Olkapää särki...?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cader
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ennen lääkärillä käyntiä ajattelin kysellä josko muilla olisi tullut kohdalle vastaavaa. Vasen olkapää on tässä kolmella viimesellä punttikerralla alkanut vihlomaan vinopenkissä ja olkapäitä tehdessä tuossa koneessa. Dippi kuitenkin menee suht kivuttomasti, kun taas hauistaljalla pientä vihlontaa on havaittavissa. Lepo olisi paikallaan hyvinkin, mutta onko mahdollisesti jokin tietty liike/väärin tehty liike rasittanut olkapäätä?

Dippi kannattaisi jättää vähäksi aikaa pois ohjelmasta. Ei ole paras liike, mikäli on ongelmia olkapäiden kanssa.

Minulla tuli olkapää muutaman kerran kipeäksi ihan tavallisen tasapenkkipunnerruksen yhteydessä. Kokeilin leveämpää otetta ja sillä tavalla pystyi miten kuten penkkaamaan, mutta viikon parin lepo lienee kuitenkin ihan hyvä ratkaisu moniin voimailukipuihin. Luultavasti olkapää on ollut jotenkin huonossa asennossa tms (laske tasapenan yhteyssä tanko rinnan sijaan vaikkapa aataminomenan kohdalle, niin tiedät mitä ajan takaa).

Kiertäjäkalvosimeltahan toi kuulostaa, saattaa toki olla muutakin. Mutta pari viikkoa ois syytä levätä ja antaa jäähoitoa sekä napata buranaa kuurina. Ja jätä joksikin aikaa kaikki kipua tuottavat punnerrusliikkeet pois ja kun alkaa kestämään niin vähitellen mukaan ja tekniikkaan huomiota kiinnittäen. Nimimerkillä kuukauden totaalitaukoa olkapään takia pitänyt.

Kiitos infosta, tuolta eräältä saitilta löytyi mielenkiintoista tekstiä koskien juuri kiertäjäkalvosinta. 'Kiellettyjä' liikkeitä yleensäkin: Penkkipunerrus leveällä tai ylileveällä otteella, dippi, päänyliveto käsipainoilla, pystysoutu tangolla, niskantakaapunnerrus, ylätalja niskan taakse, raskaat vipunostot eteen ja vipunostot sivulle.

Cader sanoi:
Kiitos infosta, tuolta eräältä saitilta löytyi mielenkiintoista tekstiä koskien juuri kiertäjäkalvosinta. 'Kiellettyjä' liikkeitä yleensäkin: Penkkipunerrus leveällä tai ylileveällä otteella, dippi, päänyliveto käsipainoilla, pystysoutu tangolla, niskantakaapunnerrus, ylätalja niskan taakse, raskaat vipunostot eteen ja vipunostot sivulle.

No melkein kaikki näistä no mullakin pannassa, vipareita sivulle teen mutta kohtuupainoilla ja dippiä tulee joskus tehtyä, mutta viimeisenä liikkeenä niin ei tarvi suuria painoja käyttää. Penkki menee just vähän kapeemmalla otteella, leveällä myrkkyä mun olkapäille. Niskantakaa en punnerra enkä sinne ylätaljalla vetoa tee...että todella asiallisia on nämä vinkin!! :kippis1:

Itsellä myös ollut hieman ongelmia tuon olkapään kanssa ja tullut huomattua, että kettumainen paikka olla kipeänä kun melkein kaikki liikkeet tuntuvat jollakin tavalla siihen. Itse olen nyt 1,5 viikon ajan jättänyt kokonaan olkapää- ja rintatreenit väliin ja pikku hiljaa alkaa tuntumaan normaalilta, ehkä vielä seuraava kierto ilman ko. päiviä ja sitten taas kokeillaan. Lepohan se paras lääke yleensä on, jos vain pystyy pidättäytymään. :rolleyes:

Minä olen parhaillaan myös toipumassa olkaongelmista. Viikko sitten heräsin yöllä helvetinmoiseen kipuun oikeassa olkapäässä eikä sen jälkeen nukuttu. Nappasin 2 panacodia, joista ei tosin ollut mitään apua. Painelin aamulla lääkärin oven taakse jo ennen aukeamisaikaa taiteiltuani ensin yksikätisenä autolla Tampereen keskustaan ja sain tulehduskipulääkkeitä. Minun tuurillani kohdalle osui ensimmäinen lääkeaineyliherkkyyteni ja sitten oltiinkin kuumeessa ja vatsakrampeissa. Noh, puhelinreseptillä toinen lääke joka olikin parempi vaikka vatsaa ärsytti hieman sekin. Nyt on enää vähän oudon tuntuinen olka, eilen kävin jo salillakin tekemässä jalkatreenin (toki ilman kyykkyä ja muita käsien käyttöä vaativia liikkeitä).
Minulla kipu tuntui pahimpana nostaessa kättä sivulle tai tehdessä "liftariliikettä". Esim. pystysoutuliike (ilman painoa siis) ei tuottanut kipua. Olkapäästä löytyi kipupiste suurinpiirtein sieltä missä ojentaja kiinnittyy olkaniveleen.

Kiertäjäkalvosinoireyhtymäksihän tuon lääkäri kirjasi, infraspinatus taisi tulla mainituksi.

Mulla on tullut kanssa ihme kipua oikean olkapään seudulle, epäilisin kiertäjäkalvosinta, tosin en ymmärrä, miksi se minulla olisi tulehtunut tai jotain muuta, kun en ole mikään himo penkkipunnertaja ja treeniohjelmaani kuuluu muutenkin erittäin vähän punnerrusliikkeitä, ja lämmittelyt ja venyttelyt olen hoitanut kunnolla. Eniten kipua tuntuu jos laittaa kädet asentoon, kun pitäisi kyykkytankoa niskan takana ja kipu uloittuu hauikseen saakka.

Tuolta yhdeltä kirurgi-saitilta (en muista saiko linkkejä pasteta) -> "Tavallisimpia syitä olkanivelen vammoille ovat kaatuminen sekä urheiluvammat, ja huomattavaa on, että usein vamma on todella vähäpätöinen, mutta oireet voivat olla niin voimakkaita, että kipu häiritsee yöunta ja haittaa voimakkaasti jokapäiväistä elämää." Särky on tottakai aina ilmoitus ettei kaikki ole kunnossa ja se kannattaa ottaa vakavasti, vaikkei vamma sitten olekkaan merkittävä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Veeti sanoi:
Dippi kannattaisi jättää vähäksi aikaa pois ohjelmasta. Ei ole paras liike, mikäli on ongelmia olkapäiden kanssa.
Itselläni on etuolkapää oireillut jo jonkun aikaa ja dippi on ainoa rintaliike, mitä voi tehdä kivutta. Ei oo ehdottomia ratkaisuja mihinkään. Kapeaa penkkiä voi tehdä myös mutta normaali penkki ja etenkin vinopenkki ovat mahdottomia niin tangolla kuin hantteleillakin.

Mulla meni vasen olkapää maanantaina PeckDeckissä. Tein yhden kerran ja olkapäässä joku otti kiinni. Nyt sitä on aristanut/jomottanut ja joitakin liikkeitä tehtäessä tuntuu kipua.

Jaahas, itelläki tulee ens keskiviikkona 2kk taukoa rinta ja olkapääreeneist.
Elikkä meni pystypunnerrukssa (etuolkapää), kuulu vaan naks ja alko lämpöä tuntua, perkeleestä nää olkapäävammat.
Jalkoja voinu reenata ja nyt lähiaikoina tullu otettuu mukaan hauikset oikeestaan kaikki liikkeet sille, ojentaja taljas, ja selälle alatalja, mave, kulmasoutu kp:lla.
Pitää tässä pikkuhiljaa alotella noita rintalihasliikkeitä, mutta toi pystypunnerus/olkapääliikkeet kyl kammostuttaa viel aika kauan :l

Venytellä en ole voinut pitkään aikoihin tuota yläkroppaa, argh.

Kannattaa tosiaan reenata sitä kiertäjäkalvosinta, kyllä huomaa liikkeitä tekiessä kuinka heikko se todellisuudessa on.

Hej kertokaas miten saa koko kropan alussa näppärästi lämpimäks, (en tarkoita lämmittelysarjoja!

Ja on kohta kuntotestit koulus, kuis paljon tuo leuanveto myötäotteella etuolkapäähän ottaa? Uskaltaako ruveta reenailee?

wääp sanoi:
Kannattaa tosiaan reenata sitä kiertäjäkalvosinta, kyllä huomaa liikkeitä tekiessä kuinka heikko se todellisuudessa on.
Milläs liikkeillä kiertäjäkalvosinta treenataan?

Mulla on ongelmana olkapään pois paikoiltaan muljahtelu, työntöliikkeitä tehtäessä. Onkos tolle mitään tehtävissä? :eek: :(

(Lepoa tai buranaa ei tarvitse mainita)

wääp sanoi:
Hej kertokaas miten saa koko kropan alussa näppärästi lämpimäks, (en tarkoita lämmittelysarjoja!

Miten olis kuntopyörä ja/tai soutukone? Niillä polkee kunnon vastuksella 10-15 minuuttia niin kyllä paikat lämpenee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom