ohjeita ekaa kertaa dieettaavalle!?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Päätin laihduttaa ja kiinteyttää kroppani kesäkuntoon. Painan 77 kg ja olen 178 cm pitkä, läskiä on päässyt kertymään tasaisesti ympäri kehoa ja lihasmassaakin löytyy. Tavoite on 63 kg (tai mahdollisesti hieman yli) eli siis -15 kg kesäkuun loppuun mennessä. Noin -700 kcal viikottaisella vajeella aikataulu osuu nappiinsa. Olen aina urheillut ja hyötyliikkunut suht paljon, mutta olen myös syönyt paljon. Nyt siis lähti ruokavalio remonttiin ja annokset pienemmiksi ja aamutreenit vauhtiin. Tavoitteena on käydä salilla koko kropan treeni 2 kertaa viikossa ja lisäksi harrastaa aerobista liikuntaa (aerobic, spinning, jne. sekä body pump) 2-4 kertaa eli yhteensä 4-6 h viikkotreeniä. Kuulostaako sopivalta? Jos tekee salitreenin ja aerobisen treenin samalla kerralla, kumpi kannattaa tehdä ensin? Entä onko suhde lihaskuntotreenin ja aerobisen treenin kohdalla ok kun haluan nimenoman polttaa rasvaa kehosta, mutta varmistaa lihasten säilyvyyden? Peruskuntoni on hyvä ja hyötyliikuttuakin tulee. Miten kannattaisi syödä, jotta rasvanpoltto tehostuisi? Käyn yleensä aamuisin treenaamassa. Onko ok treenata tyhjällä vatsalla? Mitä saa laittaa suuhunsa ennen treeniä ja mitä treenin jälkeen (protskut/hiilarit)? Auttakaa mua te kokeneemmat ja viisaammat :rolleyes:

vielä epäselvyyttä...

Kiitos hyvistä ohjeista ja vinkeistä. Mutta kaikkiin kysymyksiin en vielä saanut vastausta... Voisiko joku ystävällinen ihminen auttaa :)

Luitko huolella läpi tuon lmk:n linkittämän ketjun? Uskallan väittää, että siitä löytyy vastaus ihan jokaiseen kysymykseesi, jopa moneen sellaiseen, jota et ole vielä osannut edes esittää ;)

Saanko kysyä, miksi olet vetänyt painotavoitteesi noin tavattoman alas?

ja lisää kysymyksiä...

:rolleyes: Jäi vielä hieman epäselväksi tuo ravinto ennen ja jälkeen treenin... Aamuisin siis ei tarvitse eikä kannatakaan rasvanpolton kannalta syödä mitään ennen treeniä? Entä jos treeni kestää 120 min? Siinä vaiheessa alkaa jo melkein heikottaa, jos ei ole aamupalaa popsinut ollenkaan. Tunnin mittainen treeni tosin sujuu ongelmitta. Ja siis treenin jälkeen hiilareita, mutta ennen kaikkea protskuja vai? Ja mistä löytyisi luotettava kalorilaskuri päivän kokonaisenergiatarpeen laskemiseen? Jostain luin, että kannattaa mennä salille ennen esim. spinningiä eikä toisinpäin, jos haluaa vetää kahden tunnin treenit... Onko tuossa perää ja jos on, niin mihin se perustuu? Urheilusuorituksen alussa elimistö siis polttaa ensin hiilihydraatteja ja samalla aikaa rasvaa? Miten on glygogeenin laita? Treenin jälkeen kun glygogeenivarastot ovat tyhjentyneet, elimistö tarvitsee hiilihydraatteja niiden korvaamiseen ja proteiineja lihaksia varten, eikö? Olisiko jossain joku hyvä salitreeniohjelma saatavilla... Tarkoituksenani olisi tehdä kahdesti viikossa täydellinen koko kropan treeni salilla sekä lisäksi aerobista hikiurheilua 4 h viikossa. :thumbs:

painosta vielä...

Ylimääräisiä kiloja pääsi kertymään vaihto-oppilasvuoden aikana Jenkkilässä yhteensä muistaakseni 14kg (!), ja siitä tulee nyt viisi vuotta, kun palasin takaisin. Olen nyt siis 23-vuotias. Lähtiessäni olin 17 vuotta, eli vielä teinikroppainen. Olen aina ollut pitkä, hoikka ja urheilullinen. Vaihto-oppilasvuoden aikana en kuitenkaan harrastanut juuri mitään liikuntaa ja paikasta toiseen siirryttiin aina autolla, joten kulutus oli energiantarpeeseeni nähden aivan liian suuri. Tuolloin olin 174 cm pitkä ja painoin 64 kg. Vaihto-oppilasvuoden jälkeen oli tainnut tulla pari senttiä pituuteen, mutta painoin pahimmillaan 78 kg. Suomeen palattuani kilot tippuivat vähitellen, kun urheilu lisääntyi, mutta en koskaan varsinaisesti alkanut dieetille. Painoin jossain vaiheessa 69 kg, mutta sen alemmaksi paino ei vaihtarivuoden jälkeen ole tippunut. Sittemmin se on taas hitaasti noussut normaalin syömisen, mutta vähän kulutuksen takia ja tällä hetkellä liikkuu siinä 75-76 kg kohdalla (muutama järkevästi ja terveellisesti syöty sekä urheilullinen päivä takana jo, jee :). Nyt päätin kuitenkin saada sen kerralla kunnolla sellaisiin lukemiin, että olen tyytyväinen ja voin hyvin eikä tarvitse koskaan enää laihduttaa vaan opettelen pitämään painoni kurissa terveellisillä ruokailutottumuksilla ja riittävällä liikunnalla. Olen jälleen kerran vaihdossa, mutta tällä hetkellä sellaisessa maassa, jossa terveellinen ruoka on helposti saatavilla, hyvää ja edullista. Ns. "missinmitat" liikkuvat lukemissa paino kg - 115 eli minun kohdallani (178 cm - 115 = 63kg). Aivan niin alas ei välttämättä ole tarkoitus päästä, sillä usein ns. missivartaloilla ei lihasta juurikaan ole, vaan he ovat vain erittäin hoikkia. Vartaloni rakenne on kuitenkin hieman toisenlainen ainakin tällä hetkellä (en koe olevani pullea, mutten kovin hoikkakaan vaan enemmänkin "normaali"), joten katson matkan varrella asiaa ja mietin, josko tyytyisiin hieman vaatimattomampaan laihdutustavoitteeseen, esim 65 kg. Omaan pitkät raajat, olen muodokas ja rintava. Miten muuten rinnoille käy laihduttaessa..? Alkavatko aina roikkua, vai voiko lihaskuntotreenillä auttaa huomattavasti asiaa. Tällä hetkellä koko on 80D ja toivoisin niiden jopa hieman pienenevän, jotta selkäkivut vähentyisivät ja urheilu olisi muutenkin helpompaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom