Nuuskan käyttö (ei nuuskan osto/myynti-ilmoituksia!)

Onnettomat kyrpänaamat käyttää nuuskaa ku ei ole muutakaan sisältöä elämällä. Sama koskee tupakointia. Kannattasko miettiä motiivia siihen nuuskan käyttöön? Jos vastaus on: no ku se tuntuu niin hyvältä, niin voi jumalauta. Olen kyllä kokeillut nuuskaa ja tupakkaa eikä voi muuta sanoa ku huhhuh. Ei voi tajuta sellasta että joillakin on vaikeuksia päästä irti nuuskasta/tupakasta. Siis mulla olis todella suuria vaikeuksia ruveta käyttämään kumpaakaan. Siis just toi juttu että vedetään tasan oikea määrä magnesiumia/vitamiineja/proteiinia ym. ja ollaan niin olevinaan ja sit tungetaan huuleen tollasta lehmän arsesta karannutta sonninpaskaa. Tunkekaa nuuska suoraan perseeseenne!!

Käy jossain muualla haukkumassa jengiä,tällä sitä ei tarvita.Ja koita nyt ymmärtää,ettäjos joku vetää röökiä tai käyttää nuuskaa,se on heidän asiaa.Sulle ei varmaan enää sovi nuuskaa perseeseen kun se on jo täynnä homopatukkaa

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Ted
Sulle ei varmaan enää sovi nuuskaa perseeseen kun se on jo täynnä homopatukkaa

...ehehehe...

kroppamiehellä on kumma tapa kommentoida asioita :confused:

Luinpa tässä nämä kaikki ja otanpa kantaa sen verran että ihmisestä ja sen kaveripiiristähän se tietysti on kiinni miten vaikeaa on lopettaa (jos jätetään huomioimatta eri aineiden erilaiset fyysisen ja psyykkisen riippuvuuden tuomat vieroitusoireet). Mutta mitä vahvempi luonne niin sitä enemmän kestää ympäristön painostusta ja oireita. Oon tavannu sellasia ihmisiä jotka on kokeillut pahimpia huumeitakin mutta on päässy itte päättämällä ilman ulkopuolista apua niistä helposti irti ja sitten mahdollisesti taas kokeillut kun on ollut varaa, jotain muuta. Tähänhän ei tietenkään ole mitään järkeä ryhtyä kun kukaan ei tunne itseään ennenkuin on kokeillut. Ja huumeet jos mitkä minä tuomitsen. Parampi pysyä irti kokonaan. Ja huom en rinnasta nuuskaa ja tupakkaa huumeisiin. Itse en ole nuuskaa kokeillut enkä kokeile. Tupakkaa oon polttanu nuerempana pienissä jaksoissa pisin varmaan 4 kuukautta ja joskus harvoin baareissa mutta se on siinä. Intissäkään en polttanut kertaakaan koska epäilin että siihen jää sitten koukkuun (eikä olisi ollut varaakaan) ja se jos mikä on paikka missä siitä olisi jopa hyötyä. Tupakkamiehet kun piti taukoa niin muut uurasti, toisaalta usein muutkin piti taukoa kun oli pidettävä tupakkatauko. Suurin osa kavereista ei myöskään polta, enkä ole koskaan ollut kiinnostunut naisista jolla on tupakki huulessa oli se sitten muuten vaikka Kristiina Akilleera. Ehkä vähän vaikuttaa sekin että alitajuntaan on iskenyt löylyllä se kun äidinisä ja äidinisänisä kuolivat molemmat keuhkosyöpään kymmenien vuosien tupakoinnin jälkeen 70-vuotiaina. Ja äippä polttaa ja se vituttaa niin mielettömästi, jo silloin kun olin 14 vuotias ajettiin se pellolle kun poltti kerran sisällä ja se piti ne tupakalle haisevat vaatteet ulkovarastossa kun muuta perhettä vitutti se niin paljon. Raskausajat se tietysti oli polttamatta. Kun nuuskauksesta on puhuttu naisväen kanssa niin aina on ollut niillä sama kanta etteivät enempää voisi vastustaa sitä. Tuosta räkimisestä mielipiteeni on että jossain leffassa saattaa näyttää kovalta/hullunkuriselta kun mälli lentää mutta oikeessa elämässä, ei näin.. Ei näin. Toimintaelokuvatkin on kivoja katella mutta oikeessa elämässä jos sellasta näkis niin tuskin monella pakkotoistolaisella ois hyvä fiilis. Tämä vain siis huonohko vertaus.

Todellakin kuulee joskus hulluja juttuja tupakoijien suusta. Ja vauhkoominen vitamiineista ym rahanpuutteesta... Paras mitä oon kuullu on ollu se kun keski-ikäinen sukulaisnainen väitti kirkkain silmin minulle että hän on lukenu että kun syö sipulia paljon niin ei haittaa että tupakoi ja pysyy muutenkin terveempänä :lol1: . Ei auttanut selittelyt sille sillon varsinkaan kun ikää itselläni oli jotain 12 vuotta :).

Paljon tsemiä ja löylylle pihiseviä kovia treenejä niille jotka pyrkivät eroon päihteistä ;) !!!!!!

EDIT pitää nyt lisätä tähän sekin että länsimaissa "elämäntapasairauksiin" (esim liikalihavuus, tupakointi, viina) kuolee melkoisesti porukkaa, en muista prosentteja. Ja niiden hoitamiseen kuluu tietenkin mielettömästi rahaa ja jokainen kansalainen osallistuu niihin maksuihin. Saksassa joku vissiin oli tekemässä lakiesitystä joka esitti että jos on itse aiheuttanut sairautensa niin joutuu myös hoitonsa itse maksamaan. Tämähän menisi liian pitkälle ja olisi vaikeaa selvittää mikä on ajanut päihteiden käyttöön ja syöpöttelemiseen. Pitäskö tehä topicci tästä... No ehkä tätä on käsiteltykin joskus oon vain missannu sen.

Voin hyvillä mielin kertoa että lakko on ja pysyy. Vähän nicotinelliä kun rupee oikein ahdistamaan. Nyt on tullu tehtyä niin vakaa päätös että tämä pysyy.

kroppamies. Et tiedä kuinka naurunalaseks teit juuri itsesi. Tästä lähtien osaan suhtautua mielipiteisiisi ja kirjoituksiisi oikealla tavalla.

Originally posted by Kroppamies
Onnettomat kyrpänaamat käyttää nuuskaa ku ei ole muutakaan sisältöä elämällä. Sama koskee tupakointia. Kannattasko miettiä motiivia siihen nuuskan käyttöön? Jos vastaus on: no ku se tuntuu niin hyvältä, niin voi jumalauta. Olen kyllä kokeillut nuuskaa ja tupakkaa eikä voi muuta sanoa ku huhhuh. Ei voi tajuta sellasta että joillakin on vaikeuksia päästä irti nuuskasta/tupakasta. Siis mulla olis todella suuria vaikeuksia ruveta käyttämään kumpaakaan. Siis just toi juttu että vedetään tasan oikea määrä magnesiumia/vitamiineja/proteiinia ym. ja ollaan niin olevinaan ja sit tungetaan huuleen tollasta lehmän arsesta karannutta sonninpaskaa. Tunkekaa nuuska suoraan perseeseenne!!

Siis sonni on kakannut lehmän sisään ja sitten on kakka karannut.
:lol2:
Kunnon nivel-lukko parantaa aina rikkinäisen kielenkäytön...

HOHOHO!:lol2: taisin muodostaa mielipiteeni sinusta jo taannoin tuolla toisella puolella ja olinkin aivan oikeassa. Olet idiootti. Minua ei vaivaa nikotiinivastaisuutesi , mutta kehoittaisin kyllä miettimään millä tavalla sen ilmaisee. Minunkin mielestä tupakki/nuuska on paskaa(vaikka itse käytän) , mutta en sentään ajattele niiden käyttäjistä samalla tavalla!!:mad2:

Originally posted by Wilu
Voin hyvillä mielin kertoa että lakko on ja pysyy. Vähän nicotinelliä kun rupee oikein ahdistamaan. Nyt on tullu tehtyä niin vakaa päätös että tämä pysyy.

kroppamies. Et tiedä kuinka naurunalaseks teit juuri itsesi. Tästä lähtien osaan suhtautua mielipiteisiisi ja kirjoituksiisi oikealla tavalla.

Sepä hienoa! ei mua täällä enää varmaan nähdäkään sillä rekisteröidyn toisella sähköpostiosoitteella ja nimellä :kippis1:

Sepä hienoa! ei mua täällä enää varmaan nähdäkään sillä rekisteröidyn toisella sähköpostiosoitteella ja nimellä :kippis1:

Luuletko sen tekevän itsestäsi sivistyneemmän ja älykkäämmän? Älä kirjoita mihinkään forumiin mitään, mitä et ole valmis sanomaan tilaisuuden tullen päin naamaa.

Kroppamies...

Olet todellinen idiootti jos teet sen mitä tuossa sanoit. Miten olisi vaikka pieni pahoittelu. Eikö pokka anna periksi?

Voisiko joku ylläpidosta ottaa miehen IPn ylös, sehän on mahdollista näissä foorumeissa.

Originally posted by lentsikka
Kroppamies...

Olet todellinen idiootti jos teet sen mitä tuossa sanoit. Miten olisi vaikka pieni pahoittelu. Eikö pokka anna periksi?

Voisiko joku ylläpidosta ottaa miehen IPn ylös, sehän on mahdollista näissä foorumeissa.

Hah! mitähän kiellettyä moisessa toimenpidessä on? ja mitähän ne mun ip:llä tekee?

Hah! mitähän kiellettyä moisessa toimenpidessä on? ja mitähän ne mun ip:llä tekee?
Paiskaahan nyt kättä poikien kanssa ja myönnä käyttäytyneesi lapsellisesti, niin kukaan ei muista tätä enää ylihuomenna. :rolleyes:

Originally posted by Tomi
Paiskaahan nyt kättä poikien kanssa ja myönnä käyttäytyneesi lapsellisesti, niin kukaan ei muista tätä enää ylihuomenna. :rolleyes:

Niinhän mä mielelläni tekisinkin, mut kyl kaikki taitaa jo suhtautua muhun ku mihinkäki ääliöön (enkä kyl ihmettele) ku kieltämättä olin hieman päissäni ku kirjotin ton yhen tekstin, no täytyy miettiä mitähän tässä nyt tekis...

...Ja sillon olin vielä kaiken lisäksi aika vittuuntuneella tuulella yhen ihan toisen jutun takia....

Ettania tulee leivottua semmoset 5-10 mötikkää päivässä. Homma on täysin hallinnassa. Kyllähän se mukavasti pistää pään sekasin kahvitauolla ja treenien jälkeen.

Mulla ainakin nuuska vaikuttaa treenaamiseen positiivisesti,saa rentouduttua treenin ja syömisen jälkeen,ja muutenkin tulee hyvä olo...ainoa mikä mietityttää on nuuskan terveysvaikutukset.Hammaslääkäriliiton sivuilla tosin sanotaan,että syövän ja ruotsalaistyyppisen nuuskan käytöllä ei ole yhteyttä.Ruotsissa on Euroopan vähiten suusyöpää.Itse huuhtelen suun aina käytön jälkeen ja pesen hampaat kaksi kertaa päivässä.Silloin tällöin myös breikki.
Uskokaa tai älkää,luin underground tutkimuksesta jossa todettiin puhtaan nikotiinin(ei siis tupakan jossa häkää ym.) lisäävän testosteronitasoja.Ei tosin tainnu olla mikään vertailukelpoinen tutkimus.....

Kuin 16 v. suusta:D
Hyvän kuvan oot jättänyt itsestäsi...
Ihan sama, vaikka tekisit uuden nikin, tyhmyys paistaa aina läpi, oli sitä millä tahansa nikillä liikenteessä...

Originally posted by Kehäkettu
Mulla ainakin nuuska vaikuttaa treenaamiseen positiivisesti,saa rentouduttua treenin ja syömisen jälkeen,ja muutenkin tulee hyvä olo...ainoa mikä mietityttää on nuuskan terveysvaikutukset.Hammaslääkäriliiton sivuilla tosin sanotaan,että syövän ja ruotsalaistyyppisen nuuskan käytöllä ei ole yhteyttä.Ruotsissa on Euroopan vähiten suusyöpää.Itse huuhtelen suun aina käytön jälkeen ja pesen hampaat kaksi kertaa päivässä.Silloin tällöin myös breikki.
Uskokaa tai älkää,luin underground tutkimuksesta jossa todettiin puhtaan nikotiinin(ei siis tupakan jossa häkää ym.) lisäävän testosteronitasoja.Ei tosin tainnu olla mikään vertailukelpoinen tutkimus.....

Ois tosiaan sivistävää lukea jotain täysin propaganda vapaata tutkimusta nuuskasta. Muistaakseni täältä jostain linkistä on ottanu tälläsen tutkimuksen ylös.

Nuuskan käyttäjillä on kohonnut riski sairastua taikka kuolla sydän- ja verisuonitauteihin verrattaessa henkilöihin, jotka eivät milloinkaan ole käyttäneet tupakkaa.

Ruotsin sosiaalihallitus on kartoittanut ajankohtaista tieteellistä kirjallisuutta nuuskasta ja raportissaan suurilta osin vapauttaa ruotsalaisen nuuskan merkittävästä yhteydestä syöpään. Bolinderin väitöskirjassa 1997 valotetaan nuuskan mahdollista vaikutusta sydän- ja verisuonitautiriskiin. Tutkimuksessa havaittiin nuuskan käyttäjillä kuolleisuuden ja sairastuvuuden sydän- ja verisuonitauteihin lisääntyneen verrattuna tupakoimattomiin.
Nuuskan käyttäjillä havaittiin korkeampi sydämen syke ja verenpaine, varsinkin yli 45-vuotiailla. Merkittävää vaikutusta ateroskleroositaipumukseen, metabolisiin riskitekijöihin taikka fyysiseen työkykyyn ei nuuskan käyttäjillä todettu. Tähän katsaukseen on koottu tämänhetkinen tieto nuuskasta ja sen terveysvaikutuksista.

Nikotiini aiheuttaa vahvan kemiallisen riippuvuuden
Yhteistä kaikille tupakkatuotteille on niiden sisältämä nikotiini, joka on yksi farmakologiassa eniten tutkituista aineista. Nikotiinin ominaisuuksia on vaikea arvioida, koska se ne vaikuttaa sekä keskushermoston kolinergisiin synapseihin että perifeerisesti sympaattiseen ja parasympaattiseen hermostoon. Pienillä annoksilla on usein piristävä vaikutus, suuremmat annokset taas voivat estää impulsseja ja mm. lamaannuttaa lihaksia. Kokonaisvaikutusta on vaikea arvioida yksittäistapauksessa, koska myös sietokyvyn kehittyminen johtaa suuriin yksilöllisiin vaihteluihin (10).
Kardiovaskulaariset vaikutukset lienevät pääasiallisesti peräisin sympaattisen hermoston stimulaatiosta gangliotasolla sekä lisämunuaisvaikutuksesta, kun taas vaikutukset ruuansulatuselimistöön (esim. kouristukset sekä pahoinvointi) johtuvat parasympaattisen hermoston stimulaatiosta.
Nikotiini vaikuttaa moniin hormoneihin ja välittäjäaineisiin, esimerkiksi ADH:hon, ACTH:hin, kasvuhormoneihin sekä endorfiineihin. Muita metabolisia vaikutuksia ovat vapaiden rasvahappojen ja glyserolin lisääntyminen rasvojen pilkkoutuessa.
Ratkaiseva syy nikotiinin käyttämiseen on sen psyykkinen stimuloiva vaikutus aivojen palkitsemiskeskukseen. Nikotiinilla on piristävä, aktivoiva vaikutus samalla kun se rauhoittaa ja auttaa keskittymään. Koska nikotiinin käyttö ei aiheuta arvostelukyvyn heikkenemistä, humaltumista, lihasten hallinnan menetystä taikka tasapaino-ongelmia, on nikotiinista tullut yksi maailman levinnein ja halutuin piristysaine (11).
Suurimmalle osalle (yli 80 prosentille) nikotiinin tapakäyttäjistä kehittyy vahva kemiallinen riippuvuus. Nikotiini aiheuttaa yhtä helposti riippuvuuden kuin kokaiini ja heroiini (11). Jos käyttö lopetetaan, ovat edessä usein eri asteiset vieroitusoireet (taulukko 1). Vieroitusoireita voidaan lievittää käyttämällä mm. nikotiinipurukumia, nikotiinilaastaria taikka inhalaattoria, joista onkin tullut tavallisia apuvälineitä tupakoinnin lopettajille, mutta myös nuuskan käytön lopettajille (12).

Taulukko 1.
Nikotiinivieroitusoireet

Levottomuus
Ärtyisyys
Aggressiivisuus
Masennus
Väsymys
Keskittymiskyvyn heikkeneminen
Ruokahalun lisääntyminen
Unettomuus
Nikotiinihimo
EEG-muutokset
Pulssin hidastuminen
Verenpaineen lasku
Painonnousu

Mitä nuuska sisältää?
Nuuskan pääkoostumusaineet käyvät ilmi taulukosta 2. Syöpää aiheuttaviksi katsotaan lähinnä eri tyyppiset nitrosamiinit, mutta myös polysykliset aromaattiset hiilivedyt.
Jotta nikotiini imeytyisi suun limakalvojen läpi, vaaditaan emäksinen ympäristö. Tämän takia nuuskaan lisätään natriumkarbonaattia. Nikotiini imeytyy nuuskasta hitaammin kuin tupakansavusta, josta se muutamassa sekunnissa imeytyy keuhkoista verenkiertoon ja saavuttaa näin keskushermoston hyvin nopeasti (kuva 1).
Nikotiinin puoliintumisaika on noin kaksi tuntia (13). Nuuskan vakiokäyttäjä käyttää keskimäärin 13 tuntia vuorokaudesta nuuskaa (14). Suussa olevaa annosta määräajoin vaihtamalla voi nuuskan käyttäjä säilyttää hyvin tasaisen nikotiinitason veressään, toisin kuin tupakan polttaja (15, 16). Tupakanpolttajilla toisaalta on paljon suurempia veren nikotiinipitoisuuden huippuarvoja nikotiinin imeytyessä keuhkoista nopeasti.
Nuuskan käyttäjät saavat kaikkiaan enemmän nikotiinia osittain siksi, että suuri osa nikotiinista niellään ja muuttuu inaktiiviseksi kotiniiniksi ennen verenkiertoon imeytymistään, ja osittain siksi että monet käyttävät nuuskaa lähes koko valveillaoloaikansa. Kotiniinipitoisuudet nuuskan käyttäjillä ovat keskimäärin 50 prosenttia korkeampia kuin tupakoivilla (17, 18).

Taulukko 2.
Ruotsalainen kostea nuuska

Noin 2500 kemiallista ainetta
Tupakkaa
Vettä
Natriumkarbonaattia
Natriumkloridia
Kosteydensäilytysaineita
Makuaineita
Nikotiinia
TSNA (tupakan nitrosamiineja)
PAH (polyksyklisiä aromaattisia hiilivetyjä

40-50%
45-60%
1,2-2,5%
1,6-3,3%
1,5-3,5%

0,5-1,0%
4-5 -ppm
< 5 ppm

Kuva 1. Nikotiinin imeytyminen eri käyttötavoilla (annokset hetkellä 0: 1,3 savuketta, 2,5 grammaa nuuskaa tai 2x2 nikotiinipurukumia). huomaa, että aika akselilla välimatkat vaihtuvat. (Benowitzin (16) mukaan)

Tutkimuksia nuuskan terveysvaikutuksista
Nuuskan terveysvaikutuksista on huomattavasti vähemmän tutkimuksia kuin tupakan vaikutuksista. Ihmisillä tehdyissä epidemiologisissa tutkimuksissa on aina metodologisia ongelmia. Harvoin tiedetään, ovatko tutkittavat kenties samanaikaisesti käyttäneet muita vaikuttavia aineita, kuten poltettavaa tupakkaa tai runsaasti alkoholia, tai onko heillä kenties muita riskitekijöitä. Eniten on tutkittu vaikutuksia suuonteloon, suusyöpä painotettuna.
Emäksinen nuuska (pH 7,5—8,5) ärsyttää suuontelon ohutta limakalvoa. Vaalea, hyperkeratoottinen paksunema nuuskamällin paikalla on tavallinen morfologinen muutos tapakäyttäjillä, ja sitä kutsutaankin nuuskaleesioksi (kuvat 2 ja 3). Se kuitenkin useimmiten paranee itsestään, jos nuuskan käyttö lopetetaan.
Ienrajan syöpymisvauriot ovat myös tavallisia ja johtavat ikenien vetäytymiseen. Nuuska värjää helposti näin paljastuneet hampaitten kaulaosat. Nämä muutokset eivät parane. Vaurioiden vakavuus riippuu nuuskan pH-arvosta, käytön kestosta sekä nuuskan määrästä (19). Epiteelivaurion muuttuminen premaligniksi tai pahanlaatuiseksi tuntuu olevan harvinaista Ruotsissa.
Jo vuonna 1761 julkaisi John Hill Lontoossa ensimmäisen tieteellisen tutkimuksen nuuskan yhteydestä syöpään. Hän oli todennut nenäsyöpää nuuskankäyttäjillä ja varoitti nuuskan käytöstä (20, 21).
Epäilykset pitkäaikaisen nuuskan käytön aiheuttamasta syöpäriskistä perustuvat ennen kaikkea siihen, että nuuska sisältää nitrosamiineita. Biologisesti katsoen tätä tukevat kokeelliset tutkimukset, joissa soluviljelmiä ja kudoksia on altistettu nuuskan ainesosille ja on havaittu mutaatioita, mikronukloleja, ja solujen uudismuodostusta (22, 23). Samalla altistuminen papilloomavirukselle, herpes simplex -virukselle tai candida albicans- infektioille voi lopulta johtaa syöpäriskin lisääntymiseen (24, 25). Jotkut tutkimukset ovat jopa osoittaneet nuuskan sisältävän antimutageenisia ja syöpää ehkäiseviä ainesosia, mikä voi osaltaan vaikeuttaa tutkimustuloksen tulkintaa (26).
Viime vuosina ruotsalaisen nuuskan nitrosoamiinipitoisuudet ovat pienentyneet, kun valmistusmenetelmiä on muutettu (3).
Viime vuosikymmenien aikana on useissa kansainvälisissä tieteellisissä tutkimuksissa, niin epidemiologisissa kuin kokeellisissakin, selvitetty nuuskan ja syövän yhteyttä. Tulokset ovat johtaneet ristiriitaisiin päätelmiin (3, 22, 23, 27, 28, 29). Kaikki kuitenkin tuntuvat olevan samaa mieltä siitä, että nuuskan käyttö aiheuttaa alhaisemman riskin sairastua syöpään kuin tupakointi, mutta kuinka suuri riski oikeastaan on, riippuu siitä mitä nuuskaa käytetään, kuka käyttää ja missä.

Kuva 2. Ruotsalaiset pitävät tavallisesti nuuskaa ylähuulen alla.

Kuva 3. Nuuska jättää jälkensä limakalvoon, ikeniin ja hampaisiin.

Ruotsissa vähän suusyöpää
Suusyövän osuus kaikista syövistä vaihtelee kaikkien teollisuusmaiden 3—5 prosentista aina 25 prosenttiin kaikista syövistä tietyissä Aasian kehitysmaissa. Ruotsissa suusyövän esiintymistiheys on hyvin alhainen (30).
Ei ole mitään epäilystä siitä, että suutupakka, johon on lisätty erilaisia luonnontuotteita, emäksisiä suoloja ja makuaineita, yhdessä huonon suuhygienian, infektioiden ja/tai huonon ravitsemustilan kanssa lisää riskiä sairastua suusyöpään.
Myös länsimaista on epidemiologisia tutkimuksia, joissa osoitetaan syöpäriski nuuskan käytön yhteydessä (3, 31), mutta niiden tulkitsemista haittaavat puutteelliset tiedot nuuskalle altistumisesta sekä altistumisesta muille haitallisille tuotteille, kuten savukkeille ja alkoholille.
Ruotsin sosiaalihallituksen esittämien ruotsalaisten tapaus-verrokkitutkimusten mukaan nuuska ei lisää suusyövän riskiä ruotsalaisilla nuuskankäyttäjillä (3—5). Suhteellinen suusyövän riski oli molemmissa tutkimuksissa 1,0 tai alhaisempi nykyisillä nuuskan käyttäjillä. Nuuskan käytön lopettaneilla sen sijaan riski oli toisessa tutkimuksessa 1,5 ja toisessa 1,8.
Muiden kuin suun ja nielun syöpien esiintymistä nuuskankäyttäjillä ei ole tutkittu Ruotsissa. Nuuskankäyttäjien syöpäkuolleisuudessa kokonaisuudessaan ei tunnu olevan eroa tupakoimattomiin (33).
Tupakointi lisää vaaraa sairastua vatsahaavaan, kuten myös vatsahaavan uusiutumistaipumusta tupakointia jatkettaessa (34, 35). Nuuskan käyttäjät altistuvat vähintään samoille määrille nikotiinia kuin tupakoitsijat ja nielevät sitä paitsi huomattavia määriä sylkeä, jossa on nuuskaa ja sen ainesosia.

Vaikutuksista ruuansulatuskanavaan vähän tietoa
Poikkileikkaustutkimuksessa, jossa oli mukana 130 000 rakennustyöntekijää, ei nuuskan käyttäjillä ilmennyt gastriittia taikka ulkus-vaivoja enempää kuin niillä, jotka eivät olleet koskaan käyttäneet nuuskaa (36). Tupakoitsijoilla taas oli huomattavasti enemmän näitä vaivoja. Vaikuttivatko tähän nuuskan emäksisyys, persoonallisuuserot, erot alkoholin kulutuksessa, helikobakteeri-infektio tai muut seikat, ei vielä tiedetä, mutta ne täytyy selvittää.
Tupakoinnilla on, ainakin useimpien tulehduksellisia suolistosairauksia käsittelevien tutkimusten mukaan, näyttänyt olevan suojaava vaikutus ulseratiivista koliittia vastaan, kun taas tupakoitsijat ovat yliedustettuina Crohnin tautia sairastavissa (37, 38). Nikotiinin roolia ei ole selvitetty, mutta nuuskan käyttö ei tunnu lisäävän suolistosairauksien riskiä (39).
Ulseratiivisen koliitin hoitamisella nikotiinilaastareilla/nikotiinipurukumilla ei tunnu olevan yksiselitteisesti positiivista vaikutusta (40). Asiaa on toki aivan liian vähän tutkittu, jotta johtopäätöksiä voitaisiin tehdä.
Nuuskan käytöstä raskauden aikana ei ole tehty tutkimuksia Ruotsissa, mutta Intiassa on purutupakkaa käyttävillä naisilla enemmän raskauskomplikaatioita kuin naisilla, jotka eivät käytä sitä. Tutkimuksissa on osoitettu alhaisempi syntymäpaino, kuolleena syntymisen riskin lisääntyminen, istukan rakenteen muutoksia ja sukupuolijakauman muuttuminen (41—43). Nikotiini läpäisee istukan ja aiheuttaa sikiölle samanlaisia farmakologisia vaikutuksia kuin äidille. Viimeaikaiset tutkimukset kätkytkuolemista puhuvat sen hypoteesin puolesta, että nikotiini saattaa suuresti heikentää hengitystä ylläpitävän veren happikaasupaineen aistimista (44, 45).

Syke kiihtyy ja verenpaine nousee
Nikotiinin välitön vaikutus on sympaattisen hermoston aktivoituminen, joka aiheuttaa pulssin kohoamista noin 10—20 lyönnillä minuutissa ja verenpaineen nousua 5—10 mmHg (16, 18). Sydämen minuuttivolyymi, lyöntivoimakkuus sekä sepelvaltimon verenvirtaus kasvavat, ääreisverisuonet supistuvat ja lihasten verenkierto lisääntyy (46). Vaikutus on selvempi ja nopeampi tupakan polton jälkeen kuin nuuskan käytön yhteydessä, mutta nuuskaa käyttäessä sen kesto on pidempi (16).
Käytettäessä nikotiinia pidempiä aikoja kehittyy sietokyky ja välittömät vaikutukset lievenevät hiukan. Aiheuttaako nuuskan säännöllinen käyttö samat ateroskleroosin, sydäninfarktin, aivoverenkierron häiriöiden ja ääreisverenkierron häiriöiden riskit kuin tupakointi (47—49), on toistaiseksi heikosti tutkittua (22). Vaikka nikotiini nostaa verenpainetta, on tupakoitsijoilla keskimäärin alhaisempi lepopaine kuin tupakoimattomilla (50, 51).
Mikä tupakansavussa aiheuttaa ateroskleroosia, ei vielä tiedetä varmasti, vaikkakin tietämys hapetusreaktioista, typpioksidista ja tulehdusta aiheuttavista fibroproliferatiivisista mekanismeista suonenseinämissä alkaa kirkastua (52). Nuuskan käyttäjät tarjoavat mahdollisuuden tutkia nikotiinin käytön pitkäaikaisia vaikutuksia ilman samanaikaista altistumista savukaasuille ja palamistuotteille, mikä edesauttaa tietämystä nikotiinin roolista sydän- ja verisuonitautien kehittymisessä.

Ristiriitaisia tuloksia
Monet aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet nuuskan käyttäjillä tupakoitsijoita suuremman taipumuksen korkeaan verenpaineeseen (53—58), kun taas toiset eivät ole todenneet tällaista yhteyttä (59, 60). Ristiriitaisia tuloksia on myös nuuskan vaikutuksesta muihin sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin. Nuuskaajilla on kuvattu myös enemmän metabolisia riskitekijöitä, rytmihäiriöitä ja akuutteja verisuonitukoksia (18, 61—67), kun taas toiset eivät ole todenneet sydän- ja verisuonitautiriskin lisääntymistä (59, 68—70).
Ruotsalaisten olosuhteiden kannalta mielenkiintoisin tutkimus on Huhtasaaren tapaus-verrokkitutkimus äkillisistä sydäninfarkteista Norrlannissa. Nuuskan käyttäjillä ei todettu kohonnutta sydäninfarktiriskiä verrattuna tupakoimattomiin (69). Vertailuryhmässä kuitenkin oli sekä koskaan tupakoimattomia että entisiä tupakoitsijoita/nuuskan käyttäjiä. On toki huomionarvoista todeta, että ennen 55 ikävuottaan sydäninfarktin saaneiden jakauma oli seuraava: 25 prosenttia tupakoimattomia, 37 prosenttia nuuskaajia ja 48 prosenttia tupakoivia.

Aiheuttaako pitkäaikainen nuuskan käyttö sydän- ja verisuonitauteja?
Bolinderin ja hänen työryhmänsä tutkimusprojektin tarkoituksena on ollut selvittää, onko useita vuosikymmeniä jatkuneella päivittäisellä nuuskan käytöllä vaikutusta terveyteen, eritoten sydän- ja verisuonitauteihin. Tutkittiin oireiden esiintymistä, sairauspoissaoloja, ennenaikaista eläkkeelle jäämistä, fyysistä työkykyä, aikaisia merkkejä ateroskleroosista, metabolisia riskitekijöitä, verenpainetasoja ja kuolemaan johtaneita sydän- ja verisuonitautitapahtumia pelkästään nuuskaa käyttävillä, jotka eivät ole koskaan tupakoineet. Kaksi verrokkiryhmää koostuvat henkilöistä, jotka eivät koskaan ole käyttäneet mitään tupakkatuotteita sekä sellaisista, jotka ovat tupakoineet vakituisesti (71).
Projekti on toteutettu kahdessa eri vaiheessa. Ensimmäinen vaihe sisälsi epidemiologisia tutkimuksia suurella ryhmällä (130 000) rakennustyöntekijöitä, jotka tutkittiin työpaikan terveydenhuollossa (Bygghälsan) vuosina 1971—74, jossa antropometriset mitat, sairausoireet sekä nuuskan ja tupakankäyttötavat rekisteröitiin. Näitä tutkittuja on sittemmin seurattu kuolemansyyrekisteristä 12 vuoden ajanjaksolla.
Toinen vaihe koostuu 151:n keski-ikäisen palomiehen kliinisistä tutkimuksista, jossa nuuskankäyttäjiä on verrattu tupakoitsijoihin ja tupakkatuotteita käyttämättömiin huomioiden fyysinen työkyky, ateroskleroositaipumus, metaboliset riskitekijät ja 24 tunnin verenpaine- sekä pulssimittaus.
Menetelmiä, tilastollista käsittelyä tai pohdintaa ei tässä katsauksessa käsitellä yksityiskohtaisesti, koska ne on esitetty alkuperäisjulkaisussa.

Epidemiologisia tutkimuksia
Oireet
Nuuskankäyttäjien oireita, sairauspoissaoloja ja ennenaikaista eläkkeelle jäämistä verrattiin tupakoitsijoiden ja tupakoimattomien vastaaviin lukuihin rakennusalalla (36).
Niiden lähes 100 000 rakennustyöntekijän joukossa, jotka kävivät terveystarkastuksessa vuosina 1971—74, oli tupakoitsijoilla kaikissa tehdyissä kokeissa (paitsi verenpainemittauksessa), huomattavasti korkeampi oireiden esiintymistiheys kuin niillä, jotka eivät koskaan olleet käyttäneet tupakkaa.
Nuuskan käyttäjillä oli vähemmän vaivoja kuin tupakoitsijoilla, mutta silti yleisesti enemmän oireita ja poissaoloja kuin tupakoimattomilla.
Kohonnutta verenpainetta ilmeni huomattavasti useammin yli 45-vuotiailla nuuskan käyttäjillä kuin tupakoimattomilla, kun taas tupakoitsijoilla kohonnutta verenpainetta oli vähiten (kuva 4).
Ennenaikainen eläkkeelle jääminen sydän- ja verisuonitautien takia oli 50 prosenttia yleisempää sekä nuuskan käyttäjillä että tupakoitsijoilla kuin tupakoimattomilla.

Kuva 4. Yli 90 mm Hg verenpaine 11 697 ei koskaan tupakoinella, 2 250 nuuskan käyttäjällä ja 4 135 tupakoivalla normaalipainoisella (body mass index 22-26) eri ikäryhmissä. Yli 45 vuotiailla oli yli 90 mm Hg:n verenpaineen ikävakioitu riski nuuskan käyttäjillä 1,8 kerainen niihin verrattuna, jotka eivät koskaan ole tupakoineet.

Lisääntynyt kuoleman riski iskeemiseen sydänsairauteen (33)
Kumulatiivinen sydän- ja verisuonitautikuolemien insidenssi vuosina 1974—85 rekisteröitiin kuolemansyyrekisteristä. Kaikista 135 036 Bygghälsanin vuosina 1971—74 tutkimasta työntekijästä ja työnjohtajasta oli kuollut 8 293. Kuolleisuus eri ikä- ja tupakointitaparyhmissä esitetään kuviossa 5.
Jos tarkastellaan vain niitä, jotka tutkimuksen alussa olivat alle 55-vuotiaita, oli riski kuolla sydän- ja verisuonitauteihin kolme kertaa suurempi tupakoitsijoilla ja kaksi kertaa suurempi nuuskan käyttäjillä kuin tupakoimattomilla. Kuviossa 6 näkyy suhteellinen kuolemanriski iskeemiseen sydänsairauteen tässä ryhmässä.
Vanhempi osa rakennustyöntekijöiden joukosta, ne jotka tutkimuksen alkaessa olivat yli 55-vuotiaita, ovat esimerkki niin sanotusta “healthy worker -vaikutuksesta” (72). Heidän joukkoonsa ovat valikoituneet huomattavasti keskivertokansalaisia terveemmät, nimenomaan koska fyysiset vaatimukset rakennustyössä ovat kovat. Vanhemmassa ryhmässä oli nuuskaajien riskikerroin kuolla sydän- ja verisuonitauteihin vain 1,1 ja tupakoitsijoiden 1,5.
Ne, jotka tutkimuksen alkaessa olivat nuorempia, muodostavat todennäköisesti ryhmän, joka on lähempänä todellista normaaliväestöä, koska varhaiseläkkeet ja muu poistuma eivät ole vaikuttaneet tutkittavan ryhmän kokoonpanoon, kuten vanhemmassa ryhmässä.

Kuva 5. Kuolleisuus 100 000 henkilöä kohden eri ikä- ja tupakointiryhmissä. Vuosian 1971-74 tutkittujen rakennustyöläisten kahdentoista vuoden seuranta; kuviossa esitettyhen 21 241 henkilön joukosta oli kuollut 952.

Kuva 6. Suhteellinen kuolemanriski iskeemiseen sydänsairauteen 12 vuoden aikana (522 tapausta kaikista 1572 kuolemantapauksesta) rakennustyöläisillä, jotka tutkimuksen alussa olivat 35-54-vuotiaita. Nuuskaa käyttäneiden kuolemanriski oli 2,1 kertainen niihin verrattuna, jotka eivät koskaan olleet käyttäneet tupakkaa.

Kliiniset tutkimukset
Seuraavaksi esitetyissä tutkimuksissa on tutkittavana 151 palomiestä, iältään 35:stä 60 vuoteen. Tutkimuksissa pitkäaikaisvaikutuksesta metabolisiin riskitekijöihin sekä ateroskleroosiin on vertailuryhmänä käytetty henkilöitä, jotka eivät ole koskaan käyttäneet tupakkatuotteita. Vuorokausiverenpainetta ja fyysistä työkykyä tutkittaessa on vertailuryhmänä käytetty tupakoimattomia, toisin sanoen joukossa on myös entisiä tupakan ja nuuskan käyttäjiä.

Fyysinen työkyky
Fyysistä työkykyä pitkäaikaisen nuuskankäytön yhteydessä tutkittiin huomioiden maksimaalinen hapenottokyky sekä pulssi- ja verenpainereaktiot maksimaalisen työsuorituksen yhteydessä (73).
Nuuskaa yli 20 vuotta käyttäneillä (n=48) ei näyttänyt olevan suurta eroa maksimaalisessa hapenottokyvyssä (3,48 +/- 0,49 l/min) verrattuna tupakkatuotteita käyttämättömiin (n=65) (3,52 +/- 0,51 l/min). Tupakoitsijoilla (n=31) sitä vastoin oli merkittävästi heikompi maksimaalinen hapenottokyky (2,96 +/- 0,49 l/min) verrattaessa muihin ryhmiin.
Jos tutkittava oli tupakoinut tai käyttänyt nuuskaa alle kaksi tuntia ennen rasituskoetta, olivat sekä pulssi- että verenpainearvot noin 5—10 prosenttia korkeammat niin levossa kuin ennen työtä ja sen jälkeen verrattuna siihen, että tupakkatuotteita ei ollut käytetty ennen työsuoritusta.
Tupakoitsijoilla päivittäin poltettujen savukkeiden määrällä oli negatiivinen yhteys tehtyyn työhön (r=0,53; p=0,002), kun taas nuuskan määrä päivässä ei vaikuttanut tehtyyn työmäärään.

Metaboliset sydän- ja verisuonitautien riskitekijät nuuskan käytön yhteydessä (71)
Verianalyysein tutkittiin aiheuttaako pitkäaikainen nuuskan käyttö muutoksia metabolisissa tekijöissä, jotka liittyvät kohonneeseen riskiin sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Analyysit seerumin kolesterolista, triglyserideistä, apolipoproteiini A1:stä ja B:stä, veren glukoosista, seerumin insuliinista, fibrinogeeneistä ja PAI 1:stä osoittivat merkittäviä eroja, mikä viittasi sydän- ja verisuonitautiriskin kohoamiseen tupakoivilla (n=33), muttei nuuskan käyttäjillä (n=29), verrattua niihin, jotka eivät olleet koskaan käyttäneet tupakkatuotteita (n=42).
Kolmen eri sydän- ja verisuonitautien riski-indeksin perusteella, jotka perustuvat aikaisemmin mainittuihin kaavoihin (49, 74, 75), voitiin arvioida, että tupakoitsijoilla oli keskimäärin 13,2 prosentin riski sairastua seuraavien kymmenen vuoden aikana sydän- ja verisuonitauteihin, nuuskan käyttäjillä 4,6 prosentin riski ja tupakkaa käyttämättömillä 3,4 prosentin riski. Ero tupakoimattomiin oli merkitsevä ainoastaan tupakoitsijoilla.
Aterogeenisen indeksin keskiarvo oli tupakoitsijoilla 8,2, nuuskan käyttäjillä 4,9 ja tupakoimattomilla 1,3. Myös tämä ero oli merkitsevä ainoastaan tupakoitsijoilla tupakkaa käyttämättömiin verrattuna. Insuliiniresistenssi-indeksi oli tupakoitsijoilla 2,0, nuuskan käyttäjillä 1,6 ja tupakkaa käyttämättömillä 1,3 (ero tupakoviin merkitsevä, p=0,001).

Verisuonten kalkkeutuminen
Nuuskan käytön ja verisuonten kalkkeutumisen yhteyttä tutkittiin mitaten ultraäänitutkimuksella arteria carotiksen intima median paksuutta (76).
Nuuskan käytön vaikutusta verisuonten kalkkeutumiseen tutkittiin ultraäänitekniikalla huomioiden seinämän paksuus, verisuonen sisäläpimitta sekä mahdolliset oikean puoleisen kaulavaltimon kalkkeutumat. Tulosta korjattiin eri ikäisten ryhmien välisten erojen kompensoimiseksi.
Näissä arvoissa ei ollut merkitsevää eroa nuuskan käyttäjien ja niiden välillä, jotka eivät olleet koskaan käyttäneet tupakkatuotteita. Jälkimmäisistä kenelläkään ei ollut ateroskleroottista plakkia, ja nuuskan käyttäjistä oli plakkia 7:llä prosentilla, ero ei kuitenkaan ollut merkitsevä.

Tupakanpolttajista oli 38 prosentilla plakkia, mikä oli merkitsevästi enemmän kuin niillä, jotka eivät koskaan olleet käyttäneet tupakkatuotteita. Tupakoitsijoiden kaulavaltimoissa oli myös huomattavasti paksummat seinämät kuin tupakkatuotteita käyttämättömillä.

Verenpaine
Mahdollista nuuskan käytön vaikutusta verenpaineen ja pulssin vaihteluihin normaalin arkivuorokauden aikana tutkittiin 24 tunnin ambulatorisella mittausmenetelmällä (71). Tupakoitsijoilla oli keskimäärin huomattavasti korkeammat systoliset ja diastoliset verenpaine- ja pulssiarvot kuin tupakoimattomilla kaikissa ikäryhmissä päiväsaikaan. Yli 45-vuotiaista myös nuuskan käyttäjillä oli merkitsevästi korkeammat verenpainearvot (keskimäärin 5 mm Hg) kuin tupakkaa käyttämättömillä, kun ikä, painoindeksi, fyysinen kunto- ja alkoholinkäyttö oli huomioitu (kuvio 7). Nuuskan käyttäjillä oli kaikissa ikäryhmissä huomattavasti korkeampi pulssi, keskimäärin 5 lyöntiä minuutissa, ja tupakoivilla 10 lyöntiä minuutissa korkeampi kuin tupakkaa käyttämättömillä.

Kuva 7. Verenpaineen ja pulssin keskiarvot kolmen tunnin jaksoilta vuorokauden kestäneen ambulatorisen rekisteröinnin aikana 75:llä terveellä, alle 45-vuotiaalla palomiehellä.

Kohonnut sydän- ja verisuonitautien ja kuoleman riski
Epidemiologiset tutkimukset kertovat pitkäaikaisen nuuskankäytön lisäävän kohtalaisesti riskiä sairastua/kuolla sydän- ja verisuonitauteihin verrattuna tupakoimattomin, mutta silti pienemmästä riskistä kuin tupakoitsijoilla. Kliiniset tutkimukset riskitekijöistä terveellä ja hyväkuntoisella väestöllä yli 20 vuoden nuuskankäytön jälkeen eivät ole osoittaneet kohonnutta verisuonien kalkkeutumisriskiä.
Nikotiinin stressivaikutus sydämeen ja verisuonistoon näyttää toki saavan aikaan sen että sekä nuuskan käyttäjillä että tupakoitsijoilla on kohonnut pulssi ja verenpaine tupakoimattomiin verrattuna, etenkin yli 45-vuotiailla. Lisääntynyt adrenaliinin eritys, jota nikotiini aiheuttaa, aiheuttaa samalla muun muassa vapaiden rasvahappojen, maitohapon ja glyserolin vapautumista. Vaikka taipumus verisuonien kalkkeutumiin tuntuu olevan huomattavasti pienempi nuuskan käyttäjillä kuin tupakoitsijoilla, on nuuskan käyttäjillä silti kohonnut metabolinen riski, joka kyetään selittämään sympaattisen hermoston aktivoitumisella. Monet tekijät voivat auttaa selittämään miksi nuuskan käyttäjillä on suurempi kuolleisuus sydän- ja verisuonitauteihin.
Hypoteettisella laskentaesimerkillä etiologisten tekijöiden osuudesta, toisin sanoen laskemalla mikä osuus tapauksista voidaan liittää tiettyyn altistumiseen, voidaan arvioida tupakoinnin ja nuuskan käytön vaikutuksia riskiin kuolla ennenaikaisesti.
Noin puolet kaikista kuolemantapauksista Ruotsissa johtuu sydän- ja verisuonitaudeista. Noin 25 prosenttia miehistä polttaa tupakkaa, 20 prosenttia käyttää nuuskaa. Nuuskan käyttöä Ruotsissa kuvataan taulukossa 3.
Tupakoitsijoiden suhteellinen riski 3,3 merkitsee 4 000 tupakoinnin aiheuttamaa ruotsalaisen miehen kuolemaa sydän- ja verisuonitauteihin vuodessa. Nuuskan käyttäjien suhteellinen riski 1,4 merkitsisi noin 1 400 kuolemantapausta vuodessa, mikä toki on selvästi vähemmän kuin tupakkaa polttavilla, mutta huomattavasti enemmän kuin niillä, jotka eivät käytä tupakkaa lainkaan. Esitetyt vertailut eivät välttämättä täysin oikeita, mutta antavat hyvän kuvan siitä, millaisia ihmisjoukkoja asia koskettaa eri riskitasoilla.

Taulukko 3.
Nuuskan käyttö Ruotsissa 1996

Nuuskaa käytettiin
Purutupakkaa käytettiin
Nuuskan käyttäjiä
Heistä miehiä
Naisia
Pelkästään nuuskaa käyttäviä
Sekä nuuskaa että poltettavaa tupakkaa
5 632 tonnia
7 tonnia
900 000
830 000
70 000
540 000

360 000

Nuuskaa esitellään kuten terveysruokaa
On vaikea pedagoginen ongelma keskustella nuuskan terveysriskeistä, kun suurin osa vertailuista tupakkaan päätyy nuuskan eduksi.
Yksi peruste on se, että nikotiini on eräs eniten riippuvuutta aiheuttavista aineista, mitä tunnemme. Nuuskan käyttäjille näyttää sitä paitsi kehittyvän vielä pahempi riippuvuus kuin tupakkaa polttaville. Tupakan valmistajat tekevät kaikkensa esitelläkseen nuuskan “luonnontuotteena”, tervehdyttävän ravinnon veroisena. Sen, että nuuskankäyttäjistä, toisin sanoen 20 prosentista ruotsalaisia miehiä, tulee levottomia, ärtyisiä, masentueita, aggressiivisia, keskittymiskyvyttömiä, väsyneitä ja unettomia pitkäksi aikaa, jos he eivät saa nikotiinia, pitäisi panna ajattelemaan.
Terveille nuorille eivät fyysiset riskit ole todennäköisesti erityisen suuret nuuskan käytön yhteydessä, mutta sydänvaivoista kärsiville, jotka ovat kenties saaneet jo sydäninfarktin tai verisuonitukoksen tai joilla on korkea verenpaine taikka muita sydän- ja verisuonisairauksia, aiheuttaa nuuskan käyttö todellinen riskin saada komplikaatioita taikka kuolla ennenaikaisesti.

Voiko nuuskaa tilata netistä? Jäis tuo Ruottissa käyminen vähän vähemmälle.

...

Idakin ilmoittautuu käyttäjäksi, viimeiset kolme vuotta kiekko päivässä. En ajattele lopettamista konkreettisesti, ehkä sitten joskus kun opinnoista pääsen ja työelämään siirryn, tässä yhteiskunnassa kaikki sektorit eivät nuuskaa hyvällä katso.

Terveyshaitoista sen verran, että itselläni ei ole ollut ikinä hampaissa yhtään reikää, ei ientulehduksia eikä muuta. Tosin jos tuulee >10 m/s niin huuli lepattaa. Näitä syöpää aiheuttavia ainesosia on löydetty amerikkalaisesta nuuskasta, ruotsalaisesta ei mielestäni.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom