ljm, älä ihmeessä jätä kalaöljyä ottamatta PCB:n takia. Hommaa vaan sellainen öljy jossa roinaa ei ole, esim. tuo E-EPA on ihan ok ja sitä saa tavan marketista. Ja möllerinkin kelpuutan kauppalistalleni heti kun toimittavat ne pirun mittaustulokset ;-)
Näistä omega-suhteista on väännetty jo pidemmän aikaa ja käsittääkseni eri asiantuntijoilla on hyvinkin erilaisia o3/o6 suhteita. Tuo 4/1 taitaa olla jo aika vanhentunut, itse olen uudemmissa jutuissa nähnyt suhteita 1/1 ja 2/1.
Omega6 on siitä ilkeä epeli, että pöljät "syönpä tuota munkkia kun se on tehty kasvirasvaan"-tyypit voi saada sitä liikaa. Omega3 taas ei "yliannosteltuna" aiheuta juuri mitään *kunhan* antioksedantteja on tarpeeksi paikalla. Itse olen miettinyt että se on saattanut vaikuttaa tuon "ihannesuhteen" muodostumisessa suuntaan tai toiseen.
Se "Okinawalaisten" suhde ei välttämättä sekään ole niin ideaali. Aina muistetaan että heillä ei ole sydän- ja verisuonitauteja, mutta "unohdetaan" kertoa että aivoverenvuotoja on melkein kansantaudiksi saakka. Mutta pitkäänhän nuo elävät, jotka niistä selviävät....
Itse olen melkeinpä jo miettinyt että ei ehkä kannata ihan grammalleen noita säätää kun arvot tutkijatkaan eivät tiedä oikeita suhteita. Sen sijaan olen yrittänyt pitää tuosta antioksidanttipuolesta huolta, ja muutenkin huolehtia että herkästi hapettuvat monityydyttymättömät pysyisivät kasassa. Eli EN ole paistanut rypsärillä vaan oikealla voilla tai oliiviöljyllä. Ja kaikki rasvat joissa on monityydyttymättömiä olen säilyttänyt aina jääkaapissa ja syönyt kylmänä. Omegakuutosia en yritä hankkia erikseen, oletan että saan tarpeeksi ravinnosta, sen sijaan omegakolmosia vedän pellavansiemenen ja kalaöljyn muodossa. Pellavansiemeniäkään en kyllä oikeastaan rasvojen vuoksi syö, hyötysuhde on niin olematon, mutta pitävätpähän massun kunnossa.