Nuorisossa on Suomen tulevaisuus!

Se, että ei halua muuttaa toiselle paikkakunnalle on mun mielestä ihan ymmärrettävää. Ei kaikki ole valmiita hyppäämään uusiin ympyröihin. Varsinkin nuorena pidetään niin tiukasti omista sosiaalisistaympyröistä ja bestiksistä :lol2: kiinni, että muutaman tunnin junamatka tuntuu ikuisuudelle.

Voi juma, minä en olisi ikinä päässyt mihinkään kouluun tai duuniin jos olisin tuolla tapaa ajatellut. Turha selittää ensin "en päässyt mihinkään kouluun" ja myöhemmin "tai no pääsin hakemaani unelma-ammattiin, muttei kiinnosta".

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikä noita rahoja kuuluis saadakkaan jos ei mitään ole valmis niiden eteen tekemään.. :rolleyes:

Halusit tai et niin meidän yhteiskunta takaa kaikille toimeentulon. Ja näin sen mun mielestä pitää ollakkin. Aika marginaalinen osa jää vätyksiksi loppuelämäksi. pitemmän päälle ilman duunia kotona kattoon räkiminen alkaa valtaosaa tympäisemään ja niiden naulojen repiminenkin alkaa kuulostaa houkuttelevalta.

Jissen, kuten sanoin niin aika moni varmasti tulee vielä huomaamaan, että kouluun kannattaa mennä. Vaikka sitten sinne kauemmas. Ihan henk.koht kokemusta aiheesta löytyy.

Huomautan vain, että:

koulutus ei ole sama kuin sivistys, äly tai viisaus.

Nykyisellään koulutus painottuu vain osaamiseen työmarkkinoiden kulloinkin vaatimalla tavalla, ei sivistymiseen, viisastumiseen.
Haluat varmaan sanoa, että kaikki yliopisto-opiskelijat eivät ole niin fiksuja ja jotkut raksaduunarit ovat tosi teräviä. Ei se nyt ole mikään uutinen. Yleisesti ottaen on kuitenkin niin, että koulutuksen hankkiminen vaatii opiskelua ja opiskelu taas johtaa sivistykseen (toki tällä tarkoitan jonkun tietyn alan sivistystä, sillä yleisivistyksen hankkiminen koulutusjärjestelmässä loppuu lukion jälkeen). Opintojen eteneminen taas useimmiten vaatii älyä. Jos haluat vääntää yleisemmin kättä siitä, mitä äly ja viisaus ovat, niin siihen on aivan turha alkaa tässä tredissä - älykkyyden tutkiminen on aivan oma psykologian erityisalue eikä asiasta ole mitään yksimielisyyttä.

Koulutus on siis pääosin työmarkkinoiden, toisin sanoen talouselämän, yksi tuotannontekijä.
Ja mitähän haluat tällä toteamuksella tuoda esiin?

Talous ei kasva loputtomiin.
Ikävä tuottaa pettymys, mutta tämä ei pidä paikkaansa.

Ihmisen arvo ei ole työssä tai koulutuksessa.
Ei täällä kukaan ole varmaan niin väittänytkään, vaikka monet kommentit aika kärjekkäitä ovatkin. Ihmisiä vaan ottaa päähän, kun nuo selkärangattomat olmit elelevät heidän rahoillaan, mutta en usko, että kukaan olisi valmis silti noiden pummien ihmisarvoa kieltämään (ts. päästämään päiviltä).

Koulutuksen saatavuutta parannetaan, samalla kun laatua ja laaja-alaisuutta kavennetaan.
Sinulla on varmasti esittää joku tutkimus tai tilasto siitä, kuinka koulutuksen laatu ja laaja-alaisuus on nyky-Suomessa paljon surkeammalla tasolla kuin 50-vuotta sitten.

Halusit tai et niin meidän yhteiskunta takaa kaikille toimeentulon. Ja näin sen mun mielestä pitää ollakkin. Aika marginaalinen osa jää vätyksiksi loppuelämäksi.
Juuri näin. Olen täysin samaa mieltä.

Itseäni ainakin vituttaisi olla työpaikalla, johon pakkotyöllistetään tuollaisia EVVK nahkasahoja joita tuossa artikkelissa oli haastateltu. Heitä ei varmasti ole niin paljon, että se tuntuisi merkittävästi verotuksessa.

Edellisen postaukseni tarkoituksena oli herättää miettimään sitä, miten oikeastaan kukin arvottaa tuota opiskelua ja työntekoa.

Mikä työnteossa on niin hienoa? Entä opiskelussa?

Miksi jokaisen tulisi tuohon loukkuun sortua?

Auttaako meitä ihmiskuntana loppupeleissä se, ettei painoteta opinnoissa etiikkaa, filosofiaa, ekologiaa ja esim. ihmissuhteita, vaan pelkästään ns. kovia tieteitä, joiden avulla ehkä on mahdollisuus parantaa maailmaa asuttavammaksi, mutta vain jos ed. mainitut asiat ovat kunnossa? Siis kärjistäen leegopalikasta ei ole isoa iloa, jos sillä keksii vain heittää toista kalloon. tai Esko Valtaojan sanoin, ei ymmärretä, eikä tunnisteta sitä, mikä ihmisyydessä on ainutlaatuista. Ts. kyllä ne ufokuskitkin sen taitaa, miten fissiot/fuusiot tehdään, muttei ne osaa maalata meidän taulujamme tai tuottaa Tony Halmeen Viikinkibiisiä.

jne. jne.

Ja sitten tämän jälkeen pohtia miksi niin ärsyttää, kun joku ei ehkä menekkään toivottuun normiin, syystä tai toisesta.

Ja mistä syystä.

Ja mikä olisi vaihtoehto nykysysteemille. Kuten monet jo onkin sanoneen, eivät haluaisi yhteiskuntaa, jossa perustoimeentulo ei olisi turvattu kaikille.

Kyllähän se toisaalta vituttaa veronmaksajan näkökulmasta ne jotka siipeilevät avoimesti. Sillehän ei voi mitään jos ei saa sitä duunia, mutta yrittää pitää. On hienoa että on sosiaalietuudet, mutta ne ei saa olla niin hyviä että ei kiinnosta mennä töihin jos töitä tarjotaan.

Kyllähän se toisaalta vituttaa veronmaksajan näkökulmasta ne jotka siipeilevät avoimesti. Sillehän ei voi mitään jos ei saa sitä duunia, mutta yrittää pitää. On hienoa että on sosiaalietuudet, mutta ne ei saa olla niin hyviä että ei kiinnosta mennä töihin jos töitä tarjotaan.

Kyllä hyvinvointivaltion pitää pitää huolta kansalaisistaan.
Eikä työttömyyspäivärahalla kovin korkeatasoista elämää elellä, että nämä siipeilijät on luultavasti useimmiten jotain reppanoita, jotka eivät välttämättä töissä pärjäisikään.

Olen samaa mieltä, että työnteon tulee olla kannattavaa ja toimeentulon tukeminen tosiaan vain perustarpeet (ruoka, terveydenhoito, asunto, vesi, sähkö ja vaatteet) kattavaa.

Mutta miksi muuten "pitäisi yrittää"?

Siis ihan provo, mutta kuitenkin...:piis:

Edellisen postaukseni tarkoituksena oli herättää miettimään sitä, miten oikeastaan kukin arvottaa tuota opiskelua ja työntekoa.

Mikä työnteossa on niin hienoa? Entä opiskelussa?

Miksi jokaisen tulisi tuohon loukkuun sortua?

Auttaako meitä ihmiskuntana loppupeleissä se, ettei painoteta opinnoissa etiikkaa, filosofiaa, ekologiaa ja esim. ihmissuhteita, vaan pelkästään ns. kovia tieteitä, joiden avulla ehkä on mahdollisuus parantaa maailmaa asuttavammaksi, mutta vain jos ed. mainitut asiat ovat kunnossa? Siis kärjistäen leegopalikasta ei ole isoa iloa, jos sillä keksii vain heittää toista kalloon. tai Esko Valtaojan sanoin, ei ymmärretä, eikä tunnisteta sitä, mikä ihmisyydessä on ainutlaatuista. Ts. kyllä ne ufokuskitkin sen taitaa, miten fissiot/fuusiot tehdään, muttei ne osaa maalata meidän taulujamme tai tuottaa Tony Halmeen Viikinkibiisiä.

jne. jne.

Ja sitten tämän jälkeen pohtia miksi niin ärsyttää, kun joku ei ehkä menekkään toivottuun normiin, syystä tai toisesta.

Ja mistä syystä.

Ja mikä olisi vaihtoehto nykysysteemille. Kuten monet jo onkin sanoneen, eivät haluaisi yhteiskuntaa, jossa perustoimeentulo ei olisi turvattu kaikille.

Jollain tapaa kyl allekirjotan jotkut asiat mitä kirjotit. Itse olen 27 ja opisken ekonomiksi. Ala ei mua kiinnosta paljoon, mutta tietynlaisen elintason pitämiseksi ajattelin, että korkeakoulutus jeesaa tässä asiassa. Duunia oon painanu 15 kesäsestä lähtien, mutta mikää duuni, missä oon ollu ei oo napannu yhtään. Itseasiassa en voi tähän hätään kuvitellekkaan mitään työtä johon pitäisi mennä 8-16. Ei vaa kiinnosta pätkääkään. Karu totuus vaan on, että sen elintason ylläpitämiseksi sitä duunia pitää tulevaisuudessa painaa, mutta samalla yritän koko ajan keksiä, miten voisin säilyttää tietyn elintason tekemällä vaikka päivän tai pari viikossa... vielä en oo keksiny;)

Itse oon aina preferoinut muita asioita kun duunia paljon enemmän: Harrastukset, perhe, kaverit, matkustaminen vapaa-aika... Toive onkin, että pääsis oravanpyörästä mahdollisimman nopeasti pois, toteuttamaan noita asioita. Elämä on kuitenkin lyhyt ja en haluaisi käyttää suurta osaa elämästä huoraamassa jossain mainostoimistossa..

Oisko sellanen mitään että ne jotka viitsii tehdä jotain pärjäämisensä eteen, pärjäävät?

Töissä käyminen, anyone?

Töissä käymisestä - halusimme tai emme, niin aina ja kaikkialla on se pieni paskasakki, joka ei halua töihin, vaikka kykenisikin, tai on liian syvällä omissa ongelmissaan tehdäkseen töitä. Kun näiden eloa sitten yhteisistä varoista kustannetaan, on kyse muustakin kuin näiden tyyppien elättämisestä. Minä maksan mielelläni veroina yhteiskuntarauhasta: kun paskasakki elätetään sosiaalituella, on kaduilla ja kujilla rauhallisempaa liikkua eikä oikeutta oteta niin herkästi omiin käsiin. Turvallisuus ja stabiilisuus on Suomessa tosi hyvällä tasolla - en välittäisi vaihtaa jenkkimalliin, jossa huonompiosaiset ajetaan pahimmassa tapauksessa kadulle näpistelemään ja purkamaan turhautumistaan viattomiin sivullisiin vieläkin negatiivisemmin. Jenkeissä omaisuuden suojelu on jätetty yksilöiden omaksi murheiksi, ja kansakunnan ollessa hampaisiin saakka aseistettua ja levottomuuden vainoharhaistamaa, vahinkoja sattuu enemmän kuin tarpeeksi :( En sano, ettei suomessa olisi katuväkivaltaa ja omaisuusrikollisuutta, mutta kuitenkin turvallisuus on paremmalla tolalla kuin "survival of the fittest"-jenkeissä.

Karu totuus vaan on, että sen elintason ylläpitämiseksi sitä duunia pitää tulevaisuudessa painaa, mutta samalla yritän koko ajan keksiä, miten voisin säilyttää tietyn elintason tekemällä vaikka päivän tai pari viikossa... vielä en oo keksiny;)
Lopeta ne markkinoinnin opinnot ja siirry lukemaan rahoitusta. Sitten kun tietoataitoa on tarpeeksi, voit vaan iskeä aamulla toimarit kehiin ja lähtee bisselle samalla kun voitot juoksee. :rolleyes: Itseäni ei kyllä tuo vaihtoehto kiinnostaisi.

Luitko sää ollenkaan sitä Hesarin juttua? Siellä nämä ajatusten Tonavat kertoivat aivan suoraan, että ei kiinnosta. Itse en ainakaan saanut sellaista kuvaa, että heissä olisi tyhmyyttä suurempaa vikaa.

Meinaatko Hesarin jutulla tota ekan postauksen liitettä? Jos meinasit, niin voisitko selventää mullekin missä kohtaa ne sano suoraan, että duuni ei kiinnosta? Mä kun sain sellasen kuvan, että tuo tyttö olisi menossa myyjäksi, kun täyttää 18v ja poikakin menisi mieluusti varastoon tai lähetiksi, jos joku vaan haluaisi antaa sille mahdollisuuden siihen hommaan. Ton tekstin perusteella ainoastaan tuota poikaa voisi epäillä hieman työhaluttomaksi.

Mun mielestäni peruskoulun jälkeen voi ihan hyvin todeta, että opiskelut ei ole mun juttu ja yrittää mennä duuniin. Lukioon ja amistoonkin menee paljon porukkaa(kuten minä), jotka menee sinne vaan sen takia, että mennään nyt, kun kaikki muutkin menee. Sama homma jatkuu korkeakouluunkin mennessä.
18v ehtii olla monta vuotta duunissa ja miettiä tilannettaan uudelleen sitten aikuisempana ja voi esim. silloin lukea itselleen ammatin aikuisoppilaitoksessa.

Täällä tavallinen stevarikin ymmärtää uutisista että mistä on edes kyse, tai missäpäin maailmaa joku Myanmar edes on. Puhumattakaan siitä että osaa laskea asuntoa ostaessaan korkomarginaalien vaikutukset tai alennusprosentit Mustan Pörssin mainoksista.

Hauskaa joskus katsella noita toki tarkoitushakuisia dokkarikatkelmia jenkkilän kaduilta kun aikuisilta ihmisiltä kysytään missä maassa on Eiffel-torni tms. eivätkä osaa vastata. ;)

Öö, mä en valitettavasti tiedä missä on Myanmar. Olisko siinä Aasian eteläpuolella? Siinä missä on niitä isompia saaria paljon? ja mitä on korkomarginaalit?:D Ja kyllä menee aika kauan laskea mitä on esim. 30% 230 eurosta... Ja missä maassa ei ymmärretä uutisia? Pitäsköhän mun muuttaa Amerikkaan, niin en pilaa suomalaisten korkeakoulutettujen mainetta enempää? Meniks Pode jo sinne? Saiskohan se hommattua mulle greencardin..?:)

Ja Jenkkilässä ne varmaan katsoo dokkareita, joissa eurooppalaisilta kysytään, että missä osavaltiossa on Mount Rushmore(vai mikä se nyt onkaan). "Damn, noi eurooppalaiset on sivistymättömiä moukkia. Vastailevat: 'Mikä hemmetin vuori?Olisko se Kiinassa? Jossain Amerikassa?' Ja puolet noista suomalaisista miehistä huusi Canada ja hymisi jostain Kummmelista. Vittu mitä dorkii!":D

Wha'? Mihin tämä nyt liittyi?
Siihenkö että jos asiat ovat hyvin työttömänä niin miksi edes pitäisi yrittää duuniiin?

No sitäpä juuri. Jos elää hyvää ja rikasta elämää, ja tulee toimeen, miksi sitä töissä pitäisi aikaansa tuhlata? Jotta olisi yhtä surkeassa jamassa kuin muutkin?

:D

Semmosta.

Tästä saa mukavasti sellaisen kuvan että olen itse yksi heistä onnellisista, mutta valitettavasti en ole. Mutta siihen tähdätään...;)

No sitäpä juuri. Jos elää hyvää ja rikasta elämää, ja tulee toimeen, miksi sitä töissä pitäisi aikaansa tuhlata? Jotta olisi yhtä surkeassa jamassa kuin muutkin?

:D

Semmosta.

Tästä saa mukavasti sellaisen kuvan että olen itse yksi heistä onnellisista, mutta valitettavasti en ole. Mutta siihen tähdätään...;)

En tiiä onko se sitten kovin mielekästä. Ihan jos ajattelee näitä kuuluisia urheilijoita, tyyliin Häkä ja kumppanit. Kyllä siinä häviää se punainen lanka jos ei ole mitään tarkoitusta ajankäytölleen. Palasihan se Häkkinenkin rattiin sitten lopulta. Tosin asiat ei ehkä ihan näin yksiselitteisiä ole. Yleistetään nyt kuitenkin.

EDIT. en huomannut tuota "hyvää ja rikasta elämää". Eli tossa oletuksessa ei kai ole mitään tarvetta mennä duuniin, jos se elämä on hyvää. Eli turha viesti multa.

Kyllä kelan rahoilla hyvää ja rikasta elämää viettävät ovat aika vähissä. Mä en vaan jaksa uskoa, että kovin moni viitsii kaupassa laskea pennejä ja miettiä paistia vai sikanautaa.

Jos tippuisi vaikka lottovoitto (aika epätodennäköistä koska en lottoa), niin kyllä mä tossa pomolle helikopterin heittäisin ja heilahtaisin helsinki-vantaalle vikkelään. Vuoden pari keksii aina jotain tekemistä, jos talous ei ole rajoitteena. Sitten vois harrastella jotain työntekoa, ihan vaan ajankuluksi.

Ei työnteko ole mulle mikään intohimo, teen sitä tasan sen takia, että saan rahaa. En mä duunistani kuitenkaan valita, kyllä tää on ihan jees puuhaa, mutta parempaakin tekemistä varmasti olisi.

Paljonko muuten päiväraha on päivää kohti, siis verottomana? Siitä kun vielä ottaa verot, osan vuokrasta ja laskut pois niin ei varmasti ole edes kymppiä?

Meinaatko Hesarin jutulla tota ekan postauksen liitettä? Jos meinasit, niin voisitko selventää mullekin missä kohtaa ne sano suoraan, että duuni ei kiinnosta? Mä kun sain sellasen kuvan, että tuo tyttö olisi menossa myyjäksi, kun täyttää 18v ja poikakin menisi mieluusti varastoon tai lähetiksi, jos joku vaan haluaisi antaa sille mahdollisuuden siihen hommaan. Ton tekstin perusteella ainoastaan tuota poikaa voisi epäillä hieman työhaluttomaksi.

Sällihän lähti vetään kun joutui tekeen duunia duunipaikassa. Mimmi haluaisi unelma-ammattiinsa kaupan kassalle ja mikään muu duuni ei muistaakseni prinsessalle kelvannut. Opiskelupaikkakin oli valmiina unelmaduunia varten, mutta eihän sinne nyt voinut mennä heittämään elämäänsä hukkaan opiskellen.

Ehkä näillä kahdella kyse oli pelkästään omien kykyjen yliarvioinnista potentiaalisen työpaikan suhteen.

Sällihän lähti vetään kun joutui tekeen duunia duunipaikassa. Mimmi haluaisi unelma-ammattiinsa kaupan kassalle ja mikään muu duuni ei muistaakseni prinsessalle kelvannut. Opiskelupaikkakin oli valmiina unelmaduunia varten, mutta eihän sinne nyt voinut mennä heittämään elämäänsä hukkaan opiskellen.

Ehkä näillä kahdella kyse oli pelkästään omien kykyjen yliarvioinnista potentiaalisen työpaikan suhteen.

Kyllä ton artikkelin perusteella voi hyvin vetää johtopäätöksen, että kyseessä on jonkin sortin reppanat. Toki toimittajallakin on varmasti osaa siinä, millainen tosta jutusta on tullut ja millaiseen valoon noiden sanomiset on tulleet.

Sitä työkokemusta on vaan todella vaikea saada, jos ei ole valmis tekemään duunia.

Tämä oli siis komppausta sinun viestiisi. :)

Jos tippuisi vaikka lottovoitto (aika epätodennäköistä koska en lottoa), niin kyllä mä tossa pomolle helikopterin heittäisin ja heilahtaisin helsinki-vantaalle vikkelään. Vuoden pari keksii aina jotain tekemistä, jos talous ei ole rajoitteena. Sitten vois harrastella jotain työntekoa, ihan vaan ajankuluksi.

Toi on ihan totta. työnteko on mielikuvituksettomien ihmisten hommaa :D Jos lottovoitto jostain heruisi niin mä en tekisi töitä päivääkään muuta kuin huvikseni tai jos jonkun kutsumusammatin sattuisin jostain löytämään. Sitä lottovoittoa odotellessa on kuitenkin jotain duunia yritettävä tehdä, vaikka se enempi tai vähempi perseestä onkin. Pitää kuitenkin elättää itsensä.

Näistä "kaikkien on pakko tehdä työtä prkl" -viesteistä saa jotenkin sen kuvan että porukka on niin vittuuntunut omiin duuneihinsa että haluaa kaikkien muidenkin olevan yhtä onnettomia. "siis voi nyyh kun mä jouduin 15 vuotiaana ottamaan mitä tahansa duunia vaan tarjottiin kun kasvatuskin oli sellanen, kukaan muukaan ei saa päästä helpommalla. ja kattokaa nyt kuinka hieno kansalainen mä olen." itkuparku.

Ja Suomen järjestelmä on ihan hyvä, mun mielestäni muutokselle ei ole tarvetta. sosiaalituilla ei kukaan pääse rikastumaan, vaan niillä tulee juuri ja juuri toimeen. Tai no okei, opintotukea saisi mun puolestani nostaa, vaikka se ei enää olekaan mulle ajankohtainen aihe.

eikä sit herneitä nenään, mulla on huono päivä niin tulee taas avauduttua. vituttaa työhön liittyvät asiat ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom