Olkapää kipeenä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla alkaa mennä lopullisesti hermo olkapäävammanni kanssa... Olkapää kipeytyi dieetin loppuvaiheessa, eli 4-5kk on ollut jo vaivana. Dieetin aikana vielä treenasin olkapäitä väkisin, mutta nyt on kipu sitä luokkaa että kaikki hartialinjan yläpuolelle tulevat työntöliikkeet + viparit + pystysoutu jne on ihan mahdottomia suorittaa kivun ja voimattomuuden vuoksi. Tasapenkkiä pystyy tekemään, kyllähän se toki jonkunverran koskee mutta liikkeessä olkapää kuitenkin toimii suht normaalisti. Ja ennen kuin ensimmäinen käskee lopettamaan penkkauksen, niin sanottakoon että treenitauot ovat vaan pahentaneet olkapään kipua ja heikentäneet liikerataa. Takakyykkyäkään ei tarvitse enää tehdä kun käsi ei taivu tangon alle. Olkapäähän ei voi nojata ja vaatteiden pukeminen/riisuminen on tuskaa.. vaikuttaa siis ihan kiitettävästi normielämäänkin.

Lääkärissä on käyty, ja mitään ei kuulema ole rikki koska kättä pystyy liikuttamaan normaalisti (vaikka siis sattuu), tätä tukee kyllä sekin että kun ojennettujen käsien väliin virittää kuminauhan ja kiristää sen niin että olkapäihin tulee aavistus ulkokiertoa, pystyy käsiä nostelemaan yhan kivutta. Käyn fysioterapeutilla ja teen sieltä saatuja kuminauhaharjoituksia. Mutta käden liikerata tuntuu menevän kokoajan huonommaksi ja olkapään asento vaikuttaa epänormaalimmalta kuin ennen. Nyt uutena oireena on tullut sellainen hermokipu tyyppinen vihlominen alemmas käsivarteen. Eniten tässä ehkä rassaa se että en saa nukuttua, kun joka kerta asentoa vaihtaessa sattuu helvetisti ja sitten taas valvotaan.

Alkaa ideat loppua kesken. Työpaikkalääkärille jos menen niin seuraava steppi lienee sitten kortisonipiikki. Olen kammonnut ajatusta, mutta oliskohan se sittenkään niin paha? Olkapäästä lienee kaikki lihakset jo surkastuneen... Kaikki ehdotukset ovat tervetulleita!!

Mulla alkaa mennä lopullisesti hermo olkapäävammanni kanssa... Olkapää kipeytyi dieetin loppuvaiheessa, eli 4-5kk on ollut jo vaivana. Dieetin aikana vielä treenasin olkapäitä väkisin, mutta nyt on kipu sitä luokkaa että kaikki hartialinjan yläpuolelle tulevat työntöliikkeet + viparit + pystysoutu jne on ihan mahdottomia suorittaa kivun ja voimattomuuden vuoksi. Tasapenkkiä pystyy tekemään, kyllähän se toki jonkunverran koskee mutta liikkeessä olkapää kuitenkin toimii suht normaalisti. Ja ennen kuin ensimmäinen käskee lopettamaan penkkauksen, niin sanottakoon että treenitauot ovat vaan pahentaneet olkapään kipua ja heikentäneet liikerataa. Takakyykkyäkään ei tarvitse enää tehdä kun käsi ei taivu tangon alle. Olkapäähän ei voi nojata ja vaatteiden pukeminen/riisuminen on tuskaa.. vaikuttaa siis ihan kiitettävästi normielämäänkin.

Lääkärissä on käyty, ja mitään ei kuulema ole rikki koska kättä pystyy liikuttamaan normaalisti (vaikka siis sattuu), tätä tukee kyllä sekin että kun ojennettujen käsien väliin virittää kuminauhan ja kiristää sen niin että olkapäihin tulee aavistus ulkokiertoa, pystyy käsiä nostelemaan yhan kivutta. Käyn fysioterapeutilla ja teen sieltä saatuja kuminauhaharjoituksia. Mutta käden liikerata tuntuu menevän kokoajan huonommaksi ja olkapään asento vaikuttaa epänormaalimmalta kuin ennen. Nyt uutena oireena on tullut sellainen hermokipu tyyppinen vihlominen alemmas käsivarteen. Eniten tässä ehkä rassaa se että en saa nukuttua, kun joka kerta asentoa vaihtaessa sattuu helvetisti ja sitten taas valvotaan.

Alkaa ideat loppua kesken. Työpaikkalääkärille jos menen niin seuraava steppi lienee sitten kortisonipiikki. Olen kammonnut ajatusta, mutta oliskohan se sittenkään niin paha? Olkapäästä lienee kaikki lihakset jo surkastuneen... Kaikki ehdotukset ovat tervetulleita!!

Keväällä postas olkapää just samoilla oireilla. Alkoi sillä, että solis- ja lapaluun välinen nivelside ylirasittui ja tulehtui, sitten repesi kokonaan. Suosittelen: lepoa ja ultraäänissä käväisyä.
Voit toki hammastapurren jatkaa (jatkoin itse keväällä kivusta välittämättä) ja odottaa sitä lopullista hajoamista. Lopputulos on kuitenkin sama, eli kun paikkaa särkee, pitää levätä. Ennakoiden pääsee vähemmällä, välttyy leikkauksilta ja vanhuudenvaivoilta.

Kuulostaa tutulta. Tänään olisi taas lekurille meno edessä. Nyt on semmonen kaveri kuka hoitaa Kookoo:n ja KPL:n pelaajien vammat, ja toivottavasti aletaan löytämään hieman vastauksia näihin vaivoihin.
Uutena oireena alkanut tuntumaan jäykältä kaulassa ja lavan kohdalla. Tehot häviää käpälästä päivä päivältä enemmän, ja jos yhtään kuormittaa niin menee useampi tunti kuin koko käsi olisi nukuksissa.
Perjantaina olisi soittokeikka jota niin mielenkiinnolla odotan :/ Onneksi ei tartte vetää humppaa 3x1h settiä :)

Taratin

Olkapäävaivani olivat TISMALLEEN samanlaiset! Kävin ottamassa kortisonipiikin ja kipu lähti heti seuraavaan päivään mennessä ja viikon täyslevolla. Kipu meinasi tulla uudelleen, mutta kevensin treenipainoja ja pistin pari ylimääräistä vapaapäivää, niin kipu lähti heti. Lisäksi venyttelin olkapäät läpi kaksi kertaa päivässä. Testaa noita ja toivottavasti saat olkapääsi kuntoon! :)

Ja lekurilta kotiuduttu. Epäili supraspinatusjänteen tulehdusta tai repeämää, sekä niskassa jotain probleemaa 6 nikamassa. Ensi viikolla magneettikuva. Maksaa mutta maksakoon. Sen verran veemäinen vaiva että ihan sama. ENMG otetaan parin viikon päästä ja kaularangan röntgen jos ei ENMG tuota tulosta. Että näin.

Illalla tuli lekurilta vastaukset kuvista. Supraspinatusjänne, joku toinen jänne sekä hauiksen pitkä pää tulehtuneita. Ihmetteli itsekin että onpas tilanne. Jänteet ehjät ja ahtautta ei ole näkyvissä. Epäili yliliikkuvuuden aiheuttaneen kaikki nuo 3 tulehdusta. Leikkaushoitoa suositteli, kun ei ole rankat tulehduskipulääkekuurit tepsineet. Hohhoijaa... :(
Leikkaushoito olisi kait jonkinlainen jänteitten puhdistus ja toipuminen suht nopeaa kun ei ankkurointeja sun muita sinne tulisi. Onkos porukalla kokemuksia ko. operaatiosta?
Vitutuskäyrä on suhteellisen korkealla nyt.

Tätäkin ketjua lukiessa huomaa, miten lääkäreillä on hinku alkaa leikkelemään heti jos olkapää vähän prakaa?! Itse n. 20v olkapää ongelmista kärsineenä, en onneksi leikkauksiin lähtenyt vaikka pari kertaa lääkäri sanoikin, että olisi se yksi vaihtoehto jolla "ehkä" korjaantuisi. Nyt on tuo huonompi olkapää, on parempi kuin koskaan ja se korjaantui parissa kk. riittävällä lihashuollolla ja järkevällä treenillä. Omatkin olkapää ongelmat oli ihan muualla kuin olkapäässä...eniten toimimattomuutta aiheutti lavan kalvon kireys, latsin yläosan kireys, hauiksen pitkä-pää ja takaolkapää/ojentaja alue. Näiden yhteisjumit aiheutti sen, että olkapää ja lapa oli ns. yhtä pakettia eikä liikkuvuus ollut normaali ja asento oli väärä, mikä sitten ilmeni olkapää kipuina. Nyt kun ottaa hierojalla 2vk välein paikat auki niin homma toimii!

Suosittelisin niille, joilla ei mitään rikki tai irti ole, käymään esim. Niskasen Wellulla taputeltavana. Se on tullut jo vuosien varrella todettua, että se perus hyväksi kehuttu urheiluhieroja ei vaan välttämättä tajua tälläisien vaivojen päälle yhtään mitään. W laittoi omankin olkapään kohdalleen yhdellä käynnillä ja sitähän oli aiemmin ihmetellyt ja hieronut toistakymmentä "taitavaa" urheiluhierojaa vuosien varrella. Eli sille leikkaukselle voi olla, monta kertaa paljon helpompi ja halvempi vaihtoehto...

Välilevyn pullistuman mahdollisuus niskassa tutkitaan vielä mullakin ennen kuin aletaan toimenpiteisiin. Sormien ja kämmenselän puutumiset viittaisi tuohon mutta ei kuulemma aina tietenkään tarkoita suoraan sitä.

Mulla taisi mennä olkapää kesälomalla kun jouduin parin viikon ajan kesätöissä nostelemaan siivotessa pullonpalautuksen puolella noin rinnankorkeudelta varsin isoja roskapusseja, joihin ihmisten olisi kuulunut heittää vain tyhjiä pullokasseja ja -pusseja, mutta jotka olivat enemmän tai vähemmän täynnä palautukseen kelpaamattomia pulloja. Välillä treeni on kivutonta, mutta ei nyt. Olen pikku hiljaa lisännyt venyttelyjä ja aikaisemmin neuvottua kepin pyörittelyä, nyt ajattelin että pitäisi tuollainen foam roller hommata ja käydä sillä rullailemaan. Ajattelin nyt myös - vihdoin ja viimein - jättää olkapäät suoraan treenamatta ja yrittää rintatreenissäkin niitä suojella. Toivottavasti nuo auttaisi ettei tarttisi lekurille mennä, kun en oikein koulun lääkäriin luota tälläisissä vaivoissa eikä yksityiselle ole yksinkertaisesti varaa

Välilevyn pullistuman mahdollisuus niskassa tutkitaan vielä mullakin ennen kuin aletaan toimenpiteisiin. Sormien ja kämmenselän puutumiset viittaisi tuohon mutta ei kuulemma aina tietenkään tarkoita suoraan sitä.
Mulla myös puutuu peukaloja etusormi ja koko käden iho niiden linjalta. Saa nipistää vaikka kuinka kovaa eikä tunne mitään. Salilla huomasi oikean käden voimissa huomattavat puutteet verrattuna vasempaan ja oon kuitenkin oikea kätinen. Nyt vaan sit odotellaan, että lekurit päättää tarviiko leikata vai meniskö ihan itekseen ohi. Mulla ollut pullistuma muutamia vuosia sitten alaselässä ja se meni sitten itsestään ohi, toivottavasti tässä sama homma.

Mulla myös puutuu peukaloja etusormi ja koko käden iho niiden linjalta. Saa nipistää vaikka kuinka kovaa eikä tunne mitään. Salilla huomasi oikean käden voimissa huomattavat puutteet verrattuna vasempaan ja oon kuitenkin oikea kätinen. Nyt vaan sit odotellaan, että lekurit päättää tarviiko leikata vai meniskö ihan itekseen ohi. Mulla ollut pullistuma muutamia vuosia sitten alaselässä ja se meni sitten itsestään ohi, toivottavasti tässä sama homma.

No huomenna tosiaan on tuo ENMG ja taas mennään hiukan eteenpäin asiassa. Mulla on tuo tunnottomuus sormissa ollut sellaista "puolitunnoton" tyyppistä. Eli täysin tunnottomaksi ei ole mennyt missään vaiheessa. Välillä tuntuu paremmalta jopa. Lisääntynyt niskajumi vaivaa jopa enemmän tällä hetkellä. Voi olla vaan seurausta tuosta olkapäästä, mutta siis molemmin puolin kaulaa on jänteet aivan jumissa tuosta solisluusta korvaan päin.

Onko jollain raatilaisista mennyt supran tulehdus itsestään ohi, vaikka tilanne olisikin kestänyt kuukausia? Onko tuo huhu jopa vuoden toipumisesta paikkansa pitävä?

ENMG testit ns. negatiiviset. Eli mitään poikkeavaa ei niiden perusteella käpälässä ole. Katsotaan mitä seuraavaksi tuleman pitää taas ja palaillaan asiaan ...

Röntgenissä ja ultraääneessä käyty. Oikeassa olassa jonkinlaista luun resorptiota (hauraampi tietystä kohtaa kuin toisesta), voi olla kuulemmma posttraumaattista osteolyysiä. Eli saattais johtua n. vuoden takaisesta mestari-ideasta "venyttää alaselkää": fiksuna reenin jälkeen tuli pyydettyä kaveria roikkumaan mussa kun roikuin tangossa (olat kylmänä) eli kevyesti tuli semmonen 170kg venytys olkanivelille. Jotain tuossa venähti, pari päivää olka oli arkana mutta sen jälkeen ei mitään. Tässä sitten pikkuhiljaa pitkin syksyä huomannut, että oikea olka rutisee ja paukkuu aivan hemmetisti ja ikään kuin muljahtelee sijoiltaan tj. Aluksi en ottanut mitään stressiä, koska pystyin reenaamaan kaikki liikkeet kivuitta. Pikku hiljaa kuitenkin alkoi lepopäivinä esiintyä sillon tällön pientä arkuutta tuolla seudulla.

Viikon päästä ortopedille, sitä odotellessa.

Röntgenissä ja ultraääneessä käyty. Oikeassa olassa jonkinlaista luun resorptiota (hauraampi tietystä kohtaa kuin toisesta), voi olla kuulemmma posttraumaattista osteolyysiä. Eli saattais johtua n. vuoden takaisesta mestari-ideasta "venyttää alaselkää": fiksuna reenin jälkeen tuli pyydettyä kaveria roikkumaan mussa kun roikuin tangossa (olat kylmänä) eli kevyesti tuli semmonen 170kg venytys olkanivelille. Jotain tuossa venähti, pari päivää olka oli arkana mutta sen jälkeen ei mitään. Tässä sitten pikkuhiljaa pitkin syksyä huomannut, että oikea olka rutisee ja paukkuu aivan hemmetisti ja ikään kuin muljahtelee sijoiltaan tj. Aluksi en ottanut mitään stressiä, koska pystyin reenaamaan kaikki liikkeet kivuitta. Pikku hiljaa kuitenkin alkoi lepopäivinä esiintyä sillon tällön pientä arkuutta tuolla seudulla.

Viikon päästä ortopedille, sitä odotellessa.
Tsemiä bro!

en viitsi uutta ketjua alkaa aiheesta tekemään kun tuntuu täällä näitä tietäjiä olevan jo hyvin koolla :)

Teen työkseni kylppäreiden yms märkätilojen laatoituksia ja työnpuolesta olkapäät ovat aika kovilla. Tässä hommassa tuntuu olkapäät olevan ns.ammattitauti ja monella vanhemmalla asentajalla onkin jouduttu veitseä näyttämään olkapäille.

Kysymys kuuluukin miten olkapäiden mahdollisia vammoja/kulumia olisi paras ennaltaehkäistä? Salilla treenaan 4-jakoisella ja niin että rinnan/olkapäät treenaan viikonloppuna, jottei tulisi samalle päivälle liikaa rasitusta. näin vuoden työnteon jälkeen mitään oireiluja ei ole ollut puutumista/väsymistä lukuunottamatta vaikka tahti ollut kova niin töissä kuin treeneissä. Onko olkapäiden treenaaminen siis "paha" vai "hyvä" homma? Eli kannattaisiko niiden treenaamiseen jotenkin enemmän keskittyä, vai nimenomaan vähentää niiden treenausta? Niska/hartiaseudun käyn hierottamassa urheiluhierojalla säännöllisesti 2-3vk välein ja lisäksi rullailen ajoittain tennispallolla ja rullalla kun tuntuu jumituksia tulevan.

Ne kiertäjäkalvosinliikkeet ainakin treeniin mukaan. Takakapselin venytykset ja muut olan venytykset myös ihan OK ennaltaehkäisyyn.

Mullon kans vaivannu toi vasen olkapää nyt parisen kuukautta varmaan. Käsi periaatteessa puutuu sen takia kokonaan ku liikuttelee. Ite oon roskakuski ni tulee rattia veivattua ja sillon just huomaa tosi helposti sen puutumisen. Lääkärit ei tiiä mistään mitään, oon käyny monella. Oon yrittäny ettiä videoita olkapäävenyttelyyn ja esim. Gymlogin lihashuolto jaksossa oli hyviä juttuja. Fysioterapeutilla ku kävin se neuvo kans venyttelemään ja painotti myös sitä et ainaku tekee työntäviä liikkeitä ni pitäs tehä myös vetäviä. Oon nyt tehny kaikkeni ja hieron olkapäätä ennen saliatreeniä.. Teen myös pienillä käsipainoilla käsien heilutusta niin että kyynärpäät on kiinni kyljissä ja heiluttelen sivuille sekä kyynärpäät ylähäällä, forkut ja loppukäsi alaspäin heiluttelen ylös ja alas. Eli periaatteessa koitan lämmittää olkapäätä sen minkä pystyn ennen treeniä. Oon myös ottanu tavaks et ainaki esim. penkkipäivänä/olkapäätreenin päätteeks teen jonkun vetävän liikkeen, vaikka alatalja/kulmasoutulaite 3x15-20 luokkaa. Ja täytyy kyl sanoa et olkapää on paljon parempi kuin ennen. Dipissä vielä huomaa että olkapää muljuu ja naksuu mutta taidan jättää vaa dipin kokonaan pois. Fyssari suositteli myös urheiluhierojaa ja sitäkin pitää tässä kokeilla kunhan vaan kerkiää. Alhaalla linkki gymlogin lihashuolto jaksoon jossa on jotain olkapäävenytys juttuja mitän oon käyttäny!

[video=youtube_share;eDHeyIlmRok]http://youtu.be/eDHeyIlmRok[/video]

Tervehdys taas.

Mulla ei homma ole juurikaan edennyt eli olkapäät vaivaa vieläkin. Kortisonipiikit molempiin tuli maanantaina. Suostuin jo ottamaan, kun vaiva on kestänyt jo yli 4kk. Pahin kipu tuntuu olevan edelleen tuolla vasemman käden hauiksen "alapuolella" kainalon seutuvilla. Kipu tuntuu myös sormissa nipistelynä sekä lievänä särkynä. Niskakipu lisääntynyt reilusti myöskin.
Jänteet on magneettien mukaan ehjät mutta tulehdusta löytyy ja mietinkin että miten monta piikkiä sitä uskaltaa tuohon käpälään laitattaa vielä. Ja mitä jos ei kortisonit ja lepo tehoa? Mikä on seuraava toimenpide?

Back
Ylös Bottom