Olkapää kipeenä

Ettei olisi taustalla huono tekniikka jossakin liikkeessä, mistä johtuen olkapäät ottavat nokkiinsa.

Niin no voi olla. Ei ainakaan liikkeiden aikana oo tuntunut mitään epämukavuutta ja esim. penkissä tulee aina pidettyä kunnolla kaarta ja lavat takana, ettei lähde olkapäillä työntämään.. Noh, loppuviikkoa lepoa ja pientä kuminauhajumppaa ja katotaan sit ens viikolla jos menee huonompaan suuntaan.

EDIT: Uskaltaakohan mennä normaalisti pumppailemaan esim. käsille noita eristäviä liikkeitä, missä kipua ei tunnu?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä on vittumaisesti olkapää kipeä taas. Pahinta on se, etten osaa kunnolla selittää missä kipu tuntuu. Jossain tuossa etuolkapään sivuosassa. Vasen olkapää siis kyseessä, myös oikeassa tuntuu välillä pientä epämukavuutta mutta varsinaista kipua ei tunnu. Vipunostot sivulle ja eteen vihloo hieman ja punnerrusliikkeet tuntuu epämukavilta. Eristäviä ojentajaliikkeitä, kuten pushdown ja ranskalainen pystyy tekemään suht normaalisti, en ainakaan sarjan aikana kipua tuntenut. Jatkuvasti tuntuu sellaista pientä epämukavuutta, että on pakko pyöritellä ja ''muljautella'' kättä edestakaisin. Kiertäjiä olen koittanut kotona pumppailla kuminauhalla.. Ulkokierrot tuntuvat hieman ilkeämmiltä kuin sisäkierrot. Kai se on pakko ortopedille taas mentävä jos ei tämän viikon aikana parane levolla ja buranalla :(

Lieköhän itsellä samantyyppistä? Aikanaan viime tammikuussa 3 viikkoa olin sairaslomalla kun tein jalkojen nostoja lattialla, niin että käsillä tuin lattiaa vasten. No äkkiä nostin kummatki kädet ylös ja nousin ylös kunnes oikea olkapää poksahti. Alussa oli saakelin kipeä, jomotteli jatkuvasti ja varsinki käden nosto eteenpäin tuotti kipua. Lääkärillä kävin ja hän diagnosoi vaivan liittyvän kiertäjäkalvosimiin, mutta epäili että revennyt se ei kuitenkaan voi olla, kun en mitään varsinaista nostoa tehnyt kädellä ja liikeradat olivat suht hyvät. Nykyään parantunut kyllä melko hyvin, mutta huomaa varsinkin kun tekee esim hauiskääntöä tangolla seisten niin jotenkin vetää olkapäät aivan tukkoon ettei mitään rajaa. Mutta sen jälkeen kun tekee muutaman toiston ulkokiertäjiä 2-3kg käsipainolla niin aluksi sattuu venytyksessä, mutta just 3 toiston jälkeen helpottaa ja vaiva ikäänkuin lähtee pois. Ja sit menee uudestaan jumiin. Kapeassa penkissä sekä pystypunnerruksessa tangolla istuen niin aluksi tuntuu ihan siltä kun joku jänne kahnais toiseen kiinni, mutta kun aikansa kevyesti pumppailee/lämmittelee niin vaiva lähtee. Liekö etuolkapäät tai kiertäjäkalvosimet niin jumissa? Tiedä häntä :)

EDIT: Ainiin ja vielä kun tekee rintapunnerrusta vipuvarsikoneessa niin oikea olkapää rutisee aika huolellisesti, vaikkakin ei kipeää tee. :D

On niin mahottoman pitkä ketju, että kysytääs

mulla olkapäät rutisee todella paljon varsinkin taaksepäin olkavartta pyörittäessä ja kiertäjäkalvosimille ulkokiertoa tehdessä tai rintaa seinää vasten venyttäessä. Tuntuu, kuin olkapäät olisivat tavallaan pois paikoiltaan. Salillakin ennen liikeitä usein "rusautan olkapään paikalleen" pyöräyttämällä kättä taaksepäin saadakseni latsit aktivoitua.Joskus rutisee helpommin, toisinaan olkapää on kuin lukossa ja pamaus on kovempi. Tiedä sitten kannataisiko tätä harrasta. Jos rusautusta kuitenkaan ei tee esim. ennen pystypunnerrusta (joita en oikeastaan koskaan tee) tuntuu liike todella väärältä. Penkatessa menee toisinaan hyvin, toisinaan taas tuntuu että olkapäät on vaikea liimata penkkiin ja etuolkapää aktivoituu/ottaa itseensä venytyksestä. Sama homma vipareissa, joskus olkapäiden tuki tuntuu normaalilta ja joskus taas jumiselta.Vasen käsi jää hieman samalla tavalla liikeradaltaan vajaaksi, kuin Wileniuksen hauikkaposeissa. Muut oireet eivät mielestäni tosin frozen sholderiin viittaa.Selitin asian varmaan hieman huonosti, mutta osaisiko kukaan valottaa mistä voisi olla kyse?

Fyssari sanoi joskus, että rintani on vain kireä ja olkapäät ovat kunnossa. Olen käynyt kuitenkin hierojalla ja venytellyt rintaa, eikä mielestäni kyse ole vain gorillaryhdistä.

Aivan loistava kehonhuoltoliike, muunmuassa olkapäille. Suosittelen kokeilemaan. Tavotelkaa yht 20 sec pitoa, enempää ei tarvi pitää. Eli esim 4 x 5 sec, 2 x 10 sec 1 x 20 sec.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
On niin mahottoman pitkä ketju, että kysytääs

mulla olkapäät rutisee todella paljon varsinkin taaksepäin olkavartta pyörittäessä ja kiertäjäkalvosimille ulkokiertoa tehdessä tai rintaa seinää vasten venyttäessä. Tuntuu, kuin olkapäät olisivat tavallaan pois paikoiltaan. Salillakin ennen liikeitä usein "rusautan olkapään paikalleen" pyöräyttämällä kättä taaksepäin saadakseni latsit aktivoitua.Joskus rutisee helpommin, toisinaan olkapää on kuin lukossa ja pamaus on kovempi. Tiedä sitten kannataisiko tätä harrasta. Jos rusautusta kuitenkaan ei tee esim. ennen pystypunnerrusta (joita en oikeastaan koskaan tee) tuntuu liike todella väärältä. Penkatessa menee toisinaan hyvin, toisinaan taas tuntuu että olkapäät on vaikea liimata penkkiin ja etuolkapää aktivoituu/ottaa itseensä venytyksestä. Sama homma vipareissa, joskus olkapäiden tuki tuntuu normaalilta ja joskus taas jumiselta.Vasen käsi jää hieman samalla tavalla liikeradaltaan vajaaksi, kuin Wileniuksen hauikkaposeissa. Muut oireet eivät mielestäni tosin frozen sholderiin viittaa.Selitin asian varmaan hieman huonosti, mutta osaisiko kukaan valottaa mistä voisi olla kyse?

Fyssari sanoi joskus, että rintani on vain kireä ja olkapäät ovat kunnossa. Olen käynyt kuitenkin hierojalla ja venytellyt rintaa, eikä mielestäni kyse ole vain gorillaryhdistä.

Voisikohan olla rintaranka / kylkiluuliitoksen ennemmin jumissa, kuin itse olkapää? Itsellä ainakin rutisee nimenomaan nuo liitokset auki kun pyörittelen käsiä taakse. Heiluttelen käsiä myös eteen ja taakse 90 asteen kulmassa, eli taaksepäin ikään kuin siipiä räpyttelisi ja lapaluut menee yhteen (samalla rinta mobilisoituu), ja eteen niin että kyynärpäät myös 90 asteen kulmassa ja heiluttelee käsiä ristiin (niin että kyynärpäät kohtaa leuan alla). hankala selittää..

Kävisin itse vielä fyssarilla, kiropraktikolla tms kysymässä mielipidettä siitä, mikä sielä tarkalleen rutisee.

Voisikohan olla rintaranka / kylkiluuliitoksen ennemmin jumissa, kuin itse olkapää? Itsellä ainakin rutisee nimenomaan nuo liitokset auki kun pyörittelen käsiä taakse. Heiluttelen käsiä myös eteen ja taakse 90 asteen kulmassa, eli taaksepäin ikään kuin siipiä räpyttelisi ja lapaluut menee yhteen (samalla rinta mobilisoituu), ja eteen niin että kyynärpäät myös 90 asteen kulmassa ja heiluttelee käsiä ristiin (niin että kyynärpäät kohtaa leuan alla). hankala selittää..

Kävisin itse vielä fyssarilla, kiropraktikolla tms kysymässä mielipidettä siitä, mikä sielä tarkalleen rutisee.
Kiitos, pitää kokeilla. Pitänee etsiä toisen fyssarin mielipide. Työterveyshuollon kautta käydyllä fyssarilla tuntui olevan vähän kiire todeta, että terve nuori mies olet, kerta työtähaittaavaa kipua ei juuri ole.

Juu tuollaisesta ei kyllä ole mitään apua, tarvitaan asiantuntija joka haluaa ja osaa kaivella esiin sen ongelman juuren. Sillä ei ole niin väliä, onko se fyssari, kiropraktikko, osteopaatti vai mikä kunhan osaa hommansa.

Missäpäin olkapäätä vamma todennäköisimmin sijaitsee jos eniten kipua tuottaa tämä liike:

05b.jpg

Lisäksi kipeimmillään aamulla herätessä, eli ilmeisesti nukun vamman kannalta huonossa asennossa..

Molemmat olkapäät tuntuu vaivaavan, ensin vasen oli kipeänä ja oikea suht normaali, kunnes vasen lähti paranemaan ja tällä hetkellä toisinpäin :D

Vammoista en tiedä, mutta todennäköisesti AC-nivel siellä kipuilee syystä tai toisesta.

Missäpäin olkapäätä vamma todennäköisimmin sijaitsee jos eniten kipua tuottaa tämä liike:

pelkän liikkeen perusteella hankala arvailla, kun tuossa liikkuu ja aktivoituu useampi lihas

millainen kipu on ja osaatko paikantaa sitä tarkemmin? sattuuko missään muussa liikeradassa? kiertäessä?

Sattuisko kukaan tietämään, mistä johtuu olkapää naksahtelu. Tuli yhtäkkiä, ja kipua ei oo ja nyt kun tekee jotain yläkropan liikkeita niin paukkuu. Oon tässä paripäivää käyttäny kylmää ja vetäny tulehduskipulääkettä. Voinko tämä naksuminen vain olla jostain tulehduksesta tai jostain nesteestä olkapäässä? Ja auttaiskohan joku nauha jumppa olkapäätä.:)

Sattuisko kukaan tietämään, mistä johtuu olkapää naksahtelu. Tuli yhtäkkiä, ja kipua ei oo ja nyt kun tekee jotain yläkropan liikkeita niin paukkuu. Oon tässä paripäivää käyttäny kylmää ja vetäny tulehduskipulääkettä. Voinko tämä naksuminen vain olla jostain tulehduksesta tai jostain nesteestä olkapäässä? Ja auttaiskohan joku nauha jumppa olkapäätä.:)

Itsellä kiertäjäkalvosin tervehti viime tammikuussa ja siitä lähtien ollut enemmän tai vähemmän kipeä. Dippiä en ole pystynyt tekemään. No nyt kävin hierojalla ja pyysin häntä hieromaan olkapäät auki selän lisäks niin ai että ku tuntu hyvältä sen jälkeen. Ei vihlonu pystypunnerruksissa enään ja dippiä koitin pari päivää sitten ja sekin onnistui hyvin. :) Itsellä oli siis rutinaa ja pauketta oikeassa olkapäässä ennen olkapäiden hieromista, mikä johtui kireistä lihaskalvoista, vaikka olin itse kuvitellut että olisi kiertäjäkalvosin mikä oireilisi vieläkin. Sanoisin siis, että alat venyttelemään kunnolla ja lämmittelet olkapäät KUNNOLLA ennen punnerrusliikkeitä ja tarvittaessa pari hierojakäyntiä niin luulis sillä luonnistuvan jos ei kipua vielä ole ja näin toivotaan, että sitä kipua ei myöskään jatkossakaan tulisi. Sattu muuten niin maan h*lvetisti kun etuolkapäitä pisti hieroen mutta oli kyllä sen kaiken kivun arvoista jälkeenpäin :D

Terve!
Oon lukenut tältä foorumilta ja netistä olkapää vammoista, mutta en oo vastausta löytäny.
Eli ongelmani on etuolkapäässä on kipeä kohta kun sitä painaa noin peukalonpään kokoinen alue solisluun ja olkanivelen kohdassa. Painaessa siihen sattuu ja tuntuu kuin joku narskusi siellä. Turvotusta ei ole ja liikuttaessa kipua ei tunnu muutako välillä olkapää vihlaisee. Penkissä ja pystypunnerruksessa kipua ei tunnu. Penkki treenien jälkeen se on eniten kosketus kipeä.
Mitäs tässä voisi olla kun en oo äkillisesti sitä missään loukannut, itse arvelisin jotain ylirasitusta/tulehdusta. Penkkiä oon ottanut 2krt:vko.
Kiitos etukäteen kaikille vastanneille!

Tästä olkapään rusahtelusta on täällä juteltukin, mutta ois kiva tietää onko joku joskus päässyt jollain huollolla/kuntoutuksella tästä eroon? Itsellä molemmat olkapäät (vasen hieman enemmän) rusahtelee esim. soutuliikkeissä ja vipareissa. Ääni/tunne on, kuin jotkin jänteet hyppisivät paikoilleen johonkin koloihinsa, mutta ääni tulee kuitenkin jokatoistolla, joten hieman ihmetyttää. Kipua ei tosiaan ole ilmennyt ainakaan tähän asti, mutta en nyt uskoisi että täysin kunnossa olevat olkapäät tuollaisia olisi.

Kiitän jos jollain on omakohtaisista kokemuksista saatua neuvoa tai ylipäätään parempaan ja eteenpäin auttavista kommenteista!

Nivelkipua?

Morjens.

Noin kuukausi sitten alkoi vasen olkapää reistailla (ei voi tehdä punnerruksia, vipareita jne.), enemmänkin etupuolelta ja olen huoltanut tätä pakkotoisto käyttäjien neuvoin, on ehkä menossa parempaan suuntaan.
Nyt alkoi yli viikko sitten lonkan oikealta puolelta / oikea jalka vihlomaan polvesta ylöspäin. Alkoi siitä kun yöllä nukuin oikealla kyljellä, jalka puutui minuutin sisällä tosi kipeäksi ja vaikutti koko seuraavaan päivään, ei voi kävellä normaalisti.
Nyt on kestänyt yli viikon ja sama ongelma edelleen (jos sattuu vähänkin makaamaan oikealla kyljellä). Lonkan kohdalla suurin kipu.
Ranne oli myös kipeä monta vuotta, mutta nyt on tullut suht terveeksi.

Tuntuu pukkaavan jatkuvasti eri paikkoihin nivelkipuja ja pitäisi lähteä armeijaankin viikon päästä, eniten nyt häiritsee tuo jalka ja olkapää. :confused:
Kiitos nyt etukäteen ihmisille ja hyvää joulunjatkoja :joulu7:

Morjens.

Noin kuukausi sitten alkoi vasen olkapää reistailla (ei voi tehdä punnerruksia, vipareita jne.), enemmänkin etupuolelta ja olen huoltanut tätä pakkotoisto käyttäjien neuvoin, on ehkä menossa parempaan suuntaan.
Nyt alkoi yli viikko sitten lonkan oikealta puolelta / oikea jalka vihlomaan polvesta ylöspäin. Alkoi siitä kun yöllä nukuin oikealla kyljellä, jalka puutui minuutin sisällä tosi kipeäksi ja vaikutti koko seuraavaan päivään, ei voi kävellä normaalisti.
Nyt on kestänyt yli viikon ja sama ongelma edelleen (jos sattuu vähänkin makaamaan oikealla kyljellä). Lonkan kohdalla suurin kipu.
Ranne oli myös kipeä monta vuotta, mutta nyt on tullut suht terveeksi.

Tuntuu pukkaavan jatkuvasti eri paikkoihin nivelkipuja ja pitäisi lähteä armeijaankin viikon päästä, eniten nyt häiritsee tuo jalka ja olkapää. :confused:
Kiitos nyt etukäteen ihmisille ja hyvää joulunjatkoja :joulu7:
Olisko limapussin tulehdus lonkassa, Tosin aika harvinainen noin nuorella. Toki melko moni asia voi noita oireita aiheuttaa. Mene lääkäriin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom