Nuoret salilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ERGJ
  • Aloitettu Aloitettu
Kysyisin seuraavaa: Mitä mieltä olette nuorista salilla ja heidän käyttäytymisestään siellä? Onko hyvä että nuoret saavat perseensä ylös sohvalta ja harrastavat urheilua? Vai ovatko he vain isompien ja parempien tyyppien tiellä? Ovatko he vain treenaajia muiden joukossa? Vai ovatko ärsyttäviä vain ne, jotka käyvät vain pelleilemässä vaikka penkin kanssa silloin tällöin ja huvin vuoksi? Mitä yleensä ajattelette kun näette nuoren salilla?
Sanotaan nyt tässä tapauksessa nuoreksi vaikkapa 14-17 vuotiaita.

Siinäpä liuta kysymyksiä.

No justhan mä vielä kuuluin tohon ikäryhmään. Mitäs mä olisin tehnyt jos punttisalin ikäraja olis ollut 18 ja poke olis ollut ovella tarkistamassa paperit. Itseasiassa liikunnan harrastaminenkin lähti punttisalilta 13v kun isukki raahas mukanaan. Jos en olis siis nuorempana käynyt salilla, olisin luultavasti vieläkin laiha kuin luuranko ja tietokone olisi paras(ainoa?) kaverini.

Eli ei todellakaan häiritse nuoret salilla. Mutta asiallinen käytös täytyy tietenkin muistaa, samoin kuin kaikkialla muuallakin.

Siis paljon nuoresta kiinni, olen nähnyt kun 12-vuotias osaa "salietiketin" täydellisesti, mutta 30-vuotias tekee kaiken päin helvettiä eli se on aina henkilöstä kiinni ei iästä.

Mu mielipiteeni on se , ettei sillä iällä sinänsä ole väliä. Mutta usein ne o just noita mopo poikia jokka tukkii kaikki laitteet, (varsinki penki) ja painot jää tankoihin, ei tiä onko niillä sarja kesken vai ei. Ja laitteissa istuskellaa ja höpötellää, ei viittis aina kysyy, että teekkö viä vai et.

Sinällänsä se on hyvä että harrastavat liikuntaa.

Uskoisin tämän olevan suht yleinen mielipide.

kyllähän se joskus ottaa päähän kun yrittää tosissaan treenata ja sitten tulee joku kakara lauma pelleilemään sinne esim. yhesti salilla 2 n.14 vuotiasta pelleileevät penkillä laittaavat jonkun 50kg ja ei jaksa nostaa kaveri auttaa nostamaan sitä ylös ja lisätään rautaa ja sama homma uudestaan! oli kieltämättä aika hupaisaa :rolleyes:

Nuoret salilla on ihan ok, kunhan käyttäytyvät kunnolla.
Montakohan kertaa meinannut pinna palaa pissiksiin, jotka varaavat laitteet istuessaan ja juorutessaan ja kikattaessaan sitä :curs: "kikatikikatikikakikakika" nauruaan. Menisivät muualle istuksimaan ja antaisivat ihmisten treenata ! RÄÄH ! Joukkoon mahtuu kyllä kunnollistakin porukkaa, treenaavat tai ainakin ymmärtävät siirtyä sivummalle juoruamaan.
Hyvä että saavat ahterinsa ylös sohvalta ja liikkumaan, mutta salietiketti pitäisi antaa vaikka lehtisenä ovelta luettavaksi. Ei muuten olisi pahitteeksi muutamille vanhemmillekaan tapauksille, näin salilla sivusta seuranneena. :jahas:

Itse kuulun nuoriin salilla käyjiin. En koe, että se haittaisi edistyneempiä treenaajia jos minä siellä pyörin. Opettelen tekniikoita ja treenaan tasapuolisesti. Kaverinikin on minun ikäiseni ja treenaan hänen kanssaan. Omasta mielestäni käyttäydymme asiallisesti ja en kyllä haluisi sellaista mainetta salilla, että "vittu taas toi poika on täällä".

Meidän salillamme käy minua ehkä vuotta vanhempia poikia jotka käyttävät aina paria tiettyä laitetta. Hauista ja penkkiä yllätyksellisesti. Joskus tekevät jopa pystypunnerrustakin. No eipä tuo minua haittaa, treenatkoonsa sillä tavalla millä tykkäävät.
Ja kyllähän salilla saattaa käydä joskus 30 vuotiaita showmiehiä, jotka ottavat joskus päähän.

Ja jostakinhan se on aloitettava. Jos nuoret käyttäytyy salilla asiallisesti niin mikäs siinä, salille vaan. Hyvähän harrastus se on.

Kovan luokan lokerointia taas. Totta, että kuulun tuohon ko. ryhmään, mutta meidän salilla ainankin yleensä ne laitteiden tukkijat ovat täysi-ikäisiä ihmisiä.

Mielenkiintoinen threadi, btw.

mistäs ne nuoret salietiketin oppii muutakun salilta?
ja kuinkahan moni meistäkin on ollut nuori ja nuorena salilla opettelemassa tavoille?

toki huonosti käyttäytyvät ärsyttää, oli sitten nuori tai vanha.
on niitä vanhempiakin jotka ottaa painot sun tangosta ku odottelet palautumista seuraavaan sarjaan.

Itse nuorempana salinkäyttäjänä voin kertoa että samaan ikäryhmään kuuluvat tutut salillakäyjät ovat lähes poikkeuksetta hyväkäytöksisiä ja siivoa porukkaa, samaa ei valitettevasti voi sanoa yläasteikäisistä tai vanhemmasta väestä. Esimerkkinä vaikka että käyt juomassa vettä ja tällä välin joku vanhempi ihminen (tai heidän 7v kauhukakaransa) on tunkenut laitteeseen ja tekee sitä n.5kg vastuksilla puoli tuntia varaten koko laitteen itsellensä, jos yrität huomauttaa asiasta saat vain mulkoilua ja mutinaa osaksesi siitä miten:"Nykynuorisolla ei ole käytöstapoja" Toinen ääripää, kuten jo mainitsin ovat yläasteikäiset jotka tekevät todella epäpuhtaita suorituksia esim. penkillä 60kg varaten penkin pitkäksi aikaa itsellensä, samalla kiroten, sutaten, naureskellen, huudellen, ym.ym.ym, täytyy kyllä sanoa että tähänkin ryhmään mahtuu monta mukavaa ja asiallista salillkäyjää. Omista mahdollisista etikettivirheistäni ei osaa sanoa, sillä omia virheitään ei luonnollisesti huomaa ennenkuin joku niistä huomauttaa, yritän kuitenkin kaikkeni jotten antaisi itsetäni huonoa kuvaa kanssatreenajille :)

Kyllähän se niin on että kaikkien on jostain opeteltava etiketti. Jos junnut tulee salille tosiaan opetteleen ja treeneen niin se on jees. Tuollaiset istumiset ja pelkkä maleskelu voidaan hoitaa muualla. Ja kyllä isot miehet kertoo aina kun tekee jotain väärin, ja harvoin ihan kiltillä äänellä. Annetaan junnujen opetella, ne voi olla joku päivä samassa tilanteessa ...

ERGJ sanoi:
Vai ovatko he vain isompien ja parempien tyyppien tiellä?

Hohhoijjaa... :rolleyes:

Onhan se tietenkin hyvä, että on niinkin hyvä harrastus kun salillakäynti jos sen ottaa vielä sen verta tosissaan ettei se ole sitä pelkkää runkkupenkin harrastamista PV:n virittämisen ohella... Tietenkin monella palaa hermot jos nuoret menee salille pelkästään puhumaan paskaa kaverin kanssa ja varaavat samalla laitteet... Mutta hyvä asiahan tuo vain on ja parempihan se on nuorena aloittaa :)

Mitäköhän tähän nyt voi sanoa? Alkaa vaan vituttamaan tälläinen yleistäminen. Tuossa tiny_tinman mainitsi nauramisesta ja kiroilemisesta salilla, myönnän kyllä syyllistyväni tähän. Mutta eikös se kuulu treeniin että siellä vähän heitetään läppää ja kirotaan ennen mave sarjaa (Mutta tottakai kohtuuden rajoissa)? En ymmärrä tuosta itkemistä..

Ite kuulun vielä jonkun aikaa tuohon kyseiseen ikä ryhmaan niin kyllä jotku vahemmat kattoo vähä vittuuntuneina ku nostelen isommilla painoilla ku ne :hyper: Mutta asiaan. Tänään ku menin salille niin heti pukukopissa ei ollut kunnolla tilaa ku kossit olivat nakelleet vaatteensa ympäri koppia ja sitten itse salilla jättelevät painoja tankoihin ja kyselevät paljonko tuossa on painoa jos teekee jotain yms... Että kyllä tuo käytös ei ihan järkevää oo :david: Mutta hyvä asiahan se on kun neki on jostain muustaki innostunu ku autoista ja kaljasta tuossa iässä! Pojat oli jotain 12-14

Mun mielestä nuoret käyttäytyy hyvin saleilla, ainakin niillä kaupallisilla saleilla millä itse oon joskus pyörähtänyt, nöyrää porukkaa monet nuoret, tosin varmasti niitä kusipäitä on niissäkin, niinkuin kaikissa muissakin.

Nuoret ei haittaa salilla, parempihan se on tehdä vaikka runkkupenkkiä ja hauvista kuin olla harrastamatta mitään. ;)
Sen sijaan vanhempien mukanaan salille tuomat lapset monesti aiheuttavat jopa vaaratilanteita, kun heitä ei valvota. :curs: Vaaratilanteeksi lasken myös sen kun joku tekee etukyykkyä 150 kilolla tiukkaa sarjaa ja Kalle 6v tulee siihen eteen töllisteleen, että "meneepä sedällä naama punaseksi". :eek:

Nuorilla yleisesti on kova halua kehittyä ja yritystä piisaa. Se on hyvä. Sellaiset "sunnuntaijumppailijat" vituttaa enemmän, kun heillä on tapana varata laitteet myös sarjojen välillä ja niitä sarjoja yleensäkin on vähintään se 5-10. Jos joku on salilla vaan kuntouttaakseen jotain lihasta tai niveltä niin, OK, mutta vittuako siinä ylätaljan penkillä pitää istua sarjojen välillä. Luulen kyllä, että näitä jumppailijoita vitutta yhtälailla minun kolisteluni, että tasoissa ollaan. :)

Lokerointi ja stereotypiat eläköön! :kippis1:

Ainakin kaupallisella salilla jossa käyn, tuntuu siltä että iällä ei ole juuri mitään tekemistä käytöksen tai yleensä salietiketin kanssa. Paikka ei ole mikään hc-luola ja normaalia suomiverkkarikansaa on suurin osa asiakaskunnasta. Muutaman kerran olen nähnyt sellaisia juuri pahimmassa mopoiässä olevia teinejä, joille käytöstavat tai muiden huomioon ottaminen oli täysin tuntemattomia käsitteitä, mutta muuten porukka koheltaa tai on koheltamatta aikalailla iästä riippumatta.

Yleensä nuoret ovat vieläpä melko (liian?) kuuliaisia ja kilttejä muille. Esim. viimeksi tein vinopenkkiä käsipainoilla, vieressä oli toinen penkki smithin alla. Kävin hakemassa toiset käsipainot ja näin kuinka pari ehkä 16 vuotiasta kaveria oli tulossa siihen penkille. Kysyin että "tarviitteko penkkiä?" niin kaverit ilmiselvästi pelästyivät ja mumisivat jotain "eei tarvita", olisin voinut omaa penkkiäni siirtää vähän että smithin alta olisi toisen saanut siihen viereen. Noh, tein siinä sitten sarjat loppuun ja tietysti kaverit tuli tekemään siihen penkille heti sen jälkeen. Nykyään ei oikein kehtaa kysyäkkään joiltain nuoremmilta että onko vielä monta sarjaa jäljellä (jotta esim tietäisi kannattaako odottaa heti vai tehdä joku toinen liike ensin) kun kaverit aina sanovat "oota teen yhen nopeesti", vetäsevät samantien yhden nopean ja vaihtavat paikkaa. Ei, en ole iso, enkä tietääkseni myöskään erityisen pelottava. Ilmeisesti siellä vaan sitten käy kovin arkaa sakkia.

Jos joku "pahin" kävijäryhmä pitäisi valita, niin sanoisin että n. 30-40 vuotiaat itseään täynnä naisihmiset ovat pahimpia syyllistyessään ylemmyydenkuvitteluun ja happamaan suhtautumiseen kanssatreenaajiin. "Mitäh, miten tuo hikinen moukka kehtaa puhua minulle, ja vielä kysyä voiko tehdä välissä nopean sarjan?!". Tai kenties ne +40v äijät jotka yrittävät iskeä 17 vuotiaita kissoja kertomalla mukahauskoja vitsejä ja neuvomalla nenä kiinni perseessä oikeita liikeratoja ;).

Mutta jepjep, kaikkien kanssa tulee yleensä toimeen, iästä, uskonnosta tai sukupuolesta riippumatta. Joitakin poikkeuksia löytyy aina kaikista ryhmistä, riippumatta siitä miten ryhmät jaotellaan (paitsi jos jaotellaan sen mukaan hölmöileekö salilla).

Eipä ole ollut koskaan mitään haittaa...hyvä vain että on uutta verta tulossa kokoajan lisää.
Tällöin kuntosalitkin kykenevät pitämään laitteet reilassa ja välillä investoimaan myös uusiinkin välineisiin...jatkuvuus on turvattu :thumbs:

Back
Ylös Bottom