Nukkuminen vai syöminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja insect
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Eli, kumpi kannattaa asettaa etusijalle jos on mahdollista nukkua kellon ympäri? Tyhmä kysymys, mutta aina viikonloppuisin kun menee nukkumaan niin mietityttää, että pitäisikö herätä syömään välillä? Itellä vain se ongelma, että jos herää ottamaan vähän maitorahkaa ja yrittää mennä takaisin nukkumaan niin ei tuu enää uni ja vituttaa. Mutta si taas kun on nukkunut paljon niin ottaa päähän kun ei ole pystynyt syömään niin paljon??
Tulipas sekasta tekstiä...

Vaikea sanoa. Itse olen miettinyt samaa.
Kyllä uskoisin, että jos on jo nukkunut esim. 8 tuntia, niin sen jälkeen kannattaa ainakin mennä jotain syömään. Vielä parempi olisi, jos pystyisi syömään 4-6 tunnin unen jälkeen ja mennä takaisin nukkumaan yhtä pitkäksi aikaa. Minulla se ei kuitenkaan onnistu kuin lääkkeiden avulla.

Eri asia jos on univelkaa. Itselläni kun kerkeää viikolla nukkumaan n.4 tuntia per yö, niin yritän viikonloppuna nukkua 10-12 tuntia putkeen, ilman ruokaa. Sad but true.

En kyllä ihan heti usko että optimitilanne ois häiritä unta, eri asia jos sattuu yöllä heräämään kun kissa pudottaa telkkarin pöydältä tai vastaavaa, silloin toki voi heittää huiviin vaikka uudet yöprodet. Kuitenkin kannattaa pitää mielessä että unta on monentasoista, joten sikeimmässä vaiheessa herääminen voi kyllä pilata koko yön. Vaikka söis kuinka hyvin niin ei sitä vaan jaksa jos ei nuku kunnolla ja sama toisinpäin.

Siihen en osaa sanoa, että kannattaako välttämättä varta vasten herätä keskellä yötä herätyskelloon. Kuitenkin itse herään käytännössä joka ikinen yö n. 3-5h nukkumisen jälkeen kuselle, ja helppohan on laittaa illalla valmiiksi sheikkeriin jauhot ja sitten yöllä vaan lisätä vesi ja hulauttaa alas. Aikaa menee max. 1-2min eikä se siten nukkumista häiritse. Pariin kertaan olen näin tehnyt, mutta tavaksi en ole jostain syystä ottanut.

neutraali sanoi:
nuku yöllä syö reilummin päivällä
Näin.

Jos mulla on mahdollisuus nukkua pitkään, niin nukun. Mulle pitkään nukkuminen tosin tarkoittaa 8,5-9 tunnin unia. En ole kovin montaa kertaa eläissäni sitä pitempään nukkunut, yleensä jää siihen 7-8 tuntiin ilman herätyskelloakin.

nelkku sanoi:
En kyllä ihan heti usko että optimitilanne ois häiritä unta

En olisi niinkään varma. Suurella osalla ihmisistä kuulemma nukkuminen on pääasiassa vain ajanhukkaa, eli ns. kevyttä unta, jolla ei ole juuri mitään virkaa. Jokin tutkimus tuosta on tehty ja siinä todettiin, että ihminen pärjää hyvin n.6 tunnin unilla, mutta monilta se vaatii vain tottumista/harjoittelua ja kun ihminen totuttelee uuteen unimäärään, niin unenlaatu paranee ja tuo tyhjänpäiväinen paskauni vähenee ja syvänunen ja REM-unen suhteellinen osuus lisääntyy.

Etelä-Euroopassa on mielestäni aika hyvä tapa nukkumisen suhteen. Eli vuorokaudessa nukutaan kaksi kertaa, yöllä muutama tunti ja päivällä loput. Luultavasti melkein kaikki tietääkin tämän siestan.
Joskus vielä ennen 1800-lukua oli ihmisillä kai tapana (ainakin Euroopassa, myös pohjoisessa) nukkua ensin muutama (4-6h) tunti ja sitten heräsivät keskellä yötä, mahdollisesti söivät jotain ja nukkuivat taas lisää. Unta tuli silloin kyllä keskimäärin yhteensä n.10 tuntia tms. Enemmän kuitenkin kuin nykyään.

Eli enpä tiedä, onko se niin vakavaa herätä esim. 4-6 tunnin yöunien jälkeen. Suurin osa ihmisistä kai herääkin tuollaisen nukkumisen jälkeen, mutta nukahtaa yleensä uudestaan. Noin 4:n tunnin nukkumisen jälkeen on normaali-ihmisellä ollut ja mennyt jo etenkin syvänunen vaihe ja sen tuoma kasvuhormonieritys.

Ja ps. itse kun olen tottunut nyt n. 4 tunnin uneen, niin olen pärjännyt sillä mielestäni melko hyvin, vaikka teen työtä ja opiskelen samalla (+treenit tietysti). Fyysiseen suorituskykyyn unenpuute ei tutkimusten mukaan vaikuta juuri lainkaan, ainakaan sillon jos se on tilapäistä. Henkinen suorituskyky saattaa laskea kuitenkin liian vähillä unilla jo yhden yön jälkeen.
En tiedä olenko huomannut siinäkään merkittävää eroa. Usein tuntuu, että 12 tunnin nukkumisen jälkeen on vain väsyneempi, kuin 4:n tunnin unen.

Toi on kyllä totta, että pitkän nukkumisen jälkeen on ihan tajuttoman löysä olo. Toinen on, kun ottaa pienet puolentunnin päikkärit ja menee reenaamaan, niin jaksaa vääntää ihan eri lailla kuin niin että menisit suoraan koulusta puntille, mutta sitten kun ne päiväunet venyykin 2 tuntiseksi sessioksi niin on taas ihan hakattu olo eikä jaksa antaa kaikkea salilla. Ihan sama kun heräisi keskellä yötä ottamaan pari sarjaa kyykkyä.

Päiväunet ei veny, ku pistää herätyksen suunnilleen 20-25min päähän. Olen huomannut, että se on mulle sopiva aika. Virkistyy hieman, pikkusen torkahtaa, muttei tuu sitä "Mikä maa, mikä valuutta?" örvelöfiilistä, minkä pitkä parin tunnin päikkäri aiheuttaa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
iivili sanoi:
Päiväunet ei veny, ku pistää herätyksen suunnilleen 20-25min päähän. Olen huomannut, että se on ainankin mulle sopiva aika. Virkistyy hieman, pikkusen torkahtaa, muttei tuu sitä "Mikä maa, mikä valuutta?" örvelöfiilistä, minkä pitkä parin tunnin päikkäri aiheuttaa.

Nimenomaan. itsekin olen havainnut hieman alta 30 min päikkärit erittäin toimiviksi, vireystila nousee huomattavasti. Eilen nukuin vahingossa tunnin päivällä ja hirveä pöhnä päällä kun heräsin, pitkien päiväunien jälkeen alkaa väsyttää vaan entistä enemmän.

2x

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom