Oikea penkkipunnerrustekniikka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zimpura
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
"mitä isommat raudat sitä isommat tissit" vanha viidakon sanonta

Salomaa sanoi:
Mutta onhan se niin, että se venytys ei sitä lihasta kasvata yhtään.

Jaa, päinvastaisiakin mielipiteitä löytyy. Tosin ymmärtäen ettei pelkkä joogavenyttely sinänsä saa kenestäkään lihaskasaa. Oikein saivartelemaan kun ruvetaan niin harvapa asia yksinään saa sitä lihasta kasvamaan - edes apinaote.

Ainahan mä oon penkkiä ottanut niin, että en niitä kyynärpäitä vedä mihinkään kroppaan päin... Pitäskö nytten keskittyä sitten ottamaan tuollaista kapeapena meinkiä normaali penaan?

-Marchi- sanoi:
Ainahan mä oon penkkiä ottanut niin, että en niitä kyynärpäitä vedä mihinkään kroppaan päin... Pitäskö nytten keskittyä sitten ottamaan tuollaista kapeapena meinkiä normaali penaan?
Ei toi vaadi muuta, kun että lasket sen tangon tohon rintalihasten alapuolelle, ja pidät normaali otteen. Silloin kyynärpäät menee automaattisesti oikein. En ainakaan suosittele jatkamaan vanhalla tavalla. Vähän kun painot kasvaa, niin olkapäät voi sanoa riks, raks ja poks.

J.Gers sanoi:
Ukko sanoo että otteen tangosta pitäis olla semmonen että peukalo on samalla puolen kuin muut sormet.

Ukko on ihan oikeassa. Toi apinaote on itse asiassa tukevamman tuntuinen kuin peukalo-ote, kunhan siihen ensin tottuu. Ei ne painot siitä rinnalle vierähdä, hampaista puhumattakaan. :D <- ehjät hampaat

Nykyään kun on tottunut käyttämään apinaotetta, tuntuu että ranteisiin ja sormiin tulee turhia ylimääräisiä jännityksiä ja huonompi asento/rannekulma, jos laittaa sen peukun toiselle puolelle.

Mutta tottumuskysymyshän se.

reino sanoi:
Nykyään kun on tottunut käyttämään apinaotetta, tuntuu että ranteisiin ja sormiin tulee turhia ylimääräisiä jännityksiä ja huonompi asento/rannekulma, jos laittaa sen peukun toiselle puolelle.
Ihan samaa mieltä. Lisäksi mulla sattuu jo 100kg painokin kämmenluihin niin paljon, että meinaa itku päästä.

Powerhousu sanoi:
Ihan samaa mieltä. Lisäksi mulla sattuu jo 100kg painokin kämmenluihin niin paljon, että meinaa itku päästä.

Penkissä käytän kyllä normaalia otetta, koska esim. 140kg rautaa apinaotteella alkaa jo hiukan kuumottamaan.
Kyykyssä taas käytän apinaotetta koska se poistaa turhat jännityksen käsivarsista ja rannekulmankin on parempi (reino tämän jo kertokin)--> penkki kulkee paljon paremmin.

Tuli todistettua, että kannattaa vaan suosiolla vetää kyynärpäät kroppaan päin ja laskea se tanko nännien alapuolelle. Tajusin vasta nyt, miksi itellä olkapäät on niin paskana. Ei se johdu mistään muusta ku paskasta penkkitekniikasta.
Tein penaa lauantaina ja tajusin vetäväni olkapäät taas kerran suoraan sivuille, tämän jälkeen kyllä oli taas aika pirun kipeenä paikat.
Pitää ens reenissä keskittyä tekniikkaan enemmän niin ei tarvi pitää mitään väliviikkoja olkapäidän takia!

mxm sanoi:
Tuli todistettua, että kannattaa vaan suosiolla vetää kyynärpäät kroppaan päin ja laskea se tanko nännien alapuolelle. Tajusin vasta nyt, miksi itellä olkapäät on niin paskana. Ei se johdu mistään muusta ku paskasta penkkitekniikasta.
Tein penaa lauantaina ja tajusin vetäväni olkapäät taas kerran suoraan sivuille, tämän jälkeen kyllä oli taas aika pirun kipeenä paikat.Pitää ens reenissä keskittyä tekniikkaan enemmän niin ei tarvi pitää mitään väliviikkoja olkapäidän takia!
pitää näsäillä, siis kyynärpäät vedit suoraan sivuille :)

neutraali sanoi:
pitää näsäillä, siis kyynärpäät vedit suoraan sivuille :)

Juurikin näin:) Kun on nälkä, niin ei tajua mitä kirjottaa -> syömään:evil:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Kaukana kapeapenameiningistä... ihan normaali oteleveys mikä parhaalta tuntuu, ainoastaan kyynärpäät lähelle kroppaa.
Lisäksi hyvin tärkeää kääntää ranteet taakse eli paino tulee silloin suoraan kyynärvarren jatkeeksi. Samoin myös tärkeää että leuka on kiinni rinnassa ja hartiat hieman korvia kohti jännitettyinä jolloin paino tulee irroittaessa hartioiden varaan ja selkä pysyy kaarella.
Laskiessa paino ikäänkuin laskeutuu "patjalle" leveiden selkälihasten varaan ja sen yleensä huomaa penkkitreenin jälkeen huomattavana "pumppina" kainaloiden alapuolella :hyper:
Huom! Oikean asennon pysyminen telineestä irrottaessa on tärkeintä!

j.uhis sanoi:
Lisäksi hyvin tärkeää kääntää ranteet taakse eli paino tulee silloin suoraan kyynärvarren jatkeeksi.
Apinaote meininki?
Huom! Oikean asennon pysyminen telineestä irrottaessa on tärkeintä!
Hehe, mulla on aina hyvä asento alussa. Mutta sitten kun otan tangon, niin ollaankin taas "bäck to squäre wan"

No olenpas sitten tehnyt huonolla tekniikalla penkkiä...

Kuinka leveä se normi penkin ote on? Tuntuu että jos ote on sellainen, että kyynärpäiden sivuilla (siis se väärä tekniikka) ollessa kyynärvarsi on olkavarteen nähden 90 asteen kulmassa tangon ollessa rinnassa kiinni, on kyynärpäitä vaikea saada kylkiin. Kapeassa penkissä (n. 35 cm oteleveys) kyynärpäät ovat taas melkein menneet itsestään kylkiä pitkin.

Näin pitkänä miehenä mulle on aika hankalaa saada ne kyynärpäät kulmaan, tosin eikös se suositeltu kulma ollutkin vain jotain maks. 60 astetta, siis kylkien ja olkavarren välinen kulma? Käytän aika leveää otetta (keskisormet merkeissä) ja vaikka lasken sen tangon nännien alapuolelle, niin ei ainakaan mulla luonnostaan käänny kyynärpäät kylkiin päin, pikemminkin toisinpäin, eli ne yrittää puskea sinne 90 asteen kulmaan.

Yleensäkin näissä tekniikka hommissa kannattaa kääntyä jonkun kokeneen puoleen, sillä "livenä" saa parhaat neuvot ja voi heti valvovan silmän alla kokeilla vaihdettua tekniikkaa. Harmi vain, kun nykyisellä salilla ei pahemmin ole ketään, kenet voisi laskea ns. kokeneeksi penkkaajaksi, jolta voisi tekniikan tiirailua kysellä.

Apinaote meininki?
Pääsääntöisesti peukalo tangon alla, mutta joillekin saattaa sopia paremmin peukalo tangon päällä... vahinkoriski saattaa hieman kasvaa apinaotteella.
Yleensäkin näissä tekniikka hommissa kannattaa kääntyä jonkun kokeneen puoleen, sillä "livenä" saa parhaat neuvot ja voi heti valvovan silmän alla kokeilla vaihdettua tekniikkaa
Ja täsmälleen noin, ei täällä netissä oikeasti voi neuvoa eikä etenkään nähdä miten liike pysyy kasassa.

Itselläni kyynärpäät tulevat hyvin lähelle kylkiä ja etusormet ovat merkeillä. Asento ei pysy kasassa jolleivat ranteet ole käännettynä taakse. Pieni juttu äkistään ajatellen, mutta mulla ainakin saatiin korjattua noston hajoaminen kun huomattiin, että toinen ranne nousi hieman pystyyn kun irrotin telineestä...

Ettei nyt ihan vesittyis tunnelma j.uhiksen kommentista ettei netis voi neuvoa, ni kyl jotain jeesiä voi ihan näin näkemättäkin antaa. Ei se penkkaaminen nyt niin maagista ole etteikö siihen jotain apua sais ihan netinkin kautta. Viimeset hienosäädät sitten ois hyvä tehä livenä, mut jos ei omalta salilta apuja löydä, ni totta munassa kannattaa kertoa omista ongelmistaan esim. penassa ja taatusti saa apua. Aina on joku, jolla on ollut samoja ongelmia ja "tunnistaa" vaikeudet ja osaa antaa hyviäkin vinkkejä... no joo mut tosiaan kysyvä saa avun siis :)

Osallistun tähän itsekin. Mulla on olkapäävaivaa, ja se pahenee aina kun kyynärpäät hajoavat sivuille. Varsinkin penkissä mitä lähemmäksi vartaloa kyynärpäät saan, sitä kivuttomampaa on elämä. Äkkiä tuohonkin tottuu. Etuviparit auttavat tuohon.

Sama homma on myös esim. ylätaljassa. Jos kyynärpäät menee sivuille, niin olkapäätä jomottaa. Eli yritän saada kyynärpäät eteenpäin. Samaa periaatetta käytän myös pystypunnerruksessa.

Eihän sitä treeniuran alussa ole merkitystä miten kädet sojottaa. Sitten on kun tulee viikkoja, kuukausia ja vuosia samoja toistoja toistoja toistoja samalla virheellisellä asennolla. Ja siinä vaiheessa voi olla vaikea opettaa vanhalle koiralle uusia kikkoja.

kodari76 sanoi:
Osallistun tähän itsekin. Mulla on olkapäävaivaa, ja se pahenee aina kun kyynärpäät hajoavat sivuille.

Mulla on just toisinpäin. Tähän asti ollut penkin kanssa ongelmia ainoastaan kapeata penkkiä tehdessä(kädet kyljissä kiinni), mutta sekin on poistumaan päin.

kodari76 sanoi:
Eli yritän saada kyynärpäät eteenpäin. Samaa periaatetta käytän myös pystypunnerruksessa.

Ja käsittääkseni samalla tavalla kyynärpäiden eteenpäin vieminen siirtää myös pystypunnerruksessa (vrt. kapea penkki) rasitusta ojentajille. Itse pyrin pitämään kyynärpäitä pystypunnerruksessa ulospäin, jotta olkapäät tekisivät mahd. paljon töitä. Ja ainakin itse olen huomannut selvän eron tässä.

m80 sanoi:
Ja käsittääkseni samalla tavalla kyynärpäiden eteenpäin vieminen siirtää myös pystypunnerruksessa (vrt. kapea penkki) rasitusta ojentajille. Itse pyrin pitämään kyynärpäitä pystypunnerruksessa ulospäin, jotta olkapäät tekisivät mahd. paljon töitä. Ja ainakin itse olen huomannut selvän eron tässä.
ei millään pahalla m80 mutta ehkä sun kannattais jonkun kokeneen reenaajan kans mennä salille, nimittäin nuo sun reenit ei ole mitään olka ystävällisiä pidemmässä juoksussa, vaikka nyt tuntuma on hyvä, voi se myöhemmin harmittaa jos tulee todellisia kipuja olkapäihin:)

neutraali sanoi:
ei millään pahalla m80 mutta ehkä sun kannattais jonkun kokeneen reenaajan kans mennä salille, nimittäin nuo sun reenit ei ole mitään olka ystävällisiä pidemmässä juoksussa, vaikka nyt tuntuma on hyvä, voi se myöhemmin harmittaa jos tulee todellisia kipuja olkapäihin:)

Ensinnäkin neutraalille: VASTARANNANKIISKI :D Toisekseen pystypunnerrukseen liittyen: Pystypunnerrusjutussa on takapiruna Valkosen Tape, jota pitäisin kohtuullisen kokeneena neuvomaan näissä asioissa. Kolmanneksi: Kuuntelen kyllä omaa kroppaa jatkuvasti, joten jos jokin alkaa tuntumaan pahalta, keksitään jotain muuta/muutetaan jotain. Olenko ainoa joka treenaa pystypunnerrusta näin?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom