Oikea vai vasen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

Oletko oikea- vai vasenkätinen?

• Oikea

Votes: 0 0,0%
  • Vasen

Votes: 0 0,0%

• Total voters
    0
Vasuri ilmoittautuu

jääkiekossa pelaan rightia, muuten kaikki muut mailapelit hoituu vasemmalta puolelta (biljardi, sulis, tennis, jne)

Ainoa mikä "rikkoo" kokonaisuuden on että hiirtä käytän oikealla kädellä, jopa siis FPS -peleissä jne. Syynä tähän lienee se että aikoinaan kun isi amigan osti ei pöydällä ollut tilaa muunlaiseen järjestelyyn. Muistan että alussa oikealla kädellä hiiren liikuttelu jne olisi ollu harvinaisen hanurista mutta nykyään jos pitäisi vasurilla koettaa niin itku pääsisi..

Ai niin, ja ammun myös vasemmalta (initissä vitutti välillä sen rynsesterin kanssa säätäminen kun se nyt vaan ei ole suunniteltu vasemmalta ampuvalle)

Oikeakätinen. Vasemmalla en osaa tehdä mitään.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Vasen ;) Teen kaiken tosin samalla kädellä kuin oikea kätiset, paitsi kirjotan vasemmalla. Kaikki lähisukulaiset oikea kätisiä.

Vasuri, ja tässä pieni informaatio pläjäys kopioituna Wikipediasta:

Monissa sellaisissa urheilulajeissa, joissa kaksi vastustajaa ottelee vastakkain, vasenkätinen voi käyttää hyödykseen sitä, että vastustaja on yleensä vähemmän harjaantunut kohtaamaan vasen- kuin oikeakätisiä vastustajia. Tällaisia lajeja ovat muun muassa tennis, paini ja nyrkkeily. Arvellaan jopa vasenkätisyyden säilyneen evoluution paineessa juuri siksi, että vasenkätisyys on ollut eduksi taistelutilanteissa.

Usein väitetään vasenkätisten olevan keskimääräisesti oikeakätisiä lahjakkaampia useissa eri asioissa, mutta tutkimustulokset eivät tue tätä väitettä. Vasenkätisten osuus tieteen ja taiteen huippulahjakkuuksien joukossa on kuitenkin silmiinpistävän suuri.

Monesti arkikielessä oikeaa aivopuoliskoa (joka ohjaa vasenta puolta kehosta) pidetään intuitiivisena, luovana ja tunteellisena ja vasenkätisillä tämän aivopuoliskon osuutta pidetään korostuneena, mikä selittäisi vasenkätisten lahjakkuutta.

Vasemman ja oikean aivopuoliskon toiminta on vasen- ja oikeakätisillä samanlaista yhtä poikkeusta lukuun ottamatta: Noin 10-15 %:lla vasenkätisistä kielikeskus on jakautunut molempien aivopuoliskojen välille, kun se muilla vasenkätisillä ja kaikilla oikeakätisillä sijaitsee ainoastaan vasemmassa aivopuoliskossa. Tällä ei kuitenkaan tunnu olevan merkitystä kielellisten kykyjen kannalta, mutta esimerkiksi aivohalvauksen sattuessa kielikeskukseen voi tällainen jakautunut kielikeskus säilyttää kielelliset kyvyt tavallista paremmin.

:rock:

Kaveri ei tiedä kumpi se on. Tekee kummallakin kädellä mitä vain.

Esim näppärä kun rakenti taloa, niin voi lyödä vasaralla molemmilla.

edit: ei nyt yhtäaikaa sentäs, muutenhan se vastais kahta työmiestä :D

Oikeakätinen kai, kun kirjoitan oikealla. Jääkiekkomaila on right, pesäpalloa lyön oikealta puolelta, sulkapalloa pelaan lähinnä oikealla kädellä, mutta onnistuu myös vasemmalla. Näppärä vaihtaa maila toiseen käteen kesken pelin. Biljardikeppiä huidon vasurilla, ja vasarointikin onnistuu vasurilla paremmin.

Oon oikeekätinen ja pelaan säbää leftiltä. Tietenki se on se yläkäsi joka on ratkaseva kaikessa mitä mailalla tehdään, eli oikee tässä tapauksessa.

Olen oikeakätinen, mutta vedän käteen vasemmallani. :D

Vasemmalla kädellä kirjoitan ja wänkitän. Kaikki muu hoituu oikealla kädellä. Luultavasti tumputtaisin myös oikealla kädellä, mutta kun silloin selasin sitä alusvaatekatalogia oikealla kädellä niin vasen käsi oli siinä sopivasti vapaana ja sille tielle jäätiin :nolo:

Mettän puoleinen oon eli vasuri. Ennen koulua on kyllä alkanut käyttää vasenta kättä enemmän ja nyt kun meillä on 6 kuukautta vanha ipana niin se on kyllä jo ihan selvästi oikea kätinen.
Matikassa oli koulussa hyvä ysiä ja kymppiä, piirtää en osaa yhtään/käsiala on aivan hirveä ja kitaraa oon soittanut aika intohimoisesti.. hmm ja jos noista netin ÄÖ jutuista mitään osviittaa saa niin se ois jossaan 140 kohdilla (ite en oikein usko niitten paikkaansa pitävyyteen)

PS. En enää muista kummalla kädellä runkkaan, kun oon ollut jo niin kauan naimisissa, ai nii ja rightilla pelaan lätkää

Mä oon kanssa molempikätinen. Kynän päätin ottaan vasempaan vasta juuri ennen koulun alkua, ja sinne se sitten jäi. Periaatteessa pystyn hoitelemaan kaikki hommat kummalla kädellä tahansa. Esimerkiksi vasaroin ja maalaan sujuvasti molemmilla, samoin syön. Ja joskus skidinä kun vasemmasta kädestä murtui sormi, otin kynän oikeaan - ja kirjoitus sujui. :hyper:

Lätkässä oon right; leftiltä en ole koskaan osannut pelata, vaikka olen yrittänyt. Ihan kaikki ei siis multakaan onnistu.

P.S. Kuuluja vasureita: Leonardo da Vinci, Matti Vanhanen, Jari Kurri... joku muu jatkakoon listaa, sillä noitahan piisaa. Jossain tutkimuksessa todettiin vasenkätisyyden merkitsevän luontaisaa johtajuutta, mikä johtuisi kuulemma etulyöntiasemasta taistelutilanteissa.

Vasuri oon. Rightilla pelaan, mutta heitän esim. tikkaa oikealla kädellä ja leikkaan saksilla oikealla, mutta se johtuu taas siitä kun ala-asteella ei ollut kuin yhdet vasemman käden sakset ja ne oli usein varattu joten opettelin leikkaamaan oikealla :D

Vemar sanoi:
Vasuri oon. Rightilla pelaan, mutta heitän esim. tikkaa oikealla kädellä ja leikkaan saksilla oikealla, mutta se johtuu taas siitä kun ala-asteella ei ollut kuin yhdet vasemman käden sakset ja ne oli usein varattu joten opettelin leikkaamaan oikealla :D
Oonkohan mä sitten jotenkin outo tapaus vasuriksi.

Kirjoitan vasemmalla kädellä. Piirrän vasemmalla kädellä. Pelaan aina leftillä. Rightilla pelaamisesta ei tule yhtään mitään. Maila ei pysy edes kunnolla kädessä, ja vedot menevät ihan päin helvettiä. Kaikki muut vasurit täällä tuntuu pelaavan rightilla. Miten ihmeessä sekin on mahdollista? Kersasta asti opeteltu vai?

Kun heitän tikkaa, heitän vasemmalla. Oikealla kädellä tikka lentäisi todennäköisesti 5 metrin päähän taulusta.

Pidän kuitenkin hiirtä oikeassa kädessä. Hiiren pitäminen vasemmassa kädessä tuntuu oudolta.

Olenko ainoa puhdas vasenkätinen? Teen kaikki tarkkuutta vaativat hommat vasemmalla kädellä. En ole molempikätinen kuten muut vasenkätiset tuntuvat olevan.

Tuosta saksihommasta. Sakset olivat oikeakätisille tarkoitettuja mutta leikkasin silti vasemmalla :D.

Snoopie sanoi:
Olenko ainoa puhdas vasenkätinen? Teen kaikki tarkkuutta vaativat hommat vasemmalla kädellä. En ole molempikätinen kuten muut vasenkätiset tuntuvat olevan.
Mulla toi oikea on niin surkea esitys, että ihan sama, jos se olis amputoitu. Kelloakaan en osais vasempaan ranteeseen laittaa... enkä varsinkaan heittää tikkaa.

Pelasin aikoinaan lätkää right:ilta mutta kun ei ollut varusteita kuin yhenlaisia niin jouduin opetteleen pelaan leftiltä. vasemmalla pystyn kirjottamaan mutta oikealla kädellä kirjotan nopeemmin.

Back
Ylös Bottom