oliiviöljy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arnold
  • Aloitettu Aloitettu
joku itseoppinut treenari väitti kerran että oliiviöljy hidastuttaa aineenvaihduntaa.onko kukaan muu kuullut tälläista huhua?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ole moista kuullut ikinä ja ennenkuin näen aiheesta tutkimuksen, pidän väitettä suurempana paskapuheena kuin sitä, että maidonjuontia tulisi kaikinkeinoin välttää niin paljon kuin ikinä mahdollista.

Mä vedän päivässä 1 dl:n oliiviöljyä enkä ole koskaan hikoillut niin paljon kuin nykyään. Tuskinpa noilla asioilla on mitään keskinäistä yhteyttä, paitsi että oliiviöljyn pitäisi itse asiassa lisätä rasva-aineenvaihduntaa.

Ehkä se jannu on vetäny sitä öljyä niin paljon,että vatsa käyny kasvamaan. Ei se lihominen ainakaan aineenvaihdunnan hitautta ole (?).

joo,no tää kaveri on vähän ylimielisen kaikki tietävä.en itekkään oikeen uskonu mitä tää sano.

liityn muihin: oliiviöljy on ykköstä monessa suhteessa. löytyy hyviä rasvahappoja vaikka kuinka ja mmmmakua! itellä on rasvat häipyny parhaiten, kun oon lisänny oliiviöljyä ruokavalioon sellasen 1-5 rkl/pvä vaikka leivän päälle tai pastan ja oreganon kanssa... aijai...tuli näläkä! rypsiöljyssäkin huiput rasvahappoarvot, mutta maku ei niin upea. jätä kamus aivoitukset ihan omaan arvoonsa.

Nimenomaan sillä rypsi/oliiviöljyhän ei varastoidu kehoon,vaan stimuloi kehon oman rasvan palamista! Liian vähärasvainen ruokavalio voi aiheuttaa rasvan pihtailun kehossa.

Meilläkin tehdään kotona kaikki paistettava ruoka oliiviöljyn kanssa. Lisäksi illan viimeiseen protskudrinkkiin laitan usein ruokalusikallisen sekaan.

Aloitin tän kun laskin joskus mun päivittäiset kalorit ja sain rasvan osuudeksi n.6%.

mullakin menee kylmäpuristettua oliiviöljyä aika paljon, 0,8dl suunnilleen per päivä, riippuu vähän. Rasvojen osuus on suunnilleen 30% päivän energiasta.

Kysymyksiä

Mitenhän on tuon oliiviöljyssä olevan kovan rasvan laita? Onko mitään järkeä lähteä poistamaan sitä pehmeiden rasvojen joukosta? Onko se edes mahdollista?

Helokkiöljy?

Käyttääkö kukaan palstalaisista helokkiöljyä ruokavaliossaan? Onko hyvää vai huonoa rasvaa?? Itellä kun ei tietoa ole.. sisältää jotain GLA:ta..:confused:

Vinkki:

Aloitin tuossa kylmäpuristetun oliiviöljyn käytön about 3-4 viikkoa sitten.

Sain tähän hyvät vinkit bencheriltä palstalta sekä eräältä italialaiselta kaverilta eräissä häissä.

Teen salaatin johon tulee 2 tomaattia, ½ kurkku ja ½ ruukkusalaatti. Pesen kaiken ensiksi ja viipaloin ne kulhoon. Sitten vaan sekaan 3 reipasta ruokalusikallista kylmäpuristettua oliiviöljyä. (Kovia rasvoja vältän nyt kuin ruttoa. :)

Ei -j u m a l a u t a- mitä toi on tehnyt iholle! Aivan uskomatonta. Iho on nyt kuin silkkiä. Ja rasva-aineenvaihdunta on selvästikin parantunut. Sixpack näkyy selvemmin ja kyljet eivät pullota niin pahasti. Nyt vain kokeilen lisätä määrää hiljalleen ja selvitän mikä on paras annos kokoiselleni kynäniskalle.

Suosittelen...

Kn

Epäilemättä oliiviöljy on hyvää tavaraa ja laitan itekin sitä mielelläni salaattiin maunkin takia. Tuli kumminkin mieleen, että eikös kotimainen rypsiöljy ajaisi saman asian?

Sitähän saa nykyään kylmäpuristettuna luomuna, ettei vaaaan oo mitään jäämiä, mutta tuli niiden rasvahappojen tms. hyödyllisen kannalta mieleen, että varmaan rypsiöljyä pystyisi käyttämään siinä missä oliviiöljyäkin. Oisipahan kotimaista ja mautonta. Aina ei halua oliiviöljyn makua joka paikkaan, siksi en käytä sitä esim. paistamiseen.

Joissain tutkimuksissa on väitetty,että rypsiöljy olisi jopa laadukkaampaa kuin oliiviöljy! Erot kai marginaalisia,mutta voit käyttää sitä ihan huoletta! Itselläni on vain hyvää sanottavaa rypsiöljystä :)

Mutta täytyy muistaa, että ei käytä olivi/rypsiöljyjä paistamiseen.
Kun niitä käyttää paistamiseen , niistä tulee tyydyttyneitä.

Originally posted by juhata
Mutta täytyy muistaa, että ei käytä olivi/rypsiöljyjä paistamiseen.
Kun niitä käyttää paistamiseen , niistä tulee tyydyttyneitä.

Tosin laadukkaita kylmäpuristettuja rypsiöljyjä (varauksella myös kylmäpuristettuja oliiviöljyjä) voi käyttää paistamiseen, kun ei kuumenna rasvaa liian kuumaksi, jolloin niitä haitallisia yhdisteitä helposti syntyy. Esim. vihannesten wokkaukseen em. öljyt käyvät hyvin.

Mutta kyllähän kunnon pihvi paistetaan voissa.

Jep mä oon laittanu rypsiöljyä ruisleivän päälle (ei ihan niin kuivaa,eikä edes maistu pahalle) ja oliiviöljyä salaatteihin.

Kohta olen kokeillut kaikkiin ruokiin öljyä kun sitä on kehuttu noin paljon ja HYVÄÄ ON !!! Salaatissa tuo toimii parhaiten ja leipä tulee hyvänä sijalla 2.

Kannattaa kokeilla!

Suositut

Back
Ylös Bottom