Olkapää kipeenä

risumies: Mä ajattelin akuutilla 1-2 viikkoa max kivun alusta. Toki virallisesti kroonisen kivun raja vähän vaihtelee, joskus ajatellaan jopa 3kk eteenpäin. Tähän väliin sijoittaisin subakuutin kivun, jota en kuitenkaan tarkoittanut. Tavallisesti iskemällä kunnon arsenaalilla alkuun saadaan kipu siedettäväksi, jolloin kuntoutus helpottuu. Mutta lähtisin siitä et esim buranaa en syöttäisi kahta viikkoa pidempään vaan sitten jo muita keinoja, joita teiltä löytyy. Ehkä tässä oli vähän väärinkäsitystä aikarajoista, mulle tuli jostain postista olo, että buranaa tai kortisonia ei saisi lainkaan antaa kun kerran ft:llä asia hoituisi ja siksi kyselin, että onko todella tullut sellaistakin kustannusvaikuttavuutta ilmi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikä lihas on kireä jos käden vienti selän taakse on hankalaa?. Eli siis yrittää koskettaa lapoja.Kämmän jää alaselkään ja olkapää tuppaa työntymään eteenpäin.

Gemini82!

Joo, torstaina on ensimmäinen "tapaaminen" fyssarin kanssa. Soitin paikkakunnan johtavaan fysioterapia yritykseen ja sain sieltä ajan kaverille kuka on paljon duunannut olkapäitten kanssa.

Mikä lihas on kireä jos käden vienti selän taakse on hankalaa?. Eli siis yrittää koskettaa lapoja.Kämmän jää alaselkään ja olkapää tuppaa työntymään eteenpäin.

Ei välttämättä ihan niin yksioikoista, mutta kireitä saattaisivat olla ainakin olkavarren ulkokiertäjät ja pieni (varmaan myös iso) rintalihas. Tuohon vaikuttaa mahdollisesti moni muukin asia, mutta nämä nyt selkeimmät todennäköiset, jotka kiristävät.

Huomenta. Eilen oli fyssarin kanssa tapaaminen. Ryhtiongelmat ja olkapäitten eteenpäin kääntyminen oli hänen mielestä ne syyt mitkä tämän koko hässäkän aiheuttaa. Ei sinänsä mitään uutta. Venytteli paikat ja niksautteli nikamat paikalleen ja sanoi että tästä se lähtee. Tulehduksien pois saaminen olisi kuitenkin nyt se ensimmäinen urakka jonka jälkeen jumpan ja kuntoutumisen voisi aloittaa. Lekurille ensi viikolla ja jos kolmannet kortisonit saisi sitten. Täytyy vaan toivoa että alkaisivat pikkuhiljaa piikit auttamaan :/

Huomenta. Eilen oli fyssarin kanssa tapaaminen. Ryhtiongelmat ja olkapäitten eteenpäin kääntyminen oli hänen mielestä ne syyt mitkä tämän koko hässäkän aiheuttaa. Ei sinänsä mitään uutta. Venytteli paikat ja niksautteli nikamat paikalleen ja sanoi että tästä se lähtee. Tulehduksien pois saaminen olisi kuitenkin nyt se ensimmäinen urakka jonka jälkeen jumpan ja kuntoutumisen voisi aloittaa. Lekurille ensi viikolla ja jos kolmannet kortisonit saisi sitten. Täytyy vaan toivoa että alkaisivat pikkuhiljaa piikit auttamaan :/

Mitä venytys/kuntoutusliikkeitä se sinulle neuvoi?

Toistaiseksi ei mitään. Tulehdukset pitäisi saada ensi pois tai ainakin vähenemään. Ensiviikolla on uusi aika jo varattuna. Parempi kuulemma aloitella hissukseen ja siitä sitten pikkuhiljaa eteenpäin.
Mulla on usko mennyt totaalisesti jo tähän koko savottaan. Se kirurgin pöytä tuntuu koko ajan paremmalta vaihtoehdolta. Varsinkin kun jänteet on vielä ehjät. Tulehdus kuitenkin jatkuvasti tuolla heikentää paikkoja ymmärtääkseni. On se kumma kun tuo kortisoni ei auta :/

^ Ei ne jänteet tulehtumalla yleensä "kulu", toki tulehdus voi muuttua krooniseksi tai arpeuttaa/jäykistää kudoksia, mut en usko että ne katkeavat sentään. Otatat rauhassa ne kortisonit kaikkiin kipeisiin paikkoihin, tueksi kylmää ja buranaa vaikka jo nyt ja sitten katsotte sitä kuntoutusta.

^ Okei. Milloin aletaan puhumaan kroonisesta vaivasta? Mulla on nyt tää tila ollut päällä kohta 5kk. Lääkkeistä olen syänyt kuurit Vimovoa, Arcoxia 120mg sekä burana 800x4/vrk. Buranakuurin olen uusinut pariinkiin otteeseen tässä kuuakusien aikana. Arcoxiasta tai Vimovosta en huomannut olevan mitään apua edes kivunpoistajana. Burana sentään hieman auttaa, joskin pakki on aivan sekaisin vaikka Somacia otankin tuohon rinnalle.
Kylmähoitoa annan päivittäin.

^oikeastaan tossa mun tekstissä pitäisi lukea "ja" tain tilalla, lähinnä tarkoitin, et jos on pitkään/kroonisena tulehdusta niin se voi arpeuttaa ja jäykistää kudoksia ja se nyt ehkä voisi niitä jotenkin kuluttaa/haurastuttaa niin, että katkeaisivat joskus tulevaisuudessa (vuosien-vuosikymmenien aikajänteellä) helpommin. Mutten suoraan näe, että tässä sun tilanteissa jänteet itsessään kuluisivat kauheasti. Toki vaiva kestoltaan alkaa olemaan jo aika kroonistyyppinen. Jos olkapään tähystykseen / puhdistusleikkaukseen joskus päädyt, niin siinähän ne tulee perattua sitten. Suoraan sanottuna kuulostaa kyllä melkoisen ärhäkältä tilanteelta, jos eivät yhtään ala rauhoittua noilla kuureillakaan tai piikeillä. Se taas voi puoltaa sitä, että ne kannattaisi tähystää ja putsata (yleensä se ei ainakaan tilannetta pahenna). Kannattanee kysellä siltä lääkäriltä asiasta.

Pientä tilannetietoa.

Olkapäissä kipua vieläkin, OMTfyssarin kanssa saatu kylläkin hieman hellittämään mutta pientä edistystä kuitenkin ehkä. Yhtään ei auta kuormittaa kuitenkaan tai heti kostautuu. Vasen hauis, missä siis ollut pahempaa nesteilyä jänteessä, on ollut tässä pari päivää jotenkin kireän oloinen. Tiedä sitten että onko hyväkin merkki? Oikeassa olkapäässä tuntuu sellaista "paineen" tuntua jos kuormittaa. Ei siis kipeä mutta semmonen "jäykän" oloinen tavallaan. Sormipuutumiset hieman hellittäneet.

Luin jokusen sivun mutta en suoranaisesti löytänyt omaan probleemaan vastausta ni siksi kyselen..
Eli tein viime su lumitöitä (kolalla) ja jossain välissä olkapäässä rupes tuntumaan outoa pistelyä, jatkoin kumminki homman loppuun ja sen jälkeen olkapää ollut vähän arkana. Tänään sitte salilla tein rinta/hauis treenin ja viimeisessä kovassa penkkisarjassa rupes ihmeellisesti tuntumaan takaolkapään kohdilla kipua, vipareissa en sitä juurikaan huomannut mutta viimesenä rintaliikkeenä ku otin smithissä vinopenkin ni jouduin lopettamaan sarjat kesken ku rupes vihlomaan. Nyt nelisen tuntia treenin jälkeen paikannan kivun kiertäjänkalvosimeen, tuntuu älytön repivä kipu eikä kättä pysty oikeen liikuttamaan mihinkään! Mikä avuksi? Kylmää/kuumaa? Venyttelyä tuskin voi/kannattaa tehdä kun käsi ei edes liiku kunnolla...

Kiitos! Olenko ymmärtänyt oikein että kylmällä ei tarkoiteta kylmägeeliä vaan esim pakastimesta jotain tavaraa ja liina väliin? Kylmägeeli ilmeisesti vain turruttaa pinnallisesti?

Joo, pakastetavara liinaan käärittynä on parempaa, kylmägeelillä on pinnallisempi vaikutus. Sellaisia 10-20 min settejä toki ihoa jäädyttämättä :)

Pitääpä pitkästä aikaa tänne kirjoitella. Vammojen kierre iski ja lähinnä olkapäihin.

Kipuilua on ollut jo pitemmän aikaa ja hoidettu kiertäjäkalvosimen tulehduksena. Sen kummemmin asiaa ei tutkittu aluksi, määrättiin vain särkylääkkeitä ja lepoa.
Nyt sitten oli 3kk kipua vasemman puolen olkapäässä ja tuntui että ei taivu mitenkään. Treenaamiseen aloitin tauon ja ajattelin että lepo auttaa, mutta eipä auttanut.
Lääkäri sitten suostui laittamaan ultraan ja siinä näkyi ahtautta+kalkkeumaa+tulehduksia. Magneetti kertoi aivan saman eli jossakin jänteessä kalkkeumaa ja ahtautta.

Noissahan ei mitiä ongelmia, mutta ortopedi käski vaan jumpata sitä olkaa kun ei näe tarpeelliseksi leikata. Sanoi jotta tule takas jos kipuilee 3-4kk päästä.
Ongelmaksi muodostuu nyt se että teen työtä jossa kädet ovat yläasennossa erittäin paljon (teollinen pintakäsittely). Enkä tiedä miten jumppaisin ilman ettei tulehtuisi
taas uudelleen. Kellään heittää mitään vinkkejä?

Kyseisten vammojen takia on ollut kohtuu vittumaista kun harrastustoiminta jäässä. Ei vaan jaksa että joka liike sattuu olkapäihin. Oikeassakin tuntuu samantyylistä kipua
ja uskoisin että sielläkin sama ongelma.

Eli miten muilla mennyt vastaavat vaivat ohi jos mennyt? Miten kannattaisi jumpata?

Nojoo, sainpahan olkapään kipeeks eilen salilla, tai oikeastaan tänään aamulla vasta huomasin. Eli kun käsi on ylhäällä ja mahdollisimman lähellä kroppaa niin tuossa etuosassa tuntuu kipu, myös jos nostaa jotain niin sattuu, mikähän vois olla. Näitä on kyllä melkeenpä mahoton netissä arvata. Katotaan jos menee ohi, jos ei niin lääkärille. :)

Kohta fyssarille. Eilen oli tohtorin kanssa tapaaminen ja kolmansia kortisonipikkejä ei laitettu. Liikeradat ok, voima suht ok jne. Toisina päivinä tuntuu paremmalta, toisina takapakkia. Keikkuen mennään mutta ei kait tällaiset vaivat ihan ykskaks paranekaan. Olen jo aiemmin kysellyt että onko kohtalotovereita joilla nämä olkapää/hauis tulehdukset kestäneet kuukausia, mutta loppujen lopuksi kuitenkin parantuneet ilman kirurgin työskentelyä? Välillä meinaa usko horjua tosiaan tämän kanssa :(

Kohta fyssarille. Eilen oli tohtorin kanssa tapaaminen ja kolmansia kortisonipikkejä ei laitettu. Liikeradat ok, voima suht ok jne. Toisina päivinä tuntuu paremmalta, toisina takapakkia. Keikkuen mennään mutta ei kait tällaiset vaivat ihan ykskaks paranekaan. Olen jo aiemmin kysellyt että onko kohtalotovereita joilla nämä olkapää/hauis tulehdukset kestäneet kuukausia, mutta loppujen lopuksi kuitenkin parantuneet ilman kirurgin työskentelyä? Välillä meinaa usko horjua tosiaan tämän kanssa :(

Mulla on kestäny 8 vuotta. Kipeytyy aina rankemmin penkatessa. Nyt hoidetaan kuntoon, fyssarilla käyn. Mulla on olkapäässä klappia eli se pääsee liikkumaan liikaa ja se tulehduttaa paikkoja. Haittaa käsitreenejä osittain, olkapäätreenejä ja rintatreeniä. Mun pitää vetää harteita tiukasti taakse kun teen käsiliikkeet, näin ehkä välttää pahimmat klapit. Pystypunnerrusta en pysty tekeen kun vasen olka on niin jäykkä että se kiertää alhaalla eteen. Viparit sattuu, ilman painojakin ne sattuu. Lämmittelyjen jälkeen pystyn tekemään.

Jänteet on vasemmas 1/2 ohkasemmat kuin terveessä eli oikeassa. Varsinkin supraspinatus. Silti tällä paskalla on penkattu varsin hyvin 80kg elopainolla 170kg x3 slingshotilla. Raakapenkki hirvittää, mutta kyllä sitäkin on tehty 155 kilolla kaks.

Katotaan miten käy. Fyssari on osaava kaveri.

Lopetin koko voimailemisen ton olkapään takia. Nyt oon bodannut, en osaa sanoa kumpi on paskempi juttu. Tässä ehkä hajoamisen vaara pienempi mutta ne helvetin toistot tulehduttaa pahemmin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom