Suhteellisen provoavia ja jyrkähköjä mielipiteitä Bandiitilla. Asia ei varmaan ole näin, mutta esim. juuri Bandiitin puheet kuullostavat siltä, kuin häntä oma duuni vituttaisi. Tämä on siis hatara olettamus.
Mutta, silti olen osittain samaa mieltä monissa asioissa B:n kanssa. Lähes koko ikäni (27v.) olen pitänyt työtä välttämättömänä pahana, jonain joka on valitettava este sille "oikealle" elämälle, eli harrastuksille, yleiselle olemiselle ja oman hyvinvoinnin edistämiselle. Ennen opiskeluja ja opiskelun aikana olen tehnyt ns. paskaduuneja ja mielikuva työn pahuudesta säilyi. Koulun jälkeen otin sapattia työttömyyden kautta puolisen vuotta ja henkinen hyvinvointini rapistui radikaalisti. Se "oikea" elämä kun on pirun vaikeaa sillä peruspäivärahalla. Myönnän toki, että jos kiksini saavuttaisin metsässä käpyjä ihastelemalla, voisi työttömyyskorvaus riittääkin. Näin ei vain kohdallani ole.
Tuona työttömyyden aikana alkoi vituttaa entistä enemmän ja pilviä alkoi kerääntyä taivaalle. Työttömyys ei ollut minulle siis itseisarvo, vaan tavallaan tietoinen ratkaisu, jonka kautta pyrin hahmottamaan mitä oikein tekisin jatkossa ja miten. Ideana oli kokeilla sitä huolettomuutta, mitä surullisenkuuluisasta oravanpyörästä irrottautumisen piti mielestäni minulle tuoda.
Ja perkele, vituiks meni. Menin töihin, pääsin haluamalleni alalle haluamaani duuniin.Nyt ensimmäistä kertaa elämässäni ymmärrän ihmisten puheita siitä, miten duuni oikeasti antaa paljon ja miten duunissaan voi oikeasti haluta kehittyä. Aiemmin sisimmässäni naureskelin ja säälin näitä ihmisiä.
En koe työtäni varsinaisesti "työksi", mikä varmasti onkin olennaisin elementti viihtyvyyteeni. Haluan oppia lisää ja kehittyä paremmaksi joka päivä - sanoja, joita en olisi ikinä kuvitellut lausuvani.
Jos en olisi nykyisessä duunissani, vaan jossain ns. epätyydyttävässä duunissa, en varmasti myöskään kirjoittaisi tätä. Tai, kirjoittaisin edelleen työn pahuudesta. Ehkä siis pointtini on se, että asenne työntekoa kohtaan riippuu niin hemmetin paljon juuri itse työstä, ja niiden tehtyjen töiden luomista kokemuksista. Okei, itsestäänselväähän se on, mutta se tuntuu saavan konkreettisen merkityksen vasta sitten kun on todella oikeasti tyytyväinen työssään.
Tästä päästäänkin mun päässä käsitemäärittelyihin. Onko työ enää "työtä", jos se lähentelee jo harrastusta? Vai onko työ by definition jotain epämiellyttävää? Jos työ käsitteenä assosioidaan negatiiviseen, on työ pahuutta. Jos taas työ voidaan mieltää positiiviseksi asiaksi, joksikin joka tuottaa samanlaisia fiiliksiä kuin vaikkapa rakkain harrastuksesi parhaimmillaan, mitä pahaa työnteossa voi oikein olla?
Ja mä tosiaan huoraan siellä mainostoimistossa.