Oliiviöljy - Nestemäinen kulta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arnold
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🫒🔥 OLIIVIÖLJY – NESTEMÄINEN KULTA JOKA NOSTAA RUOAN JA TERVEYDEN TASOA 🔥🫒

Meta description: Laadukas öljy parempaan makuun, palautumiseen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

Määrä

Jos nyt haluan lisätä lihomatta kylmäpuristetun rypsiöljyn määrää ruokavalíossani niin korvaanko pikkuaterian ~kalorimäärän öljyllä jolloin kokonaiskalorimäärä säilyy samana vai voinko huoletta lisätä lusikallisen aikaisempien ruokien lisäksi? Tällä hetkellä meinaan rasvan määrä on tosi tosi vähäinen ja se ehkä haittaa rasva-aineenvaihduntaa (ja terveyttä yleensäkin).

Tahtoo vaan toi energian kulutus olla niin pieni että 1rkl öljyä vie jo isohkon annoksen täyttävää ruokaa pois (siis jos korvaa kalorit)...

Ota määrä hiilihydraateista pois ja rasvaa tilalle,näin dieetillä. Jos lihasta kasvatat niin ei se yksi ruokalusikka nyt niin paha asia ole...

On muuten olemassa pinnoitettuja paistinpannuja,jotka eivät tarvitse rasvaa paistamiseen. Ei tarvitse ainakaan pelätä,että söisi tyydyttyneitä rasvahappoja...

Olen käyttänyt kylmäpuristettua rypsiöljyä viime vuoden puolelta lähtien ja olon se saa kevyemmäksi & ihon todellakin pysymään terveempänä. Jos kolesteroolini oisin mittauttanut ennen käyttöä ja nyt niin varmasti parempaan suuntaan jatkuvasti menossa.

kylm. pur. rypsiöljy ei maultaan ensikertalaisten mielestä ainakaan ole mitään parasta. Itse käytän lähinnä ruisleipien päällä 3-6rkl / vrk - ja makuun olen jäänyt koukkuun :D

Rasvahappokoostumuksesta sen verran, että kylm. pur. rypsiöljy voittaa mielestäni joka suhteessa kylm. pur. oliiviöljyt. (?)
Paitsi ehkä antioksidanttisilta ominaisuuksiltaan - jotka kyllä ovat aika riittävän huikeat rypsiöljyssäkin (7rkl = 300% E-vit.)

Tässä vertailussa oliivi-, ja rypsiöljy:
http://www.margariinitiedotus.fi/rasvat_ruoassa/koostumus.htm

Tässä suora pastetus sivuilta:
pufa 2n-6 3n-3 n-6/n-3
Rypsiöljy 33 22 11 2:1
Oliiviöljy 11 10 0,5 20:1

ja tärkeimpänä pointtina tuosta tuo n-6 ja n-3 luokan rasvohappojen suhteet toisiinsa. (mitä enempi n-3 sitä parempi)

Jos ihan suoraan puhutaan...

niin rypsi- ja pellavansiemenöljy maistuu ihan *askalle. :evil: Jos tuota nimittäin pitäisi vetää ihan raakana niin kyllä mulla ainakin tökkii tosi pahasti nämä suomalaiset tuotteet. Valitettavasti.

Pisteet välimerenmaihin 6-0.

Makuasioita...mikäli taas kylmäpuristettua Virginoa(tm) ottaa lusikallisen :hmmm: sellainen mukava pähkinäinen maku. Kun taas oliiviöljy esim . jääkaapissa helposti paakkuuntuu...

Mites nuo öljyt pitää säilyttää? Jääkaapissa vai huoneenlämmössä? Mulla pullo lojuu pöydällä, ei se ainakaan pilalle ole mennyt

Re: Jos ihan suoraan puhutaan...

Originally posted by Kynaniska
niin rypsi- ja pellavansiemenöljy maistuu ihan *askalle. :evil: Jos tuota nimittäin pitäisi vetää ihan raakana niin kyllä mulla ainakin tökkii tosi pahasti nämä suomalaiset tuotteet. Valitettavasti.

Pisteet välimerenmaihin 6-0.

Kylmäpuristettu oliiviöljy on sitten yksi pahimman makuisista tuotteista mitä olen maistanut. Ei se vastaava rypsiöljykään tosin herkkua ole. Nä maistuu täysin erilaiselta kuin vastaavat ei kylmäpuristetut (eli...?).

tosi mies..

kynaniska wrote:
>niin rypsi- ja pellavansiemenöljy maistuu ihan *askalle. Jos >tuota nimittäin pitäisi vetää ihan raakana niin kyllä mulla ainakin >tökkii tosi pahasti nämä suomalaiset tuotteet. Valitettavasti.

..eikö se ole monella muullakin saralla todettu, että maku ei saa olla se asia joka ratkasee :) muutoinhan tässä oltaisiin aika pehmojannuja pilttipurkki toises ja pehmisjäde toisessa kädessä =D

Juuri vetäsin miniorgasmia vastaavan aterian:
20 pikkumuikkua, 10 uutta pottua ja 3 ruisleipää joissa reilusti kylm. pur. rypsiöljyä päällänsä. AVOT! Ei olo tästä enään parane :)

Oliiviöljy säilyy parhaiten huoneenlämmössä mutta suoralta auringonvalolta suojattuna.

Taitaa mennä aikamoiseksi pilunhalkomiseksi tuo, jos ruvetaan ruotimaan kumpi on terveellisempää oliivi- vai rypsiöljy. Sen vuoksi valinta tehdään puhtaasti maun perusteella. Pellavansimenöljy kylmäpuristettuna vasta /ceeestä onkin. :urjo:

Ajattelin vähän kiinnittää enemmän huomiota rasvanlaatuihin. Joten kokeilen vetää noita topicin öljyjä. Voiko noista Omega3:n yms. rasvahappojen liiallisesta saannista olla jotain haittaa? Ja 1 gramma on vissiin sama kuin 1 ml näissä öljyissäkin? Muitakin vinkkejä voi pistää.

Kalaöljykapseleita kannattaa ottaa vaan se ohjeenmukainen annos. Haittavaikutuksia en tiedä, mut pihinä voin kertoa, että miksi popsia ylimääräistä kallista kun vähemmälläkin pärjää :D
Oliiviöljy on itseasiassa mainettaan huonompi, koska siinä on huonoja rasvoja (lähde tuntematon, mut tosi?). Suomalainen camelina kymäpuristettu rypsiöljy on parempaa, kunhan otat sen sitten kylmänä eli suoraan lusikalla suuhun.

PS: Yksi haittavaikutus noiden öljyjen ylimääräisellä käytöllä kyllä on: niistä lihoo :)

Tässä vähän dokumenttia. Auringonkukkaöljy näyttäisi olevan kuningas mutta onhan oliiviöljyssäkin n-6/n-3 vitamiineja ihan kivasti.

Taulukko 11: Ravintorasvojen rasvahappokoostumuksia*).
SAFA MUFA PUFA n-6/n-3
Rypsiöljy 6 58 33 2:1
Oliiviöljy 14 68 11 20:1
Auringonkukkaöljy 11 22 63 155:1
Maissiöljy 13 27 54 53:1
Soijaöljy 15 22 59 7:1
Margariini 20 27 24 3:1
Rasvaseos 40 24 8 2:1
Voi 54 17 2 3:1

SAFA = tyydyttyneet rasvahapot (SAFA, engl. Saturated fatty acid)
MUFA = kertatyydyttymättömät rasvahapot (MUFA, engl. Monounsaturated fatty acid)
PUFA = monityydyttymättömät rasvahapot (PUFA, engl. Polyunsaturated fatty acid).
*)Lähde: Kansanterveyslaitoksen ravintotietokanta Fineli, syyskuu 2002.

Tärkeätä on, että omega-6 eli n-6 ryhmän rasvahappoja saisit mahdollisimman vähän mutta kuitenkin jonkinverran :) Öljyistä on siis tärkeää katsoa omega3 / omega6 happojen suhde. Noilla kahdella kun on päinvastaiset vaikutukset elimistössä. Omega6 mm. pahentaa tulehdusreaktioita. eli kipua, kuumotusta, turvotusta, (infektioita?). Omega3:lla on päinvastaiset vaikutukset.

EPA ja DHA kai ne tärkeimmät rasvahapot joita kalaöljyissä on runsaasti,

Tässä oikein hyvä taulukko mitä mikäkin öljy sisältää: linkki

Kuten tuosta voi huomata, esim. auringonkukkaöljy on absolutiska huono valinta - ei juurikaan alfalinoleenihappoa mutta sen sijaan hullusti linoleenihappoa. Sama homma tais olla useimmilla pähkinälajikkeista.

Yritin etsiä paikkaa missä oli hyvin selitetty omega-6 haitat ja omega-3 hyödyt, muttempa löytänny. Yksi viittaus oli kyllä, että omega-6 lisäisi rottakokeiden mukaan eturauhassyöpää :rolleyes:

pikkasen ristiriitaista tietoa taas, eli jos n3 on se hyvä ja n6 on se ei-niiin-hyvä, niin silloin kyllä pellavansiemenöljy on paras, ainakin tuon linkin taulukon mukaan, tässä pellavansiemenöljyssä mitä mä ostin on:
Omega3, alfalinoleenihappoa 59g / 100g
Omega6, linolihappoa 14,9g / 100g

eli Omega3 / Omega6 - suhde olisi noin 4:1. Irongirlin suhdeluvut ovat toisinpäin, eli ns. "huono" ekana.

Toisaalta kyllä epäilyttää sekin että voissa olisi parempi suhde kuin rypsissä ja auringonkukassa.

Pellavansiemenöljy on hyväksi, mutta pahanmakuista. Tai ainakin se muuttuu huonoksi tosi äkkiä, tuoreena maun pitäisi olla kuulemma pehmeän pähkinäinen. Ostin yhden putelin, mutta se on niin pahaa että ainakaan salaattia tai muuta ruokaa ei sillä viitsi pilata. Maku oli aika kitkerä ja vähän härski, vaikka päiväystä oli monta kuukautta ja pullon sinetti vasta avattu. Pitäisi saada mahdollisimman tuoretta ja kylmässä säilytettyä.

Itse käytän ruoanlaittoon kylmäpuristettua rypsiöljyä; ei ole niin paljon omega-kolmosta kuin pellavansiemenöljyssä, mutta maku on paljon parempi. Tähän lisäksi sitten kalaöljykapseleita pari päivässä.

Rkl sitruunaesanssoitua kalaöljyä ja pari rkl kylmäpuristettua kotimaista luomurypsiöljyä päivässä on annoksein, kolme grammaa voita vilahtaapi yksin tein (Ismo Alangon Taitelijaelämää sävelellä, siinähän oisikin hedelmällinen kappale versioitavaksi tuonne roinaforumille):D

Nojoo, voita siis ei, mutta nuo öljyt menee kyllä. En tiijä onko tuo riittävä määrä, oon harkinnu enemmänkin rypsiöljyä syöväni. Sen maku ei ärsytä yhtään, lähes mautonta, joten sitä on helppo vetää silteensä tai sitten lorottaa leivän päälle, salaattiin yms. Ehkä oikein lievä pähkinän sävy on havaittavissa.

Jos haluaa saada omega 3:sia niin pellavansiemenöljy ei todellakaan ole paras lähde. Kehon pitää ensin muuttaa alfalinoleenihappo (pellavansiemenaöljyssä) eikosapentaenoiinihapoksi ja dokosaheksaenoiinihapoksi.

Pitää ottaa moninkertainen määrä pellavansiemenöljyä, että saa yhtä paljon hyödyllisiä omega-3 rasvahappoja kuin kalaöljystä.

Pellavansiemenöljy on kyllä terveellinen öljy monessa mielessä ja kannattaa nauttia, mutta omega-3 lähteenä kalaöljy on ylivoimainen!

Back
Ylös Bottom