Ojentajan sisemmästä puolesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zackcer
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Eihän ojentajassa mitään kahta erillistä osaa ole? Tai periaatteessa näyttää siltä, mutta eikö se supistu yhtenevästi joka tapauksessa, oli liike mikä hyvänsä?

Samalla tavalla se supistuu vaikka olisi kuinka monta päätä.

Eikös olkapäässä oo kans 3 päätä ja ite ainakin pidän niitä lähes erilikahsina

en oo perehtyny kyllä tähän asiaan täytyy Myöntää :jahas:

Tietenkin ojentajia (kolmipäinen olkalihas) saadaan treenattua niin, että treeni kohdistetaan tiettyyn päähän. Otetta muuttamalla, erilaisissa kulmissa tehtynä ja erilaisia variaatioita käyttämällä saadaan jokainen osa treenattua hyvin. Taljaliikkeissä, esimerkiksi (yhden käden ojentajapunnerrus) pieni uloskierto ojennuksen lopussa vaikuttaa.... Mihin? Kokeilkaa! :D

Kokeilemalla eri kulmia ja oterautoja, naruja yms. löytää uusia ulottuvuuksia treeniin. Ei sen oikkaritreenin tarvi aina olla sitä "Ranskalainen punnerrus, kapea penkki, ojentajapunnerrus ylätaljassa". Variaatioita kannattaa käyttää.

Jos kolmipäinen olkalihas supistuisi samalla tavalla joka liikkeessä, ei tarvitsisi tehdä sitten mitään muuta kuin sitä kapeaa penkkiä tai pelkkää dippiä...

En nyt laita päätäni vadille, mutta eiköhän se lihas(kolmipäinen olkalihas) supistu ihan tasaisesti joka kohdasta. Ei se lihas tiedä mitä liikettä sillä tehdään, vaan se VAIN AINOASTAAN supistuu(koko mitaltaan). Enemmänkin vaikuttaa se mitä liikettä tehdään eli sellaista liikettä missä vastus on mahdollisimman suuri. Näin lihas saa maksimaalisen työn.

IsoDino sanoi:
Ei se lihas tiedä mitä liikettä sillä tehdään, vaan se VAIN AINOASTAAN supistuu(koko mitaltaan). Enemmänkin vaikuttaa se mitä liikettä tehdään eli sellaista liikettä missä vastus on mahdollisimman suuri. Näin lihas saa maksimaalisen työn.
Juu näin olen kyllä itsekin asian ajatellut, tulee kyllä silti aina nuita naru vetkutuksiakin myös tehtyä, nuo narulla tehtävät rutistukset on kyllä eristävämpiä liikkeitä kuin esim tuo ranskalainenpunnerrus ja sillä narulla saa mahtavan tuntuman, uskallan kuitenkin väittää että jos katsellaan näitä kahta liikettä erikseen ja pitää valita kumpi kehittää ojentajaa paremmin/nopeammin nii kyllä se on ranskalainen punnerrus, mieluummin tietenkin tekee molempia juuri sen monipuolisuuden takia.

Sukulaku sanoi:
No olkapäässä on ainakin kolme eri lihasta

Niin no rakastellaan ny vähän välimerkkiä. Olkapäässä kyllä on useitakin lihaksia, määrä riippuu siitä mitkä lasketaan olkapään lihaksiksi. Hartialihaksia ei kuitenkaan ole kuin yksi (m. deltoideus), joka sitten on jaettu kolmeen osaan (etu-, keski-, taka-) osien eri funktioiden perusteella. Eli noi kolme mitkä linkitit ovat saman lihaksen eri osia.

Ja mitä tulee ojentajaan niin sen pitkä pää menee olkanivelen yli vaikuttaen tällöin myös olkavarren (/olkanivelen) ojennukseen (kun viedään kättä suorana sivulta taakse) ja lähennykseen. Kaksi muuta päätä taas lähtevät olkavarren takapinnoilta ja kulkevat vain kyynärnivelen yli jolloin niiden päätehtävänä on kyynervarren ojennus. Eli kyllä tuota voi rasittaa hieman eri tavoilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
neutraali sanoi:
Juu näin olen kyllä itsekin asian ajatellut, tulee kyllä silti aina nuita naru vetkutuksiakin myös tehtyä, nuo narulla tehtävät rutistukset on kyllä eristävämpiä liikkeitä kuin esim tuo ranskalainenpunnerrus ja sillä narulla saa mahtavan tuntuman, uskallan kuitenkin väittää että jos katsellaan näitä kahta liikettä erikseen ja pitää valita kumpi kehittää ojentajaa paremmin/nopeammin nii kyllä se on ranskalainen punnerrus, mieluummin tietenkin tekee molempia juuri sen monipuolisuuden takia.

Jälleen samaa mieltä kanssasi. Ja täällähän on jo monesti väännetty esim. rinnan kohdalla punnerrukset vastaan peck-deckit ja ristitaljat sun muut. Ja yleisesti todettu, että nämä yhdessä toimii todella hyvin. Ja itelläkin tulee myös ojentajaliikkeitä vaihdeltua ja tehtyä joskus myös näitä "kikkailuliikkeitä".

Sisempään haaraan pystyy kohdistamaan hieman enemmän rasitusta pään yläpuolelta tehtävillä liikkeillä. Esim. ranskalainen punnerrus istuen tai vinopenkillä. Käsipainoilla tai mutkatangolla. Taljassakin selän takaa tehdyn liikkeet kohdistavat selvästi rasitusta sisäosaan enemmän. Jos paukuttaa isoilla vapailla painoilla ranskista näistä kulmista, kannattaa lämmitellä mieluummin vaikka hieman liikaa, kyynärpäät tulee monilla kipeiksi.

Kukakohan on aikanaan keksinyt, että ojentajalihat toimisivat eri liikkeissä täysin samanlailla? Johtuu varmaan siitä kun keho on kasvutilassa niin ojentajat kasvaa, vaikka mitä tekisi.. Hevosenkenkään esim. ojentajataljapunnerrus ja dipit puree taas paremmin kuin pään päältä tai takaa väännetyt liikkeet. Raskalainen maaten tasapenkillä ja kapea penkki taasen hieman toista sukua kuin edelliset. Tätä jakoa ei ole kuitenkaan yhtä helppo ja yksinkertaista allekirjoittaa, kuin ylhäältä sisähaaraan kohdistetuvat liikkeet.

Tää on vähän :offtopic: mutt kuitenkin:

Onko ranskalaisessa punnerruksessa tangolla tai taljassa mitään olennaista eroa. Itse teen nykyään aina taljassa, koska jostain kumman syystä tangolla tehtynä tuntuma ojentajaan jää olemattomaksi. Olen kyllä kokeillut tangolla erilaisia variaatioita(otsalle, silmienväliin, syvälle jne...) mutta kaikissa ainoa tuntuma(sen hyvin huonon ojentajatuntuman lisäksi) tulee olkapäihin?!?

Taljassa tuntuma on aina loistava, ja liike tuntuu toimivan hyvin massaliikkeenä. Enpä tiedä mistä moinen ero johtuu :david:
Olisko kellään arvauksia/tietoa?

Olen reenannut useita vuosia, ja ranskalaisen tekniikassa ei varmasti ole ollut vikaa.

IsoDino sanoi:
Enemmänkin vaikuttaa se mitä liikettä tehdään eli sellaista liikettä missä vastus on mahdollisimman suuri. Näin lihas saa maksimaalisen työn.

Tää on nyt ehkä vähän :david: kysymys, mutta eikö tähän liity lihasta venyttävän osan pituus siinä liikeradassa? Mä teen itse nykyisin oikeestaan vain yhden ojentajaliikeen: ranskalainen seisten niskan takaa. Pudotan sen mutkatangon niin alas niskan taakse kuin menee, ja sieltä ylös. Mä en saa oikein missään muussa liikkeessä sellaista "venymisen" tunnetta kuin tossa. Eikö se liikerata jää vajaammaksi maaten tehdessä? Mulla toi niskan takaa potkii niin hyvin, että en näe mitään syytä ottaa muita liikkeitä, kun nää ambitiotkin on puhtaan kuntobodaus puolella.

ringside sanoi:
Pudotan sen mutkatangon niin alas niskan taakse kuin menee, ja sieltä ylös. Mä en saa oikein missään muussa liikkeessä sellaista "venymisen" tunnetta kuin tossa..
Mielestäni kyllä kannattais myös joku muu liike ottaa mukaan missä voi runttailla myös isommilla painoilla esim kapea penkki tai ranskalainenpunnerrus maaten ja sitten lisäksi tehdä vielä tuota venyttävää liikettä.

Mä oon tota kapeeta penkkiä kyllä miettinyt. Olis varmaan hyvästä. Mulla on se ongelma, että mun normipenkkiote on niin lähellä kapeaa, että en jotenkin saa motivoiduksi itseäni tekemään oikeeta kapeaa. Mulla on peukalon hangat about siinä kohtaa, missä tangon keskivaiheelle käsiä siirrettäessä alkaa se pidempi sileämpi, ei karhennettu osuus. Toisaalta mulla tietenkin leviää kyynärpäät ulospäin, niin että ei se mikään kapea ole. Niskan takaa oon tehnyt 12,5 kiloa päissä 3X10, mihin oon ihan tyytyväinen, kun nää omat "raamit" nyt on mitä on...

ringside sanoi:
Mä oon tota kapeeta penkkiä kyllä miettinyt. Olis varmaan hyvästä. Mulla on se ongelma, että mun normipenkkiote on niin lähellä kapeaa, että en jotenkin saa motivoiduksi itseäni tekemään oikeeta kapeaa.
Jeps, kokeile kapeetapenkkiä sellaisella otteella että kämmenet ovat kokonaan siinä kirkkaalla eli sileällä osalla, pikkurillit siis karhennuksen reunassa. Älä laske tankoa ihan rintaan asti vaan jätät noin 10cm päähän rinnasta niin ranteet ei pääse vääntymään ilkeään asentoon ja tässä on myös sekin hyvä puoli että rasitus tulee lähes pelkästään ojentajille koska olkapäätkään eivät ole enään niin paljoa mukana kun et laske tankoa rintaan asti.

neutraali sanoi:
Jeps, kokeile kapeetapenkkiä sellaisella otteella että kämmenet ovat kokonaan siinä kirkkaalla eli sileällä osalla, pikkurillit siis karhennuksen reunassa. Älä laske tankoa ihan rintaan asti vaan jätät noin 10cm päähän rinnasta niin ranteet ei pääse vääntymään ilkeään asentoon ja tässä on myös sekin hyvä puoli että rasitus tulee lähes pelkästään ojentajille koska olkapäätkään eivät ole enään niin paljoa mukana kun et laske tankoa rintaan asti.
Ite oon viimeisen kuukauden tehnyt ojentaja treenin viimeisenä liikkeenä juuri noita "shortseja". Antaa viimeisen silauksen ojentajille :thumbs:

Megamaster sanoi:
Tää on vähän :offtopic: mutt kuitenkin:

Onko ranskalaisessa punnerruksessa tangolla tai taljassa mitään olennaista eroa. Itse teen nykyään aina taljassa, koska jostain kumman syystä tangolla tehtynä tuntuma ojentajaan jää olemattomaksi. Olen kyllä kokeillut tangolla erilaisia variaatioita(otsalle, silmienväliin, syvälle jne...) mutta kaikissa ainoa tuntuma(sen hyvin huonon ojentajatuntuman lisäksi) tulee olkapäihin?!?

Taljassa tuntuma on aina loistava, ja liike tuntuu toimivan hyvin massaliikkeenä. Enpä tiedä mistä moinen ero johtuu :david:
Olisko kellään arvauksia/tietoa?

Olen reenannut useita vuosia, ja ranskalaisen tekniikassa ei varmasti ole ollut vikaa.

Taljassa rasitus tulee tasaisesti koko liikkeen ajalle, etenkin loppuojennukseen saa taljassa paremman tunteen.

Tangolla liikkeen raskain vaihe on heti ala-asennossa, jonka jälkeen loppu tulee helposti. Tangolla on vaikea tehdä lyhyitä raskaita sarjoja. Painoja on joko niin vähän, että toistoja menee 10 tai yli, tai sitten niin paljon, ettei tule kuin pari toistoa. Tangolla liikettä on hyvä tehdä treenikaverin kanssa. Rautaa tankoon niin paljon, että saa muutaman toiston ite. Sitten kaveri auttaa parissa toistossa kuolonkohdan yli ja ohjaa tankoa, että liikerata pysyy kasassa. Polte ojentajissa on mieletön, missään muussa liikkeessä ei pääse samaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom