Oikeustiedettä opiskelemaan?

Tällä palstalla lienee jokunen oikeustieteen opiskelija, sekä ainakin yksi varatuomari :) Itse olen ajatellut pyrkiä opiskelemaan kyseistä alaa, joten asiantuntijat voisivat kommentoida.

Sisäänpääsy on kuulemma vaikeaa ;) , mutta mahtaako esim. Turkuun olla sen helpompi päästä kuin Helsinkiin. Rovaniemi on tietysti se kolmas, mutta sitä en pidä varteen otettavana vaihtoehtona.

Entäs kuinka suuri hyöty valmennuskursseista on? En asu helsingissä enkä Turussa, joten osallistuminen noille on hankalaa.

Minkälaista opiskelu noin muuten on? Onko vastannut odotuksia? Ilmeisesti ns. massaluentoja ei ole hirveästi, ainakaan pakollisia. En nimittäin niitä suuremmin arvosta.

Kiitän etukäteen, jos joku vaivautuu vastaamaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sisäänpääsy on kuulemma vaikeaa ;) , mutta mahtaako esim. Turkuun olla sen helpompi päästä kuin Helsinkiin. Rovaniemi on tietysti se kolmas, mutta sitä en pidä varteen otettavana vaihtoehtona.

Sisäänpääsy ei voi olla kovin vaikeaa, sillä pääsin ekalla yrittämällä sisään (Turkuun). :rolleyes: En mene sanomaan mitään tämän hetkisestä tilanteesta, mutta väittäisin, että ainakin vuonna 1999 Turun pääsykokeissa vaadittiin enemmän. Hesassa taisi olla silloin joku rasti ruutuun -tyyppinen ratkaisu. Käy katsomassa molempien sivuilta sisäänpäässeiden määrät prosentteina ja ota huomioon, millaisia pääsykokeita järjestetään.

Entäs kuinka suuri hyöty valmennuskursseista on? En asu helsingissä enkä Turussa, joten osallistuminen noille on hankalaa.

Itse osallistuin Lexin järjestämälle valmennuskurssille ja koen, että siitä oli suuri apu. Mutta kyllähän moni pääsee sisään, vaikkei olisi ikinä mistään valmennuskursseista kuullukaan. Ainakin Turussa on mahdollilsta majoittautua opiskelija-asunnossa kurssin ajan pientä maksua vastaan.

Minkälaista opiskelu noin muuten on? Onko vastannut odotuksia? Ilmeisesti ns. massaluentoja ei ole hirveästi, ainakaan pakollisia. En nimittäin niitä suuremmin arvosta.

Ainakin Turussa puolitoista ekaa vuotta (siis nämä kaikille pakolliset opinnot) on käytännössä massaluentoja. Hesan tilanteesta en tarkemmin tiedä, mutta eiköhän tilanne ole siellä sama. Itse olen tykännyt opiskelusta, vaikka gradun kirjoittaminen vähän kestääkin.

Itse valitsisin edelleenkin Turun. Uskaltaisin väittää, että monella saralla opetus on parempaa kuin Hesassa (tiedekunnalla on aika paljon rahaa, sillä se on valittu monta kertaa opetuksen huippuyksiköksi). Turun tutkinto on 17 opintoviikkoa pidempi kuin Hesassa (160 ov versus 177 ov), ja uskoisin tämän olevan etu työmarkkinoilla. Lisäksi työnantajat ovat melko hyvin tietoisia siitä, että Turussa kielten opiskelu on täysin eri tasolla kuin Hesassa. Turun miinuspuoli on se, että opiskeluaikana on vaikea saada alaa vastaava työtä. Mutta jos on valmis lähtemään Hesaan työharjoitteluun, niin eihän siitäkään muodostu niin suurta ongelmaa.

Toivottavasti sekavasta tekstistäni oli edes jotain apua! Onnea lukemiseen (ja istumalihasten kasvattamiseen)! :)

Täälläpäs on yksi!Eli opiskelen Turun oikiksessa ja täytyy ensiksi sanoa et ERITTÄIN hyvin olen viihtynyt... :kippis1:

Mulla itsellä oli vaihtoehtoina vain Helsinki ja Turku (Pohjoisen pakkaset ei muakaan kiinnosta, sorry Rovaniemi), ja Turkuun päädyin hakemaan juuri sen perusteella että a) sisäänpääsyprosentti on ollut hieman korkeampi ja b) en halunnut asunto- ja elämiskustannusten olevan Helsingin luokkaa..

Itse en käynyt varsinaista valmennuskurssia, vaan pelkän "etäkurssin". Suurin osa kavereistani on kyllä käynyt valmennuskurssin, joten kyllä se jotain varmaan kertoo :rolleyes: ...Tästä ko. kurssista itselleni oli se hyöty että oppi kokeeseen tulevien oikeustapausten oikean vastaustekniikan ja yleensäkin sen, että pääsykoekirjat on opeteltava todella pikkutarkasti = melkeinpä kokonaan ulkoa. Itse siis suosittelisin lämpimästi etäkurssia, jos vain sen verran on rahaa sijoittaa sisäänpääsyn helpottamiseksi. Mutta täytyy sanoa myös se, että missään nimessä valmennuskurssit eivät ole "pakollisia" sisäänpääsyyn. Hyötyä niistä useimmille luultavasti on.

Opiskelu on todellakin vastannut odotuksia. Mäkään en ole pakollisten ja erittäin pitkien luentojen hyvä ystävä(mutta niin vain jotenkin raahauduin tänään kahdeksalta luennolle..heh), joten mulle sopii se ettei luennolla tarvitse käydä jos haluaa opiskella asiat esim. lukusalilla..Itse toisinaan käyn luennolla, toisinaan taas en, riippuen kurssin vaikeustasosta.. Tietenkin pakollisia(70%:n läsnäolo) luentojakin on, esim. kielten opinnot(toinen kotimainen ja vieras kieli, kumpiakin 6ov=kaksi vuotta, 3h/vko, ei tietenkään kauhean pitkälle keväälle..)

Oikeustieteen opiskelu ja siihen olennaisesti liittyvä bailaus, opiskelijabileet yms. on itselleni ollut aivan mahtavaa aikaa. Onneksi tässä ei "ihan" vielä olla valmistumassa :D joten hauskuus jatkukoon!!!

Ps. Aloita lukemaan pääsykoekirjoja tarpeeksi ajoissa, sitoudu lukemiseen äläkä luovuta->Paikka oikiksessa on sinun! :thumbs:

Sakael sanoi:
Sisäänpääsy ei voi olla kovin vaikeaa, sillä pääsin ekalla yrittämällä sisään (Turkuun). :rolleyes: En mene sanomaan mitään tämän hetkisestä tilanteesta, mutta väittäisin, että ainakin vuonna 1999 Turun pääsykokeissa vaadittiin enemmän. Hesassa taisi olla silloin joku rasti ruutuun -tyyppinen ratkaisu. Käy katsomassa molempien sivuilta sisäänpäässeiden määrät prosentteina ja ota huomioon, millaisia pääsykokeita järjestetään.

Itse osallistuin Lexin järjestämälle valmennuskurssille ja koen, että siitä oli suuri apu. Mutta kyllähän moni pääsee sisään, vaikkei olisi ikinä mistään valmennuskursseista kuullukaan. Ainakin Turussa on mahdollilsta majoittautua opiskelija-asunnossa kurssin ajan pientä maksua vastaan.

Ainakin Turussa puolitoista ekaa vuotta (siis nämä kaikille pakolliset opinnot) on käytännössä massaluentoja. Hesan tilanteesta en tarkemmin tiedä, mutta eiköhän tilanne ole siellä sama. Itse olen tykännyt opiskelusta, vaikka gradun kirjoittaminen vähän kestääkin.

Itse valitsisin edelleenkin Turun. Uskaltaisin väittää, että monella saralla opetus on parempaa kuin Hesassa (tiedekunnalla on aika paljon rahaa, sillä se on valittu monta kertaa opetuksen huippuyksiköksi). Turun tutkinto on 17 opintoviikkoa pidempi kuin Hesassa (160 ov versus 177 ov), ja uskoisin tämän olevan etu työmarkkinoilla. Lisäksi työnantajat ovat melko hyvin tietoisia siitä, että Turussa kielten opiskelu on täysin eri tasolla kuin Hesassa. Turun miinuspuoli on se, että opiskeluaikana on vaikea saada alaa vastaava työtä. Mutta jos on valmis lähtemään Hesaan työharjoitteluun, niin eihän siitäkään muodostu niin suurta ongelmaa.

Toivottavasti sekavasta tekstistäni oli edes jotain apua! Onnea lukemiseen (ja istumalihasten kasvattamiseen)! :)

Sakaelin tekstistä paistaa oman opiskelupaikan 'ylivertaisuuden' ihannointi , mikä sinänsä ei ole ollenkaan paha asia, kunhan tekstiä lukevat ymmärtävät tämän seikan...

En tunne Turun oikeustieteellisen tutkintorakennetta (en enää edes Helsingin tutkinnonuudistuksen jälkeistä mallia), mutta kovasti ihmetyttää tuo 177ov? Toisaalta onhan ammattikorkeakouluissakin 160ov tutkintoja, opintoviikkot kun eivät vastaa toisiaan oppilaitosten välillä, eivätkä edes saman tutkinnon eri tenttien välillä! Kielten opetuksen osalta väittäisin Helsingin yliopiston kielikeskuksen hoitavan hommansa vähintäänkin yhtä hyvin kuin Turku, varsinkin kielten opiskelussa se on enemmän oppilaasta kiinni mitä päähän lopulta jää.

Laadukkaimmat oikeustieteelliset tiedekunnat ovat ilman muuta Helsinki ja Turku. Stadilaisena Turku oli allekirjoittaneelle poissuljettu vaihtoehto, Pohjois-Karjalan metsäkonekoulukin olisi tullut ensin :D Mutta ei millään pahalla Sakael :kippis1:

ps. akateemista vapautta arvostettaneen hieman enemmän Helsingissä, sillä ainakaan ensimmäistä puoltatoista vuotta ei täällä tarvitse massaluennoilla istua... Ei muuta kuin tsemppiä pääsykokeisiin Sebulius!!

Hmmp...Täytyy nyt kyllä korjata Sakaelin kommenttia massaluentojen pakollisuudesta.Massaluennot EIVÄT ole pakollisia myöskään Turussa. Akateeminen vapaus rulettaa!

Ps. IMO on aivan turha alkaa väitellä siitä, kumpi oikeustieteellinen on parempi, Turku vai Helsinki. Tosiasia kuitenki on ollut muistaakseni se että Turkuun on hieman helpompi päästä. Se oli itsellä ratkaiseva tekijä...

lisäliha sanoi:
Millaisella lukemisella te sisälle pääsitte? Monta kertaa luitte kirjat läpi?

Luin aktiivisesti n. 6-8h/pvä kaksi kuukautta, koska kahden viikon lomamatkan aikana ei tullut luettua..Viimeisenä puolenatoista viikkona luin kyllä n.10h/pvä :evil: ...

Kirjat luin muistaakseni kahdeksan kertaa läpi. Huh miten tämä kuulostaakin paljolta!

Kuitenkin lukemiskerrat ja -määrät on täysin yksilöllisiä mm. riippuen opiskelutekniikasta ja omista mieltymyksistä!Jotkut luki vain kolme kertaa ja silti pääsivät sisään!

Minkälaiset mahdollisuudet on Helsingissä vs. Turussa opiskella liiketoimintaan liittyvää oikeutta? Turussa näyttää olevan tuo Law School jonka opetustarjontaan osallistuu mm. Turun kauppakorkeakoulu. Entä Helsingissä?

ex-tavis:) sanoi:
Luin aktiivisesti n. 6-8h/pvä kaksi kuukautta, koska kahden viikon lomamatkan aikana ei tullut luettua..Viimeisenä puolenatoista viikkona luin kyllä n.10h/pvä :evil: ...

Kirjat luin muistaakseni kahdeksan kertaa läpi. Huh miten tämä kuulostaakin paljolta!

Kuitenkin lukemiskerrat ja -määrät on täysin yksilöllisiä mm. riippuen opiskelutekniikasta ja omista mieltymyksistä!Jotkut luki vain kolme kertaa ja silti pääsivät sisään!

HUH! Se tosiaan kuulostaa paljolta :eek: Itselläni oli hyvä kesäduuni tiedossa, mutta ei taida tulla työn teosta mitään jos pitää se 6-8 h päivässä lukea...

Mitäs kirjoja te olette lukenut? vai tarkoitatteko Suomen laki 1&2 kirjoja?

Ja kuinka hyvin ruotsia pitäis osata että siellä pärjäis kun ei kiinnosta opiskella lähes turhaa kieltä?

Joku asiaa tunteva valopää voisi kertoa vähän mihin pääsykokeet painottuvat, pitääkö hallita kokonaisuudessa I ja II pykälineen vai onko mukana enemmän teoreettista pohdintaa, ennakkotapauksien tulkintaa tai yleensäkin oikeuskäytännön toteutumista eettiseltä kannalta? Pääsisikö vaikkapa pelkästään rikoslain tulkinnoilla testeissä kovin pitkälle?

Raejuusto sanoi:
Minkälaiset mahdollisuudet on Helsingissä vs. Turussa opiskella liiketoimintaan liittyvää oikeutta? Turussa näyttää olevan tuo Law School jonka opetustarjontaan osallistuu mm. Turun kauppakorkeakoulu. Entä Helsingissä?
Turun kauppakorkeassa voi opiskella yritysjuridiikkaa.

Kiitokset tähän mennessä vastanneille! Varmaankin sekä Hesalla että Turulla on puolensa. Täytyy edelleen tutkia vaihtoehtoja, ja tehdä ratkaisu jomman kumman hyväksi. Hesassa on tuo valintakoekiintiö huomattavan suuri Turkuun nähden, en tiedä olisiko siitä hyötyä, huippuluokan yo-todistusta kun ei allekirjoittaneelta löydy. Voisi kuvitella, että hakijoista monella on useamman ällän paperit...?

Itse pääsin Helsinkiin vuoden 2001 pääsykokeissa ja tämä tieto koskee siis vain stadin oikista. Pääsykoekirjat, joista joku kyseli ovat vuosittain vaihtuvia lyhyitä perusteoksia eri oikeudenaloilta (yleensä ollut neljä kirjaa) ja pääsykoekysymykset perustuvat vain näihin pääsykoekirjoihin. Mitään ylimääräisiä pisteitä koealueen ulkopuolisesta knoppailusta ei ole jaossa ja pääsykokeen läpäiseminen vain johonkin aihealueeseen syventymällä ei tietääkseni ole mahdollista. SL I ja II:ta ei opiskella ulkoa missään vaiheessa tutkintoa :rolleyes:

Itse taisin lukea pääsykoekirjat läpi jotain 7-10 kertaa ja olen siinä käsityksessä, että tämä on melko lähellä keskiarvoa - mutta lukeminen on yksilöllistä, joku lukee 2 ja joku 15 kertaa. Valmennuskurssin tarjoama suurin hyöty oli ehdottomasti vastaustekniikan oppiminen, tyypillisesti vastaan tulee oikeustapaustehtäviä ja lyhyitä esseitä, joihin vastaaminen kannattaa opetella etukäteen vaikkei kurssille menisikään.

Pääsykoe antaa melko hyvän kuvan siitä mitä opiskelun aikanakin on odotettavissa: kirjoja. Opetuksen tasossa ja suuntautumisvaihtoehdoissa uskoisin Turun ja Helsingin olevan aika samalla viivalla.

Pääsykokeeseen valmistautumiseen kannattaa varata se pari-kolme kuukautta ja tehdä sitä ainakin loppuvaiheessa täysipäiväisesti. Asiat täytyy osata pääsykokeessa älyttömän tarkasti ihan siitä syystä että pyrkijöitä on paljon, eikä itse opiskelu ole ihan samanlaista jännäämistä. Joka tapauksessa toivotan onnea kaikille kesän pääsykokeisiin lähtijöille. Muistakaa, että kun te valmistaudutte kokeeseen, minä olen terassilla. :D

Kannattaa pitää mielessä, että sinne oikikseen pääseminen ei ole mitään tähtitiedettä. Loppujen lopuksi siinä on kysymys siitä, että osaat ne neljä kirjaa paremmin kuin tuhat muuta pyrkijää. Se vaatii paljon, itselläni ei olisi tullut kysymykseenkään olla töissä samalla kun luin pääsykokeisiin. Tosiaan se on totta, että pitää lukea se 6-10 tuntia päivässä. Itse luin 6-8 h / päivä tehokasta lukemista, siis tauot otettu pois tuosta ajasta. Kuulosta rankalta mutta parin ekan viikon aikana lukemisesta tuli rutiinia. Moni ei ymmärrä kuinka tarkasta noi koekirjojen tiedot pitää osata, kokeissa ei riitä, että tietää jotain jostakin ja sinne päin kuten lukiossa, ja improvisointikaan ei onnistu. Ne kirjat tosiaan pitää OPETELLA ulkoa. Itse hakiessani osasin tyyliin: toinen aloitti lauseen, mistä kirjasta tahansa mistä kohtaa tahansa, ja minä osasin jatkaa sen lauseen loppuun. Ei tietenkään tarvitse sana sanalta osata mutta sekin olisi hyvä. Se, että osaa kirjat vaadittavalla tarkuudella vaatii todellista panostamista, oikikseen ei kukaan pääse vahingossa. Itse muistan kun katsoin tauolla kirjaston ikkunasta, kun ulkona oli mahtava päivä. Aurinko paistoi ja oli lämmintä, olin tyytyväinen koska tiesin, että varmasti jotkut jättävät lukemisen sikseen lähtisivät paistattelemaan päivää ja minä jäisin lukemaan. Toivoinkin kauniita ilmoja koska asennoiduin, että vaikka kuinka paistais minä en luovuttaisi.

Valmennuskurssilla salaa nauroin kavereille jotka kertoivat lukevansa rannalla ja ottavan aurinkoa samalla ==> EI TULE MITÄÄN.

Vaati se lukeminen muutakin, paino tippui 3 kuukauden aikana 5 kg ja varmasti lähti lihaksista vaikka yritinkin käydä salillakin. Yllättävän kuluttavaa tuo lukeminen.

Luin aktiivisesti n. 6-8h/pvä kaksi kuukautta, koska kahden viikon lomamatkan aikana ei tullut luettua..Viimeisenä puolenatoista viikkona luin kyllä n.10h/pvä :evil: ...QUOTE]

6-8h/pvä. Mä pyrin nyt kesällä Rovaniemen oikikseen ja oon lukenu 8-12h/pvä nää ekat pari viikkoo (alotin tammikuun 10 päivä lukemaan). Mut pitäishän sitä alkaa lukee jo paljo ahkerammin. Ei vaa jaksa vielä.

poju83 sanoi:
Luin aktiivisesti n. 6-8h/pvä kaksi kuukautta, koska kahden viikon lomamatkan aikana ei tullut luettua..Viimeisenä puolenatoista viikkona luin kyllä n.10h/pvä :evil: ...QUOTE]

6-8h/pvä. Mä pyrin nyt kesällä Rovaniemen oikikseen ja oon lukenu 8-12h/pvä nää ekat pari viikkoo (alotin tammikuun 10 päivä lukemaan). Mut pitäishän sitä alkaa lukee jo paljo ahkerammin. Ei vaa jaksa vielä.

Ihan pakko sanoa et tuskin jaksat tolla tahdilla loppuun asti. Ystäväni aloitti viime tammikuussa lukemaan Kauppakorkean pääsäreihin ja veti muutaman ekan kk:den, ehkä jonnekin huhtikuulle ihan kiitettävää 10h/pv tahtia.. Mutta sitten se hiipui, ja juuri ne kaksi viimeista kk:tta on tärkeimmät, ei kannata aloittaa liika innokkaasti, se into lopahtaa useimmilla! Mutta toivotaan että jaksat ja saat paikan, se tunne on meinaan mahtava!!!!! (itse TRE:n yliopistolla luen julkisoikeutta ensimmäistä vuotta) :kippis1:

Miten on mahdollista, että tämän vuoden pääsykoekirjat ovat jo ilmestyneet? Eikö muissa oikeustieteellisessä tiedekunnissa kirjat ilmesty vasta kevään YO-kirjoitusten jälkeen...?

s|Lv4 sanoi:
poju83 sanoi:
Ihan pakko sanoa et tuskin jaksat tolla tahdilla loppuun asti. Ystäväni aloitti viime tammikuussa lukemaan Kauppakorkean pääsäreihin ja veti muutaman ekan kk:den, ehkä jonnekin huhtikuulle ihan kiitettävää 10h/pv tahtia.. Mutta sitten se hiipui, ja juuri ne kaksi viimeista kk:tta on tärkeimmät, ei kannata aloittaa liika innokkaasti, se into lopahtaa useimmilla! Mutta toivotaan että jaksat ja saat paikan, se tunne on meinaan mahtava!!!!! (itse TRE:n yliopistolla luen julkisoikeutta ensimmäistä vuotta) :kippis1:

Pakko jaksaa. Sisko joka on nykyään varatuomari sano että se luki sillon aikoinaan ku pyrki oikikseen nii aamusta iltaan. Muistan sen hyvin itekki ku ei se oikein päivisin muuta tehnykkää ku lukenu. Tuskallinen puolvuotinen tästähän on tulossa, mut ei voi muutakaa ku niin kovasti sinne haluu. :rock:

Sakael sanoi:
Miten on mahdollista, että tämän vuoden pääsykoekirjat ovat jo ilmestyneet? Eikö muissa oikeustieteellisessä tiedekunnissa kirjat ilmesty vasta kevään YO-kirjoitusten jälkeen...?

Joo, mut mä luen viime vuoden pääsykoekirjoja ennen ku ne uudet ilmestyy. Ne on melkein identisii tän vuoden kirjojen kanssa. Tän vuoden kirjat tulee maaliskuussa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom