vasen lapa, oikealta ei kuulu mitään ääntä. Ei ole kipeä eikä vaivaa, mutta pitää kovaa ääntä. Polvista kuuluu aivan järjetön poksaus kun menen kyykkyyn. Yleensä kyykkyreenin aluksi aina "pumppaan" nämä naksut pois ja sitten alotan reenin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom