nelkku sanoi:
En kyllä ihan heti usko että optimitilanne ois häiritä unta
En olisi niinkään varma. Suurella osalla ihmisistä kuulemma nukkuminen on pääasiassa vain ajanhukkaa, eli ns. kevyttä unta, jolla ei ole juuri mitään virkaa. Jokin tutkimus tuosta on tehty ja siinä todettiin, että ihminen pärjää hyvin n.6 tunnin unilla, mutta monilta se vaatii vain tottumista/harjoittelua ja kun ihminen totuttelee uuteen unimäärään, niin unenlaatu paranee ja tuo tyhjänpäiväinen paskauni vähenee ja syvänunen ja REM-unen suhteellinen osuus lisääntyy.
Etelä-Euroopassa on mielestäni aika hyvä tapa nukkumisen suhteen. Eli vuorokaudessa nukutaan kaksi kertaa, yöllä muutama tunti ja päivällä loput. Luultavasti melkein kaikki tietääkin tämän siestan.
Joskus vielä ennen 1800-lukua oli ihmisillä kai tapana (ainakin Euroopassa, myös pohjoisessa) nukkua ensin muutama (4-6h) tunti ja sitten heräsivät keskellä yötä, mahdollisesti söivät jotain ja nukkuivat taas lisää. Unta tuli silloin kyllä keskimäärin yhteensä n.10 tuntia tms. Enemmän kuitenkin kuin nykyään.
Eli enpä tiedä, onko se niin vakavaa herätä esim. 4-6 tunnin yöunien jälkeen. Suurin osa ihmisistä kai herääkin tuollaisen nukkumisen jälkeen, mutta nukahtaa yleensä uudestaan. Noin 4:n tunnin nukkumisen jälkeen on normaali-ihmisellä ollut ja mennyt jo etenkin syvänunen vaihe ja sen tuoma kasvuhormonieritys.
Ja ps. itse kun olen tottunut nyt n. 4 tunnin uneen, niin olen pärjännyt sillä mielestäni melko hyvin, vaikka teen työtä ja opiskelen samalla (+treenit tietysti). Fyysiseen suorituskykyyn unenpuute ei tutkimusten mukaan vaikuta juuri lainkaan, ainakaan sillon jos se on tilapäistä. Henkinen suorituskyky saattaa laskea kuitenkin liian vähillä unilla jo yhden yön jälkeen.
En tiedä olenko huomannut siinäkään merkittävää eroa. Usein tuntuu, että 12 tunnin nukkumisen jälkeen on vain väsyneempi, kuin 4:n tunnin unen.