Nykytaide

Kuka olisi pätevä kommentoimaan taiteen pahan pojan Schnabelin töitä? Tekee siis sellaisen about 6mx3m (arvio) teoksen kuulemma päivässä?

Osa niistä näytti siltä, että teoksessa oli vain harmaa pohjaväri ja päälle heitetty valkoista maalia tikkurilan 10 litran pöntöstä:D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tämä?
mudinthemudanza.jpg


"Julian Schnabel oli taiteilijanuransa alusta lähtien vaikuttamassa kuvataiteen kentän murrokseen New Yorkissa 1970-luvun lopulla. Nuori taiteilijasukupolvi nosti kuolleeksi julistetun maalaustaiteen kysymykset uudella voimalla esiin vastareaktiona vähäeleiselle ja pidättyvälle minimalismille ja kielelliselle käsitetaiteelle. Liioitteleva, elinvoimainen, jopa väkivaltainen kuvapinnan maalauksellinen käsittely, subjektiivinen lähestymistapa ja figuratiivinen kuvakieli nimettiin eri yhteyksissä uusekspressionismiksi, villiksi maalaukseksi, transavanguardiaksi ja maalaustaiteen paluuksi."


Mun mielestä toi on aika hieno.:rolleyes:
 
Itse toivoisin, että yritykset yms. lähtisivät laajemmin tukemaan nuoria, lupaavia taiteilijoita, onhan näitä mesenaatteja ollut taiteen saralla kautta historian. Silloin pääsisi ehkä maallikon silmäkin paremmin päättämään siitä, minkälaista on hyvä taide.
Ehkäpä nämä verovarojen perään itkijät voisivat siinä vaiheessa keskittyä vihdoin taloudellisten seikkojen sijaan itse taiteeseen. ;)

Pelkäänpä vaan, että harva arvonsa tunteva taiteilija olisi valmis uhraamaan osan taiteellisesta luomisvoimastaan kaupallisiin tarkoituksiin. Tuntuu välillä siltä, että omalla taiteella (mukavasti) eläminen on "oikeissa" taiteilijapiireissä kiellettyä.

Edit: Helvetin hienoja nuo Schnabelit.
 
Yleistäen raakasti: nykytaiteen pahin vika suomessa on liian roisi käsitteellistäminen, esim em. kananmunakennot Kiasmassa-tyyliin. Työt eivät viittaa mihinkään "todelliseen", vaan käsittelevät asioita jotka ovat olemassa vain taidemaailman tai erilaisten taideteorioiden tai tyylisuuntien sisällä.
Jostain syystä on tuttavapiirissä aika monta kuvantekijää joiden kanssa olen tästä puhunut ja kyllähän ne ovat myöntäneet että on aika turhaa tehdä esim taulua joka on pelkkä kommentti toisen taiteilijan tekemään maalaukseen, jota kukaan ei edes ole nähnyt jne...
Tahallista vaikeaselkoisuutta harrastetaan myös, koska "helpon" taiteen tekijät saavat yleisön kosiskelijan, populistin tms maineen lehtien kulttuuripalstoilla. Mutu-pohjalta heittäisin myös että apurahoja ei mielellään anneta helposti tajuttavan taiteen tekijöille, tarttee nääs olla sitä "oikeeta" taidetta...
...ja siihen kuuluu tietysti aina joku vastenmielinen elitismi ja sulkeutunut paskanhajuinen sisäpiiriläisyys.
(esim Teemu Mäki haukutaan Hesarin kulttuuripalstalla järjestään, koska on liian "helppo" ja suostuu jopa selittämään töitään ja on vielä väärällä tavalla poliittinen ja on sanonut suorassa tv-lähetyksessä "naapuri". Ja tappoihan se 15 vuotta sitten kissan, joka on lapsen raiskaamiseen verrattava rikos, kai. Okei, saa se apurahaa.)

En ymmärrä nyky- tai mistään taiteesta hevon peetä, mutta suosittelen silti Markus Copperin töihin tutustumista. Tässä muutama, ilman linkkejä:

Juggernaut: Kahden tonnin painoinen moottoroitu teräskuula, jossa on liiketunnistimet, lämpökamerat sun muut vermeet. Homman juju on se että kuula käy oikeasti päälle, siis aikuisten oikeasti. Tarkasta uloskäytävien sijainti ennen lähempää tutustumista.

Mayhem: Keltamusta metalliloota joka päästelee erilaisia hassuja ääniä. Äänten hassuutta lisää se, että niissä käytetyt desibeli/taajuus-yhdistelmät aiheuttavat liian isoina annoksina pysyviä kudosvaurioita. Uloskäyntien suhteen toimi kuten edellä.

Archangel of the Seven Seas: Kiasman varastoon ostettu vanhoista urkupilleistä rakennettu valaan luuranko. Soi vähän hemmetin lujaa ja komiasti, mutta ei valitettavasti aiheuta sen kummempaa kuin jännän fiiliksen.

Copper on myös rakentanut flipperin jonka sisällä on vasikan sisäelimiä. Pleksin läpi voi katsella miten suolet ja haimat nytkivät sähköimpulssien voimasta neonvalojen loisteessa aina kun pelaaja saa pisteitä.

(veikkaan että Markus Copper tykkää Fight Club-leffasta, mutta ei pidä taideyleisöstä)
 
Aika paljosta jäisimme paitsi ilman apurahajärjestelmää.

Siis hieman tarkennettuna sinä ja muut taiteenystävät jäisitte. Minä ja aika moni muu ei jäisi paitsi yhtään mistään, mutta maksamme silti yhtä paljon. Miksi? Ei kukaan minunkaan harrastuksiani maksa eikä tulisi mieleen edes pyytää.

Jonkin yksittäisen kulttuurimuodon, esim. nykytaiteen, tukeminenhan johtuu puhtaasti siitä, että kysyntä on liian pientä pitämään sitä itse hengissä tai ainakin hintatason kohtuullisena. Yleensä näitä julkisia tukia tunnutaankin perustelevan sillä, että nykytaide (tai ooppera, baletti yms.) olisi muuten liian kallista tavalliselle kansalle ja jäisi vain eliitin huviksi, mikä on helvetin huono argumentti. Voisin listata tuhansia asioita, joita mielelläni tekisin, mutta joihin minulla (lue köyhällä) ei ole varaa. Maailma on täynnä harrastuksia, joihin köyhällä ei ole varaa eikä se ketään kiinnosta. Miksi juuri nykytaiteeseen pitäisi kaikilla olla varaa? Se, että kyse on jostain "kansallisesta identiteetistä" on täyttä paskapuhetta. "Kansallinen identiteetti" (mitä ikinä tarkoittaakaan) on tasan se, miten se määritellään - ei mikään tosiasia, jolla olisi mitään aitoa sisältöä.
 
Uwish: -Luin sen Mäen jaarittelun siitä teoksestaan... Kerroppa mulle taiteen ymmärtäjänä jotta miten tuo teksti tekee sen videolla olevan kissan tapon ja sen päälle runkkamisen taiteeksi?

Tuleeko siitäkin taidetta, jos menen ja sipaisen kirveellä naapurin hurtalta pään irti ja omaperäisyyttäni kusaisen sen irti hakatun pään päälle videoiden tapahtuman? Tottahan toki kirjoitan tuolle teolleni taustatarinan selvittämään tekoni syvintä olemusta ja sen tavoitteellista kannanottoa koskien yhteiskuntamme epäkohtia.
 
Uwish: -Luin sen Mäen jaarittelun siitä teoksestaan... Kerroppa mulle taiteen ymmärtäjänä jotta miten tuo teksti tekee sen videolla olevan kissan tapon ja sen päälle runkkamisen taiteeksi?

Mielestäni on todella typerää jankata yhden taiteilijan yhdestä teoksesta kerta toisensa jälkeen, ikäänkuin se yksinään edustaisi koko nykytaidetta.
Toisaalta on aivan yhtä hedelmätöntä Uwishilta yrittää perustella noita Mäen motiiveja.
Jospa vaikka keskusteltaisiin vaihteeksi Mäen maalaustaiteesta. Nämä kissantappo-videosta innostuneet nykytaiteen vihaajat varmaan haluavat kommentoida aihetta?
 
Misanthrop: -No pahoitteluni tästä valtaisasta jankkaukseni määrästä mitä ketjussa olen esittänyt. Olihan tuo jo toki vallan loukkaavaa mennä kysymään mieltä askarruttavasta asiasta henkilöltä, joka siihen mahdollisesti osaa vastatakkin. Mutta samapa tuo, mähän en taiteesta mitään ymmärrä joten turhaanpa tässä ketjussa siis huuteloinkaan. Jatkakaa.
 
Misanthrop: -No pahoitteluni tästä valtaisasta jankkaukseni määrästä mitä ketjussa olen esittänyt. Olihan tuo jo toki vallan loukkaavaa mennä kysymään mieltä askarruttavasta asiasta henkilöltä, joka siihen mahdollisesti osaa vastatakkin. Mutta samapa tuo, mähän en taiteesta mitään ymmärrä joten turhaanpa tässä ketjussa siis huuteloinkaan. Jatkakaa.

Sitä kissantappoa taisi olla jopa 7 sekuntia yli puolen tunnin teoksesta... Sellainen kissantappovideo.
 
Ehkä lähempänä pakkislaisia, kuin kissantappo:
…jalkakyykky on paras elämisen arvoiseksi tehdyn elämän metafora, jonka tiedän. Menen painojen kanssa kyykkyyn, säännöllisesti, niin usein kuin ruumiini sietää, ja pidän tätä rutiinia yllä vuodesta toiseen, vaikka en saa siitä rahaa eikä se tee minua enää paremmaksi atleetiksi tai ulkonäköäni viehkommaksi kyykky on itsetarkoitus. Sillä olla kyykyssä painojen kanssa on paskaisin tietämäni tila, ja siksi sieltä ylöspääseminen antaa niin valtavan helpotuksen tunteen, vie ekstaasin kynnykselle. Se maksimoi kuolevaisuuteni, olemassaolon kokemukseni intensiteetin…
Ja osaa se muutakin kuin runkata:
http://www.teemumaki.com/portp_selfwatercolor23cm.jpg
http://www.teemumaki.com/alleg_icecreamandsmoke23cm.jpg
http://www.teemumaki.com/htbw_ursulatoyhouse23.jpg
 
Misanthrop: -No pahoitteluni tästä valtaisasta jankkaukseni määrästä mitä ketjussa olen esittänyt.

Kommenttini liittyi lähinnä keskusteluun, joka löytyy tuolta Marski-ketjusta. Ei siis henkilökohtaisesti sinuun.

Tuo Jantusen "En jaksa edes googlettaa" -kommentti kertoi oleellisen monen tavallisen pulliaisen (eikä välttämättä juuri Jantusen ;) ) asenteesta nykytaiteeseen: Ilman kokonaiskuvaa
Teemu Mäki on kadunmiehen mielestä yhtä kuin kissantappaja ja nykytaide on yhtä kuin kissantappovideo tai paskaa seinällä.

Itsekin pidän osaa Mäen töistä huonona taiteena (jos edes taiteena) ja mutta niin myös osaa modernismista tai realistisesta maalaustaiteesta. Ei pitäisi niputtaa koko aikakautta yhden työn alle. Realismikaan ei välttämättä ole pelkästään "Ruokolahden eukkoja kirkonmäellä".

Niin, ja performanssia en ymmärrä lainkaan.. ;)
 
Tässä on yksi esimerkki miten saada työnsä Kiasmaan. Raati ratkaisee: http://www.kiasma.fi/index.php?id=895&FL=1&L=0.

Eli siis olet hyvä taiteilija jos olet saanut taidetukia ja päässy näyttelyihin? No miten se sitten päätetään että saatko niitä tukia?

Pointti tässä nyt on se että taiteilijat erotellaan hyviin ja huonoihin (niinkun useimmissa muissakin ammattiryhmissä) mutta kukaan ei osaa vastata että mitkä ne kriteerit siihen on. Mikä tekee hyvän taiteilijan?

Jos minä kävelisin Kiasmaan sen sun tähdenlentoteoksen kanssa niin luuletko että se otettais sinne?

Väitätkö että taidetta pitää tukea koska historiaa ei tallenneta muuten? ;O Eiköhän me aika hyvin perillä olla tän hetken asioista 50v päästä ilman maalitahrojakin.

Yhteiskunnan kritisointi? Okei mikäs siinä. Ei vaan taida olla mitenkään kovin merkittävässä asemassa tässä suhteessa. Eiköhän ne muusikot/elokuvantekijät ym. saa paljon paremmin ääntään kuuluviin.

No totta puhuen. Joo kyllä. Suomen pitäisi ryhtyä "taiteen takapajulaksi" koska maailmassa on miljoona tärkeämpää asiaa kuin tuista riippuvaisen viihtenalan tukeminen. Ja jos nyt jotain viihteenalaa lähetään tukemaan niin keksin tuhat parempaa vaihtoehtoa kuin taide. (lasten liikunta ym ym.)
 
Eli siis olet hyvä taiteilija jos olet saanut taidetukia ja päässy näyttelyihin? No miten se sitten päätetään että saatko niitä tukia?

Paikalliset taidetoimikunnat eri alojen läänintaiteilijoineen käsittelevät apurahahakemukset. Kohdeapurahoja (pikkusummia) myönnetään tiettyihin tarkasti määriteltyihin ja suunniteltuihin töihin. Jos rahat käyttää johonkin muuhun, ne peritään takaisin. Jotta saisi tuollaisia pidempiä apurahoja (ettei välttämättä tarvitse samaan aikaan käydä muun alan töissä) on oltava näyttöä, eli kuka tahansa naapurin pelle ei niitä rahoja saa. Taiteilijoilla on portfolioita, ja cv josta ilmenee esim. jurytettyihin näyttelyihin osallistuminen (eli joku muukin raati on jo pitänyt kyseisen taiteilijan töistä). Vastavalmistuneelle on aika vittumainen tilanne, kun ei vielä ole näyttöä että saisi niitä tukia, eikä varaa tehdä taidetta kokopäiväisesti saadakseen näyttöä. Nimimerkillä "telakalla levyseppänä"..

Pointti tässä nyt on se että taiteilijat erotellaan hyviin ja huonoihin (niinkun useimmissa muissakin ammattiryhmissä) mutta kukaan ei osaa vastata että mitkä ne kriteerit siihen on. Mikä tekee hyvän taiteilijan?

Taidekriitikot (joille on nykyään ihan oma koulutusohjelma!), taiteentuntijat, museoiden väki, jurytettyjen näyttelyiden raati/kuraattori, myyvillä taiteilijoilla ostavat kansalaiset (rikkaat kokoomuslaiset)...

Taiteilijan on tänä päivänä oltava myös tuottelias, samaa maalausta ei maalata vuositolkulla kuten Suomen taiteen kultakauden aikana (1800 - 1900 lukujen vaihteen molemmin puolin, Schjerfbeckit ja muut) saatettiin tehdä. Taiteilijoilla oli yleensä jokin "läpimurtotyö", tuollaisia ei nykyään esiinny. Pitää olla vähiintään 1 yksityisnäyttely vuodessa, mielellään kaksi. Helpompaa on jos pitää sellaisia näyttelyitä joissa on sitten vaikka käsitetaiteellisia juttuja ja veistoksia joita kukaan ei halua ostaa. Jos työt on hienoja saatat päästä saman näyttelyn kanssa kiertämään ympäri Suomen kaupunkeja ja museoita, saat kivoja lehtileikkeitä liitettäväksi apurahahakemukseen ja äkkiä helkutin pitkän cv:n.

Jos minä kävelisin Kiasmaan sen sun tähdenlentoteoksen kanssa niin luuletko että se otettais sinne?

Tuskin.

Väitätkö että taidetta pitää tukea koska historiaa ei tallenneta muuten? ;O Eiköhän me aika hyvin perillä olla tän hetken asioista 50v päästä ilman maalitahrojakin.

Kyse on taidehistoriasta.

Yhteiskunnan kritisointi? Okei mikäs siinä. Ei vaan taida olla mitenkään kovin merkittävässä asemassa tässä suhteessa. Eiköhän ne muusikot/elokuvantekijät ym. saa paljon paremmin ääntään kuuluviin.

Oletko seurannut lehdistöä? Erittäin epäkaupallinen animaatio ja toinen yhtä epäkaupallinen lapsipornoa vastustava teos näin niin kuin ensialkuun olleet aika hyvin tapetilla. On myös ihmisiä jotka ikuisten oikeesti lukee hesaria ja pitää yllä yleissivistystään. Anteeksi jos nyt loukkaannut, mutta kyllä populaarikulttuurin valtavirtaa miellyttävät ja sillä rahaa kalastavat tekevät sitä ihan vaan sen rahan takia. Joku yksittäinen kuuluisa pop-artisti saattaa joskus sanoa jotain sademetsien puolesta tai jenkkien Irak-sotaa vastaan, mutta marginaalisemmat epäkohdat jää huomiotta tuolloinkin.

No totta puhuen. Joo kyllä. Suomen pitäisi ryhtyä "taiteen takapajulaksi" koska maailmassa on miljoona tärkeämpää asiaa kuin tuista riippuvaisen viihtenalan tukeminen. Ja jos nyt jotain viihteenalaa lähetään tukemaan niin keksin tuhat parempaa vaihtoehtoa kuin taide. (lasten liikunta ym ym.)

Taide on osa suomalaista kulttuuri-identiteettiä ja itsessään arvokas osa suomalaista yhteiskuntaa. Et sitten lukenyt sitä linkkiä? Demokraattisesti näin ollaan päätetty, että sitä tuetaan. Äänestä ja vaikuta. Vielä parempi: asetu ehdolle!

Ja vielä kun joku kysyi siitä Mäen videosta, että miten sitä kissantappoa muka väitetään taiteeksi, niin väitän että se kissantappo siinä ei olekaan se taideteos. Eikä taidetta. Taidekokemus syntyy kun katsoja tajuaa hätkähtävänsä eniten tuota yksittäistä väkivallantekoa eikä sitä edeltäneitä kauhukuvia ihmisiin kohdistuvasta väkivallasta. Taide on siis katsojan reaktiossa ja ajatuksissa itsessään.
 
Luokitus on jotain oopperan ja koiranäyttelyn väliltä, kai noista joku tykkäää...

Voisivat muutta kiasman vaikka isoksi baariksi kun makasiinitkin poltettiin. Voisi harrastaa perinteistä suomalaista taidetta oikein valtion tiloissa. Kai sinne vois jättää jotain taidetta seinillekkin roikkumaan, ehkä ne avautuisi suomailaisille paremmin kolmen promillen humalassa.

Noihin kaikkiin museoihin jne. pitäisi olla vapaapääsy, niillä tuloilla ei kuitenkaan kateta yhtään mitään ja sen pienen lipun hinnan takia moni jättäää kuitenkin käymättä nuissa.
 
Noihin kaikkiin museoihin jne. pitäisi olla vapaapääsy, niillä tuloilla ei kuitenkaan kateta yhtään mitään ja sen pienen lipun hinnan takia moni jättäää kuitenkin käymättä nuissa.
Tismalleen! Ateneum varsinkin ilmaiseksi! Siellähän roikkuu seinillä Suomen kansan yhteistä omaisuutta, Gallen-Kallelat ja kumppanit pitäisi olla kaikkien suomalaisten nähtävillä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom