Ns. Normaalin kännäämisen raja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
GoA sanoi:
EDITTIÄ: Ja vielä lisää avautumista, ihan liikaa näkee tuolla kaupungilla sellasia parikymppisiä naisia, joista huomaa liikunnan puutteet, paskan ruokavalion ja jokaviikonloppuisin dokaamisen. Ja sit sellaseen pitäs luultavasti itekin tyytyä kun ei noita treenaavia naisia tunnu paljoa olevan. Vituttaa siis.

Höpöhöpö. Nappaa vaan joku sellainen selkeesti perässä kiskottavan näköinen "lötjäke" kainaloon, ja ala muokkaamaan siitä sellaista fitnessnaista tjsp. Niin toi munkin avokki teki silloin kolmisen vuotta sitten :jahas:

"Normaali" juontirytmi on mun mielestä pari kertaa kuussa. Itse harrastan pari kertaa vuodessa. Ja siihen sitten riittääkin jo kolme kaljaa :lol2: :urjo: Kultu juo pikkuisen rankemmin, mutta harvemmin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tulihan tuon kanssa läträttyä aikansa, mutta viime vuosina ei yksinkertaisesti viitti. Ikä tekee tehtävänsä ja kukaan ei oo fiksuimmillaan siellä yli promillessa....ainakin itse olen aika idiootti kännissä, se myönnettäköön :D

Nykyään otan pari kertaa vuodessa ja yleensä aika hyvä känni tulee pelattua, kun kerran ottamaan lähtee. Saunakaljoja tms. ei tuu otettua, mitä joskus syksyllä tuolla pohjoisessa päivän reissun päälle konjamiinit lämmikkeeksi ja illan koiran toimintaspekuloinneissa punaviinilasi tai pari... enemmänkin ns. seuranpitojuomana.

Ruoan kanssa ennemmin maito tai vesi, sillä mun mielestä molemmat voittaa makuelämykseltään kaikki alkoholipitoiset.

kuljetusala sanoi:
Naiselleni en näinollen lähtisi antamaan sen kummempia rajoja, jos maistuu niin ottaa jos ei niin ei ota.

Tuossa on mun mielestä aika ytimekkäästi sanottu asia. Miten ne killuttimet siellä jalkovälissä merkitsee, kun viinan kanssa läträtään. No onhan olemassa fakta, että naisella 'alkoholismin koukku' tulee helpommin ja sen kynnys on herkemmässä kuin miehellä, mutta silti mä en erottelis sen tiheyden kanssa kumpaakaan sukupuolta mihinkään 'klaaniin'.

taicaviitta sanoi:
..
itse olen henkilökohtaisesti ylittänyt sen rajan elämässäni, missä minulla ei ole enää mitään tarvetta alkaa jeesustelemaan toisen tekemisiä. .
Samoin, ei tarvetta eikä edes varaa tai halua siihen.
Mitään tarkkoja annosmääriä ja juomistiheyksiä on ihan turha ladella , pääasia että suhteessa on tästäkin jonkinlainen yhteisymmärrys.

Purtsi sanoi:
Jos nainen, iältään 22-28 juo vaikka joka viikonloppu tai kolme kertaa kuussa, on se mun mielestä liian usein. Siis kännit, ei mitään punaviiniä päivällisen yhteydessä.

Samaa mieltä, eli kolmet kännit kuussa on jo pikkusen liikaa. Tämän huomasin myös ite kun joskus tuli vähän enemmän alkoholin kanssa läträttyä. Oon kans pistänyt saman merkille omassa kaveripiirissä, nuoret naiset dokailee aika kiitettävästi, eikä ne määrät eroa kovinkaan merkittävästi miesten juomisesta. Viimeistään siinä vaiheessa kun rupeaa dokailemaan yksin niin asiaan pitäisi suhtautua vakavasti.

Itsellä ns. peruskänni on juoda pullo jallua pohjille (ilman mitään limulantrinkeja) ja sen jälkeen baariin, missä 3-5 paukkua. Perustissutteluun kuuluu 6 pulloa lonkeroa. Nykyään tulee juotua vain kerran kuussa, alkuvuonna saattoi helpostikin tulla otettua kerran viikkoon. Seuraavana aamuna on vaan niin pöljä olo, ruoka ei maistu eikä jaksais liikkua sängystä mihinkään.

Omat periaatteet (jos niitä nyt on), menee alkon kanssa suunnilleen näin:
- Lasillinen tai kaksi, juhlatilanteessa jopa kolme (~12 cl) viiniä ruoan kanssa on ok milloin tahansa, mutta yhden päivän aikana vain yhdellä aterialla.
- Darraa vältetään kuin ruttoa. Viimeisen kuuden kuukauden aikana ehkä yhden kerran on lievää dagen efteriä tullut podettua.
- Koskaan, koskaan en ole seurueen humaltunein.

Caitlyn sanoi:
Koskaan, koskaan en ole seurueen humaltunein.

Tämä on kullanarvoinen neuvo. Vaikea toteuttaa käytännössä kylläkin varsinkin jos on tottunut juomaan niin että ensimmäisen kaljan auettua viimeinen juodaan valomerkin jälkeen.

ite on ny tullu otettua n. 3,5 viikon aikana jotain 6-7 kertaa, ja oon kans miettiny et pitäskö vähän vähentää..? noin puolet kerroista aika tuubassa ja toiset puolet vähemmän kännissä. Mut pakkohan sitä on viikolla mennä ku kalja/siideri on sen 50s/kpl:kippis1: ja tosta naisten juomisesta, ni omalla kohdalla se riittää ku nainen ei juo ainaka enempää ku mä..:)

Salomaa sanoi:
Ei vaan sovi alkoholi mulle, ei sitten mitenkään. Onneksi luonto tarjoaa muita päihteitä ihmisille.

Samma här, AAMEN:D

Helppoa!

Normaalit rajat: (mies tai nainen/hirveet lärvit)

Sinkulle: Kerta viikossa
Onnellisesti seurustelevalle: Kerta kuussa
Onnettomasti seurustelevalle: Kaksi kertaa kuussa
Naimisissa olevalle: Vähintään joka joulu

En ole lukenut koko trediä läpi ja en tiedä onko kukaan vielä tätä sanonut, mutta minäpä sen sanon.

Mun mielestä se on säälittävää kun jotkut mehuttaa, aina että jesh! kohta on viikonloppu ja voi taas ottaa pannut. Mikä helvetti siinä on että ei ole muuta tekemistä kun venata viikonloppua jotta pääsee juomaan? Onko se nyt aina sitten pakko lähteä juomaan kun on viikonloppu?

Itsekkin kyllä juon sillon tällön ja joskus voin käydä parinakin viikonloppuna peräkkäin, mutta ei sen viikonlopun tarkoitus mulle ole se että voin juoda. Ne on yleensä ollut semmosia reissuja, että jossain vaiheessa tullut mieleen että pitäskö vähän ottaa. Nytkin olin 1.5kk juomatta ja sitten kävin vappuna ja viime viikonloppuna viihteellä. Nyt aattelin olla taas vähän aikaa käymättä. Tai en ajattele että nyt en enää käy, vaan tuskin tulee lähettyä.

Mutta siinäpähän juovat, ei oo meikäläisen asia... Ihmetyttää vaan.

Minäkään en alkais laskee mitään pullomääriä tai kertoja et mikä olis liikaa. Enempi se on se tapa millä juo ja miten siihen suhtautuu. Mulla on kaveripiirissä ihmisiä, jotka juo paljon ja niistä erottaa hyvin ne, joille se juominen on ongelma. Kaks kaveria voi juoda yhtä usein mut toisesta näkee, että viina vie ja haittaa sen muuta elämää. Jos yhellä kaverilla ois paljon rahaa, se jois varmaan koko ajan. Sitä on ikävä kattoo vierestä, kun sen elämän sisältö on viina.

Ite juon toisinaan usein ja toisinaan en ollenkaan pitkiin aikoihin. Nyt terassikelien alettua on tullut iltasin käytyä parikin kertaa viikossa istumassa jossain rantaterassilla enkä pidä sitä mitenkään paheksuttavana. Homman sisältö kun ei ole alkoholi vaikka sitä siinä nautiskellaankin, vaan kavereiden ja ihmisten tapaaminen, rentoutuminen töistä ja auringosta nauttiminen. Toki saman voi tehdä myös ilman viinaa, mutta parin siiderin tuoma hilpeys on musta mukavaa :)

Sinkkuna tulee helpommin lähdettyä liikenteeseen, kun muuten tapaa aika vähän kavereita ja ihmisiä missään. Kotonakaan ei oo ketään kelle jutella niin se puheripuli pitää sit päästää joskus irti ihmistenilmoilla. Jos seurustelisin niin tuskin jaksaisin baareihin lähtee kovinkaan usein. Vituttais myös se jos oma ukko kännäis kaiken aikaa seurustellessakin, sinkun juomisen ymmärrän paremmin.

Oon kyl huomannu et moni sinkku olis mieluummin juomatta ja ilman baareja mut onhan se totta et kontaktia vastakkaiseen sukupuoleen saa paremmin viihteellä ja pikkuhiprakassa (ei kunnon tuiskeessa!!!). Odotan kyl sitä hetkeä kun sen megaihanan tyypin nappaan ja saan viettää sen kans rauhallista laatuaikaa poissa baareista...ehkä pian...

halpishera sanoi:
Mut pakkohan sitä on viikolla mennä ku kalja/siideri on sen 50s/kpl:kippis1: ja tosta naisten juomisesta, ni omalla kohdalla se riittää ku nainen ei juo ainaka enempää ku mä..:)

Toi on muuten jotain mikä ei mahdu mun aivokoppaan. Miten se, että juoma on halpaa vaikuttaa siihen juomiseen? Siis ikinä tuossa ei säästämään pääse. Ei vaikka mitä selittäisit, jokaisena kertana sitä on mennyt muutaman euro ja paha maku on suussa. Alkoholia ei voi juoda varastoon.

Mä juon liikaa max 2krt viikossa, enkä kyllä todellakaan juokse sen suuremmin tarjousten perässä. Nyt on kyllä menossa tipatonta tuonne jussiin asti :kippis1:. Ehkä tällaiselle wanhalle ikisinkulle kerta viikkoon vois olla jees. En mä kuitenkaan itselläni suurempaa ongelmaa nää. Aina on tullut duunit hoidettua, ikinä en krapulassa ole töissä ollut (normaalia maanatai kohmeloa lukuunottamatta, joka johtuu lauantain juomisista).

Mun mielesestä raja on helöppo vetää siihen, että niin kauan kaikki on ok kunhan tavalliset elämän velvoitteet pystyy hoitamaan ilman mitään ongelmia. Tissuttelu on alle 6-pack ja juopottelu on sitten kaikki tuon yli menevä.

Angelica-82 sanoi:
Minäkään en alkais laskee mitään pullomääriä tai kertoja et mikä olis liikaa. Enempi se on se tapa millä juo ja miten siihen suhtautuu.

Puhut (kirjoitat) kyllä asiaa.

Sillä ei ole väliä paljonko juo vaan sillä jos/kun juo, mikä on sen juomisen tarkoitus. Tosin tämä tuppaa näkymään juomisen määrässä, mutta ei välttämättä.

Mun mielestä voi siis juoda kahdesta syystä:
1) juomisen vuoksi
2) kaikki muut syyt

Näistä 1 ei ole hyväksyttävä - jokaisen oma asiahan se on, mutta puolisoksi en huolisi ja kaverista olisin huolissani.

Joku toinen voi juoda hauskanpidon vuoksi ihan samoja määriä, mutta silloin motiivi on eri.

Yleensä juomisen vuoksi juovan (eli alkoholistin btw) erottaa siitä että niille on tietyn humalatilan jälkeen maailman tärkein asia että saa lisää viinaa. Ei tietenkään aina, mutta usein. Lisäksi tässä on se että alkoholisti kyllä keksii aina syyn juomiselleen, vaikka perimmäinen syy onkin se viinanhimo.

Jos kumppanini joisi kerran viikossa, voisi siitäkin tulla jo ongelmia. Mun mielestä joku 1-2krt kuussa on ihan ok. Tosin sinkkuna ei oikein muuta tekemistä taida olla, kun vloput baarissa :) (siis mitä kavereita olen seuraillut). Itse en nykyään juo usein, ennen seurustelua tuli juotua 1-2krt viikossa, nykyään pari kertaa kuussa.

J_mp sanoi:
Mun mielestä se on säälittävää kun jotkut mehuttaa, aina että jesh! kohta on viikonloppu ja voi taas ottaa pannut. Mikä helvetti siinä on että ei ole muuta tekemistä kun venata viikonloppua jotta pääsee juomaan? Onko se nyt aina sitten pakko lähteä juomaan kun on viikonloppu?

Itsekkin kyllä juon sillon tällön ja joskus voin käydä parinakin viikonloppuna peräkkäin, mutta ei sen viikonlopun tarkoitus mulle ole se että voin juoda. Ne on yleensä ollut semmosia reissuja, että jossain vaiheessa tullut mieleen että pitäskö vähän ottaa. Nytkin olin 1.5kk juomatta ja sitten kävin vappuna ja viime viikonloppuna viihteellä. Nyt aattelin olla taas vähän aikaa käymättä. Tai en ajattele että nyt en enää käy, vaan tuskin tulee lähettyä.

Mutta siinäpähän juovat, ei oo meikäläisen asia... Ihmetyttää vaan.

Sanoit siinä juurikin niin, kuin minäkin ajattelen asian.

Itselläkin menee välillä muutama kuukausi juomatta ja sitten ottaa yhtenä viikonloppuna keittoa tai vaikka kolmena peräkkäin jos siltä tuntuu.
Sitä en ymmärrä miksi joka viikonloppu ja aina kun on vapaita, pitää päästä ottamaan sitä viinaa ja maata sitten krapulassa tekemättä mitään.
Jos on niin rankka työ tai elämä muuten, niin kyllä se vapailla lepääminen ilman krapulaa lataisi akkuja paljon paremmin!
Itseä lähinnä vituttaa, kun kaverit jotka käyvät viihteellä aina kuin mahdollista, jauhaa aina sitä samaa."Olinpas taas niin vitun kännissä etten muista mitään" ja muuta samanlaista skeidaa. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa kuinka kännissä he ovat olleet ja mitä tyhmää on onnistuttu taas tekemään.
Sitten vielä valitetaan, kun ei ole rahaa ja laskutkin pitäisi maksaa, mutta ei ajatella sitä, että siihen viinaan on voinut mennä kuussa jo monta sataa euroa. Sitä viinanjuontiahan ei voi vähentää..:david:

Anteeksi loppuavautuminen, kunhan hieman vituttaa..;)

Kai jokainen määrittelee omien tottumusten mukaan sen normaalin alkoholin käytön rajan. Itselle se on aamulla normaali olotila ja sen saavuttaminen tarkoittaa ettei paljoa juoda kerralla. Määrät ovat yksilöllisiä, mutta itselle joku 4-6 keskiolutta kerralla max. on sopiva määrä. Ja omasta mielestäni on ok juoda viiniä ruoan kanssa, ottaa muutama saunaolut ja käydä (oikeasti vain) parilla tuopilla kerran/kaksi viikossa.
Pari kertaa vuodessa on kieltämättä mukavaa ottaa enempi hyvässä seurassa=juhannus, pakkisristeily, häät :kippis1:

Olen mm. kuullut naisen suusta miten iso ongelma mulle on alkoholi kun join etelän lomalla joka päivä olutta ruoan kanssa :jahas:

Luulen että (normaalit) ihmiset joiden perheessä on ollut alkoholiongelmista kärsiviä ovat kielteisempiä ja tarkempia alkoholinkäytön suhteen.

Kännisiä ihmisiä en oikein jaksa kuunnella tai katsella baareissa ja lisäksi liian usein joku tulee haastamaan riitaa, ja ihan sellaisetkin typpit jotka on viikonloput yleensä töissä tai joiden juominen on tosi harvinaista.

Lumi sanoi:
Jos töiden jälkeen (viitenä päivänä viikossa?) ottaa lasin viiniä, se on vaarallista lipittelyä, mutta jos töiden jälkeen käy neljästi viikossa kaljalla, se hiihtoliiton hyväksymää? ;)

Mulle on ihan sama miten kukakin homman hoitaa, mutta käsittääkseni punaviinissä hyvää on flavonoidit ja kaljassa b-vitamiini? ;)

Lumi sanoi:
Siis ei ikinäikinä viininlipittelyä kotona? Mikäs sen sosiaalisempaa kun esitellä pihvi ja punkku toisilleen :haart:! Olen siis alkkis ja kassialma, myönnettäköön. Humalassa taisin olla joskus viime kesänä.:kippis1:

Ei ikinäikinäikinä mitään alkoholia kotona, paitsi jos joskus muutaman kerran vuodessa kaveri/kaverit tulee kylään ennen kuin lähdetään baariin. Joo tiedän että oon ankea, mutta haluan tehdä tän omalla tavallani. Jokainen muu tehköön omalla tavallaan, eipä ole minun asiani - kunhan eivät tule mun kotiin ryyppäämään. ;)

J_mp sanoi:
Opiskeluaikaan tuli tuota samaa ilmiötä seurattua pieni hymyn häivä kasvoilla. Maanantai-tiistai niillä ihmisillä meni kertaillessa viikonlopun ryyppyreissun tapahtumia. Keskiviikko-torstai kului suunnitellessa perjantain ja lauantain ohjelmaa. Ikuinen oravanpyörä...
Itse join varmaan vielä enemmän, kuin nuo kyseiset tyypit. Mutta en minä tehnyt suunnitelmia sen suhteen, että monelta aloitan juomaan ja millä pullolla ilta käynnistyy. Jos minusta siltä tuntui, niin lähdin maantaina istumaan kuppilaan jne. Silloin mentiin, kun se itsestä siltä tuntui. Yleensäkin sellaiset "yllättävät" lähdöt ovat kaikista parhaita. Mitä vähemmän suunnittelet, sitä vähemmän suunnitelmat menevät päin persettä...
Tuohon juomisen rajoihin sen verran, että itsellä se raja nykyään menee siinä, ettei se saa mennä minkään muun edelle, ei töiden, ei puolison, ei sovittujen asioiden jne. Kaikki hommat pitää pystyä hoitamaan sovitusti, ei krapulassa, ei humalassa.

Sitä en ymmärrä miksi joka viikonloppu ja aina kun on vapaita, pitää päästä ottamaan sitä viinaa ja maata sitten krapulassa tekemättä mitään.

1. Nollaus, duuniviikko takana, stressiä, vitutusta. Kännit = Kaikki unohtuu.
2. Kavereiden kanssa oleminen & sosiaalinen elämä, parhaimmillaan pienessä sievässä puidaan niin ilot, surut kuin muutkin mielessä olevat asiat. Ainakaan miehenä näistä asioista ei useinkaan tulisi juteltua selvinpäin mutta lasin ääressä helpommin.
3. Pariutuminen, Notkeaa rottaa siteeraten, p¤¤¤¤¤ aina tekee mieli vaikka eilisestä villasta on karheana kieli. Baarissa tapaa Paljon naisia niin vakavampaan kuin ei niin vakavaan suhteeseen. Esim nykyisen avovaimon tapasin siellä.
4. Yleinen vitutus/tylsistyminen, harrastuksena, jotkut lähtee lenkille, jotkut menee pubiin jotkut salin kautta pubiin.

Itsellä kohta 3 ja paljolti myös 1 ja 4 poistunut elämäntilanteen muuttumisen myötä ja lisäksi kroppa laulaa hoosiannaa alle puolella siitä brenkku määrästä mitä se ennen kesti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom