Olkapää kipeenä

Voi paska,hoitakaa pieniäkin vaivoja ja vahvistakaa pikkulihaksia ettei pääse tuleen jäätynyttä olkapäätä.Juur eilen sain diagnoosin kun oon tässä ollut kädetön sunnuntaista.Oik olkapää vihotellut jokusen vuoden vaikka on jumpattu ja vältetty kipuliikeitä,mut sit vaan yht äkkiä alko hartia puutuun ja vähän jomottaan olkapäätä,sit aamulla se ei enää liikkunutkaan.Nukkuminen on yleensä mukavaa mutta ei tämän vaivan kanssa.Nyt vaan kuntouttaan kun akuutti kipu lähtee että pääsis vielä töihin ettei nälkän kuole.Jotenkin tuntuu että punttihommat olkas oleen tehty mun osalta 35v enemmän ja vähemmän saleja/urheilua takana.Vittumoinen vaiva mitää kuuklee on uskominen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen tainnut tänne kirjoittaakin, mutta mun olkapää tuli kuntoon juurikin punttitreenillä. Ennenkuin pääs jäätymään.
Suomen huippufyssarin neuvoilla mentiin; patisti mut salille, kipua tehdessä saa olla 100:n asteikolla 70-80. Ei saa jäädä kipu päälle.

Kun olkapää oli pahana en pystynyt tekemään oikein mitään yläkropan liikkeitä. Tulehdustilakin oli ollu niin kauan että nivelpintoihin oli tullut syöpymää jo.
Aloitin hitaasti etenemisen noudattaen fyssarin ohjetta ja kohta penkkaan jo sen satkun.
Ei mitään kipuja lähes vuoteen. Missään liikkeessä.
Liike on lääke. Myös olkapäälle.

Vaatii vaan helvetisti kärsivällisyyttä sen treenaminen kuntoon. Ei ole hätäisen hommaa.

Mulla oli joskus tuo jäätyny olkapää kanssa. Oli niin paha joskus ettei kättä saanu ylös edes toisella kädellä nostamalla, meni jotain 6 viikkoa siinä tilassa. Sanoisin että riittävä kivunhoito hiton tärkeää ja sitten se like.
Se liike kun ei onnistu ilman riittävää kivun hoitoa pahassa tapauksessa.
Pikkuhiljaa piti toisella kädellä auttaen saada ihan pientä liikettä. Sitten roikotin kättä alaspäin ja sormet lattiassa hiissasin niillä sellasta laajenevaa ympyrää.

Pitäisi kunnolla tutkia ajoissa. Tämä nyt omaa teoriaa mutta esim pitkään tulehtunu limapussi voi sitten pikkuhiljaa kusta koko niveltä.

Juu liike on parasta, on huomattu ja hallinnassa oli ton toisen olkäpään repeämä joka jumpattiin kuntoon aikaa meni 3v nyt on priima.En tiä alkaako mulla vaan tuleen jo kilometrit vastaan osien osalta.49v mittarissa koko työura käsillä tekemistä (raksapuoli) kuormittaa jo ihan kivasti,no aika näyttää kuinka käy.Tänään laitettiin ultran ohjauksella puudutus/kortisooni nivelkapseliin ja jänteeseen.Siellä oli ihan vitukseen kalkkia,yhden louhoksen verran.

Onko muita "kalkkiksia" eli niitä joilta olisi poistettu kalkkia olkapäästä.Mulla menossa tähystys leikkaukseen muuten ei saa tulehdus kierrettä poikki 3cm kalkkikertymä hiertää jänteitä rajoittaa liikeratoja aikas paljon ja hinkatessaan niitä ottaa ja tulehtuu ja sit vasta olkapää onkin kipee.Kiinnostaa lähinnä se kuinka kipee olkavarsi on operaation jälkeen 4-6vko on arvio työkuntoon.

Onko muita "kalkkiksia" eli niitä joilta olisi poistettu kalkkia olkapäästä.Mulla menossa tähystys leikkaukseen muuten ei saa tulehdus kierrettä poikki 3cm kalkkikertymä hiertää jänteitä rajoittaa liikeratoja aikas paljon ja hinkatessaan niitä ottaa ja tulehtuu ja sit vasta olkapää onkin kipee.Kiinnostaa lähinnä se kuinka kipee olkavarsi on operaation jälkeen 4-6vko on arvio työkuntoon.
Mulla murskattiin olkapään jänteestä kalkkikerääntymä. Toisesta olkapäästä kalkki oli liuennut ajan kanssa itsestään. Operaation jälkeen olkapää erittäin kipeä vuorokauden ja kahden päivän päästä ei enää lainkaan vaivannut. Sulla täytyy olla isompi operaatio jos annettu tuollainen arvio ?

Kysympä täällä ennenkun lähden lekureille soittelemaan, ainakaan en äkkiseltään löytänyt keneltäkään samaa vaivaa.

Eli, viime viikon olkapäätreenin aloitin pystärillä smithissä. Sen verta painoa että taistelun kanssa irtosi 13 toistoa. Näitä suoritin nelisen sarjaa jonkajälkeen siirryin tekemään vipareita.
Heti kun aloitin reenaamaan vipareita, aloin tuntemaan suurta poltetta MOLEMMISSA olkapäissä, ja ainakin omasta mielestäni nimenomaan poltetta lihaksessa. Kipu jäi päälle sarjan jälkeenkin, ja hellitti vain jos esim. istuin alas ja tuin kyynärpäät reisiin eli käsien paino ei kohdistunut olkapäihin. Paukutin koko reenin loppuun asti kipua vasten, ja salilta lähtiessä polte ja kipu jatkui ihan kotiin asti. Kotona parikymmentä minuuttia rauhoittuneena kipu lähti itsestään pois.

Tänään olkapäätreeni alkoi samoilla kuvioilla, pystäriä smithissä eikä mitään sen suurempaa kipua. Kun pystärit oli tehty siirryin tekemään etuolkapäitä käyttäen köyttä ja alataljaa. Heti ensimmäisessä sarjassa alkoi taas polte ja kipu MOLEMMISSA olkapäissä. Koitin myös pienemmällä painolla ja silti kipua tuntui. Päätin haistattaa paskat olkapäille ja koittaa tehdä vähän flyesseja koneessa kun jäi tekemättä rintapäivänä. Ei mitään kipua! Flyessit tuli tehtyä oikein mukavasti ilman mitään kipuja olkapäissä. Päätin antaa uuden yrityksen ja tehdä vähän vipareita kevyellä painolla fiilistellen. Polte ja kipu palasi kuin palasikin olkapäihin. Suutuspäissäni tein nelisen sarjaa vipareita kipua vasten ja lähdin kotiin.
Nyt kotona ja olkapäissä vielä pientä kipua.

Olisiko kellään ideaa mikä homma kyseessä? Missään vaiheessa mitään liikettä ei olkapäät ole rusahtaneet tai lonksahtaneet tai muuten vaan yhtäkkiä vihlaissut, vaan kipu on ns. hiipinyt esiin.

Haiskahtas vähän ahtaalle olkapäälle (arvailua) ei kannata kipua vasten puskee ennen pitkää tulehtuvat kunnolla ja sit on leikki kaukana.

Kokeilitko että helpottaako jos venyttelee olkapäät siinä vaiheessa kun alkaa kipua tuntumaan? Itse joutunut joskus tekeen vaikka mitä että saanut olkapääreenin tehtyä. Välillä pitänyt takaolkapäät vetää pumppiin että voinut viparit tehdä, välillä etuolkapäät pumppailla ensin, joskus pakko venytellä tai muuten hapottaa niin ettei meinaa viparit onnistua ilman painoja.
Jos teen liikaa sarjoja niin alkaa tuleen sellaista ylirasituksen tuntoista kipua. Alkuun tulikin vedettyä liikaa ja reenin jälkeen sai kylmäpussilla palautella olkapäätä ettei tulehdu. Nykyään ei ole ollut ongelmia kun oppinut reenaan oikein ja olkapäät ei ole yhtä kireät enää.

Kuinkahan yleisiä mahtaa ollakkaan kalkkikertymät olkapäiden jänteissä ? Mulla lekuri aikoinaan epäili ahtaita olkapäitä. Kuvissa löytyi sitten kalkkia. Vittumainen vaiva kun pitkittyy ja käsittääkseni siellä olkapäissä on ensin tulehdusta joka sitten ajan kanssa johtaa kalkkeutumiin. Joskus noi kalkit poistuu ajan kanssa itsekseen ja osa sitten pitää operoida. Sinänsä nopeasti hoidettava pikkujuttu yksityisellä eikä kustannakkaan maltaita. Toipumisaika pari päivää.

Joo kalkki operaatioon mennään ens perjantaina,tähystämällä ja mekaanisella poistolla tehdään.Kertymän koko on 3cm aiheutti tosiaan kaksi kivuliasta tulehdusta,joka ei rauhotu kun kortisoni piikillä.Kalkki kirraa vastaan siten että tiettyihin asentoihin olkapäää ei taivu lainkaan.Pystypunnerukset olleet pannassa toista vuotta,penkki norm.leveydellä ei puhettakaan.Toivotaan et tulis kuntoon tässä olis vielä työelämääkin ainakin 15v jäljellä.Mulle puhuttiin paljon pidemmästä saikusta,toki työkin on lähes täysin olkapäiden kuormitusta.

Olkapää kipuillut kesästä asti ja sain viime viikolla viimein aikaiseksi mennä lääkäriin. Ulkokierto toisella puolella selvästi heikompi ja kipua tuolla teres minorin/infraspinatuksen suunnalla, samoin etuolkapäässä. Lääkäri arveli syyksi infraspinatuksen osittaista repeämää. Magneetissa paljastui kuitekin kookas kalkkeuma supraspinatuksessa (n. 4x1,2x0,6cm). Se saataneen sieltä kyllä neulan avulla pois, mutta voiko tuo yksistään selittää ulkokierron heikkouden ja kivun olkapään takaosassa? Voiko paksuuntunut supraspinatus painaa infraspinatuksen jännettä tai sitten hermoa?

Kyllä se kalkki aiheuttaa murhetta enemmän ja vähemmän pahimmillaan alkaa hankaan niitä jänteitä ja tulehduskierre on valmis.Kortisoni ei poista kalkkia.kalkki saattaa lähtee vuosien kuluessa itsellään pikkuhiljaa.Mutta karta liikettä joka siihen sattuu,ja poikkee fyssarilla.Mulla kalkinpoistosta kohta 2vko käsi rupee jo nouseen ja huomenna eka fyssari.

Hohhoijaa, olkapääkipuun auttaa nimenomaan liike. Itsellä oli noin 6kk takaperin olkapää niin kipeä, ettei edes pystynyt nukkumaan käsi tyynyn alla. Aloin pikkuhiljaa tekemään kuminauhalla kiertäjäkalvosinjumppaa, sekä kevyillä käsipainoilla hyvällä kontrollilla pystypunnerrusta. Nyt olkapää ei vaivaa enää ollenkaan..

Varmaankin tuossa auttoi ns aktiivinen lepo eli kuormituksen erittäin merkittävä keventäminen riittävän pitkäksi aikaa ja toisaalta olkapäänseudun stabilointi ja ehkä jopa ryhdin paraneminen pienten lihasten harjoitteilla. Mutta kyllä se täyslepokin joskus on ihan paikallaan, harvemmin kuitenkaan tarpeen ainakaan paria viikkoa kauempaa. Olkapää lienee hankalimmin diagnosoitava nivelalue, ja sen osalta myös anatomia vaihtelee paljon yksilöiden välillä (esim miten paljon jänteillä tilaa liikkua ja minkälaisia ”koukkuja” rakenteissa on). Vamman uusiutumiten estämisen kannalta olisi hyvä pyrkiä tunnistamaan itselle haitalliset liikkeet. Muuten tuo käsi tyynyn ala nukkuminen, tai aina esim sohvalla samalle puolelle nojaaminen, voi olla tuhoisaa olkapäälle. Samoin pöydän tai kännykän ääressä hartiat eteen päin nojautuneena oleminen. Eli kuntoutusvaiheessa myös näihin aktiivisesti huomiota.

Molemmat on oikeessa,lepo ja liike auttaa.Mutta jos ja kun bursa ja jänteet pääsee tulehtuun akuutisti niin voi sanoo että kättä ei sitten liikutella kun toisella kädellä.Jahka tulehduksen saa pois kortisooni/lepo/lääkkeet niin sit liikettä maltillisesti fyssarin kautta.

Mulla todettu n. 2kk sitten vasemman olkapään nivelrikko. Kipuillut pitkään, liikerajoitus huomattava ja punnertaessa sellainen narina että heikkolatvaista hirvittää.
Jostain pitäis löytää kuntouttavia ohjelmia että pystyis treenaan edes jotenkin.
Nyt mennään buranalla, glukosamiinilla/ c-vitamiini kombolla.

Heh, äsken olkapääjumpan aikana huomasin kyllä kuinka olkapää rutisee pahemmin kun koskaan ennen, ei kuitenkaan erityisen kipeä. Treenin jälkeen sit huomasin että etuolkapään puolelle ilmetyi semmonen pikkurillin kynnen kokoinen patti. Ja se taas on kipeä paineltaessa ja on melko kova. Muuten kohtuu oireeton olkapää. Oisko veikkauksia mikä tommonen vois olla?
Luunsiru tuolla pyörii jossain, on kalkkeumaa ja snadia repeymää ja ahdas olkapää mut tää oli ihan uutta. Voiko joku kalkkeuma puskea tuolta syvyyksistä pinnalle tms?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom