Ohjelman vaihtoväli

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hudeen
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ohjelman, sarjapainojen ja muiden muuttujien vaihtaminen treenissä antaa uuden ärsykkeen kropalle, joka on tottunut tiettyihin rutiineihin. Asia tuntuu todella järkevältä ja se on helppo huomata itsekkin tekemällä välillä eri liikkeitä treenissä.

Olen tässä sitä miettinyt, että minkälaisella jaksottamisella ohjelman vaihtelusta on porukan mielestä eniten hyötyä? Muistaakseni olen aika usein törmännyt suunnilleen n.3kk suosituksiin. Entä, jos tekee vuoroviikoin eri ohjelmaa? Tottuuko kroppa tällaiseen kahden viikon sykliin ja kokonaisuutena tilanne on sama, jos tahkoaisi yhtä ohjelmaa viikosta toiseen? Samaa voisi kysyä sarjapainoista ja pituuksista, jos vaihtelee niitä? Ääripäinä voisi vaikka pitää sitä kolmea kuukautta ja sitten sitä, että tekee yhden liikkeen sekoittaen raskaita-lyhyitä ja kevyitä-pitkiä sarjoja.

Hommahan ei tietenkään toimi ollenkaan, jos on jokin monijakoinen ohjelma ja alkaa viikoittain sitä muuttamaan tai vaikka keskellä viikkoakin. Itse tässä tarkoitan ohjelmalla sellaista isoille lihasryhmille tehtävää koko kropan treeniä, joka tehdään noin kolme kertaa viikossa. Vaikka ohjelmassa muuttaisi lennossa jotain liikkeitä tai painoja, niin silti koko kroppa saa tasapainoisesti treeniä, tai ehkä joinakin viikkoina jotain lihasryhmää enemmän painottaen.

Käytännön esimerkkinä olen itse noin reilun vuoden tehnyt hiukka tähän tyyliin. Alkuun aloitin salilla käynnin käyttämällä kultaista kutosta aika orjallisesti noudattamalla. Tätä tein sen suunnilleen 3kk. Tämän jälkeen olen hieman fiilispohjalta vaihdellut liikkeitä ja toistomääriä treenikerrasta toiseen. Selkeä haitta, mitä tuosta olen huomannut on, että tavoitehakuisuus ja kehittymisen seuraaminen vaikeutuu, kun tekee salilla vähän mitä sattuu.

Olen huomannut oman kehityksen hidastuneen, (tai pysähtyneen). Tämän uskon kuitenkin olevan enemmän syömisistä kiinni kuin salirutiineista, koska kyllä siellä tulee aina ihan tosissaan tehtyä, kun salille menee. Ajattelin nyt talveksi laittaa ruokapuolen kuntoon ja alkaa nostaa voimatasoja ja myös massaa siinä samalla tuolla 5x5 single-factor -ohjelmalla.

kyllähän niitä liikkeitä/sarjapituuksia pitää aika ajoin muutella jos haluaa nousujohteisesti treenata. riippuu ihan henkilöstä kuinka usein. ei tuo 3kk ole mikään kiveen hakattu. itse treenaan niin kauan kunnes keho tottuu. sitten vaihdan liikettä/sarjapituutta, ei kuitenkaan mitään mullistavaa

Itse treenaan HST:llä jossa toistot vaihtuvat kahden viikon välein ja painot joka treeniin. Hyvin on toiminut kropalle tähän asti ja myös henkisesti. Mukava kun kokoajan ohjelma muuttuu hieman niin riittää motivaatiota tahkota.

Tuo on myös tärkeä saada henkisesti uusia ärsykkeitä ja motivaatiota. Itse uskoisin, että tällä hetkellä eniten motivoisi sarjapainojen nousu, näkyvät tulokset ja asetettujen tavoitteiden saavuttaminen, kun tällä hetkellä tuntuu polkevan paikallaan, eikä oikeen ole mitään tavoitteitakaan asetettuna.. Siksi olen ajatellut vaihtaa 5x5 single-factor:iin, josta paljon asiaa pakkotoistossa ja vaikuttaa ihan fiksulta. En nyt jaksa tarkistaa, mutta eikö kyseessä ole saman tyyppinen järjestelmä kuin HST, pyritään systemaattisesti nostamaan painoja viikoittain? Tällä systeemillä fysiikka saa uusia ärsykkeitä viikoittain ja motivaation uskoisin pysyvän hyvänä, jos ja kun tuloksia tulee..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom