View: https://youtu.be/CtGwx2VAH_E
Massiivinen paketti yläraajasta kahden lääkärin keskustelemana. N. eka pari tuntia menee olkapään tiimoilta. Asiantuntija, joka vierailee podissa, on siitä jännä ortopedi, että suhtautuu maltillisesti olkapääleikkauksiin. Sanoo leikkaavansa hyvin harvoin alle viisikymppisiä, ellei kyseessä ole tapaturma. Suosittelen kuuntelemaan, koska tuossa on paljon peruskamaa mitä en ole itsekään tajunnut vaikka olen olkapäähän tutustunut sitä kuntoutellessa jo muutaman vuoden. Hullua, että tekonivelen asentaminen voi nykyään olla päiväkirurginen toimenpide.
Tämän perusteella veikkaan että itseäni on muutaman vuoden vaivannut jonkinasteinen jäätynyt olkapää (frozen shoulder / adhesive capsulitis), jonka myötä sitten jokin osa olkapäästä treenin seurauksena alkaa tulehtumaan ja kipuilemaan. Yleensä tähän liittyy se, että pidemmällä treenissä, tukilihakset hieman väsyneenä tekee esim. leuanvetoa hieman jo virheellisellä tekniikalla ja sitten alkaa olkanivelessä rutisemaan. Kaikenlainen työntäminen, vetäminen, nostaminen, roikkuminen voi tätä aiheuttaa. Yleensä kun kipua alkaa ilmaantumaan, olkapää alkaa liikkumaan huonosti johonkin suuntaan. Minulla se on aina ollut sisäkierto, erityisesti niin että vien käsivartta taakse, eli "selän raaputus"-asentoon. Tässä asennossa on yleensä kovin kipu mutta ihan käsivarren nostaminekin voi olla veemäistä, jos kipu on paha.
Nyt olen viikon ollut nuhassa ja treenitauolla, joten päätin samalla kokeilla todella aktiivista kuntouttamista triggeripallolla ja venytyksillä. Olen tehnyt viimeiset viisi päivää tämän protokollan mukaan:
View: https://youtu.be/wyh3W3wXxCU
Eli ensin triggeripallolla lattialla maaten hierotaan tuo takaolkapään alue muutamalla eri liikkeellä ja kuten videolla neuvotaan, n. jopa 10 x 30 sec per puoli. Ainakin mulla tämä oikeasti sattuu, vaikka tiedän olevani sopivan kohdan päällä. Olen aikaisemmin tehnyt näitä myös, mutta paljon lyhempiä aikoja kerralla enkä ilmeisesti tarpeeksi kovalla paineella. Näiden lisäämisellä on ainakin nyt tuntunut olevan vaikutusta. Triggailun jälkeen sitten venytykset ja olen lisännyt mukaan joitakin omia hyväksihavaittuja venytyksiä. Laittanut myös fokusta siihen, että se liikerata oikeasti kasvaa eli testaan aluksi ja lopuksi. Mm. sleeper stretchillä mitä Harri Heliökin tuossa videolla neuvoo, olen saanut paljon apua ja kipu on taas hellittänyt.
Tämä on mielestäni hyvä ohje sleeperiin:
View: https://youtu.be/J9yRiOeVvIM
Yks minkä tuossa on huomannut: jos liike sattuu olkapään etuosaan tai solisluun tienoille, asento on väärä tai etuosassa on jotain feelua / kireyttä, mikä varmaan vaatii oman toimenpiteensä. Mutta jos tuon tekee oikein niin tuntuu kyllä juurikin siellä "takakapselin" kohdalla ja itsellä varsinkin teres minor ja infraspinatus tuntuu olevan ne pääsyylliset.
Lisäksi vielä pyrin nykyään myös kunnolla vahvistamaan kiertäjäkalvosimia. Kerta viikkoon oma treeni niille. Jos sen olisi aloittanut jo junnuna, voisi asiat olla nyt hieman paremmin.
Kipeän olkapään päällä ei myöskään kannata nukkua. Jos ei ole luonnostaan hyvä nukkumaan selällään, kannattaa se mielestäni opetella.
Mut tosi jännä vaiva tämä olkapää, tsemppiä meille kaikille ketkä koittaa tätä palapeliä ratkoa.
" Jotakin ehkä tietäisin ,paskanahan se oli/on minullakin"
Joo on tuo olkapää ollut vaivoina pitkään
Vaivasi jopa joskus -96 vuonna niin että vaikeutti ukemin tekoa vasemmalle muistan.
Sitten muistan kun rusahti kuntonyrkkeily treeneissä joskus 2010 luvulla,tarkkaa aikaa en muista.
Käänsin vain kättä lyödäkseni nyrkkeilyllisen koukun niin tuntui kuin vetoketju olisi vedetty auki ja siitähän se pitkä matka alkoi
Kävin siihen aikaan vain puntilla ja kuntonyrkkeilyssä ja molemmat tekivät päinvastaisista väitteistä huolimatta hallaa siiten olkapäälle.
Kun enhän minä pöljä uskonut vaan ajattelin että kyllä se paranee.
Puntillakin noin harvoin käydessä oli pääpaino pääasiassa työntävissä liikkeissä
Muistan kun eka kerran kävin tuon onnettomuuden jälkeen niin tietty kun vähän aikaa teki niin puutuihan se ja sitten tietty meni repimään täyttä.
Seuraavana päivän ei sitten saanutkaan takkia tai puseroa auttamatta päälle Eikä seuraavanakaan.
Lääkärille ja fysioterapeutille sitten suunta
Eikä puhettakaan puntista tai säkinhakkaamisesta.
Töissä toki kävin yhdelläkin kädellä.
No kaikkia noita kiertäjäkalvosin pyörittelyjä neuvona mutta eipä apuja.
Sitten lähetteitä eri fysioterapeuteille aina aika kerrallaan.
No koska halu teki jotain harrastaa niin hiihdin ( tämä hyvä) ja kun halusin säilyttää jotain voimassa niin kokeilin kahvakuulia joilla totesin jotain pystyväni tekemään.
Onneksi vastoin lääkärin "hyviä" neuvoja en sauvakävellyt ( tärähdys paha )
Enkä katsonut säkinhakkaamisen olevan parantava vaikutus vastoin kuntonyrkkeily gurujen neuvoja koska jos sitä tein niin paheni ( eli tärähdys paha)
Joten siinä heiluttelin kahvakuulia ja hiihdin talvella ja rupesin juoksemaan pitkiä lenkkejä kesällä.
Kävin myös koko ajan eri fysiterapeuteilla
Minua akupunkterattiin ja eräs laittoi jopa tulineuloja ja sähköä mutta ei apua.
Kävin huippuerikoistuneessa OMT terapiassa ja silloin muodikkaita teippejä vedeltiin olkapäähän ristiin rastiin mutta ei asettunut vaikka kolme vuotta kesti tuo terapian muoto.
No tällä välin olin hokaissut muut kiinnostavat treeni mahdollisuudet kun ei kerran punttia niin joo yksi vuosi Kraw magaa jossain välissä.
Kaikkia " tyttöjen " jumppia kuten bodypumppia ja spinningiä välillä aina kaksikin jumppatuntia peräkkäin
Sitten syvempi uppoutuminen kahvakuulailun maailmaan ja aloitin gs:n treenaamisen karateseuran salilla
No siellä oli myös jujutsua jota olin silloin - 97 harrastanut ja kun tuntui ettei olkapää enää ukemia estänytkään niin sitä ja kahvakuulaa muutama vuosi siniseen vyöhön asti ja välillä tuli joku kuukausi kokeiltua crossfittiä kun tässä välissä se olkapää alkoi osoittaa vähän parantumisen merkkejä Tosin isoja punerrusliikkeitä varoin vielä ja ai niin niin välillä kävin vuoden painitreeneissä kaiken tämän muun sivussa Haukiputaalla.
Oli siis kuntopaini treenit ihan normo krekoroomalaista
Sinne saatoin lähteä suoraan fysioterapiasta ja heittää vaan kourallisen Buranaa naamaan Helvetin järkevää.
Tänä aikana hain ja sain jonkun neljä kortisonipiikkiä olkapäähän aina ennen vyökokeita tai muita vastaavia koitoksia.
Sitten siirryin kamppailuklubille lajin nimeltä Defendo pariin
No kun siellä oli Thai nyrkkeilyä niin pakkohan siinäkin oli kurssit käydä ja lisäksi näyttävästi sparrissa ottamassa turpaansa.
No olkapää oireili vielä joskus joka ei moisessa menossa ihme ollut
Kävin silloin tällöin fysioterapeuteilla käytännössä vaan hierottavana
Eivät ne olkapäälle mitään keksineet.
Viimeisin vanha ja kokenut vain sanoit että " nämä nyt on sellaisia että kun nämä menee rikki niin ei näitä ehjäksi saa"
No työpaikan uusi fysioterapeutti sanoi että HAUISKÄÄNTÖ muuten saattaa auttaa.
No olin pikkuhiljaa alkanut myös käydä salilla varoen kuitenkin ja tehden monesti vain kahvakuulatreenejä tai vastaavia.
Rupesin sitten tekemään enemmän ihan perus hauiskääntöjä enemmän ja ihme tapahtui Pikkuhiljaa vaan pystyi treenaamaan kovemmin ja kovemmin punttia
Kun minuun tuntui tuossa hullunmyllyssä kuitenkin vain tarttuvan enemmän lihas kuin taito taikka notkeus (Ai nii jossain välissä kävin astraga joogan alkeiskurssinkin ja muutamat treenitkin) niin tuli sitten ohjaajien tyydytykseksi sanottua kamppailuklubin jäsenyys irti ja siirryttyä vain tälläiseen missikisa treenaamiseen johon kai olen tarkoitettu.
No ei tuo olkapää 100% vieläkään ole mutta kyllä sen kanssa ainakin vielä pärjää
En nuku mielelläni vasemmalla kyljelläni Se tuntuu kyllä ja joskus työntöliikkeitä lämmitellessä myös ja muutenkin on jäykkyyttä ja vähän kipua mutta...
Joo eli mitä tahdon sanoa.
Saattaa olla pitkäaikainen vaiva johon ei käytännössä parannuskeinoa löydy
Joten kannattaa tehdä kaikkea muuta mitä pystyy jos haitta ei ole aivan toivoton.
Voi parantua itsekseen pitkän ajan kanssa kuten minulle kävi.
Hauiskäännön ihmeellisestä vaikutuksesta en ole varma mutta kannattaa kokeilla.
Eli tällainen olkapää romaani